2009.10.09.
Bábel Balázs érsek emlékbeszéde
Sokszor
és sokféleképpen méltatták az elmúlt 160 év alatt az Aradi
Vértanúkat. Mindent elmondtak arról, ami történt szinte óráról
órára rögzítették az eseményeket. A visszaemlékezések szemüvegén
át kerültek be a nemzet panteonjába, és ami megtörténik még
a szentek galériájában is, a sablonok által meg is merevednek.
A történelem, akkor az élet tanítómestere, ha életre
kelnek a hősök a magunk szívében valóságban megismerjük őket,
s így vonzanak bennünket példájukkal.
Az emberek nem fehérek vagy feketék jellemükben,
„hiszen hitünk szerint az egy Szűz Máriát kivéve
mindenkinek van árnyéka, amit az emberi gyarlóság vet”. Kellő
önismeret és élettapasztalat után ez magától értendő.
Szabad legyen személyessé tennem ezt a megemlékezést,
hogyan élnek ők bennem. Neveltetésem okán korán megismertem
őket, általános iskolás koromban fel tudtam sorolni nevüket.
Csak közbevetőleg mondom, hogy kísérletet tettem mai felsőtagozatos
általános iskolásokkal; egy sem tudta elsorolni nevüket. Az
Aradi Vértanúk és 48-as hősök a hazaszeretet étoszává
alakultak bennem. Piarista diákként abban az iskolában
tanultam, amelyben Klapka György is, Erdősi Imre atyának a
branyiszkói hősnek egykori szobája fölött hirdette az emléktábla
a hazaszeretet szép példáját. Egri szeminarista koromban a
mai Magyarországon
egyedül eltemetett aradi hősnek, Lenkey Jánosnak a sírját látogathattam
és azt is tudtuk Knézich Károly árváit Bartakovics egri érsek
nevelte fel. Pestre kerülve ugyancsak találkoztam a forradalom
és szabadságharc szép emlékeivel az egykori növendékek, mint
a legtöbb szemináriumból beálltak a szabadságharc hadseregébe,
és egy gyalogjárásnyira közel volt a Batthyány örökmécses,
ahová nemcsak október 6-án látogattam el. Egyik kápláni
helyemen, Tápiószecsőn abban a szobában laktam, amelyben
Damjanich János tábornok lakott a Tápió menti harcok idején.
De itt kezdődött a vihar a lelkemben, hiszen a Historia Domus-t
olvasgatva rábukkantam arra, hogy a tápiószecsői és a kókai
papot Damjanich János kivégeztette. Most már tudjuk, hogy egy
nagy félreértés volt Damjanich részéről, illetve a falu ármánykodásából
is került sor a kivégzésre. Ott még találkoztam egy hosszú
életű asszonnyal, aki 100 év fölött volt már, akinek
nagyapja ott volt a tápiószecsői pap – Dr. Mericzai János plébános
– kivégzésén, nagypénteken. Valami olyasmit éltem át
akkor, mint amikor gyermekkoromban megtudtam nem a Jézuska hozza
a karácsonyfát. Ezt az élményemet az is kiegészítette, hogy
a 130. évfordulóra jelent meg Katona Tamás szerkesztésében az
Aradi Vértanúkról szóló dokumentumkötet, amit a
legalaposabban áttanulmányoztam ami ismét csak arról adott tanúságot,
hogy a XIX. század emberei nem Jókai Mór által ábrázolt személyek
voltak, csak jók és csak rosszak, hanem emberek, akikben mind a
két tulajdonság keveredett. Csakhogy mindig azt kell néznünk,
hogy egy ember miként fejezi be az életét. Így volt ez már az
ősegyház idején is, amikor véleményt mondtak egy-egy Krisztus
követőről. Azt írja a Zsidókhoz írt levél szerzője: „emlékezzetek
meg elöljáróikról, akik az Isten szavát hirdették nektek.
Gondoljatok életútjuk végére, és kövessétek őket a
hitben.”
A futónál is az a fontos, hogyan érkezik a célba. Most már,
hogy abba a korba értem, amibe a legidősebb aradi vértanú, sőt
el is hagytam azt, mindent megértek az emberről és a katonáról,
s ebben az is segít, hogy életemből négy évet töltöttem
laktanyában kettőt, mint közlegény, kettőt civilként, de főtisztek
és tábornokok között.
A katonai tetteik méltatását meghagyom a hadtörténészeknek.
Amit emberileg papként – érsekként nagynak látok az az, amit
az őket halálba kísérő lelkészek is láttak Bardócz Sándor,
Marchot Ede, Sujánszky Eusztách, Winkler Brúnó és a református
Baló Béni, Szombati Balázs ortodox lelkész. Egy-egy mondat az
utolsó napoknak a tettei, kívánságai, a kivégzés árnyékában
tanúsított magatartásuk hasonlítanak ahhoz az eseményhez,
amikor egy film utolsó kockáit látjuk, állóképpé válik és
maradandóvá emlékezetünkben, ami fölött a hétköznapokban
és a folyamatosságban elmennénk.
Aulich Lajos ezt mondta a halála előtt: „Szolgáltam,
szolgáltam, mindig csak szolgáltam. És halálommal is szolgálni
fogok. Forrón szeretett magyar népem és hazám, tudom megértik
azt a szolgálatot.”
Kiss Ernő a pápai Krisztus Rend lovagja kéri, hogy imádkozzanak
lelkéért és ezt mondta: Istenem, az újkor ifjúsága egész
ember lesz –e? Árpádok dicső szentjei virrasszatok a magyar
ifjúság felett, hogy Krisztusé legyen a szívük és a hazáé
az életük.
Poeltenberg Ernő megcsókolta bajtársait és az őt
vigasztaló papot és úgy búcsúzott.
