vissza a főoldalra

 

 

 2009.10.09. 

A Rác fürdőt is ellopják?

– Vendégünk György István, a Fidesz fővárosi frakciójának helyettes vezetője. Igaz a hír, hogy mire a munkálatok javarészét elvégezték a Rác fürdő felújításának örve alatt, addigra a tulajdonjogának 75%-a átlényegült, magánkezekbe került?

 – Sajnos, úgy tűnik, hogy ez igaz.

 – És ki a talentumos tulajdonos?

 – Egy kft., amelyet a Gyógyfürdők Zrt. és egy magánbefektetői kör alakított még 2001-ben. Ez a Rác Nosztalgia Kft. névre hallgató cég, amelynek tulajdonosa a Gyógyfürdők Zrt. 25%- ban, és 75%-ban pedig a Rác Beruházó Kft.

 – A Gyógyfürdők Zrt. a Fővárosé?

 – Igen. Budapest Gyógyfürdők és Hévízek Zrt. Ez a teljes neve.

 – A gyógyfürdőink nemzeti kincseink lennének, ha nem lopnák el.

 – Valóban nemzeti kincsek a gyógyvizeink. 2001-ben a Fővárosi Önkormányzat a nyilvánosságot megtévesztette, úgy tett, mintha a Rác fürdőt felújítani kívánná. Legalábbis ez egy hivatalos verziója a történéseknek, valójában valószínűleg valakik összeültek és kitalálták azt, hogy milyen konstrukcióban lehet 8 milliárdos beruházást elkezdeni és végrehajtani egy fillér magántőke nélkül, majd a beruházás befejezésekor a tulajdonjog 75%- át átvándoroltatni magánszemélyekhez. Ez egy ismert konstrukció volt még a 90-es évek elején. Az állami vagyon végül így vándorolt át magánszemélyek kezébe.

 – A Fővárosi Közgyűlés előtt indokolta-e valaki ezt a furcsa döntést, foglalkozott ezzel egyáltalán a testület?

 – Foglalkozott és azzal érveltek, hogy nem volt pénze a Fővárosnak a felújításra. Ez elég rossz magyarázat. Ez a cég 2001-ben, hárommillió forint törzstőkével alakult, ennyi pénzre volt szüksége a magánszemélyeknek ahhoz, hogy 75%-át megszerezzék a beruházó kft.-nek. Majd sokáig nem történt semmi, holott a szerződés arról szólt, hogy 2005. december 31-ig a Rác fürdő teljes felújításának be kell fejeződnie. Cserében ingyen biztosítottak a Rác fürdő szomszédságában egy telket, amin ez a beruházó cég felépít egy szállodát a fürdő teljes felújításával egyidőben. Ellenkező esetre szerződésbe foglalták a szankciót, nevezetesen: hatályát veszti a megállapodás. Ahelyett, hogy ez bekövetkezett volna, hiszen addig egy kapavágás sem történt, a főváros különböző fórumain 5 alkalommal meghosszabbította a beruházás véghatáridejét, 2009. december 31-ére. A rafinált szerződés azt is tartalmazza, hogy ha a használatbavételi engedélyt, a beruházó, illetve a Rác Nosztalgia Kft. megszerzi, akkor a teljes ingatlanegyüttes tulajdonosa már nem a Fővárosi Önkormányzat Gyógyfürdők Zrt.-je lesz, hanem a 75%-ban magánszemélyek tulajdonában lévő cég. A Gyógyfürdők Zrt. Vezérigazgatójának magyarázata szerint időközben a magánszemélyek cége másfél milliárd forintot betett az üzletbe. Valójában a konstrukció kidolgozásakor csupán 2 250 000 forint elégnek bizonyult. Ezt követően minden további hitelfelvétel fedezete a főváros, illetve a Gyógyfürdők Zrt. vagyona volt. Így a szerződések nyújtotta megfelelő ingatlanfedezettel, mely hosszú távú garanciát jelentett a banknak, gyakorlatilag a kitalálás időpontjában erre a 2 250 000 forintra volt szükség, hogy később majd egy 8 milliárdos vagyonnak a 75%-a átvándoroljon az ő tulajdonukba.

