2009.10.16.
Az aranypálcás karmester
Október
4-én ünnepelték az Operaházban Medveczky Ádám karmester, érdemes-,
Bartók-Pásztory- és Liszt-díjas művész, örökös tag 40.
dalszínházi tagságát. Vasárnap este Puccini halhatatlan
remekművét, a Pillangókisasszonyt maga az ünnepelt vezényelte.
Miért pont ezt az operát? Mert karmesteri pályafutása elején
a Pillangókisasszony volt az első premierje. A művészt az előadás
előtt a nagyszínpadon köszöntötték pályatársai, kollégái.
Kovács János, az Operaház vezetőségi tagja, első karmestere
– aki együtt kezdte akadémiai tanulmányait az ünnepelttel
– köszöntőjében elmondta, hogy a Ferencsik Jánost követő
karmesternemzedék tagjai közül Medveczky Ádámot jellemzik
leginkább azon szakmabeli tulajdonságok, amelyeket a hajdani
legendás dirigens is magáénak tudhatott. „Milyen ember
Medveczky Ádám? Olyan, akinek őszintesége, embersége minden
kollegájára kihat.” A méltatásokra Medveczky szerényen,
Wagner Hans Sachsát idézte: „csak egy vagyok közületek.”
Majd elmondta, hogy ide született, ebbe a színházba, s a jó
Isten áldásának tartja az énekkar és zenekar szeretetét. Való
igaz, hogy a tagság szeretete végigkísérte eddigi pályafutását.
Megható volt, mikor az előadás után, az öltözőknél az
egyik jegyszedő néni az alkalomra írt saját költeményének
elszavalásával köszöntötte a művészt. Az október 4-i
jubileumi események felrakták az i-re a pontot. Szeptember 27-
én nagyszabású ünnepség keretén belül emlékeztek meg az
Operaház 125 éves születésnapjáról. Aki ott volt, igazolni
tudja, hogy feltűnő volt a pódiumra ültetett énekkar, zenekar
s a közönség Medveczky Ádám felé irányuló kirobbanó
szeretete. Október 3-án pedig a dalszínház zenekara ünnepelte
Medveczkyt, s a tagok hálájuk, szeretetük jeléül egy arany
karmesterpálcát ajándékoztak a dirigensnek. Medveczky Ádám
eddigi pályafutása alatt csupán megkésve kapott állami kitüntetéseket,
s hiába terjesztették fel többször is Kossuth- díjra, mindig
félretolták jelölését. Mi az, ami nem tetszett eddig
egyetlenegy kormánynak sem Medveczky Ádámban? Az, hogy soha nem
enged elveiből, nem hajlandó megalkudni. Azt mondja: „Jézus
szeretetet hirdetett, de amellett erős egyéniség volt. Harcolt
a gonosz ellen és kiűzte a kufárokat a templomból. A keresztény
hit a szereteten és megbocsátáson alapul, de nem a gyengeségen.
Ezt ne tévesszük össze soha.” Manapság nagyon sokan
igazolnak át sértettségből, vagy helyhiány miatt a balliberális
oldalról a legnagyobb ellenzéki párt holdudvarába. Őket tárt
karokkal fogadják, interjúkötetet jelentetnek meg róluk, ám
Medveczky Ádámról, aki mindig is a nemzeti oldalon állt, nem
vesznek tudomást. Minden bizonnyal egyenes gerince miatt.
Medveczky
Ádám 1941-ben született Budapesten. Édesapja ügyvéd volt, s
1945-ben, „malenkij robotban” veszítette életét. Elhitte,
hogy a „kis munkáért” a „felszabadítók” élelmiszerrel
fizetnek. Vitte volna azt haza, Boráros téri lakásába feleségének,
és három fiúgyermekének a beígért lisztet és cukrot. Az
anya, Érsek Mária az Operaház híres karigazgatója és
korrepetítora volt, emellett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán
a legendás Nádasdy- korszakban énekre tanította a színinövendékeket.
