2009.10.02.
A patinás műveket tönkreteszik
Beszélgetés Ötvös Csaba operaénekessel
Ötvös Csaba operaénekes (bariton)
1943-ban született Budapesten. 1970-ben végzett a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskolán Révhegyi Ferencné tanítványaként,
majd a Magyar Állami Operaház magánénekese lett. 1970-ben debütált
a Bajazzók Silvio szerepében. Díjazott a Karlovy Vary Énekversenyen
és a Schumann-versenyen (Zwickau). 1970-ben második helyezést
ért el az Erkel-énekversenyen. Vendégszerepelt többek között
Németországban, Angliában, Olaszországban, Görögországban,
Szingapúrban és Japánban. Nagy sikerrel vett részt kortárs
magyar operák bemutatásában és hanglemezre rögzítésében.
2002-ben a Magyar Köztársaság Kormánya Kiváló művész díjban
részesítette.
Főbb
szerepei: Figaro (Rossini: A szevillai borbély), címszerep
(Csajkovszkij: Anyegin), címszerep (Kodály: Háry János),
Escamillio (Bizet: Carmen), Renato (Verdi: Az álarcosbál), Don
Carlos (Verdi: Ernani), Ford, Falstaff (Verdi: Falstaff), Carlos
(Verdi: A végzet hatalma), Valentin (Gounod : Faust), Germonte
(Verdi: Traviata), címszerep (Verdi: Simone Boccanegra), Marcello
(Puccini: Bohémélet), Scarpia (Puccini: Tosca), Lescaut
(Puccini: Manon Lescaut), címszerep (Mozart: Don Giovanni), A gróf
(Mozart: Figaro házassága), Guglielmo, Don Alfonso (Mozart: Cosi
fan tutte), Lord Ashton (Donizetti : Lammermoori Lucia), Malatesta
(Donizetti: Don Pasquale), Alfio (Mascagni: Parasztbecsület), II.
Endre (Erkel: Bánk bán), Gerard (Giordano: Andrea Chenier),
Homonnay (J. Strauss: A cigánybáró), Dr. Falke (J. Strauss: A
denevér), Gunther (Wagner: Az istenek alkonya), Monterone (Verdi:
Rigoletto).
Hobbi:
szőlészet, horgászat.
– Testvérével készült interjúból
megtudhattuk, hogy édesapjának szép hangja volt, s zeneszerető
családban nőtt fel. Civil szakmája pedig vegyésztechnikus. Tehát
egy kis kitérővel került a Zeneakadémiára.
– Gyermekkoromban zongorázni tanultam, énekes szerettem
volna lenni, ám az operaéneklést nem tartották biztos pénzkereseti
forrásnak. Manapság még rosszabb a helyzet. Az énekeseket
szerepre szerződtetik, így nincs biztos jövőképe annak, aki
erre a pályára lép. Sokan büszkék arra, hogy bukdácsoltak az
iskolában, én viszont nagyon jó tanuló voltam. Azt mondták szüleim:
tessék tanulni, ha ilyen jó talentumokkal áldott meg az ég. A
vegyésztechnikusi pálya az akkori nyugati metódus szerint
diploma nélküli mérnöknek felelt meg. Ilyen képesítéssel
abban az időben Magyarországon nagyon sok állást lehetett betölteni.
Egy időben, 20 éves koromban üzemvezető- helyettes is voltam a
gázműveknél. Kérdéses volt: hogyan tovább? Menjek-e a
Zeneakadémiára? Addig töprengtünk ezen, míg elvittek katonának.
Mivel szakember voltam, egy vegyészettel foglalkozó alakulathoz
osztottak be Szekszárdra. Jómagam viszont a Honvéd Művészegyüttesbe
szerettem volna bekerülni, hogy énektanulmányaimat
folytathassam. Sikerült is elintézni, hogy előénekelhessek a
Honvédban. Kaptam is egy papírt arról, hogy ők felvesznek
engem. Ezzel a dokumentummal boldogan mentem vissza a katonai téli
táborba – ahol mínuszokban sátrakban aludtunk –, ám nem
engedtek el. Le kellett húznom a seregben a két évet. A második
évben már tiszthelyettes voltam, s otthon lakhattam, s így tovább
tudtam tanulni. Ezt követően vettek fel a Zeneakadémiára, amit
négy év alatt végeztem el kitüntetéses diplomával. A
diplomavizsgám a nagyszínpadon volt, s operajeleneteket adtunk
elő. De már elsőéves koromban besegítettem a végzősök
vizsgáján. Később a Szevillai borbélyból, a Végzet hatalmából
és a Don Carlosból is adtam elő jeleneteket. Érdekes, hogy a
Carlosból végzett énekesként sosem, csak főiskolásként játszottam
Posa márki szerepét. Főiskolai hallgatóként sajnos nem vettem
részt operai előadásokban. Egyszer történt, hogy bajban volt
az Operaház, mert egy előadásra „nem volt” Figaro.
