2009.10.09.
Magyar ködben
Politika
és történelem viszonya hasonlít a tégla és a ház viszonyához:
téglából lesz a ház, de ha már elkészült, a tégla elfelejtődik,
mellékessé válik. Senki sem gondol egymásra rakott téglákra,
aki egy büszke kastély monumentalitásával szembesül, vagy egy
meleg otthon nyugalmát élvezi. A politika mindig is múlékony,
efemer, átmeneti, hangos, lökdösődő világot jelent, a történelem
lezártat, elnémultat, tovább nem változót. A politikával a
politikusok foglalkoznak, a történelemmel a tudósok. A jó
politikus jó pallérja a történelmi építkezésnek, a rossz
politikus nem épít, a nagyon rossz még bontani sem tud. 2009
naptári varázsa csak nem hagy nyugodni: mivel a rendszerváltozás
húszéves fordulója, ennek kellene lennie az első évnek ahol a
napi politizálás ricsaja után végre-valahára – legalább fő
vonalaiban – történelmi építménnyé szublimálódhatna előttünk
az a töméntelen erőfeszítés, munka, lemondás és áldozat,
amit a kommunizmus bukása óta a magyarság meghozott a saját,
nemzeti arcú jövő kiformálásának reményében. De csak a szürke
magyar ködöt látom gomolyogni, és semmi olyan nemzeti
alakzatot benne, amit az elmúlt húsz év állandó és
szakadatlan politikai iszapbirkózása felépített volna. Ami
tegnap volt, ami a múlt héten volt, vagy ami tavaly, az csak
politika, ami húsz éve tart, az már lehetne történelem.
Lehetne mondom, mert a jelek szerint Kárpát-medencei létünkben
a hőn áhított többpártrendszer, az elmúlt két évtized
politikai onanizálása nem volt képes történelmet nemzeni. A
nemzeti történelem, a magyar nép életének átszerkesztése
helyett párttörténetek vaskos köteteit írtuk tele, csakhogy
ezek a pártok nem összefogták, nem fókuszálták, hanem
megosztották és összetörték a nemzeti cselekvést. Ami ma
van, az katasztrófa. Józan ésszel nem követhető. Tíz évvel
ezelőtt indult, azután öt éven keresztül hétről-hétre
megjelent az országban valahol a MIÉP busza, amely mindent vitt,
ami kellett a nemzet lelki felerősödéséhez, ahhoz a belső
tartáshoz, amely nagy tervünknek, a nemzetépítő államnak
legalább akkora feltétele, mint a gazdasági vagy a pénzügyi
vonatkozások. Mert hamar fakul az emlékezet, emlékeztetnék rá:
Bocskai Színpad volt a neve az önzetlen, fáradtságot nem ismerő,
modern kori nomádságot vállaló, állandóan tájoló művészcsapatnak.
Országos nevű színészek, zenészek, előadóművészek járták
ezzel a MIÉP-busszal a feldarabolt hazát, és szólaltatták meg
Tolnától Baranyáig, Vastól Szabolcsig – sőt a határokon túl
– a példátlanul színvonalas és izgalmas válogatást:
„Trianon a magyar költészetben”. Sok elhallgatott,
eltitkolt, rejtett verset csak itt hallhatott először még a tájékozottabb
érdeklődő is. 1999. június 4-én, Hévízen debütáltak, és
már ott tapasztalhatták először, amit majd éveken át mindig
tapasztaltak: a taps mellett a könny volt az, amivel a hallgatóság
jelezte: eljutott hozzá a MIÉP-busz üzenete. Taps és könny:
furcsa egy párosítás, és tanulságos is, mert a taps lehet
hamis, de a könny soha. Így aztán előadásaink tetsző
tapsviharát éppen a hallgatóság szemében megcsillanó könny
hitelesítette kétségtelenné. Nem ok nélkül emlegetem annyit,
hogy a társulatot szállító busz a MIÉP-é volt, miképpen
maga az ötlet is, és persze ennek a grandiózus, mobil vállalkozásnak
minden anyagi terhét is a MIÉP állta. Gondolhatná valaki, hogy
ezért nyilván megemelte a MIÉP előtt kalapját a politikusi
szubkultúra. Hát nem, sőt fordítva: lényegében Trianon
magyar költészete sem kellett nekik, mert mi prezentáltuk, mi
szerveztük, a mi munkánk, a mi ötletünk, és persze a mi pártpénzünk
volt benne. Agyonhallgatták. Tehették: amiről az ő médiájuk
nem beszél, az nincs. Soha nem is volt. De a Gyurcsány vezette
MSZP nemcsak hallgatott, hanem cselekedett is: hazug, de eredményes
társadalmi demagógiájával megalapozta a 2004. december 5-i népszavazás
gyalázatát: a „demokratikus többség” elutasította a kettős
állampolgárság megadását az elcsatolt magyaroknak. A beteg pártoskodás,
a destruktív széthúzás, a haza és nemzet helyett pártban
gondolkodás olyan képtelen torzulásokat hozott, hogy a pártoknak
külön-külön megvan a maguk Trianon-kultusza, ünnepe, liturgiája,
és még csak véletlenül sem menne el egy önérzetes párttag a
másik párt Trianon-megemlékezésére, hacsak nem akar az árulás
gyanújába keveredni. Ki beszél ma – ki merne ma beszélni?
– a MIÉP öt éven át szakadatlanul dolgozó Bocskai Színpadáról,
miközben minden pártnak külön-külön megvan a maga Trianon- kártyája
– (a Fidesznek a Bálványosi Szabadegyetem, és az ottani Polgári
Szövetség, az MDF, a Jobbik, de még az MSZP is naprakész érzékenységgel
adagolja a trianonos honfibút) –, amit szükség esetén látványosan
kijátszhat. Fordított világ ez. Az ékszerértéket normális körülmények
között ugyanis a benne lévő arany vagy drágakő adja, az ékszerész
csak közvetít. A magyar politikai elit számára viszont egyedül
attól értékes valami, hogy melyik ékszerész adta el. Ugyanis
a mai világfelfogás szerint az ékszerész tekintélye, neve, érdekeltségei,
Kft-je, BT-je, pedigréje, pártja minősíti a terméket, nem az,
hogy abban van-e arany egyáltalán. Ha nincs benne arany, hát
van benne más, de egy biztos: örök értéket képvisel, mert
egy olyan kifogástalanul korrekt ékszerész üzletéből –
mondhattam volna azt is, hogy pártjából – származik, hogy az
csak értékes lehet! Amit viszont mi kínálunk és kínáltunk a
MIÉP-ben, legyen bár színarany, mint a „Trianon a magyar költészetben”
volt, érdektelen, értéktelen, szóra sem méltó. Hát ide
jutottunk 20 év után a pártok nagy, szabad forgatagában.
Gratulálhatnék önöknek is, magamnak is.
Szőcs Zoltán
|