2009.10.02.
Toldozott-foldozott alkotmányunk
Dr.
Kukorelli István,
volt alkotmánybíró az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán
1976-ban szerzett jogi diplomát. 1976-tól az ELTE ÁJTK Alkotmányjogi
Tanszékén oktat, 1991. július 1-jétől mint tanszékvezető.
1988-ban kandidátusi fokozatot szerzett, 1998-ban habilitált.
1999. júniusában egyetemi tanárrá nevezték ki. Két évtizeden
keresztül titkára, illetve elnöke volt a kari Tudományos Diákköri
Tanácsnak. Tagja volt az ELTE Egyetemi Tanácsának,
1988-1989-ben oktatási dékánhelyettes. 1996-ban a Civitas Egyesület
elnökévé választották. 1995-1998 között az Országgyűlés
Alkotmány-előkészítő Bizottságának állandó szakértője.
Alapító tagja a Független Jogász Fórumnak, a Magyar Népfőiskolai
Társaságnak, a Magyar Politikatudományi Társaságnak, az
Alkotmányjogászok Egyesületének. 1995-1999 között a Magyar
Jogász Egylet Tudományos Bizottságának elnöke. 1995-től
1999-ig az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke. Tagja
volt az Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Közalapítvány
kuratóriumának, az MTA Közgyűlésének és Jogi Szakbizottságának.
1989-ben az Országos Választási Elnökség titkára, 1994-től
az Országos Választási Bizottság tagja, 1997-től elnöke
volt. 1999 júniusa és 2008 júliusa között az Alkotmánybíróság
tagja volt. Kitüntetések, szakmai díjak: Kiváló Munkáért
1982. (művelődési miniszter), Témavezető mester (OTDT) 1993,
Trefort Ágoston Emléklap (ELTE) 1993. Az új demokratikus államrend
kialakításában végzett munkáját a Pro Renovanda Cultura
Hungariae Alapítvány 1994-ben Deák Ferenc-díjjal ismerte el.
1997-2001 között Széchenyi Professzori Ösztöndíjas volt.
2005-ben alkotmánybíróként a Pro meritis de uris peritia In
memoriam Francisci Deák kitüntetést kapta. Tét városa
2001-ben díszpolgárává fogadta, 2004-ben Pannonhalmán Szt. Márton-díjban
részesült, a Bibó István Szakkollégium az alapításának 25.
évfordulóján alapított Harkály-díjat adományozott. A
hallgatók által megítélt díjak (pl. a kar kiváló oktatója
1982, legkorrektebb vizsgáztató 1994, legutóbb a 2000-es tanévben
a Kar legnépszerűbb oktatója) rendkívül fontosak számára.
– Alkotmányunk idén augusztusban volt hatvanéves, de húsz
éve alapos változtatáson esett át, annyira, hogy az eredetiből
alig tucatnyi jogi szakasz maradt érintetlen. Többen iróniával
jegyzik meg, hogy csak ez nem változott: „Magyarország fővárosa
Budapest.”
– A „hatvanéves” évfordulót kapásból visszautasítanám,
mert az 1989. évi XXXI. Törvény tartalmában nem az 1949-es
alkotmánnyal, hanem az 1848-as törvényekkel és az 1946. évi
I. törvénnyel „jogfolytonos”. Az 1989-es alkotmánymódosítás
az 1949- es szöveg tagadása, bár kétségtelen, hogy a számozáson
és a fővároson túl más is emlékeztet az eredeti szövegre,
pl. az alkotmány szerkezete, vagy az Országgyűlés államhatalmi
jellege.
– Tanár úr szerint mennyire volt szándékos,
hogy a népköztársaság alkotmányát 1949. augusztusában
fogadta el az Országgyűlés?
– Ez teljesen tudatos döntés volt, az akkori hatalom
politikai- ideológiai alapon látványosan szakított a magyar közjog
történeti hagyományaival. Augusztus 20-a nem lehetett többé
az államalapító Szent István ünnepe. Ezt a napot a munkás-paraszt
szövetség jegyében a szovjet típusú népköztársasági
alkotmány jelképeként illett hivatalosan ünnepelni. A Magyar
Dolgozók Pártja az alkotmánnyal akarta demonstrálni és
stabilizálni politikai győzelmét.