Felkerestek, hogy tudom-e a szerepet, de sajnos addigra még csak
egy-két jelenetet és az áriát tanultam meg. Pedig ez nagy
kiugrás lehetett volna nekem, mint főiskolai hallgatónak.
– Fokozatosan kapta meg a főszerepeket?
– Nem. Előfordult, hogy egy évadon belül az egyik operában
főszerepet énekeltem, míg a másikban valami karakterszerepet.
– Melyik a kedvenc szerepe?
– Nehéz erre felelni. Azokat a szerepeket szeretem,
melyek nem egysíkúak, s lehet bennük játszani.
– A népdal és az operett világa
kezdetben nem is vonzotta?
– Nem. Tízéves koromra már elég jól zongoráztam.
Abban az időben vetítették a mozik az olasz operafilmeket. Így
a Trubadúrt, Traviátát, vagy Lollobrigidával és Tito Gobbival
a Bajazzókat. Verdi és Mascagni életét is megfilmesítették.
Egyszer édesapám hazahozta a Trubadúr zongorakivonatát, s én
végigjátszottam a művet a zongorán. Énekeltem is a szólamokat,
s akkor kiderült, hogy a hangom a Strettánál fekszik, tehát győzöm
azt hangilag, amit a tenornak kell. Mutálás után leszállt a
hangom. Évekbe került, míg helyére került. Még az énektanárok
is nehezen tudták eldönteni, hogy tenor, vagy bariton lesz belőlem.
Volt, aki Wagner-tenornak javasolt. Ha ezt akkor elfogadom: hamar
befellegzett volna énekesi pályámnak.
– Gyermekkorában több operaelőadást
is látott?
– Hogyne! Láthattam 1954-ben Ilosfalvy Róbertet, mikor
először énekelte a Hunyadi László címszerepét. Amikor módomban
állt, és volt egy kevés pénzem, akkor megvettem az olcsó
jegyeket. Az 1950-es években gyönyörű előadások voltak. Kiváló
vendégénekesek jöttek az Operaházba, olyanok is, akiket mára
sajnos elfelejtettek. Természetesen voltak gyenge előadások is,
s olyan énekesek, akik nagyon nehezen birkóztak meg egy-egy
szereppel. Vidéken pedig több színházban remek operatársulat
működött. Egy ideig vidéki énekesek is énekeltek vendégként
az Operaház színpadán. A ’80-as évek végén aztán fordult
a kocka, a vidéki társulatok gyengébbek lettek – sok mára
meg is szűnt – s Pestről mentek le fellépni az énekesek.
– A ’80-as évek végéig repertoárszínház
volt az Operaház. Aztán felvették a stagione-módszert. Tehát,
pl. egymás után tízszer megy egy évadban az adott opera, majd
jön a következő.
– A repertoárjátszásnak is megvolt a maga oka. Művelődéspolitikáról
van szó. Ha egy repertoárt tartok fenn, akkor tud a közönség
választani az adott darabok között. A mai struktúrát művelődéspolitikai
szempontból helytelennek tartom, mert igenis ki kell szolgálni
az operabarátok igényeit. Régebben buszokkal hoztak fel
fiatalokat vidékről, s az előadás előtt ismertetők
hangzottak el. Ez volt az igazi kultúra-közvetítés!
– Mi a véleménye a modern rendezésekről?
