2009.10.02.
Iskolák helyett börtönöket
Az
önkormányzati minisztérium nagymértékű megszorítása
mellett az oktatási tárca is többmilliárdos elvonásokkal sújtja
az óvodákat és az iskolákat. 20%-ra állítják a
szakmai-informatikai fejlesztést, megszűnik a kiemelkedően
teljesítő tanárok bérezésére elkülönített keret, megvonják
az állami támogatást az óvodai, iskolai fejlesztésekben
oroszlánrészt vállaló közoktatási alapítványoktól, és
jelentősen csökkentik az összevont iskolák finanszírozását.
Minderről Kerpen Gábort,
a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnökét kérdeztem.
– Elnök úr, mekkora összegű elvonásról
van szó?
– Az önkormányzatoktól, mint az oktatási intézményrendszer
legnagyobb, legjelentősebb fenntartóitól vonnak el hatalmas összegeket.
A költségvetési törvénytervezet 1-es mellékletében szereplő
összeg a tavalyihoz képest több mint 63 milliárd forinttal
kevesebb, ami valamivel több, mint 15%-os forráselvonást jelent
a közoktatás területéről. Ez a 63 milliárdos csökkenés több
részből áll össze. Beszélhetünk egy 12 milliárdos
„automatizmusról”, amiről már három évvel ezelőtt döntött
az Országgyűlés. Tehát erről a –12 milliárdról most nem
kell dönteni. Ezen kívül még tovább csökkentik – közel
7,5 %-kal – a közoktatás alapnormatíváját, arra hivatkozva,
hogy a fenntartónak nem kell majd oly sok járulékot és egészségügyi
hozzájárulást fizetnie, mert azok összegét nemrég csökkentette
a parlament. Ám azzal nem számolnak, hogy ez nincs egyensúlyban
a 7,5%-os csökkentéssel, s azzal sem, hogy a dologi kiadások az
áfa növelése miatt 5%-kal nőttek. Ezért elfogadhatatlan az
alapnormatíva csökkentése. Arról is beszélni kell, hogy kb.
harmadára csökkentik az ingyenes, ill. kedvezményes étkezési
támogatás összegét. Ez azt jelenti, hogy sok gyermek étkeztetését
nem tudják majd finanszírozni a szülők. A törvénytervezetben
a művészetoktatás – mind zenei, mind egyéb területen – térítési
díja 2010- től pedig akár a háromszorosára is emelkedhet,
mert a kormány úgy csökkentené a terület állami támogatását,
hogy lehetővé tenné az önkormányzatok számára a térítési
díj drasztikus emelését. Ebből az következik, hogy azok a
gyerekek, akik a művészetek útján könnyebben fejezik ki
magukat, és szegény családból érkeznek, nem tudnak ilyen intézménybe
járni.
– Gondolom ez a hátrányos helyzetűeket,
és a tehetséges roma gyerekeket súlyosabban érinti.
– Igen, de nem csak őket. Az alapfokú művészetoktatási
intézmény nem része a törvény szerint a közoktatásnak. De
eddig rendszeresen, fejkvóta rendszerben támogatta a kormányzat
ezeket az intézményeket. Két évvel ezelőtt jelentősen csökkentették
a finanszírozást, s most annál is nagyobb összegű elvonásra
lehet számítani. Olyan gyerekeket érint főleg ez a megvonás,
akik verbálisan nehezen fejezik ki magukat. A romák egy része
ide tartozik, de nem csak ők, hanem a nagyon nehéz szociokulturális
környezetben élő gyerekek többsége. De mindenkit érint ez a
megszorítás, hiszen szakértők szerint a képzőművészeti és
zenei műveltség pozitív hatással bír más területeken
szerzett ismeretek elsajátítására.
– Szokták mondani, hogy a zene és a
matematika mennyire összekapcsolódik.
– Így van. Csak nézzük meg a nagy matematikusok életrajzát.
Pitagorasztól kezdve tudjuk, hogy milyen szoros a kapcsolat a reáliák
és a művészeti teljesítmények között.
– Milyen elvonásokról van még szó?