Leiningen-Westerburg Károly írta a legszívszorítóbb
leveleket a siralomházból a feleségének a jobb világban és a
viszontlátás reményében. És amikor könnyezni látta a
vigasztalására kimenő Winkler Brunót, aki később maga is börtönbüntetést
szenvedett, akkor ezt mondta: imádkozzunk tisztelendő urak, együtt,
hisz mindannyian keresztények vagyunk mivel hogy egy Atyának
gyermekei vagyunk.
Dessewffy Arisztid: tegnap hősök kellettek, ma mártírok…
így parancsolja ezt hazám szolgálata.
Láhner György így fejezte be: Krisztus keresztje és a
bitófa oly rokon. És az isteni áldozat mellett oly törpe az én
áldozatom.
Lázár Vilmos: „Ki tehet arról, hogy ilyen a magyar
sorsa? Krisztus keresztje tövében érett apostollá az apostolok
lelke és bitófák tövében kell forradalmárrá érni a magyar
lelkeknek.” Gondoskodott saját gyászmiséjéről is, a börtönéből
írt levelében megjegyzi feleségének: „a papnak adtam egy
aranyat misére. Isten veled!”
Nagy-Sándor
József: sztoikus nyugalommal tűrte a halált, s ezt mondta a hóhérnak:
Hodie mihi, cras tibi. De előtte még megállapította: „de
rettenetes volna most az elmúlásra gondolni, ha semmit sem
tettem volna az életemben. Alázatosan borulok Istenem elé, hogy
hőssé, igaz emberré, jó katonává tett.”
Schweidel József feszülettel kezében halt meg és ezt kérte
Bardócz minorita atyától: „Kezeim között akarom tartani s
vele meghalni, s ha már meghaltam, ne irtózzék kezeim közül
kivenni s aztán majd fiamnak átadni”.
Knézich Károly legkevesebbet szólt, mindvégig imádkozott.
Török Ignác: „nemsokára Isten legmagasabb ítélőszéke
elé állok. Életem parányi súly csupán, de tudom, hogy mindig
csak Őt szolgáltam.”
Vécsey Károly, akit utolsónak akasztottak fel, a csatában
sokszor személyes ellenségének tartott és már meghalt
Damjanich János kezét megcsókolta mintegy bocsánatot kérve. A
halála előtti órában ezt mondta: „Isten adta a szívet,
lelket nekem, amely népem és hazám szolgálatáért lángolt.”
Damjanich János mintha csak a két lelkész halálát is jóvá
akarná tenni, börtönében katolikus hitre tért, megvallotta a
katolikus hitet és meggyónt. Az Aradi vértanúktól származó
legszebb imádságot hagyta ránk, amit minden október 6-án rájuk
emlékezve értük is imádkozunk, az imát így fejezi be:
„Áldd meg Aradot! Áldd meg a szegény, szerencsétlenségbe
süllyedt Magyarországot! Te ismered, ó, Uram, az én szívemet,
és egyetlen lépésem sem ismeretlen előtted: azok szerint ítélj
fölöttem kegyesen, s engedj a túlvilágon kegyes elfogadást
találnom. Amen.”
Az imádság ma is időszerű, mert Magyarország nagy
szerencsétlenségbe süllyedt. Mindazokért amiért a szabadságharc
hősei küzdöttek még ma is küzdhetünk a nemzet szabadságáért,
a nemzet sorsának jobbra fordulásáért. Ma is ki vagyunk szolgáltatva
a nagyhatalmaknak, de még attól is rosszabbnak a személytelen pénz
uralmának. Nem hadsereget küldenek ránk, hanem a karvaj tőkét.
Félő, hogy a nemzet is olyan sebet kapott, amitől csak hosszú
idő múltán tud kigyógyulni. Az összetartozás szálait nem
csak kívülről, hanem belülről is tépik. Tanúi vagyunk
annak, mint „oldott kéve széthull nemzetünk”. A
hazaszeretet már csak a legjobbakban él, akik helyesen nem mások
ellenében, hanem a népünk javáért élik meg azt. Ma az Európai
Unióban sem könnyű Magyarország határain kívül magyarnak
lenni, de mindazok, akik őrzik kultúrájukat, anyanyelvüket és
a szülőföldjükön maradnak, a nemzet és hazaszeretet hősi
fokát mutatják meg. Az ország határain belül lévőknek pedig
mindent meg kell tenni azért, hogy elszakított nemzettársaik érezzék
és kézzel foghatóan is megtapasztalják a segítségnyújtást
minden nehéz helyzetben.
A levert szabadságharc után azok az emberek, akik megmenekültek
a haláltól, de sokszor börtönbüntetést szenvedtek az Akadémia
lapját az Új Magyar Múzeumot ezzel a fejléccel indították:
„Peragit tranquilla potestas / Quae violenta nequit” (Véghez
viszi a csendes erő, amit nem tud az erőszak). Az 1848-49-es
szabadságharc hőseinek a példája ma ezt üzeni nekünk, hogy
jelen helyzetünkben ellenállva a globalizáció elnemzetietlenítő
hatásának így cselekedjünk nemzetünkért.
Az Aradi Vértanúk utolsó tettükkel azt bizonyították,
hogy másokért éltek. Áll rájuk is Jézus szava: „senki sem
szeret jobban, mint aki életét adja barátaiért” (Jn 15,13).
A szentmise után elmegyünk a kivégzés helyére.
Kegyelettel, imádsággal és azért, hogy példájukból erőt
merítsünk. Garai János sokat idézett verse jut eszünkbe a
vesztőhelyen: „csak törpe nép felejthet ős nagyságot, /a
lelkes visszajár ősei sírlakához, /gyújt régi fénynél új
szövétneket.”
(Forrás:
katolikus.hu)
|