2009.10.02.
Erdély talpon maradt
Móricz Zsigmond: Erdély III., A Nap Árnyéka c. művének ismertetése
Bethlen
Gábor, Erdély fejedelme egyetlen rövid évtized alatt Erdélyt
újjáépítette. A szász városok visszanyerték önállóságukat,
és a székely falvakban is megpendült az élet úgyannyira, hogy
a porták és a házak ragyogó tisztaságban néztek a jövőbe.
Milyen korszak is volt ez a világtörténelemben? Az Erdély III.
része jól érzékelteti a korszak levegőjét. Európában a német-római
birodalomban minden összegubancolódott, különböző nációból
a hadak összegabalyodtak. A vallásháború időszaka is ez. Bécsben
egy Mátyás nevű gyenge akaratú uralkodó ült. Majd halála után
Ferdinánd ült a trónra. Kíméletlen háborút indított a
protestánsok ellen. Ebben a korszakban élt Erdélyben és
Magyarország egy kicsiny részén Bethlen Gábor, a nagy
fejedelem. Azért azt érdemes elmondani, hogy mikor született s
mikor halt meg ez a zseniális uralkodó. Marosillyén született
1580. november 15-én, és Gyulafehérváron halt meg 1629.
november 15-én. Pontosan 49 évet élt ez az ember. Erdély
fejedelme volt, és két évig a maradék Magyarország királya.
A történészek joggal mondják róla, hogy a XVII. század
magyar történelmének egyik legnagyobb alakja volt ez az úr.
Ebben az időszakban a porta, azaz a Török Birodalom hatalma már
nem fénylett olyan erősen. Kezdtek elfáradni a törökök és a
török uralkodók. Gondoljuk meg, Bethlen Gábor halála után 50
évvel Buda felszabadult végérvényesen a török uralom alól,
hogy utána átadja helyét a fékevesztett, több száz évig
tartó Habsburg uralomnak. Nem véletlenül ebben az időszakban
született meg és vált kormányzó fejedelemmé a magyar történelem
egyik legszebb alakja, II. Rákóczi Ferenc, a nagyságos
fejedelem. De ez már a történelem újabb lapjára tartozik. Az
Erdély című regény III. kötete a 30 éves háború előkészületeinek
korszakára esik. Mintha A Nap Árnyékában kevesebbet
foglalkozott volna Móricz Zsigmond magával a háborúval,
illetve annak előkészítésével, sokkal többet időzik Károlyi
Zsuzsanna, Bethlen Gábor első felesége szívfájdalmaival, és
a ragyogó szépségű, boszorkányos Báthory Annával. A két nő
életre-halálra gyűlölte egymást. E gyűlölködő hadjárat
során ismerjük meg közelebbről arcukat. Kezdjük tehát a
fejedelemasszony, Károlyi Zsuzsanna jellemzésével a könyv betűi
szerint.
„A fejedelemasszony belehajolt a levélbe.
Kint nagy fényesség volt és nagy meleg, azért az ablakon a fehér
török bíbor lepel rá volt borítva a világosságra, s félhomály
volt a szobában. Olvasta, olvasta a levelet, amely azzal kezdődött,
hogy a hűséges és szorgalmas levélíró Istennek minden jóságát
és áldását kérte az olvasóra, mármint az ő szerelmes öccsére,
akit az Isten éltessen… Münk is szerelmes öcsém, meg vagyunk
egészséggel, Istennek jóvoltából, és vártuk a te szerelmes
uradat, az nagyhatalmú, méltóságos Bethlen Gábor fejedelmet,
de bizony nem jött el bé hozzánk, pedig szóbeszédbül
hallottuk, hogy Kerekiben hálalt… Ennél a szónál a
fejedelemasszony megsápadott, és vérét veszítette, és keze
leesett az ölébe, és a nagyszékben hanyattdűlt és elájult,
vérét egészen mintha elveszítette volna, és a levél kiesett
a kezéből.”
Kerekiben,
ahol meghált a fejedelem, Báthory Anna élt ezekben a hónapokban.
Báthory Anna a csudaszép nő. Báthory Anna korának kivételes
tehetségű szajhája volt. Báthory Anna maga a boszorkány. S
amikor a jelzett napokban Bethlen Gábor nála járt, bár más szándékkal
indult a szép nőhöz, Küss Anna, azaz Báthory Anna újra elbűvölte
a fejedelmet, aki csak nagy bozontos fejét beledugta vagy
odadugta a nő keblei közé. Ezt tudta-e vagy sejtette Károlyi
Zsuzsanna, a könyvből nem derült ki, de azt tudjuk, hogy vérét
kívánta a vetélytársnőjének. Újabb és újabb ájulással járó
roham vett erő a fejedelemnén. Újabb árulkodó részlet Móricz
Zsigmond könyvéből. Tehát a fejedelemné hálószobájában
vagyunk.
