vissza a főoldalra

 

 

 2009.10.16. 

56. VÁSÁRHELYI ŐSZI TÁRLAT – Kalimpáló

Az 56. Vásárhelyi Őszi Tárlat kedvence Kutas László alkotása, a Kalimpáló. A nő kék ruhácskában, fején csinos kalappal, karjai az ülőalkalmatosság karfáján, szinte hanyag mód pihennek, és elképesztően szép, csinos lábai a felhőkig kalimpálnak. Az alkotás derűs, szép, illik rá a kifejezés: szépművészet. Remekmű. Csodálom, hogy a kisplasztika nem kapott nagydíjat. Nem baj, a kiállítás maga a dicsőség. Az 56. Vásárhelyi Őszi Tárlatra a rendezők csaknem 600 alkotót hívtak meg, és több mint 600 alkotást küldtek be a meghívottak. A beküldött művekből 223-at mutattak be. Október 4-e, vasárnap, Hódmezővásárhely. A művészek tiszteletére Hódmezővásárhely ismét kitett magáért. A Tornyai János Múzeum és az Alföldi Tárlat épülete között – közben ott a Petőfi Sándor Művelődési Ház is – kiállítási forgatag, kézművesek, keramikusok, cukorkások várták a vendégeket. A Petőfi Sándor Művelődési Ház előtt az aszfalton gyerekek rajzoltak krétával. Rengeteg gyerek szorgoskodott. Annyi szép szélmalmot, mint amennyit „alkottak” a kis kezek, már régen láttam. Színpompa volt, mert a színes krétákkal kezükben szép remekműveket alkottak a gyerekek. Kis Katicáé volt a legszebb – szerintem. No de másnak meg más tetszett jobban, kinek-kinek kisfia, kislánya alkotott az aszfalton, és bizonyára a jó szülők szemében az ő csemetéjük rajzolt a legszebben. Öröm volt ez a javából.

A városháza dísztermében Almási István polgármester-helyettes köszöntötte az alkotóművészeket, hogy majd átvonulván az Alföldi Galéria épületébe, meghallgassák Navracsics Tibor országgyűlési képviselő, a Fidesz frakcióvezetőjének köszöntő szavait. Navracsics Tibor szelíd szavú, kulturált, művelt ember, ilyen volt a köszöntője is. Lázár János polgármester és csapata régóta tudja, hogy mit kell ilyenkor tenni. Nagyvonalú, jó gazdája a vásárhelyi tárlatoknak, és jó gazdája volt most az 56.-nak is. Hódmezővásárhely ragyogó kék ege alatt várták a vendégeket. Az őszi tárlatokkal egy időben testvérvárosokat hívnak a paraszt Párizsba. Az idén Hollandiából érkeztek vagy hatvanan, és a tárlaton bemutatkozott egy hollandiai illetékességű művész, Franz Bodner, különteremben mutatta be alkotásait. Franz Bodner osztrák származású, de most már régóta holland. Ez a különterem játékszoba volt, harsány színekkel, műanyagból és miegymásból állította ki műveit az alkotó. Játék és könnyedség az egész. Nem annyira szépművészet ez, inkább jókedv, inkább valóban játék. Szép gesztus volt a holland város részéről, hogy idehozta ezt mutatni, ezt a gyermekörömet. De térjünk vissza az őszi tárlatra. A Vásárhelyi Tárlat az egyetlen országos kitekintésű kiállítás. Festők, szobrászok, grafikusok hozzák el évről évre alkotásaikat. S mivel ez az egyetlen országos szervezettségű kiállítás, azért az ország minden térségéből érkeztek kiállítók. Most már többen voltak a „külhoniak”, mint a mártélyiak vagy a vásárhelyiek. Budapest, Gyula, Debrecen, Dunántúl számos alkotója jött el erre a seregszemlére. Ebből következett aztán az, hogy a vidék és a hagyománya, a természetközeliség, az ország hangulata és társadalma mellett az Én gondolata a városi életképek, a szimbolizmus, az expresszionizmus, a szürrealizmus és a konceptuális stílusjegyek szép számmal mutatkoztak be. Mondom, tágult a kör, ennek több oka is van. Egyrészt a stílusirányzatok sokasága jelent meg Vásárhelyen, másrészt az élet maga teremt újabb és újabb helyzeteket. Sokan meghaltak. Hiányzik, nagyon hiányzik a Fejér Csabás világkép, a nagy festő, az óriás festő már csak néha tűnik fel egy-egy festményével, de nem a kegyelet, hanem az érték okán. És most 2009. október 4-én nem találkoztam személyesen a kitűnő vásárhelyi festővel, Szalay Ferenccel, kórházban van Szentesen. Két alkotása ott volt a tárlókban. Rendben van, változik az élet, és változnak a stílusok meg a mondanivalók, de ha a világban széjjelnézünk, észrevehetjük, hogy a világ számos táján újraéled az új realista festészet. Ezt állapítja meg a katalógus előszavában dr. Sturcz János művészettörténész. Néhány képről teszek csak említést, mert november 29-ig megtekinthető az őszi tárlat Hódmezővásárhelyen. Érdemes ellátogatni Vásárhelyre, és tűnődni, gyönyörködni a festményekben és szobrokon.

