2009.10.02.
Magyarul is napvilágot látott a Szentatya legújabb enciklikája
Erdő
Péter bíboros, az MKPK elnöke, Beran Ferenc, a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem docense és Farkas Olivér, a Szent István Társulat
igazgatója mutatta be XVI. Benedek pápa Caritas in veritate
kezdetű enciklikájának magyarul megjelent kiadását szeptember
24-én a püspöki konferencia székházában. A kötet már megvásárolható
a kiadó könyvesboltjaiban.
Az Egyházban hagyománnyá vált, hogy a pápák szociális
enciklikákat (körleveleket) adnak ki, amelyek időszerű társadalmi
kérdésekkel foglalkoznak. Így például az első ilyen
enciklika, amely 1891-ben adott ki XIII. Leó pápa Rerum novarum
címmel, a munkásság helyzetével foglalkozott, a legutóbbi
pedig, amely II. János Pál pápa nevéhez fűződik, és az első
kiadásának századik évfordulójára jelent meg Centesiumus
annus névvel, a kommunista világrend összeomlásának okaira
mutatott rá. Az eltelt száz év alatt az enciklikák
legfontosabb témái a következők voltak: az állam és a társadalom
kapcsolata (a közjó és a szubszidiaritás elve), a béke, a
fejlődés, a vidék helyzete, a nagyvárosok problémái, a munka
és a munkanélküliség, társadalmi összefogás (szolidaritás)
szükségessége.
XVI. Benedek pápa úgy ítélte meg, hogy a harmadik évezred
első évtizedének végén – egy elmélyülő általános válság
jeleit látva – újabb szociális enciklika kiadására van szükség,
amely az emberiség fejlődéssel foglalkozik. Címe: Caritas in
veritate (Szeretet az igazságban). A pápai dokumentum megírására
az is alkalmat adott, hogy közel negyven évvel ezelőtt (1967)
jelent meg VI. Pál pápa Popolurum progressio kezdetű körlevele,
amely azt mutatta be, hogy a technikai haladás nem szükségszerűen
jár együtt a népek fejlődésével. Az igazi fejlődésnek
ugyanis magában kell foglalnia az emberek szellemi, lelki
gyarapodását, és minden emberre ki kell kiterjednie. A fejlődés
helyes értelmezését Péter jelenlegi utóda korunk egyik
legfontosabb feladatának tartja, elődje gondolatát viszi tovább,
mélyíti el, és ennek tükrében értékeli a világ mai helyzetét.
Elődjének enciklikáját pedig – ezzel is aláhúzva annak
jelentőségét – a jelen kor Rerum novarumaként tartja számon
(CV 8).
A Szeretet az igazságban cím értelmezése
Mielőtt azonban az enciklika a teljes értékű fejlődést
bemutatná, a társadalmi élet egyes területein a szeretet és
az igazság elválaszthatatlan egységével foglalkozik. Elválaszthatatlanságuk
abból ered, hogy mind a kettő Istentől kapott meghívás,
amelyet ő „helyezett az ember szívébe és elméjébe” (CV
1). A szeretet olyan belső hajtóerő, amely az örök Szeretettől
ered. Az Egyház társadalmi tanításának „királyi útja”
„vezérelv”, amely áthatja a „mikro”, vagyis baráti,
családi, kisközösségi kapcsolatokat és a „makro”, vagyis
társadalmi, gazdasági, politikai kapcsolatokat (CV 2). Az igazság
az a fény, amely értelmet, értéket ad a szeretetnek. „Igazság
nélkül a szeretet szentimentalizmusba süpped és üres
foglalattá válik, amely önkényesen tölthető meg.” (CV 3) Társadalmi
vonatkozásban az igazság védelmezi a szeretet felszabadító
erejét. Igazság és szeretet nélkül a „társadalmi cselekvés
az egyéni érdek és a hatalmi logika fogságába esik, ami együtt
jár ennek bomlasztó hatásaival, különösen abban a társadalomban,
amely a globalizáció útját járva olyan nehéz korszakot él
át, mint jelenünkben” (CV 5).