„A test kezdett felemelkedni, hogy a
feje lába megfeszült, hasa feldomborodott, a nyaka mint valami
vas, megkeményedett, és az egész test közepe felemelkedett, a
két sarkán s feje búbjában támaszkodva. Az arca egészen
eltorzult, és a szája vicsorgott, mintha dühösen harapna és
valami ellenséggel birkóznék. A vénasszony rémületében
keresztet vetett, pedig kálvinista volt születésénél fogva,
és hangosan kezdett kiabálni.
– Sátán, sátán! – kiáltotta –
távozz belőle sátán. És ezt kiáltotta sokszor, és olyan
hangosan, hogy a leányok az ajtón mind berohantak, és körülállták
mögöttük az ágyat, és remegve bámultak a fejedelemasszony
arcára. Ekkor jött Toldyné asszony, aki már kint futkosott az
eltűnt levélhozó után, s most rohant fejvesztetten előre az
ágyhoz a fejedelemasszonyhoz. Iszonyú volt látni, ahogy az egészen
elszederjesedett, és ajka oly lila lett, mint az orgona virága
vagy a tavaszi kék liliom, s a csontjai kemények lettek, s kezei
ökölbe voltak szorulva, s a lehunyt szemei ijesztő gyorsan
forogtak, mintha földöntúli hatalommal küzdene.”
Szegény
Bethlen Gábor, nehéz sora lehetett a fejedelemasszony mellett,
ám ő cirógató szavakkal, babusgató mozdulatokkal csitítgatni
próbálta feleségét. Aki pedig mindig csak azt mondta az ő
szerelmetes férjének, ne menj a háborúba, ne menj a török
portára, rá se nézzél Bécsre, ne csavarogj Erdélyországba,
te csak maradj itt mellettem. Na de hát Bethlen Gábornak más
sors volt előírva. Neki mennie kellett, hadakat gyűjteni és óvni,
vigyázni Erdélyországot, és lelkében ápolni a vágyat, a
Habsburg és a török ellenében újra egyesíteni kell Erdélyt
és szép Magyarországot. Mert Bethlen Gábor tudta, hogy a
magyarnak jussa van erre a földre. Egy párbeszéd a könyvből.
A párbeszéd erdélyi urak között zajlott.
„– Hét vagy nyolc század óta itt
vergődik a magyar nép. De soha ilyen nehéz dolga, mint ma, nem
volt. Nézd csak ezt a szép búzakenyér formájú országot: ma
már a belét majd csak mind kiette a győzhetetlen szultán, s körül
a karéja, fele a császáré, fele a mienk… őfelségének, a
királynak csak ez a hegyes Felvidék maradt, s nekünk a hegyes
Erdély… Most az a kérdés, hogy lehetne visszaszerezni a szép
bélit… Fel egészen Budáig úgy ki-vágták a magyarságot,
mint az erdőt. Jobbra, balra az út megén is. Somogyságon legalább
százezer magyar veszett. Szigetvár eleste óta… Jönnek a rácok
martalócnak, rabolni, gyújtogatni… Szabadka Baja határáig
megszűnt a magyar élet… A törököknek ez jó, a rác telepíti
őket, mert nem harcolnak ellenük, de a magyarral nem bír, míg
szuszog… A Marostól délre, mióta Lippát kiadtuk, nincs többet
magyarság… Az országnak ez a nagy része éppen a legkövérebb
vidék üres… Már hiába jönne Szent László király és Kálmán
király, a Könyves, nem írhatná Horvátországot a magyarság közé,
nincs magyarság…”
És
Európában a beszélgetés idején hideg szelek fújtak. Erdély
eddig gazdagodott, Erdélyt óvta és vigyázta Bethlen Gábor
fejedelem. Térjünk vissza fejedelemhez és az ő hites asszonyához,
Zsuzsannához.
„ő sietve lerakta öléből a hímzést,
a tűt a cérnát, gyűszűt, mindent, s állott fel, és sietve
ment, mert a fejedelem hangjában parancsoló hívás volt.
– Meghalt a bécsi király, Mathias –
mondta a fejedelem.
Ő megütődve állott, s nem felelt, nem
tudott erre semmit mondani: – Isten nyugtassa szegényt –
mondta, aztán könnyes szemmel s újra elővette kis kendőjét,
s törölgette arcán a könnyeket. A fejedelem nagy léptekkel járt.