–
Attól, hogy modern, nem biztos, hogy rossz. De sokszor nem
modernitásról, hanem polgárpukkasztásról van szó. A
dadaizmust akarják bepréselni az Operaházba. Ezzel a szép, régi
műveket teszik tönkre. Akik régóta járnak operába, emlékezhetnek
Márk Tivadar gyönyörű jelmezeire. Azokban öröm volt színpadra
lépni. Jól tudjuk, hogy az opera műfaja nem népszerű a
fiatalság körében. Egy rendezői önmegvalósítást követő,
polgárpukkasztó előadást látva menekülnek az operától
azok, akik egyébként sem rajonganak érte. Az értékhez szokott
nézők pedig nem hajlandók a szörnyűségekért pénzt adni.
Tudomásul kell vennie a rendezőnek, hogy az operaszerző nem
csak dallamokat írt le, hanem játékot és történetet is. És
ne kísérletezzenek rendezésekkel a mi adóforintjainkból! Ha körbenézünk
Európában, akkor láthatjuk, hogy ez a „mindent felforgató”
irányzat Németországból jött. Mi meg „természetesen” átvettük.
– Térjünk vissza pályájára. Volt lámpaláza,
mikor először színpadra lépett?
– Volt, de a mai napig van bennem egy egészséges drukk.
Ennek kell lennie, mert vivőerőt ad. Mi egy felfokozott állapotban
lépünk a színpadra, s olyan dolgokat is meg kell jelenítenünk,
ami a hétköznapok világában távol áll tőlünk. Egy példa
erre: nem vagyok egy vérengzős típus, de a színpadon többször
kellett gyilkolnom. Amikor a színre lépünk, abba kell maradni a
drukknak, mert bajok lehetnek.
– A ’70-es években más volt egy
operaénekes presztízse, mint manapság?
-Mióta pályára
léptem, az operaénekesek megbecsülése folyamatosan csökken.
Jelenleg szinte az énekes a legutolsó a színházban. Olyan,
mint egy egyszerű alkalmazott. De ezen nincs mit csodálkozni. Általánosságban
magára a kultúrára nem jut pénz, akkor miért lenne kedvező
helyzetben az Operaház? A 2000-es év elején egy kis ideig
jobban meg voltunk becsülve, de aztán ennek is vége lett.
Valamikor már az is nagy dolognak számított, ha valaki az
Operaház énekkarának volt a tagja. Ekkor a sarki fűszeres már
hitelt is adott. Így nem nehéz elképzelni, hogy óriási társadalmi
és anyagi elismertsége volt az Operaház aranykorában egy magánénekesnek.
Még Rákosi idején is jobban tisztelték a művészeket. Abban
az időben még éjjel is sorban álltak az emberek az Operaház pénztáránál
a jegyekért. Az ok: akkoriban az opera volt az egyedüli
politikamentes műfaj.
– Régebben is voltak harcok egy-egy
szerepért?
–
Ez a dolog kortól és izmustól függetlenül állandó. Voltak,
akik talpaltak egy szerepért. Jómagam sosem kértem, de olyan előfordult
már, hogy visszaadtam szerepet. Ez akkor volt, mikor úgy éreztem,
nem való hangilag nekem a szerep. Ennek köszönhetem, hogy a mai
napig rendben van a hangom.
– Az nem gond, ha valaki túl sokat vállal?
– Ha olyat vállal, ami neki való, s megfelelő a
hangtechnikája, akkor nem. Én aztán valóban sokat vállaltam.
Ez szerénytelenségnek tűnhet… Az Operaház repertoárja évtizedeken
keresztül velem együtt egy tucat énekes vállán nyugodott.
Szinte ugyanazokkal találkoztunk a színpadon és a próbatermekben.
Nem akarok neveket mondani, de olyanok is voltak, akik visszajöttek
Nyugatról megkopott dicsőséggel, megkopott hanggal, s itthon még
örültek is nekik.
– Díjazott volt a Karlovy Vary Énekversenyen
és a zwickaui Schumann- versenyen. Ezek a díjak biztatást adtak
a jövőt tekintve?
– Nem. Ezek a versenyek főleg arra voltak jók, hogy
utazhassak, megismerjem más országok zenekultúráját, s
kapcsolatot építsek más nemzetiségű énekesekkel. Egyszer
pedig egy olaszországi ösztöndíjat kaptam, s kint tanulhattam
a Santa Cecilia Akadémia énektanárától. Nem maradhattam, amíg
lehetett volna, mert néhány próba miatt hazarendeltek. A legszívesebben
a japán turnékra emlékszem vissza. Kiválóan megszervezték
utazásainkat és fellépéseinket a szigetországban. A japánok
nagyon szeretik a magyar zenét és a magyar művészeket. Vannak
olyan operák, amiket nagyon kedvelnek. Ilyen a Traviata. Érdekes
módon viszont a Rigolettót alig ismerik. Nem úgy, mint Európában.