– Remélem, hogy a következő kérdésre a Közoktatás-politikai
Tanács ülésén választ kapunk – ha érdemben tárgyalnak a
szakszervezetekkel – : az érettségi és szakmai vizsgák támogatását
miért akarják majdnem negyedével csökkenteni? Akkor miből
fogja a kormány finanszírozni ezeket a vizsgákat? Kiemelendő,
hogy teljes mértékben meg akarják szüntetni a pedagógus továbbképzési
díját. Ha rosszhiszemű akarok lenni, akkor ezt azért tették
be a tervezetbe, hogy ebből engednek majd, s a többi megszorítást
meghagyják. Amennyiben mindezt komolyan gondolták, vagy akár
csak egy tárgyalástechnikai módszerről van szó, akkor is kockáztatják
az oktatási intézményhálózat teljes működését. Jelenleg
az a szabály, hogy a pedagógusnak hétévente továbbképzésen
kell részt vennie. Ennek a díja félévente min. 120–140 ezer
forint. Ez másfél havi nettó bérnek felel meg. Ha a pedagógus
nem vesz részt a kötelező továbbképzéseken, akkor
felmenthetik, s elvesztheti állását. Tehát a kormány veszélybe
sodorja a pedagógusok munkahelyét, mert nem lesz, aki támogassa
ezt a képzést. Másrészt veszélybe kerül az adott intézmény
működése is, mert ebből a forrásból finanszírozták az éppen
továbbképzésen lévőt helyettesítő tanító, tanár bérét.
Ha a helyettesítést anyagilag nem tudják megoldani, akkor
zuhanni kezd az intézmény működésének színvonala, és a diákok
jogai is sérülnek. A diáknak joga van ahhoz, hogy amíg iskolában
tartózkodik, oktatásban-nevelésben részesüljön. Tehát esetünkben
mind a fenntartó, mind a pedagógus, mind a diák érdekei sérülhetnek.
– A kistelepülések óvodái, iskolái
még rosszabbul járhatnak, hiszen a tervezetben a kistérségi társulások
támogatásának csökkenéséről van szó.
– A kormány már évekkel ezelőtt abba az irányba
terelte a kistelepüléseket, hogyha egyedül nem tudnak
fenntartani közoktatási intézményeket, akkor hozzanak létre
ún. közoktatási társulásokat. Ezt a kormány annak idején
anyagilag is támogatta. Most a normatívát 15%-kal akarják csökkenteni,
s ez veszélyezteti a közös fenntartást. Tehát a kistelepülések
annak ellenére veszíthetik majd el óvodájukat, iskolájukat,
hogy társultak anno. Így a gyerek lakóhelyétől távolabb kerül
a kijelölt oktatási intézmény, s valószínűleg oda így éppen
a nagyon nehéz szociokulturális környezetben élők csemetéi
nem fognak járni. Ez pedig csorbítja az esélyegyenlőséget.
– Csökkentik a keretet a
szakirodalom-vásárláshoz. Hogyan s miből képezze magát is
egy pedagógus?
– Ez is a költségvetési törvénytervezet része. Arról
szólnak a hírek, hogy az eddigi bruttó 14 ezer forint helyett
csak 4 ezer forintot adna évente a kormány, ezzel 1,4 milliárd
forintot spórolnának. Ez az összeg egy szakkönyv megvételére
sem elegendő. A kormány azt gondolja, hogy az emelkedő árak
mellett elég havonta kevesebb, mint bruttó 400 Ft-tal támogatni
a szakirodalom vásárlását? Korábban is a pedagógus főleg
saját zsebéből finanszírozta meg az oktatási-nevelési
anyagok megvételét. Akkor mi várható jövőre? Közben pedig
az a kormányzati akarat, hogy egyre felkészültebbek legyenek a
pedagógusok. Arról még nem is szóltunk, hogy a fizetések értéke
rohamosan csökken. Hogyan lehet így jobb és több munkát elvárni
az oktatásban dolgozóktól? Mi már korábban is jeleztük: úgy
tűnik, hogy nem a kormány, hanem az önkormányzatok és az intézmények
dolgozói vállalják a felelősséget az oktatási intézményhálózat
működtetéséért.
– Ha már a pedagógusok problémáinál
tartunk: olvastam a túlóraszámok korlátozásáról. Mit tehet
egy pedagógus, ha korlátozzák törvénysértő módon a túlórák
számát?
– Ha egy kollega továbbképzésen vesz részt, vagy
megbetegszik, akkor helyettesítenie kell őt egy pedagógusnak.