 – Elvileg fennáll annak a lehetősége, hogy banki tulajdonba kerül a Rác fürdő.

 – Csak abban az esetben, ha a banki hiteleket nem tudja visszafizetni a cég. Arra pedig a jelenlegi igérvények és konstrukciók szerint nem kerül sor, hiszen egy luxusszálloda épült fel, 67 szoba+elnöki lakosztály és a gyógyvíz teljes használata is gyakorlatilag biztosításra került. Ugyanakkor a Rác fürdő is felújításra került. Az a kérdés, hogy ha nincsenek magánszemélyek és más jogi személyek ebben a konstrukcióban, csak a Fővárosi Önkormányzat, akkor nem tudta volna-e úgy megoldani a felújítást, hogy nem 75%-ban magántulajdonba megy át a fürdő, hanem marad a fővárosé? A mi megítélésünk szerint ez megoldható lett volna, a hitelfelvételre így is, úgy is a Fővárosi Önkormányzat vagyona nyújtotta a fedezetet, tehát a főváros is fel tudott volna venni hitelt és azokkal a kondíciókkal 2024- ig ennek a hitelnek a visszafizetésére nyilvánvalóan mód lett volna.

 – Itt a Rác fürdő, patinás, ősi, budai gyógyfürdő, ott a Széchenyi, a Lukács, milyen tulajdonjogok mozognak a gyógyfürdők tájékán Budapesten?

 – A gyógyfürdők a Gyógyfürdők Zrt. Tulajdonában vannak, a Zrt. pedig a főváros egyszemélyes tulajdonában. Ami problémát jelent, hogy örökké arra hivatkozik a Fővárosi Önkormányzat, vagy néhány illetékes, hogy nincsenek megfelelő források a felújításra. Akkor be kell vonni a magántőkét, akár az üzemeltetésbe, akár a Rác fürdő konstrukcióban egy beruházásra kapcsolva már a tulajdonjog átadásával is. Én úgy gondolom, hogy egy felelős Fővárosi Önkormányzati magatartás mindenképpen a főváros és az itt lakók érdekeit kellene figyelembe vegye, és olyan megoldásokat kell választani, amelyekkel hosszú távú garancia van arra, hogy a gyógyvízhasználat a köz érdekében történjen. Egy luxusszállodába – megítélésem szerint – a budapestiek többsége nem fog ellátogatni.

 – Minden körülmények között gyanús ez a Rác fürdő história. Előrevetít valamit. A magyarországi gyógyfürdőkre valakik rá akarják tenni a kezüket. A liberálisoknak régi mániájuk bevonni a magántőkét és akkor majd az fellendíti az adott iparágat vagy a gyógyfürdők életét. Ezt megpróbálták már az egészségügyben is, aztán a HospInvest nem hozta a pénzt, hanem vitte, majd becsődölt. A modellt kidolgozták a Rác fürdőnél és aztán annyi Hajdúszoboszlónak és annyi Cserkeszőlőnek.

– Ilyen veszélyek nyilván fennállhatnak, a mi vizsgálódásaink nem terjedtek ki a főváros határain túlra, bizony élhetünk a gyanúperrel, hogy bizonyos üzleti körök kivetik a hálójukat erre a nemzeti kincsre és nyilván a tőkebefektetéseik busás megtérülését remélik ebből a szektorból.

 – Éppen a mai lapokban olvasom a gyógyvizek helyzetéről szóló beszámolót. Gondolok itt a Hunyadi Jánosra, a Ferencz Józsefre, a Mirádira, a Parádira, a Salvusra és a többiekre. Elképedve olvasom, hogy az EU nem engedi ezeket külföldön forgalmazni annak ellenére, hogy a szovjet utódállamokban, az olaszoknál, spanyoloknál, a franciáknál, a németeknél, a svédeknél, a lengyeleknél és Horvátországban, Szlovákiában és Szlovéniában is forgalmazták a magyar gyógyvizeket. Van-e összefüggés a gyógyfürdők helyzete és a gyógyvizek magyarországi helyzete között?  

