2009.10.09.
Gyökerek az időben
Aki
nem tudja, hogy mit csinál,
előbb,
utóbb rosszat csinál az!
Szavaink
nem a semmiből jöttek létre az időben. Méghozzá nem néhány
ezer, hanem több százezer éve. Ez a feltételezés, amit alátámaszt
egész nyelvünk, bizonyítható sokféleképpen közvetlenül és
közvetett módon. Az tény, hogy a magyar nyelv alapja a logika
és a matematika és mindez át- meg átjárja a nyelvet, alapvetően
meghatározza szilárd, de mégis rugalmas, szép szerkezetét, már
maga is bizonyítja, elfogadhatatlan az a megállapítás, hogy a
szavaink úgymond, a semmiből jöttek létre. Megkíséreljük
tehát születésüket és működésüket nyomon követni,
bemutatni. Nem először! Ami pedig az időt illeti, meg kell említenünk
itt a fázik szavunkat, ami más nyelvekhez viszonyítva, mint
bizonyíték őrzi – sok száz szavunkkal együtt – hogy a
nyelvünk ős idők óta mennyire fogékony arra, hogy mindenféle
cselekedetünket, mint hiteles tényezőt, beépítse a szókincsbe
s egyúttal őrizze az eredeti jelentést. (Ezzel kapcsolatban többször
írtunk például a „fazék”, aztán az „eb ura fakó”, a
„farag” stb. szavainkról.) Ezt az elvont fogalmat, hogy hideg
érzetünk van, éppen a meleg „előállításának” szükségességével
és módjának megjelölésével fejezzük ki. Magyarán és
egyszerűen, azért nincs meleg érzetünk, mert nincs meleg. Ha
nagyon erősen érzem a meleget, akkor azt mondom, szintén
egyszerűen és pontosan: „melegem van”. De azt nem, hogy
hidegem van. Vajon miért nem mondom? Olyasmi ez, mint hogy nem
mondjuk: „nincsem van”? Azaz semmim sincs. Tehát „fáznom”
kell, hogy fát keresve, fa után járva, összegyűjtsek fűt-fát,
hogy tüzet rakhassak, fűthessek vagy főzhessek. És ezt nem én
„fő-z-tem” ki a fejemben, azaz a „főmben”, hanem a
nyelvem a valóság sok évezredes gyakorlatát mutatta föl, világította
meg. Ez csak előzetes példa arra nézve, hogy miféle módszerrel
kívánok visszafelé tekintgetni a logikai múltba. Hiszen a végsőből,
azaz a mostaniból kell visszafelé menni, hogy az ok-okozatok
egymásra épülését meglássuk. Mert csak ami már készen van,
abból következtethetünk arra, hogyan, mily módon készült.
Mindez
sajátos „leépítés”, ám közben közelebbről megvizsgáljuk
az egyes elemeket, mert csak így kapunk magyarázatot a szavak
kialakulására. Sőt, az egyes elemek fejlődési szerepét is,
valamint a gyökökét külön is megnézzük. Mert nem a gyökök
jelentik a végállomást. Hanem a hangzó képletek. A hozzájuk
adódó szótagoknak is külön leágazásai vannak. A keresett
„titkokat” a nyelvben két irányból közelíthetjük meg.
Vagy az idő mélyében levő gyökértől és aztán „fölfelé”
haladunk vagy az ágak hegyétől, a virágtól, a bibétől
haladunk lefelé. Ám mindkét esetben közben is meg kell nézni
a jelen lévő leágazásokat és tudnunk kell az egyes ragok vagy
képzők külön sorsát, keletkezését. Ahhoz, hogy a „kép”,
„képző”, képesség jelentéstartalmát ismerjük, ezeknek a
külön fejlődését, kialakulását is jól kell ismernünk.