A szeretet és az igazság elválaszthatatlan kapcsolatából
következik két másik fontos társadalometikai alapelv: az igazságosság
és a közjó. Az igazságosság azt jelenti, hogy mindenkinek meg
kell adnia azt, ami a jog szerint neki jár. A szeretet több
szempontból is túlhaladja az igazságosságot. Egyrészt azért,
mert nemcsak azt adom a másiknak, ami az „övé”, hanem azt
is, ami az „enyém”. Másrészt a szeretet magában foglalja a
megbocsátást is (CV 6). A közjó minden ember és az egész
ember javát jelenti. Ha a közjóért való fáradozást a
szeretet vezérli, akkor az magasabb rendű, mint a tisztán evilági
és politikai tevékenység (CV 7).
A fejlődés értelmezése a társadalmi élet egyes területein
Az új szociális enciklika a teljes értékű fejlődést
szem előtt tartva foglalkozik a világ legégetőbb problémáival:
a gazdasággal, a környezetvédelemmel, a globalizáció jelenségével
és a technika helyes értelmezésével.
A gazdasággal kapcsolatban leszögezi: a gazdaságot szabályozó
piac etikailag nem semleges társadalmi terület (CV 36). A piac a
szolidaritás és a kölcsönös bizalom belső formái nélkül
nem képes betölteni gazdasági szerepét (CV 35). A gazdasági
tevékenység ugyanakkor „nem szakítható el az érdeknélküliségtől,
amely táplálja a szolidaritást, az igazságosságért és közjóért
vállalt felelősséget, a gazdaság különböző résztvevőiben
és szereplőiben” (CV 38).
A környezetvédelem esetében aláhúzza, hogy az embernek
globális felelőssége van a környezeti értékekkel
kapcsolatban. Az Istentől ajándékba kapott világot nem szabad
„kifosztott állapotban hátrahagyunk az újabb generációknak”
(CV 50). Ugyanakkor felhívja a figyelmet olyan veszélyekre, amik
korunkra jellemzőek: az egyik, amely a természetet fontosabbnak
tartja, mint az emberi személyt, s így újpogánysághoz vagy új
panteizmushoz vezethet. A másik a természetet csak alapanyagnak
tekinti, amely felett az ember szabadon rendelkezhet (CV 48).
A globalizáció jelenségével kapcsolatban megállapítja,
hogy az „sem nem jó, sem nem rossz eleve. Azzá lesz, amivé az
emberek teszik” (CV 42). A globalizáció által biztosított
anyagi források jelentősebbek, amely segítségével a szegényebb
népeknek nagyobb a lehetőségük, hogy kiszabadulhassanak a
nyomorból. Ugyanakkor etikai elvek nélkül a globalizáció sok
veszélyt rejt magában, amelynek következtében a gazdag és a
szegény országok közötti megosztottság mélyült (uo.).
Az enciklika megerősíti a XXIII. János pápáig
visszavezethető egyházi tanítást, amely szerint az egységesülő
világban szükség van egy valódi politikai világtekintélyre,
amely képes arra, hogy a világgazdaságot irányítsa, a válság
által sújtott gazdaságokat segítse, az egyensúlyhiányok
kialakulását megelőzze. Ennek a tekintélynek intézményes
hatalommal is kell rendelkeznie, hogy az igazságosságot a jogok
figyelembevételével megóvja (CV 67).
Korunk technikai és technológiai eredményeinek előnyeit
és annak káros következményeit személve az enciklika felhívja
a figyelmet arra, hogy az ember szabadsága nem abszolút,
figyelembe kell venni a teremtés rendjét. Nagy veszélyt
jelenthet, ha a technika ideológiai hatalommá válik, ha azt
sugallja, hogy a népek fejlődése, a béke elsősorban technikai
kérdés, és az ember bioetikai eszközökkel létrehozhatja és
megsemmisítheti önmagát. „A tisztán technikai cselekvés
megbéklyózott ész, hit nélkül arra van kárhoztatva, hogy
belevész saját mindenhatóságának illúziójába” (CV 74).
Összességében megállapítható, hogy XVI. Benedek pápa
Caritas in veritate kezdetű szociális enciklikája segítséget
nyújt minden ember számára, hogy a környezetében levő társadalmi
folyamatokat helyesen értelmezni tudja, irányt mutasson, hogy
miként kerülje el a veszélyeket és felismerje azokat a
kegyelmi lehetőségeket, amelyek az emberiség teljes értékű
fejlődését szolgálják.
(Forrás:
katolikus.hu)
|