Ez ilyenkor pluszfeladatot jelent, s túlnyúlik a heti tervezett
40 órán. Ilyenkor túlóradíj jár. A fenntartó azt mondhatja
– nem hivatalos úton – az intézmény vezetőjének: ezt nem
tudjuk kifizetni. Ha nem tudják ellátni ezeket az órákat, az a
diákok érdekei és joga ellen való. Ha a dolgozó nem kapja meg
a túlmunkájáért a túlóradíjat, akkor törvénysértő állapotról
beszélünk. Mit tehet a pedagógus? Vagy belenyugszik a helyzetébe,
vagy jogsegélyért fordul pl. a PDSZ-hez, s ha a szakszervezetünk
tagja, akkor mi őt képviseljük. Természetesen egyes intézményvezetők
nem azért nem fizetnek a túlóráért, mert direkte meg akarják
sérteni a törvényt, hanem forráshiány miatt. A forráshiány
oka pedig a kormányhoz vezethető vissza.
– Mit tud tenni ilyen esetekben a PDSZ
a dolgozó érdekében?
– Mi sem szeretünk máris bírósághoz fordulni, ezért
először felhívjuk a munkáltató figyelmét a nyilvánvaló törvénysértésre.
Ha a vezető akkor bizonyítani tudja, hogy a túlórát a szerény
költségvetés miatt nem képes kifizetni, akkor az egyeztetésbe
bevonjuk a fenntartót, s bírósági eljáráson kívül egyeztetünk.
Ha erre nincs mód, s a dolgozó bírósághoz akar fordulni,
akkor jogi képviseletét utána is ellátjuk. Talán szerénytelenségnek
hangzik, de közel 100%-ban sikerül munkajogi pereket nyernünk.
– Arról lehetett már olvasni, hogy
orvosok a jobb kereset reményében Nyugatra mennek dolgozni. Nem
kell attól tartani, hogy ez a tanároknál is bekövetkezik?
– Nyugat-Európában, de főleg északon jelentős pedagógushiány
volt. Pedig az ottani kollégák anyagi és erkölcsi megbecsülése
jóval nagyobb, mint nálunk. Egy nyugati pedagógus bérének vásárlóértéke
legalább kétszer olyan magas, mint a hazai közoktatásban
dolgozóé. Nem pedagógus hazai kollégáink pedig sokkal
rosszabbul állnak, ha ilyen összehasonlítást eszközölünk.
Vannak olyan országok Európában, ahol a tanárhiány miatt
importálni szeretnének pedagógusokat. A hírek szerint Németországban
nagy hiány van főleg reáltárgyakat és informatikát tanítókból.
De nem tapasztaljuk azt, hogy kollégáink külföldi lehetőségeket
keresnének. Ennek a fő oka, hogy az iskola környezete befolyásolja
a munkát. Ismerni kell a szokásokat, s a nyelvet is olyan mértékben,
hogy a diákszlenget is megértsék. Nem tartok attól, hogy azért
lesz majd nálunk pedagógushiány, mert külföldre távoznak a
tanárok. Viszont 15 év múlva az fog történni, mint Nyugaton.
Németországban jóval kisebb az aránya a 25–30 éves pedagógusnak,
s ez sötét jövőképet mutat. Nálunk pedig már most észrevehető,
hogy alig jelentkeznek a tanárképzők reál szakjaira.
– Több óvodapedagógust ismerek, akik
a jobb fizetés reményében magán, alapítványi, vagy egyházi
óvodába mennek át. Milyen jogok illetik meg ezek után a munka
világában?
–
Elvesztik a közalkalmazotti státuszukat. Tudni kell, hogy a közalkalmazotti
státuszban dolgozó pedagógusok bérének csak a minimumát határozza
meg a törvény. Tehát az adott összegnél módjában áll többet
adni az intézmény vezetőjének a beosztottaknak. Bár erre elvétve
tudok példát mondani. Különböző kimutatásokból tudjuk,
hogy az oktatási területen kívül sokszor jóval a minimum
felett kapják meg a bérüket a közalkalmazottak. Egy nem önkormányzati
fenntartású oktatási intézménynél jogszabályi előírás
szerint min. annyit kell kapnia a dolgozónak, mintha közalkalmazott
lenne. Munkajog szempontjából egy közalkalmazottat viszont jóval
nehezebb elbocsátani. A magán, alapítványi, egyházi iskolákban,
óvodákban átlagosan nem keresnek többet a pedagógusok,
viszont sokkal jobb körülmények között dolgoznak, mint egy önkormányzati
intézményben. Kevesebb gyerek, diák is van egy csoportban, osztályban.