– Isten elvette, s adott helyette másikat,
fenevadat, Ferdinandust.
A fejedelemasszony ráeszmélt.
– Ilyen hamar?
– Igen, ha a király meghal, már itt
az új király.
– És ez nekünk rossz?
– Jó.
– Jó?
– Jó, mert tiszta lett az út.
– Milyen út, édesem?
– A jövő útja.
Zsuzsanna tűnődött. Neki csak az
jutott eszébe, hogy Mihály bátyjának az előbbi király adta a
báróságot, s nekik ez az új a felségességet. Nem értette az
urát.
– Zsuzsanna, itt más nincs hátra: fejünkre
kell gondolnunk. Már megint, s újra, s újra.”
Móricz
Zsigmond Erdélyben bejárja a fejedelmi palotákat, a szultán
palotáját, nemesi kúriákat, Bécs tájékára is rátekinthetünk,
de Móricz Zsigmond beszél a népről is.
„…Annyit búsulok rajta, hogy mi oka
van annak, hogy ez a mi népünk, ez a mi úri nemzetünk nem jár
elöl jó példával. Miért teszik azt, hogy jobban meggyűlöltek
magukat a jobbágyaikkal, mint a török? Mert mondom, a gyulai
basa jobb hozzájuk, ott, azokon a távoli, mély földeken, mint
a vér szerinti uraik.
– Ilyet ne mondjon kegyelmed, lángolt
fel a fejedelemasszony.
– Megbocsátom – tette hozzá szelíden
–, mert beteg ember keserűsége van a kegyelmed szájában.
– Felséges asszony, bocsássa meg
vakmerőségemet, soha többet nem engedem magamat ilyen nagyon
elragadtatni… Ismerem én urainkat is, jobbágyainkat is…. A
mostani nehéz állapotok rontják meg a becsületet bennük. Mert
ugye ott vannak a nagykőrösiek, azok évről évre beküldik az
adót Budára, a töröknek, Fülekre az uraknak, és Pozsonyba a
császárnak. Három adót megfizetnek, és mégis boldogul élnek.
Vannak ilyenek is. És a széchényi kapitány s a lévai olyan
vitéz urak, akik életüket soha nem szánják áldozni a népért….
De ezek ritkák, mint a fehér holló, ellenben mennyien vannak
fekete hollók, akik semmivel sem törődnek, csak a maguk ragadományával.”
Ebben
a különös korszakban persze hogy odafigyelünk a könyvben a történelmi
sorsfordulókra, sorsfordulatokra és az életre. De Móricz
Zsigmond kíváncsisága – miként az olvasóé is – újra és
újra visszatér a csodálatosan szép Báthory Anna szobájába.
Illetlenül és kíváncsian nyissunk ajtót ismét rá.
„Báthory Anna igazán bűnös, rossz lélek.
Még most sincs felöltözködve, nem is lesz belőle semmi. Szégyelli
az ember még elmondani is, hogy semmi rajta nincs, csak egy vékony,
a legvékonyabb ümög, s erre rávetve egy török kaftán. Lábán
is török felkunkorodó orrú papucs, piros és selyemzsinóros,
de az sincs a lábán, a lába egészen pucér, s úgy kuporog a dívány
sarkában, még a papucs is csak letéve mellette. Igen, még az
oláhné, az öreg ráolvasó asszony is úgy van valahogy, hogy
ő már csak felavatott igazi boszorkány, de szinte nem is mer rápillantani
a nagyságos asszonyra. Mert a boszorkányok gyűlésébe anyaszült
meztelenül vannak a fajosok, de éjfélkor! a Szent Gellért hegyén,
vagy más gyűléstevő helyén. S attól a pockosságtól meg
vannak őrülve, s táncolnak és tombolnak, hét oly szabados még
a legelvetemültebb boszorkányok között sem akad, aki délelőtt,
saját házában ilyen rendetlenül, bőrét villogtatva a fején
is semmi, csak a maga haja, az is feltekerintve, s két bogláros
csattal a búbján megtűzve… Úgy ül a trónszékben, mint egy
gyermekfű lányka, s fileit hegyezi s nevetgél.”
Állítom,
hogy mind a XVIII. mind a XIX. mind a XX. század rettenetes
nagyot tévedett a boszorkányság megítélésében. Tévedett
maga Könyves Kálmán is, amikor kijelentette, hogy boszorkányok
pedig nincsenek. Én Móricz Zsigmondnak hiszek, és vallom, hogy
boszorkányok pedig vannak. Mégpedig ez a Báthory Anna is egy
tetőtől talpig boszorkány volt. S azóta szüntelenül vallom,
hogy megismertem őt a regényből, s hogy követői is vannak, különösen
magyar honban. Mindenféle eszközök rendelkezésükre állanak,
és csak szédítik, szédítik a világot roppant szakszerűen.