Hasonló a helyzet a „rag” szavunkkal is. No meg a „képzők”
előéletével. Az a tény, hogy a ragok és képzők önálló
jelentésű szavak voltak és azok ma is, döntően meghatározza
a szavak születését, a jelentéstartalom alakulását. Ugyanis,
ha nem volna a ragokban vagy képzőkben rejtett jelentés –
amit elég könnyű kimutatni, ezért foglalkozunk, mint fontos és
jellemző példával, újra a „-ság”, „ség” képzővel
–, mert a kutakodás módja azonos minden esetben. Kezdjük a
rag szavunkkal. A rag szavunk jelentése így foglalható a
legegyszerűbben össze: rész, része valaminek, ami aztán a
szavakhoz ragad. De egyébként is, a rag valaminek a része. Erről
már írtam másutt, hogy a rag Zalában, például a háztető
alsó húsz huszonöt centis pereme. És oda teszik a kulcsot.
Azaz a rag alá. Amikor ragozunk, elragadjuk a szavakat, szótagokat
és a szavak végéhez ragasztjuk. Rag például a „rakonca”,
a kocsi része. Rúdféle, ami a kocsi mellé kötött, de nem húzó
ló féken tartója is. Ha nincs rakonca, akkor rakoncátlankodik
az állat. De a rakonca magasító is. Jó hogyha van, mert a
rakományt tartja biztonságban a kocsin. A rag és a rak közeli
jelentésű szavak. Fontos megállapítani az ilyen és hasonló
összefüggéseket. Mert ha ezt nem pontosítjuk és nem ismerjük
föl, nem látjuk át az egész remek rendszert. A levegő által
keltett rezgések fizikai tényezők, a mozgó levegő gyorsulásai,
lassulásai, ütközései stb., hozzák létre a hangokat. Még
pontosabban, a hangok már visszahatások. A külső vagy belső
ingerekre mozdul a levegő, azok hatására „intézkedik” az
értelem, vezérel tüdőt s különböző szerveket és már a
hangok valamilyen válasszal telítődnek. Ez a jelentéstartalom.
Ami sokszor nem több annál, ami egy-egy hangzóba „belefér”.
Például az „a” lehet a tagadás jelzése, ha így használjuk:
a-aa. Az „á”, a meglepetés közvetítője: á-á-á vagy
ááá! Inkább talán az utóbbi, a folyamatos ááááá! No meg
a meglepetésé: áá, ahá, aha, stb. Ha a hangok magasságát, mélységét
vizsgáljuk, azt állapíthatjuk meg, hogy a mély hangok valóságosan
is mélyebbről zendülnek elő, amíg a magas hangok, kisebb nyílásokon,
felül sippannak, eleve akár „síphangoknak” is nevezhetjük
ezeket. És ne feledjük a „fütty”, „fütyül”, „füttyent”
stb, is magas hangokból áll. Miként maga a „síp” is. Sőt,
az élesen hangoskodóra mondjuk, hogy „sipítozik”. Ennyi előzmény
után végre rátérhetünk arra a szóra, amely képzőként
meghatározó szerepet tölt be a magyar nyelvtanban.
Kezdjük
magával a képző szavunkkal. Első szótagja a „kép”. Azt
az alapvető fogalmat jelenti, ami a legkorábbi időtől körülvesz
bennünket, hat ránk és véleményre, válaszokra késztet a látás.
Sőt, első sorban a megnevezésekre! Tehát a nyelvünk megnevez
mindenek előtt. Hiszen az a tény, hogy valamit látunk, már önmagában
is kihívás. Meg kell fogalmaznunk: ki, mi, kivel, hol, mikor,
mit csinál, hogyan és miért, stb. A magyar nyelv, ennyi idő után
ki mondhatjuk, mivel megnevező nyelv, nem lehet más, mint válaszoló
nyelv. Ez pedig azt jelenti, hogy a szókincsünk magába foglalja
kezdetektől a köröttünk érzékelhető világot, annak
mindenfajta vonatkozásával. Gyakorlatilag ez azt is jelenti,
hogy minden szavunk valóság gyökerű, a szókincs ennek páratlan
leltára, nem túlzunk, ha így fogalmazunk: kincstára.
De
térjünk vissza a képző jelentőségéhez, szerepéhez.