Azért olyan is előfordul, hogy a munkakörülmények rosszabbak
egy alapítványi iskolában. A nyugat-magyarországi Vocational
Academy Alapítvány hónapok óta nem fizette ki a dolgozók bérét.
Ezért pereskedünk is velük. És mi történt? Még idén
szeptemberben is megkapták a működési engedélyt.
– Azt olvasni, rohanunk az információs
szupersztrádán. A kormányhoz közel állók is fontosnak tartják
az informatikát, s most mégis majdnem megszüntetik a szakmai
informatikai fejlesztéseket.
– Ez nem pontosan így van… A PDSZ komoly bírálat alá
vette, hogy míg a kormány 10 milliárdokat vont ki a közoktatásból,
addig 4–5 milliárd forinttal támogatta az informatika fejlesztését.
Mi akkor azt mondtuk: ennyi pénz nem szükséges erre, inkább a
közoktatást támogassák. Természetesen tudjuk, hogy ma már nélkülözhetetlen
egy jó minőségű számítógép egy intézmény optimális működéséhez
és azt is, hogy a tanulókat meg kell ismertetni egy bizonyos életkor
felett az informatikával. A mostani javaslat szerint az említett
5 milliárd forint helyett 1 milliárdot különítenek el a
szakmai informatikai fejlesztésekre. Hatástanulmányra lenne szükség
ahhoz, hogy megtudjuk: ez az elvonás mennyiben veszélyezteti a
gyerekek informatikaoktatását és az intézmények kommunikációját.
De! Ha már kivonnak innen 4 milliárd forintot, akkor tegyék máshová
ezt az összeget a közoktatáson belül. Azt látom, hogy a kormány
nem döntötte el: mit vár el a közoktatástól. Ha egyszer azt
mondja a kormány, hogy minden gyermek egyformán fontos és szükség
van az integrált oktatásra és az információs technológia
fejlesztésére, akkor ne tegye azt, hogy ilyen jelentős összegeket
von ki a közoktatásból. Tudjuk, hogy az ilyen célú oktatás
bizony sokba kerül. Szerintem a kormány nem mond igazat akkor,
mikor egyrészt megpróbálja megindokolni a forráskivonást, másrészt
azt hangoztatja, hogy minden gyermek egyformán fontos. Nem vagyok
abban biztos, hogy az ország szegénysége miatt kerül sor a
forráskivonásra, de abban igen: a kormány nem fordít elegendő
figyelmet a közoktatásra. El kéne döntenie végre a kormánynak,
melyik az a közszolgáltatás, amit előtérbe helyez. Mert azt látjuk
ez nem az oktatás, s nem is az egészségügyi ellátás. A
hivatali működést is folyamatosan csökkentik. A közbiztonsági
feladat ellátására is kevesebb a keret. Tudni kell: az oktatás
a jelenbe és a jövőbe való befektetés. El kéne érni, hogy a
gazdasági válságból felkészült diákokkal és ne egy összeomló
közoktatási intézményhálózattal kerüljünk ki.
– Az egyik napilapban azt nyilatkozta,
ha nem adnak pénzt az oktatásra, építhetik a börtönöket.
– Mi már néhány évvel ezelőtt kijelentettük: inkább
iskolákat kéne építeni, mint börtönöket. Minden politikai
erő tudja, hogy a szülők egyre kevésbé tudják ellátni a
családon belül a nevelési feladataikat. Mit mondanak? Neveljen
helyettük az iskola. Ha az iskola egyszer nem lesz képes ellátni
a nevelési feladatokat, mert kevés lesz a pedagógus, akkor
bizony megnő azoknak a szocializálatlanoknak a száma, akik nem
ismerik sem a társadalmi, sem a jogi normákat, s így a bűn útjára
térnek. Lényeges kihangsúlyozni, hogy a tanár nem tudja
helyettesíteni a szülőt. Voltak olyan társadalmak, ahol megpróbálták
a szülőket helyettesíteni – pl. Spártában, a Szovjetunióban
–, de ezek mind elbuktak. Nem a PDSZ elnökeként, hanem pedagógusként
mondom: először a családokat, mint szociológiai alapintézményeket
kell megerősíteni. Az iskola már egy kiszolgáló intézmény,
ami szükséges a gyerek fejlődéséhez.