– Az 1949. évi XX. törvény valójában
a népköztársaság vagy az egypárti diktatúra alkotmánya
volt?
– Az 1949. évi XX. Törvény egyértelműen a pártállam
alkotmánya volt, történetileg szovjet típusú alkotmány. Az
alkotmány szövegezésében tevékeny részt vállaló jogtudós,
Szabó Imre 1987-ben adott visszaemlékezéséből szoktam idézni
a joghallgatóknak, tanulságul: „az MDP vezetői – kezükben
a szovjet alkotmány magyarra fordított szövegével – minden
paragrafus és minden bekezdés után, amelyet mi az alkotmánytervezetünkből
felolvastunk, szinte ránk olvasták a szovjet alkotmány megfelelő
szövegrészét, és ragaszkodtak ahhoz, hogy annak értelmében
alakítsuk át tervezetünket, illetőleg a szóban forgó
szakaszt.” Az interjúból többek között az is megtudható,
hogy az alkotmánynak „a néphez hű értelmiségről és a népet
szolgáló tudományról” szóló paragrafusát pl. Gerő Ernő
személyesen gépelte le. Az alkotmány tehát „ráolvasással”
készült, eredeti szövegét joggal lehet sztalinista-rákosista
jelzővel illetni. Történelmi anakronizmusnak tartom, hogy a számjel
ma is a régi. Diktatúrákon persze utólag ne kérjük számon
az alkotmányosság klasszikus alapértékeit (pl. az emberi
jogokat), ezek fényében az 1949-es alkotmány fiktív, papiros
alkotmány volt.
– Mennyiben lehet tekinteni új alkotmánynak
az 1989. évi XXXI. törvényt?
– Azokkal értek egyet, akik szerint 1989-ben alkotmányos
rendszerváltozás, jogállami forradalom történt Magyarországon.
Idézem az Alkotmánybíróság 11/1992. (III. 5.) határozatát:
„Az 1989. október 23-án kihirdetett alkotmánymódosítással
gyakorlatilag új alkotmány lépett hatályba, ami az államnak,
a jognak és a politikai rendszernek a korábbitól gyökeresen különböző,
új minőségét vezette be azzal a meghatározásával, hogy »a
Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam«. Alkotmányjogi
értelemben ez a tartalma »a rendszerváltás« politikai kategóriájának.”
Az 1989-es alkotmánymódosítás az alkotmányosság alapelveit
és értékeit tekintve teljes, intézményi oldalát vizsgálva
viszont részleges alkotmányrevízió volt.
– 1989-ben a törvény szövegét az
utolsó pártállami parlament szavazta meg. Ez nem jelent legitimációs
hiányt?
– Az Ellenzéki Kerekasztal kezdetben nem fogadta el ezt a
megoldást, ám ez lett a logikus következménye a Nemzeti
Kerekasztalnál aláírt politikai megállapodásoknak szeptember
18-án. A törvényeket utolsó rendi országgyűlés alkotmányozó
hatalommá vált, az 1848-as példához hasonlatosan. Hozzátenném,
hogy az alkotmány és a hozzá szorosan kapcsolódó rendszerváltó
törvények konkrét szövegét tárgyalásra tárgyalásról
haladva a kerekasztal résztvevői – közöttük az ellenzék képviselői
– alkották meg. Mai napig vita a tudományban, hogy alkotmányozó
nemzetgyűlésnek tekinthető- e a Nemzeti Kerekasztal, amelynek
legfeljebb a történelemtől volt ilyen felhatalmazása. Az igazsághoz
hozzátartozik, hogy 1989 októberére jelentős átrendeződés történt
a parlamentben, a törésvonalak (pl. az ellenzéki demokrata
frakció létrejötte, a függetlenek nagy száma) az új rend javára
változtak meg. Mindezek ellenére a „legitimációs deficit”
bennem is húszéves kérdés.
– Akkor ezt az alkotmányt
ideiglenesnek gondolták?
– Igen, egyértelműen, ez megjelenik a sajnálatos módon
ma is hatályos praeambulumban. Még erőteljesebben hangsúlyozzák
az ideiglenességet az alkotmánymódosítások általános indoklásai.
