vissza a főoldalra

 

 

 2009.11.20. 

Megtéréséről vall a pápákkal készült interjúkötetek szerzője

Vittorio Messori, a II. János Pál pápával készült Átlépni a remény küszöbén és a Ratzinger bíborossal készült Beszélgetés a hitről c. interjúkötetek szerzője új könyvében leírja, hogyan lett agnosztikusból napjaink egyik legismertebb katolikus apologétájává. Messori a CNA hírügynökségnek adott interjújában beszélt megtéréséről és Miért hiszek c. új könyve keletkezéséről. Az interjú rövidített változatát közöljük.

 – Miért írta meg ezt a könyvet?

 – Mert az olvasók évek óta tudni akarták, hogyan tértem meg. Mindig inkább általánosságban beszéltem erről; nem szeretem kiteregetni a belső dolgaimat, meg tudtam, hogy nehéz, sőt lehetetlen leírni egy olyan belső forradalmat, mint amit évekkel ezelőtt átéltem, s ami egy pillanat alatt örökre megváltoztatta az életemet. De újságíró kollégáim is mindenáron rá akartak venni, hogy mondjam el ezt a nagy élményemet. Végül beadtam a derekam, és egy hosszú beszélgetés során válaszoltam Andrea Tornielli, az Il Giornale vatikáni elemzője kérdéseire. A könyvnek már az ötödik olasz kiadása kapható, és még mindig jelennek meg újabb fordítások.

 – Hogyan történt a megtérése?

 – Mint amikor egy fiatalembert egyszer csak váratlanul megállítanak az útján, és drasztikus irányváltásra késztetik. A megtérés általában hosszas keresés utáni célbaérés. De vannak kivételek, és én is ezek közé tartozom.  

– Vagyis nem keresett, nem akart keresztény lenni?

 – Nem kerestem én semmit. Egészséges voltam, és ha gazdag nem is, nem voltak anyagi gondjaim. Jól éreztem magam a tanáraim által közvetített agnosztikus kultúrában. Világi értelmiségi karrierre készültem, a vallás egyáltalán nem érdekelt. Tanultam, és mivel fiatal voltam és elbűvöltek a lányok, liberális irányban indultam.

 – Nemhívő környezetben nevelkedett?

 – A családom nem utasította el Krisztust és az evangéliumot, de az egyházat mint intézményt igen. Anyám sokszor óva intett a papoktól, és azt mondta, hogy az egyház „egy kocsma". Apám visszafogottabb volt, de soha nem járt templomba. A rokonok közül csak egy nagynéném járt misére vasárnaponként. Úgy hívtuk, hogy „az Áldott".

 – És az iskolában?

 – 13 évig állami iskolákba jártam, ahol inkább szekuláris, mint semleges szellemben neveltek. A tanáraim legfeljebb azért ejtettek szót a vallásról, hogy elítéljék a régi egyházat, meg sokszor a mait is. 13 év után egyetemre mentem, politológia szakra, ahol hamarosan a tanárok kedvence lettem. Valamennyi tanárom agnosztikus volt.

 – Az egyetemen szó sem esett a természetfelettiről?

 – Agnosztikus felfogásra neveltek, nem ateizmusra. Az ateizmust lenézték, felfordított tömegvallásnak tartották. Úgy vélték, ateista az, aki a hívőkkel vitatkozva időt, és energiát pocsékol, miközben inkább semmibe kellene vennie őket. Minket arra tanítottak, hogy a kulturált ember belátja: a vallás kérdése észérvekkel nem megoldható; mivel pedig az ember legmagasabbrendű képessége az értelem, helyesebb, ha nem foglalkozik a természetfelettivel, csak azzal, ami látható és tapintható. E radikális, kőkemény agnoszticizmus falát csakis természetfeletti erő zúzhatta szét.

 – Hogyan történt?

 – Váratlanul, anélkül, hogy éreztem vagy kívántam volna. Ellenkezőleg: amikor megértettem, hogy a hit befogadása erkölcsi kötelességekkel is jár, elkeseredtem, mert tudtam, hogy meg kell válnom a lányismerőseim neveit tartalmazó becses noteszemtől. A könyvemben megpróbáltam megfogalmazni, mi történt, de azt hiszem, nem sikerült tökéletesen. Annyit tudok, hogy 1964 júliusában–augusztusában egyszer csak átléptem egy új dimenzióba, ahol az evangélium igazsága, amelyet addig nem ismertem, egészen világossá és kézzelfoghatóvá vált számomra. Bár sohasem jártam templomba, és nem tanultam hittant, ráeszméltem, hogy szekuláris, agnosztikus felfogásom egyszerre keresztény, sőt katolikus lett. Azt is megértettem, hogy a kapott igazságot jobban meg kell ismernem és másoknak is át kell adnom. Nem „kerestem tehát a hitet", hanem attól a pillanattól fogva a hitet alátámasztó és igazoló érveket kerestem. A hit nem végállomás, hanem biztos kiindulópont volt.

 – Misztikus élményről beszél, pedig annyira racionális embernek vallja magát...

 – Nagyon racionális és gyakorlati ember voltam, és ma is az vagyok. Semmi olyan nincs bennem, mint a látnokokban vagy azokban, akik azt hiszik, hogy isteni közléseket és sugallatokat kapnak. Ami abban a két hónapban történt velem, ahhoz foghatót soha életemben nem tapasztaltam, ezért hiszem, hogy igaz. Egyáltalán nem voltam fogékony az ilyesmire. A tanáraim döbbenten és csalódottan vették tudomásul, amikor elmondtam nekik, hogy egy titokzatos találkozás folytán katolikus hitre „kell" térnem, s így be kell fejeznem a velük való kulturális együttműködést. Úgy vélték, lelki válságba, depresszióba kerültem, eltévedtem, de mivel hajthatatlan voltam, eltávolodtak, végül pedig elhatárolódtak tőlem.

 – Könyve szerint nagyra értékeli a tanáraitól kapott racionális nevelést...

 – Az értelem Isten ajándéka, amit használnunk kell és amiért hálával tartozunk. Hibát akkor követünk el, amikor az értelmet kiragadjuk és ideológiává tesszük, racionalizmussá, amely azt állítja, hogy kívüle semmi sincs. Untatnak a tudomány és a hit, az értelem és a vallás összeegyeztethetetlenségéről szóló, elcsépelt viták. Saját tapasztalatom a történelem egyik legnagyobb tudósa, Blaise Pascal szavainak igazságát igazolja: „Az értelem legvégső tette annak elismerése, hogy sok minden meghaladja [ti. az értelmet].” A hit tehát nem ellenkezik az értelemmel, hanem túlszárnyalja, nem szemben áll vele, hanem kiegészíti. Ezt próbáltam bemutatni a könyveimben: hogy az evangélium misztériumát elfogadni ésszerű, és a hit befogadásához nem kell megtagadni a logika követelményeit.

 

(Forrás: Magyar Kurír)