Anyai ágon rokona volt Bartók Béla kedvenc énekese, Basilides
Mária is. Innen tehát a zenei indíttatás. Bátyja, András
nyugdíjazásáig az Operaház kürtművésze volt. Édesanyja második
házasságából – a társ, a nevelőapa Katona Lajos, neves
buffoénekese volt a dalszínháznak – született lánytestvére,
Anikó pedig az Erkel Színház karigazgatója lett. 1947-48-ban,
a háború után a Boráros téri lakásban sok neves művész
megfordult: Simándy, Udvardy, Fodor János, úgy jártak fel hozzájuk
három-négy naponta, mintha hazajöttek volna. Így lett
Medveczky számára a zene lételem, a nélkülözhetetlen „oxigén”.
1956-ban pedig oly erős volt benne a nemzeti érzés, a nemzet féltése,
hogy kiment az utcára. Elindult a Körúton, a Rákóczi úton,
volt a Parlamentnél, a Bem-szobornál és a Rádiónál.
Medveczky Ádám előbb zongorázni tanult, majd a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakiskolában az ütőhangszer tanszakot végezte
el. Mint ütőhangszeres, 1960-tól 1969- ig a Magyar Állami
Hangversenyzenekar tagja volt. A régi televíziós Ferencsik-féle
Himnusz-felvételnek köszönhetően sokaknak „ismeretlen ismerőse”
lett. 1968-ban felvették a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
karmesterképző tanszakára, ahol tanára Kórodi András volt.
1971-ben a megszerzett diploma után olaszországi kurzuson vett részt.
1969-ben bekerült a Magyar Állami Operaházba. Volt korrepetítor,
karmester, 1990-től 1993- ig pedig zeneigazgatója lett az Operaháznak.
Pályafutásának jelentős állomása volt az első hazai nemzetközi
karmesterverseny, aminek II. helyezettje és közönségdíjasa
lett. 1974-től a Zeneművészeti Főiskolán tanít, jelenleg
docensi kinevezéssel, az ének-opera tanszakon. Elmondta: „a művészképzésben
nem tartom szerencsésnek az új, bolognai módszer bevezetését,
amely három plusz két év képzést ad a hallgatóknak. Olyan
elnevezések születtek a főiskolán, hogy »vezénylési szakirány
tanszak « – ez sokat elárul az átszervezésekről.” 1987-től
1996-ig a Magyar Posta Szimfonikus Zenekarának zeneigazgatója
volt. De innen azért kellett önként felállnia, mert nem volt
hajlandó nevét adni ahhoz, hogy tehetséges művészeket utcára
tegyenek. 1997-től 2009-ig a Győri Filharmonikus Zenekar művészeti
vezetője, jelenleg vezető karmestere. Medveczky Európa szinte
valamennyi országában szerepelt, két alkalommal Amerikában is
vezényelt. Medveczky Ádám, az Operaház örökös tagja felháborítónak
tartja, ami ma a médiában zajlik, s azt, hogy a fiatalok hamis bálványokat
csodálnak. „Az értéktelent emelik fel. Az lesz bálvány, aki
gátlástalan és elvtelen. A művészetnek épp ez ellen kell
hatnia a maga erejével.”– mondta Medveczky Ádám, aki hosszú
éveken keresztül a Csurka István által alapított Bocskai István
Szabadegyetem előadója volt. Szerinte a hovatartozás tudata nélkülözhetetlen.
„Az az elvárás, hogy a művészet politikamentes legyen: egy
elv. Ám az ember nem lehet politikamentes és a művész sem függetlenítheti
magát a politikától. De az megengedhetetlen, ha egy művészt
politikai hovatartozása s nem szakmabeli teljesítménye alapján
ítélnek meg.” Reméljük, hogy Isten kegyelméből sok –sok
nívós és szép zenei élményben lesz részünk általa.
Szerk.
|