Az első szabad választás utáni 1990. évi XL. törvény indoklásából
idézek: „A törvényjavaslat nem lép fel olyan igénnyel, hogy
olyan alkotmánya lesz a Magyar Köztársaságnak, amely hosszú távon
hazánk stabil alaptörvényének bizonyul… céljául csak azt tűzi
ki, hogy az új alkotmány megalkotásáig megfelelő alkotmányos
biztosítékokat nyújtson…”
– Ez a toldozott-foldozott alaptörvény
a mai napig érvényes. Ez egy tartósan működő jogállam
alkotmányának megfelelő?
– Valóban toldozott-foldozott alkotmányunk van. Jelenleg
a 25. alkotmánymódosításnál tartunk, az alkotmány egységes
szövegét 1990-ben tették közzé utoljára. A jogállami működést
firtató kérdésre nagyon nehéz egyértelmű igennel, vagy
nemmel válaszolni. Az intézmények – ellentmondásaikkal együtt
– láthatóan működnek. Az is tény, hogy az alkotmány
mellett, azt körbevéve, létrejött az új alkotmányjog, az
ideiglenes alkotmányt közel félszáz törvény hajtotta jól-rosszul
végre. Az alkotmányt értelmező alkotmánybírósági határozatok
és a jogalkalmazói jog is működteti az alkotmányos rendszert.
Az alkotmányosság klasszikus értékeit nagyon sok minden éltetheti
még, a tradíciók, a tudomány, a nyilvánosság. Nem önmagában
az alkotmányos rendszer az oka a sikertelenségnek, a válságokban
alapvetően nem intézményi, hanem elit problémát látok. Ez
nem jelenti azt, hogy semmihez se nyúljunk.
– Tanár úr szerint milyen alapvető változtatásokra
lenne szükség a magyar alkotmányos rendszerben?
– Hosszú listám van arról, milyen változtatásokra
lenne szükség. Ebből néhány példa: az államfő választásának
rendje, a parlament szerkezete, a kétharmados törvények köre.
Az alkotmányjogtudományban a nézeteknek nagyon széles skálája
ismert az alkotmányváltoztatás nagyságrendjére, mélységére
vonatkozóan, nem ismeretlen a teljesen új alkotmány iránti igény.
A fő kérdés az, hogy mihez képest legyen új a magyar alkotmány.
Véleményem az, hogy a bevált alapértékekhez és alapelvekhez
képest ne legyen új, azokat őrizze meg, mint ahogy az alkotmányos
rendszer stabilitását is.
– 1976-tól kezdte tanítani az alkotmányjogot.
Ebbe mennyire szólt bele a kor ideológiája?
– Akkor nem is így nevezték ezt a tantárgyat, hanem államjognak.
Kétségtelen, hogy voltak tabuk. És mint utólag láttam, voltak
jelentések is arról, amit tanítottam. Az egyetem, különösen
a szemináriumok szabadabb légkört biztosítottak a ’80-as években,
így a történelmi tradíciókat (pl. az 1946. évi I. törvényt),
vagy az alkotmányosság értékeit (pl. Bibó István
hatalommegosztásról szóló írását) is lehetett szűkebb körben
tanítani. A hőssé válást ma elkerülendő – az ember tette
a dolgát. A magyar értelmiségnek volt egy olyan része, akik szép
csendben segíthettek kinyitni az öklöt, én velük voltam
szolidáris, a lakitelekiekkel, a Bibó-szakkollégistákkal, a Független
Jogász Fórummal. A tanítványaim ma is köszönnek egymásnak,
s egymás szemébe tudnak nézni.
– Egy interjúban olvastam: a
legnagyobb élményének a rendszerváltást tartja. Részt vett a
„harmadik oldal” képviseletében a kerekasztal tárgyalásoknál.
Ennek az oldalnak a szerepéről igen keveset hallani. Mi ennek az
oka?
– Igen, ez valóban életreszóló élmény volt, pár hónap
alatt több történt, mint a megelőző négy évtizedben. Egy
alkotmányjoggal foglalkozó ember megérhette az alkotmányos
rendszerváltozást, amiben hitt, de nem remélte – ez a személyes
élmény lényege. Miért sodort oda a NEKA-hoz a történelem?