Megjegyezve, hogy mindezt megcselekedjük akkor is, ha nem
tudatosodik bennünk a szereplők és okok számbavétele. Így
az, amit emlékezésnek gondolunk és mondunk, öntudatlanul s
tudatosság nélkül rögzül bennünk. Ezekre a dolgokra és történésekre
később halványabban emlékezünk. Míg amit tudatosan vizsgáltunk,
az erősebben rögzült bennünket, mert több „szál”
kapcsolat őrizte meg. A képző maga is képzett szó. És könnyen
képezhetünk belőle további szavakat. Például képzelet, képzel,
képesség, képes, képzelődik, képzés, képlet, képletes,
kiképzés, elképzelés, képzeletbeli, képviselő és így tovább.
Most válogassunk a kép, képes stb. jelentései közül. Mert például
a „képes” változat azt is jelentheti, hogy mire vagyunk képesek,
miféle jóra vagy rosszra, de azt is, hogy mire alkalmas a képességünk?
Meg tudunk-e oldani például valamilyen számtan példát? Látható,
hogy a „kép” fogalomból, szóból indultunk ki és
eljutottunk ahhoz, hogy értelmi erőnk felmérését végezzük
el. Miért juthattunk el ide? Mert képzést végeztünk. Képeztük
a szót és magunkat is! És ez a kettősség a fontos. De azt is
tudnunk kell, hogy miért tehettük meg ezt? Valamint miért a
„képesség” szavunkkal tudjuk kifejezni a fejünk belső értékét?
Azért, mert ennek a szónak, illetve „kifejezésnek” sajátos
jelentése van. Nézzük miért és mi az?
A
szó, tagolva kép-es-ség. A kép a szó alapja, másként töve.
Ehhez járul először az „es” képző. Ám ez egyúttal átkötő
szótag a további képzéshez, mert ehhez jön a „-ság-ség”
megfelelője, illeszkedve a „-ség”. Mégpedig így aztán nem
akármilyen jelentéstartalommal bővül a szó! Alább ezt
elemezzük. Már több évtizede annak, hogy logikusan kimutattuk,
miért jelenti azt a „-ság-ség”, amit jelent? Néhány példa
az emlékezetünk felfrissítésére: katona + ság, az egy katonából
sok katona lett. Hegy + ség, a hegyből egész hegyvonulat lett.
Látjuk, hogy milyen fontos annak felismerése, hogy a magyar
nyelvben a mássalhangzók hordozzák a jelentéstartalmat. Erre nézve
százszámra mutattunk már példát. A „-ság” „-ség” mássalhangzó
képlete az s+g. Keresni kell olyan szót, amelynek ez a képlete
és magyarázatot ad a jelentése a képző által hordozott
jelentésre. Azt láttuk, hogy sokasította, nagyította azt a
jelentést, amit az a szó hordozott, amihez csatoltuk. A katonaság
esetében pontosan megtudtuk, hogy a katonából sok lett. A sok mássalhangzó
képlete az s+k. Ez szinte azonosnak tekinthető az s+g képlettel,
mert a „g” a „k” zöngés párja. Így hát számtani módon
vizsgálva tovább, ezt is leírhatjuk: s+g = s+k. Ebben az
esetben logikus és érthető, hogy a „-ságség” jelentése:
sok. Vagyis akárcsak a többi rag és képző is önálló jelentésű
volt, illetve az ma is. Tehát a raggal és képzőkkel általában
új jelentést „ragasztunk” a szóhoz. Ezért változik annak
jelentése. Másként miért változna? Kissé hosszú volt talán
ez a szükséges kitérő, de most már áttérhetünk a további
elemzésre. Mert az eredeti és fő célunk az volt, hogy
bemutassuk, hogyan lehet és kell „visszafelé” nyomozni a
szavak jelentéstartalmi és egyéb vonatkozásában. Eljutottunk
újra a képhez. Az eddigiek után látjuk, hogy a képesség
jelentése képe sok. Azaz sok képet képes elképzelni. Teljes
joggal mondható a tehetséges emberre, hogy jó képességű. Ez