– Ez részletesebb kutatást és sokkal mélyebb ismeretet igényelne ahhoz, hogy erre korrekt választ tudjak adni. Valószínűsítem, hogy igen. A gyógyvizek palackozás után külföldre is eljuttathatók. Már az ivásra szánt vizek. A fürdők nyilván helyhez kötöttek, Magyarországon elérhetők. Az EU-nak számtalan előnye van Magyarország számára, de a hátrányokat is lehetne bőséggel sorolni. Egy olyan gazdasági térség létrehozásáról van szó, amely kezdetekben azoknak az alapítóknak a közös érdekére épült, akik ezt megálmodták. Ma már a bővítés során nagyon sok helyen piacvásárlás történik. Magyarország érdekérvényesítő képessége nem a legmagasabb szintű az európai közösségben.

 – Azt mondják, hogy a gyógyvizeknek nincsen regisztrációs száma, következésképpen nem lehet ezeket forgalmazni. Gőgös Zoltán FVM-államtitkár pedig azt mondja, hogy ők ezzel nem foglalkoznak.

 – Azt gondlom, hogy egy kicsit jobban átgondolt stratégiákra lenne szükség a nemzeti kincsek védelmében, illetve a fővárosi vagyon védelmében. Ezt most számon kérjük és nem látjuk, hogy érdemben és megfelelő szinten megvalósul-e a nemzeti kincsek védelme.

 – Plenárisan ezt az ügyet szóvá tette a fővárosban?

 – Még nem, most a feltárás megtörtént, a legfőbb ügyészt kértük a kivizsgáláshoz, hogy ezt a konstrukciót mindenben összeegyeztethetőnek tartja-e a fennálló jogszabályokkal, vagy pedig ne adj’ Isten olyan tényállások is vannak, amelyek Btk-ba ütköznek. Ezt a vizsgálatot kértük, mivel a Fővárosi Önkormányzatban az eddigi tapasztalatok szerint minden ilyen kezdeményezésünk halálra van ítélve. Ezért gondoljuk azt, hogy a korrekt kivizsgálás nem remélhető sem a Fővárosi Közgyűléstől sem annak bizottságaitól,sem az F. K. által felkért szakértőktől. Csak a Magyar Köztársaság legfőbb ügyésze által a vizsgálat elvégzésére utasított ügyészi vagy más nyomozati szervet tartjuk elfogadhatónak

 – Az önök kutatásai nyomán megszületett egykét publikáció, tévés megnyilatkozás, meglehetősen nagy érdeklődést, sőt mi több, felháborodást váltott ki a fővárosban.

 – A főváros cégei bizonyos szempontból terítéken vannak az ilyen típusú kérdésfeltevésben. Pl. a BKV-ügyek pestiesen szólva okkal verték ki a biztosítékot az embereknél. Azt látjuk, hogy nem egyediek ezek az ügyek, akár a tanácsadói szerződések vonatkozásában, az eljárások, módok, amiket választottak különböző témákban és projektekben. Ezeket egyenként meg kell vizsgálni, hogy az első körben felvetődő kérdések megnyugtatóan megválaszolhatók-e, vagy tovább kell menni és különböző eljárások keretében, akár büntetőeljárás keretében kell megtalálni azt, hogy kik a felelősei a visszásságoknak.

 – Kedves képviselő úr, annál is inkább fontos ezt a témát felvetni és napirenden tartani, mert ennek a fővárosi vezető koalíciónak néhány hónapja vagy hete van hátra, de tudjuk tapasztalatból, hogy az őszi légy csíp a legjobban, és az utolsó órákban és heteken sok mindent el tudnak végérvényesen rontani.

 – Igen, bár azt hiszem, hogy a jelenlegi koalíció működésének az időpontjára kicsit optimista volt az előrejelzés, hiszen a következő önkormányzati választásra 2010 októberében kerül sor, ez még egy esztendő. Látjuk, hogy recseg-ropog ez a koalíció, érdemi döntés kevés születik. Olcsó politikai alkuk vezetik ma a fővárost, és ez semmiképpen sem szolgálja a fővárosiak érdekét.

 – Hálás vagyok önnek, hogy mindezt elmondta.

 

Győri Béla