Persze ellenükben ott állnak a tudósok és a szent emberek.
Mert Pázmány Péter, Esztergom bíborosa, érseke, a nagy magyar
nyelvújító méltó helyet kap az Erdélyben.
„…a vezérnek csak egy célja van: győzni!…
Hatalmat nyerni az egész ellenség felett. Pázmány nagy észben
él, de mind eszét, mind szorgalmát csak arra fordítja, hogy az
eretnekeket megszüntesse. Megszüntetni lehet irtással, de lehet
lélekbeli szerszámokkal is. Pázmány uram fiskálisa a harcnak.
Nekem soha meg nem hiteti senki, hogy Pázmány uram valósággal
hiszi azt, hogy Lutherust az ördög bagzotta egy asszonnyal. Ha
nem tizenkét, de tizenkétezer lókuszt hord is fel ennek a
bizonyságára, a régi egyházi atyákból, hogy ez pedig lehetséges,
s ilyen eset már volt is. Jól tudja ő, hogy ez csak állítás,
ámításnak pillére. De őneki kauzák kellenek, amikért meg
lehessen gyújtani a fáklyát, amivel elégesse az ellenségeit
és minket.”
És
itt ismét ki kell lépni a regény lapjai közül. Ez a Luther-pör
pedig azóta is tartott, hogy ki is nemzette, ki volt az apja,
anyja, s milyen volt az a világ, amiben élt, mígnem a szentéletű
II. János Pál pápa ki nem jelentette néhány évvel ezelőtt,
hogy bizony, bizony Luthert a mai eszünkkel szentté kellene
avatni. Nem hagy nyugton a boszorkányság ügye, de Móricz
Zsigmondot sem. Ezért ismét idézek a könyvből, A Nap Árnyékából.
Ismét idézek egy párbeszédet, amit ellestünk Bethlen Gábortól
és Báthory Annától.
„Mert boszorkány vagy?… Mert tudod a
titkokat?… Nem: azért szeretlek, mert te vagy a bűn, a rothadás,
a gyalázat. És a tiszta embernek olykor bele kell feküdni a sárba,
és meg kell benne hemperegni, mint a disznónak a mocsárban…
Idefigyelj: te vagy az a haszontalan fölös szemét, amit mint
forró víz a tajtékot, kivet magából… Én téged szeretlek,
megkívánlak, mert nem tudlak lenyelni… Nem bírlak bekapni és
megemészteni… És én Zsuzsannát is csak azért szeretem, mert
magas nászból született, nálam fentebbről rántottam le, s
megtörtem: de téged még ezerszer meg foglak emészteni és kiokádlak
magamból… Azért szeretlek, mert veszélyességgel játszom
miattad: nem téged, a rettenetességet akarom veled. De sietve
fogadd el Fogarast, és menekülj oda, vagy borsószalmára kerülsz…”
És
a regény véget ér, bár a történelem maga is csak tart. Azt
írja ez a Tisza menti születésű zseni, ez a Móricz Zsigmond:
„Az
egész Erdélyországban talán csak egy élő lélek, hitönknek
éppen egyik legfőbb istápolója van, akinek az arcán egy
pillanatig sem fest meleg örömet és boldog lelkesedést a szent
énekek és a vidám fegyvercsörgés: és ez Károlyi Zsuzsanna
asszony, a felséges Bethlen fejedelem boldogtalan szívű
hitvese. A fejedelem karon tartja élete párját, s kitágult
nagy szemekkel nézi, ahogy emberi lényeknek ilyen hatalmas áradata
indul meg boldogan, büszkén, tele örömmel és lelkesedéssel a
nagyvilág ellen az éjszakában. De a fejedelemasszony csak az
ura vállára borul s azt érzi: ölni, ölni?… Ez az élet?…
Boldog az ember, ha öl?…” És ez a három pont az utolsó betűje
Móricz Zsigmond Erdélyében. A 30 éves háború pedig úgy ért
véget, hogy Európában egyes-egyedül Erdély őrizte meg
integritását és függetlenségét. Bethlen Gábor alapozta ezt
mind meg.
(Móricz Zsigmond: Erdély
III., A Nap Árnyéka, Szépirodalmi Kiadó, 1977.)
Győri Béla
|