Egy sor véletlen hozta így. A Pozsgay Imre nélküli népfrontban
a hatalmat átvette a régi nómenklatúra, őket váltottuk le
egy általam tisztelt és vállalható, a rendszerváltozás iránt
elkötelezett csapattal. Őket képviseltem. Valóban keveset
lehet tudni a bonyolult összetételű és véletlenül összeverbuválódott
harmadik oldalról, amely egyébként nem volt főszereplő és
nem is akadályozta a tárgyalásokat. Történetét megírom. A másik
két oldalon lévő barátaim rendre ugrattak, hogy rossz helyen
ülök – különösen a Független Jogász Fórum-osok. Kevéssé
a székem érdekelt, inkább az, hogy részt vehettem szakmailag a
törvények szövegének megalkotásában.
– 1999-ben alkotmánybíróvá választották.
Ekkor fel kellett frissíteni tanulmányait? Hiszen több jogágról
van szó…
– Igen újra kellett tanulni a jogrendszer egészét. A
klasszikus alkotmányjogi ügyek mellett szövetkezeti- és földjogi
aktákat szignáltak rám. Idővel én lettem az állattartási önkormányzati
rendeletek állandó előadó bírája, szóval „állati” jó
ügyeim voltak. A kilenc év alatt közel háromezer, a
jogrendszer egészét érintő határozat meghozatalában vehettem
részt. Alapvetően másként látom ma a jogrendszert az alkotmány
felől és a kodifikáció színvonalát illetően.
– Az AB munkáját, határozatait
szinte állandóan kritikával illeti az éppen regnáló kormány
és holdudvara, míg az ellenzék védi. Mi erről a véleménye?
– Kinek-kinek olvasata szerint, ez a politika természete.
Az a baj, hogy nem olvassák végig a határozatokat, csak szemelvényeket
olvasnak vélt igazuk bizonyítására. A másik komolyabb gondom
ezzel, hogy a politika áttolja a felelősséget a taláros testületre.
Minden harmadik-negyedik aktámat szívesen visszaküldtem volna a
T. Házba, mert azt az alkotmánybíráskodás eszközével nem
lehet megoldani, vagy csak „dodonai” válasz adható.
– Előfordult már, hogy világnézete
alapján másként döntött volna, mint az AB tagjaként, akit köt
az esküje?
– Igen, többször is, nehéz volt ezzel együtt élni. A
bírákat mindenütt a világon előszeretettel tipizálják,
okkal-ok nélkül. Jómagam minden izmus felől kaptam pontokat,
holott döntéseimben egyetlen izmus vezérelt, a
konstitucionalizmus. Az esküm szövege ott volt a fejem felett.
Ne mosolyogjon meg, néhány választást is kihagytam, nehogy emlékeztessen
a behúzott iksz a világnézeti-politikai szimpátiámra, amely
elég erős és határozott. A függetlenség megőrzésében egyébként
sokat segített, hogy 1999-ben teljes konszenzussal választottak
meg.
– 2008-ban járt le a mandátuma, s hiába
akarta az ellenzék, mégsem hosszabbították azt meg.
Jó megoldásnak tartja, hogy pártok döntenek
független bírók személyéről?
– Az alkotmánybírák választási módjáról már 1999
előtt is nagyon kritikus véleményem volt, csak össze kell
vetni más jogállamokkal.
– Végezetül: olvastam, hogy ön
szerint az állami intézmények bizalmi indexe megcsappant. Ennek
mi a jele, s kié a felelősség?
– Szomorúan tapasztalom, mert figyelem a három „P”
(politika, pártok, parlament) és az intézmények iránti
bizalom gyengülését. Ebben alapvetően elit problémát látok,
régi rossz történelmi örökségünk újjászületését, a
szakadékot az elit és a „másik” Magyarország között.
Elitellenesség nélkül idézem Bibó szavait: „Az elit legfőbb
szerepe az, hogy az élet élésére, az emberi szükségletek mélyítésére,
finomítására és gazdagítására mintákat, példákat adjon,
azaz kultúrát csináljon. Erre a szerepre pedig már csak
valamilyen elit, vagyis valamilyen értékelési rend szerint kiválasztott
embercsoport alkalmas: az értékelési rend tudja csak biztosítani
az elit által adott példák és minták érvényességét és kötelező
erejét.”
Medveczky Attila
|