Tehát a mi Rigolettónkon nem volt telt ház. Bár ott egy játszóhely
2-3 ezer férőhelyes. Egy olyan nagy épület-komplexumban voltak
az előadások, melyekben színházterem, hangversenyterem, tévéstúdiók
is voltak. Az akusztika pedig tökéletes a japánoknál.
– Lapunk nem megy el a bulvár felé,
de a következőt nem hagyhatom ki. Ön volt Házy Erzsébet utolsó
házastársa. Azt olvastam, hogy ön gondozza az énekesnő hagyatékát.
– Én a jogutód vagyok, de még soha senki nem keresett
meg hivatalos részről ezzel kapcsolatban. Régebben nem vették
szigorúan figyelembe nálunk a szerzői, előadói jogot, így
azt csináltak, amit csak akartak. Egyszer kiadták a volt NDK-ban
azt a Marica grófnő lemezt, amit a ’70-es évek végén készítettek
Házy Erzsébettel és René Kollóval Nyugat-Németországban.
Megkérdeztem: hogyan is lehetséges ez? Valami iratokra
hivatkoztak. Még Erzsébet mesélte nekem, hogy abból a Cigánybáró-
filmből, amiben Rudolph Schock volt a partnere, egyszer csak
megjelent egy lemez. Ezt követően megkérdezte tőle egy
kolleganője a bécsi Volksoperben: mihez kezdesz azzal a sok pénzzel,
amit a lemezért kapsz? S akkor derült ki, hogy Erzsébet minderről
nem is tudott. Az impresszárió azt mondta érdeklődésére:
„nem vagyok a saját magam ellensége, hogy azt, aki az ön nevében
tárgyalt, arra biztassam, hogy kösse ki, ha lemez jelenik meg a
filmből, azért fizetnem kell.” Magyarországon több filmjét
is sugározzák a tévében a művésznőnek, de soha nem kerestek
meg azzal, hogy engedélyemet kérték volna. Tehát ebből nem
gazdagodtam meg. El akartam érni, hogy az MTV behozza azokat a
filmeket, amiket Házy Erzsébet az NSZK-ban forgatott. Ezek
operett-és portréfilmek. Ám a vezetőség elzárkózott ettől.
Pedig Házy Erzsébet a magyar művelődéstörténet egy jelentős
szegmense. Emlékét ápolni kéne. De nem csak róla van szó.
Nagyon sok remek énekesünk, színművészünk volt, de alig-alig
hallani róluk.
– Még sosem kérték fel tanításra?
Hiszen diplomája szerint énektanár is.
– Elhívtak egy zeneiskolába, de nem éreztem magamban
azt, hogy kezdőkkel kéne foglalkoznom. Egy olyan helyre
szerettem volna kerülni, ahol a tapasztalataimat átadjam az
operaénekesi pályára készülőknek. Ma úgy látom, hogy ennek
nincs sok értelme. Nincs is felvevőpiac oly sok operaénekesre.
Szinte mindenütt csökkent az igény a magas kultúra irányába.
Az igénytelenségre van pénz, de a komolyabb művészetről már
nem igazán beszélhetünk. Manapság az az ismert és jó színész,
énekes, akit a tévében látnak. Másról nem is tudnak az
emberek – tisztelet a kivételnek. Pedig nem biztos, hogy csak
az értéktelen és a rossz kell a népnek. Meg kell ismertetni a
közönséggel az igényes darabokat is.
– Ez az oka annak, hogy idén nem lép
fel az Operaházban?
– Nem. Egyszerűen nem írtak ki egy szerepre sem. Én
pedig nem vagyok kilincselő típus. Az is elszomorított, hogy a
Falstaffnak szétdarabolták a díszletét. Nagyon szerettem ebben
az operában a címszerepet eljátszani. Szép számmal vannak
olyan szerepek, amiket még el tudnék énekelni, de a jövő
szezonra nem írtak ki. Pont, mikor a 40. jubileumom lenne, hiszen
1970-től vagyok a pályán. Ez eléggé elkeserítő.
Medveczky Attila
|