2009.10.16.
Esztergomtól Montrealig
Budai
Lívia operaénekesnő (mezzo-szoprán)
Esztergomban született. Énektanulmányait a Zenekadémián végezte.
Mascagni: Parasztbecsület Luciájaként lépett fel először az
Operaházban 1973-ban. 1977 óta külföldön él. Főbb szerepei:
Amneris (Verdi: Aida); Carmen (Bizet: Carmen); Fricka (Wagner: A
Rajna kincse, Walkur; Kundry (Wagner: Parsifal); Venusz (Wagner:
Tannhäsuer); Eboli (Verdi: Don Carlos); Laura (Ponchielli:
Gioconda); Judit (Bartók: A kékszakállú herceg vára); Delila
(Saint-Saens: Sámson és Delila); Hercegnő (Cilea: Adriana
Lecouvreur); Azucena (Verdi: A trubadúr); Ulrika (Verdi: Az álarcosbál);
Mrs. Quickly (Verdi: Falstaff); Ortrud (Wagner: Lohengrin);Brangaene
(Wagner: Trisztán és Izolda); Heródiás (R.Strauss: Salome); Klütaimnésztra
(R. Strauss: Elektra); Dajka (R.Strauss: Az árnyék nélküli
asszony); Ada (Berio: La vera storia); Grófnő (Csajkovszkij:
Pikk dáma); Szarka néni (Puccini: Köpeny); Madelon (Giordano:
Andrea Chenier); Jocaste (Sztravinszkij: Oedipus Rex); Kabanicha (Janacek:
Katia Kabanowa); Jezibaba (Dvorak: Ruszalka). Sok oratóriumban és
kortárs operában énekelt sikerrel.
-Két hanglemezem van művésznőtől. Az egyik egy szóló
lemez, melyen áriákat énekel, a másik a Gioconda, amin Laurát
szólaltatja meg. Egyik sem mai felvétel. Egyéb lemezeit is
kiadta anno a Hungaroton?
-Igen. Az egyik
Schumann : Requiem fur Mignon c. zeneműve. A Camerata
Hungarica-val is van egy felvételem, a Bártfai gyűjtemény. Meg
kell említeni még Charpentier Te Deumát és Liszt Ferenc: Szent
Cecília legendáját is, amit Ferencsik Jánossal vettünk fel. Még
huszonkét éves voltam, mikor Vivaldi Stabat Materét vették fel
velem, és a Liszt Ferenc Kamarazenekarral. Szintén ezzel az együttessel
vették fel Dittersdorf Eszter – oratóriumát, melyben a szólót
éneklem. A Hungaroton kívül is vannak még felvételeim. Ilyen
a Denon cég által kiadott Mahler 8. szimfónia, és a
Parasztbecsület Gardellivel. Az utóbbit az Eurodisc jelentette
meg.
-Az általam említett két lemezen Buda-Batky Líviaként
szerepel. Egy ideig férje nevét is használta?
-Igen, de mivel
sok embernek nehézséget okozott a Batky név kiejtése, ezért
elhagytam a művésznevemből. Nem mintha a Budai nevet úgy ejtenék
ki, mint kellene, mert inkább Budaj- nak mondják, sőt néha
Dubajnak is. Magánéletemben Batkyné vagyok, s huszonhárom éve
élünk boldog, kiegyensúlyozott kapcsolatban.
-Az egész világot bejárta és patinás operaházakban lépett
fel 1977 óta. Külföldön jobban ismerik, mint Magyarországon?
-Úgy gondolom,
hogy igen. Míg a ’90-es évek végéig rendszeresen és nagy
sikerrel énekeltem a világ nagy operaházaiban, addig Magyarországon
nekem kellett könyörögnöm, hogy énekelhessek. Két szerep
volt, amire külön felkérésem volt az Operaház hajdani
direktorától, Győriványi –Ráth Györgytől, az egyik a Pikk
dáma grófnője, a másik pedig a Chenier Madelonja. Az korábbi
magyarországi gálaelőadásokat nekem kellett kijárnom. Nagy
sikerem volt ezekkel. A gálákkal főleg azoknak akartam örömet
szerezni, akik szerettek volna hallani, látni a színpadon, de
nem tudtak szabadon utazni a nagyvilágban a ’80-as években.
Sajnos most megint nem hívnak szerepekre, így a várt 35 éves
jubileumi előadásom is elmaradt. Ez nagyon fájt nekem, de mára
belefáradtam a könyörgésekbe. Nyugtáztam magamban, beletörődtem,
hogy nem kellek a hazai zenei vezetőknek. Pedig azért is lenne jó
a Magyar Állami Operaházban énekelni, mert idős édesanyám már
csak akkor láthat színpadon, ha ott lépek fel.
-Menjünk vissza az időben. Tudtommal anyai nagyapja gyönyörűen
zongorázott. Innen az indítatás?
-Valószínűleg tőle
örököltem tehetségem. A családban egy ideig mindenki amatőr
szinten muzsikált. Anyu zongorázott, nagybátyám hegedült, s a
nővérem énekelt.
|