azt is jelenti, sok képet képes elképzelni, de főként megőrizni,
azaz látvány erejével, tehát olvasással tanul. Képekre emlékezik,
a tananyag szövegének képeire. A könyvekből az ottani szöveg
képként marad meg benne. Ha például verset tanul, a vers
szakaszai, mint külön képek maradnak meg emlékezetében, de a
sorokra is egészében emlékezik. És így tovább. Erről még
szólnunk kell. Azonban a végső mondanivalója ennek az előkészítő
dolgozatnak az, hogy csatlakozzunk a válaszoló nyelvhez. Bár úgy
látszik, mintha kérdeznénk, de valójában válaszolunk. A
nyelv működő rendszerével és szavaival. Ezúttal kérdezünk,
mégpedig válasszal! És meg is jegyezzük, hogy akár akarjuk,
akár nem, minden kérdésünk válaszokból áll össze. Ez az
alapja és „titka” a sajátos magyar gondolkodásnak. De
mondjuk ki pontosan: a magyar nyelv a maga példátlan voltával,
alapjával és rendszerével. A „kérdésünk” az, hogy ezt a
nyelvtani tettet, amit képzés nevezünk, ki nevezte meg a magyar
nyelvben? És miért éppen a „kép” szavunkat használta? A választ
is a nyelv adja. Mint az előbb láttuk, a képző képnövelő.
De hát ezt nem elemezte senki. Hiszen még nem is olyan régen
nem tudták a nyelvészek, hogy a „-ság-ség” miből ered?
Nem tudom, hogy 2009 nyár elején, amikor e sorokat írjuk, tudják-e?
A valóságban, és ez mára fölfogható, valóságosan kép szükséges
a képzéshez, de a képzelet működéséhez is. Ráadásul azt
hisszük, hogy valódi kép! Akármennyire is parányi, de kép
kell hozzá. Kép „képződik” az agyban, méghozzá húsvér
kép, ha sejtnél is parányibb. Vagyis soha nem a semmiből képzelünk
el valamit, hanem abból, ami az agyunkban valamilyen módon, de
valóságosan is jelen van. Lehetséges, hogy olykor csak a
pillanatok tört részéig, de ott van. A belső látás mutatja,
látom, látjuk, amikor em-leg-et-jük. A lehető rokon hangzóval
az utóbbi, szándékosan tagolt szó így is írható:
em-lek-et-jük. Azaz benne van jól láthatóan az „emlék”
szavunk. Ez csupán egyetlen példa arra, hogy a magyar nyelvet át-meg
átszövi az a logikai rendszer, amely megmutatja azt a számtani
szerkezetet, ami az általános logikai alapra épül. A kép tehát
nem a semmiből van, így aztán a képző szavunk sem. Az agyban
valamilyen módon kialakul valamilyen valós alak és kép. Ha azt
mondjuk elképzelem, akkor arról szólunk valójában, hogy ténylegesen
képet alkot az agyunk, másként szólva, képet „építenek”
a sejtek mélyén és raktároznak, vegyi vagy elektromos úton az
agysejtek. Ez az igazi KÉPZÉS! Tehát innen indult el e
nyelvtani szerep megnevezése is. Éppen a dolgot tesszük közzé,
azaz válaszolunk a nyelvünkkel. Ezek után azt is feltételezhetjük,
hogy maga az agy nevezte meg a kép szavunk nyomán, annak használatát
és így neveződött meg a képzés. De hogyha személyhez köthető
is a megnevezés, ez semmit se von le abból a tényből, hogy a
nyelvünk válaszoló nyelv. Hatásokra, ingerekre felel minden
porcikájával. Egészen pontosan, minden szavával. Az agy
„tud” a képről, amit ő maga „épít” föl – bárhogyan
is teszi – önnön magából. Ez az ő ősképessége. Hiszen
nagyon keveset tudunk az agyról, talán még az agykutatók se
eleget ahhoz, hogy munkálkodásának módját a legapróbb részletekig
ismerjék. Talán a további kutakodásban ez a kis eszmefuttatás
is segít.
Kiss Dénes
|