– Egyáltalán: van ideje a pedagógusnak
a nevelésre is az oktatás mellett?
–
Kéne, hogy legyen. Minden iskolában szükség van a tanórán kívüli
nevelésre. Sajnos erre egyre kevesebb a lehetőség. 2003-ban csökkentették
a gyerekek kötelezően iskolában töltött idejét. Ez leginkább
azokat a gyerekeket sújtotta, akiknek a családjai nagyon nehéz
helyzetben vannak, s csak az iskolában tudják elsajátítani a
tudásanyagot. Minden olyan tevékenység a neveléshez tartozik,
amit a közösség nem osztály-környezetben végez. Ilyen pl. az
erdei iskola, a kirándulás. Ezekben az esetekben más lesz a
kapcsolat a pedagógus és a diák között. De sajnos ilyen
dolgokra egyre kevesebb a pénz. Alig van olyan oktatási intézmény,
ahol beszélhetünk iskolán kívüli nevelésről. Ha megerősödik
a tanórán kívüli tevékenység, akkor viszont egyértelmű,
hogy még több pedagógusra van szükség.
– A költségvetési törvénnyel
kapcsolatban gondolom önök még tárgyalni, levelezni fognak a
minisztériummal. Ha a tárgyalások nem vezetnek eredményre,
akkor sztrájkba lépnek? Az utóbbi lehetőségéről is olvastam
a sajtóban.
– A sztrájkról nem beszéltem eddig. Mi nem csak
levelezgetünk egymással, mert formálisan érdekegyeztetésről
van szó. Érdemi egyeztetést követelünk, nem csak beszélgetést.
– A Közoktatás-politikai Tanács
szeptember elején tartott üléséről éppen azért vonultak ki,
mert önökkel nem egyeztettek.
– Igen, mert az ülés napján kaptuk meg a jövő évi
megszorításokról szóló írásos anyagot. Ez minden, csak nem
egyeztetés. Megfontolt döntésekhez idő és testületi határozatok
kellenek, hiszen a tanácsban mindenki egy adott szervezetet képvisel.
Szeptember 15-én kaptam egy anyagot, ami szerint a közeljövőben
lesz egy valódi egyeztetés. A kormánynak hallgatnia kéne a társadalmi
partnerekre, mert mi vagyunk ott az iskolákban, óvodákban, s
nem ő. A PDSZ kezdetektől fogva hangsúlyozza, hogy támogatja
az oktatási kabinetet abban, hogy a szükséges forrásokat
bevonhassa a költségvetési vitába. Ha a minisztériumnak
viszont az a célja, hogy még vonjanak is ki forrást a közoktatásból,
azt már nem tudjuk támogatni. Sőt! A PDSZ már szeptember elején
összehívta a korábban együttműködést aláíró
szakszervezeteket, mert lehetett hallani a hírekben az elvonások
összegeiről. Azt szerettük volna, hogy közösen döntsünk arról,
mit lépjünk az ilyen intézkedésekkel szemben. De nem tudtuk létrehozni
a közös programot, mert több szakszervezet azt a választ adta:
csak akkor fognak nyilatkozni erről, ha a költségvetést
beterjesztik. Tehát a PDSZ újra összehívta az együttműködést
aláíró szakszervezeteket azzal, hogy teljesült már a feltételük,
tehát nincs elvi akadálya a közös fellépésnek. Jómagam azt
mondtam: ez ellen a megszorítás ellen minden lehetséges, törvényes
eszközzel fel lehet lépni, s ha a kormány nem módosítja
jelentősen az elvonás összegeit, akkor szükséges is lesz ezen
eszközök alkalmazása. Azt szeretnénk elérni, hogy ez a törvényes
válaszlépés ne csak a PDSZ, hanem több szakszervezet együttes
akciója legyen.
Medveczky Attila
(Megjelent
a Magyar Fórum 38-ik számában.)
|