Ellentétes hangulatot sugalló képeket teszek egymás mellé. Szabó Ábel Külvárosi parkolója a mostani életünk utcaképét ábrázolja. Autók parkolnak egymás mellett, fölötte ostornyeles fényforrás világítja be a tájat. Szép lehet egy ilyen kép? Nem. Csak életünkben ezt látjuk mindenütt és mindenhol. Ezzel szemben Pethő Anikó csendélete, a Fotel derűs és nőies. A fotel, amelyik ott terpeszkedik a szoba közepén, és rajta ezernyi ruhadarab, na ez a hányavetiség maga a gyönyörűség, így néznek ki a fotelok este vagy hajnalban. Teljesen mindegy. A kép színeivel és „rendezetlenségével” micsoda hangulatot áraszt, már bent vagyok a szobában, és érzékelem a rendet ebben a nagy rendetlenségben. Balogh Géza Emlékek ereklyéje II. mértani alkotás. Balogh Gyula Bontás előtt Vásárhelyen képe maga a realizmus lenne, ha ilyen egyszerű lenne a világ. Más ez a kép. Melegsége, hangulata elvezet bennünket az eltűnt idők nyomába. Bodor Zoltán Téli szellőztetése egy ablakról készült festmény. Az ablak felső szárnyát kinyitották, látszik a téli, havas táj, és az ablak párkányán meg valami számítógépes ketyere látható. Modernizálódik a falu – mondják. Modernizálódjon, én nem bánom, és tovább lépek megnézni a márványból készült Csillagnézőt, Szmrecsányi Boldizsár alkotását. Ez a modern szobor, ez a friss remekmű viszont a múltba néz, egészen vissza a görög múltba. Az ember találkozik ezzel a szoborral, szeretné megsimogatni, szeretne mellé ülni. Ezzel szemben Bukor Tibor hagyományos festménye gondos remekmű, Idős asszony kakasokkal. Az idős asszony mozdulata, testtartása, a kakasok élénksége, az elmosódott arcú vásárlók érdeklődése egy ellesett pillanat műve. Van jelentősége ezeknek a kakasoknak? Nem nagyon, de maga a szituáció, a pillanat örök életű lett Bukor Tibor alkotása nyomán. Csete Ildikó textiles alkotása Kós Károlyról készült. Az a címe a képnek: „…Jöhetnek utánam a fiatalok, és folytathatják a munkám…”. Kós Károly egy nagy sorozat újabb alkotása. Csete Ildikó készített portrét Németh Lászlóról, Kossuth Lajosról, a gyerekköltő zseniről, Petőfi Sándorról, és most itt a negyedik darab. Azt ígéri a művésznő, a következő darab egy építészről készül majd, egy múlt századi építészről. Egy ember guggol az oszlopfőn, előtte egy ütött-kopott gépkocsi, az egész egy arany sárgás- barnás környezetben látható. A kép címe: Búcsú a kedvestől, és ezt Erdélyi Tibor festette. Na most ez kedves kép, nemcsak azért, mert a kedves autótól búcsúzik ez a guggoló ember, hanem szellemes is. Nem áll, guggol a búcsúzó ember, mint annak idején Szent Ambrus, azaz Ambruska az oszlop tetején. Erdős Tibor Mártélyi kikötője a holt Tisza partjának hangulatát idézi fel. A fák kérgét a holt Tisza partján kikezdte az idő, de ezt a tájat soha nem kezdi ki, ez biztos, hogy örök életű marad – legalábbis amíg a földünk lélegezni képes. Szabó Éva Mária ismét tűnődött a határban, készített egy képet vízfestékkel. Az a kép címe: Otthagyott termés. A szőlőültetvény kordontartó oszlopa mellett a levelét hullatott szőlőtőke és a tőkén sok-sok szedetlen szőlő az otthagyott termés. Döbbenetes a kép, ez nem szőlőtőke, ez egy corpus. A szőlőt feszítették fel keresztre, és otthagyták, nem szedik le a szőlőt. A tárló, a terem másik sarkából is erre figyel az ember. Ez bizony Szabó Éva Mária alkotása, több mint festmény – gondolat, igen súlyos gondolat. És végül tekintsük meg a Sóvirágos rétet, Szalay Ferenc alkotását. Szalay tanár úr ismét egyetlenegy négyzetméternyi területről megmutatta a világmindenséget. A Sóvirágos rét, a sziken is kivirul az élet. Elmerengtem a kép előtt, és elmerengtem Szalay Ferenc halhatatlan alkotásain. Új irányzatok ide vagy oda, a Vásárhelyi Tárlat ismételten hozta önmagát, és mutatta a szépet meg a gondolatot. Ezért volt érdemes ellátogatni Hódmezővásárhelyre október 4- én, vasárnap.

 

Győri Béla