2009.10.16.
Sötét jövő
Megszűnhet
a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ),
mivel a tervek szerint az állam 80 százalékkal csökkentené állami
támogatásukat – erről a szövetség tájékoztatta a sajtót.
Minderről dr. Szőke Lászlót, az MVGYOSZ elnökét kérdezem
október 1-jén.
– Elnök úr, azt írják, megszűnhet
a szövetség. Tehát még van remény, hogy többet kapnak a várható
50 millió forintnál?
– Mi azt írtuk a kiáltványnak is nevezhető sajtóanyagunkban,
hogy megszűnik a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége,
ha ez a költségvetési támogatás kerül elfogadásra. Bízunk
abban, hogy ez az összeg még változni fog. Szeptember 28- án
került sor végre-valahára arra az egyeztető megbeszélésre,
amit ideális esetben a költségvetési törvény benyújtása előtt
kellett volna megtartani. Abszurdnak tartom, hogy egy ilyen nagymértékű
szigorítás előtt ki sem kérik az érintett szervezetek véleményét.
Tehát anno semmiféle egyeztetésre nem került sor. Úgy került
az Országos Fogyatékosügyi Tanács (OFT) elé ez a tervezet,
hogy a tagok csak a meghívóból értesültek arról, hogy lesz
olyan napirend, ami a szigorítást érinti. Egyszerűen felolvasták
a tagoknak a költségvetési előirányzatot 2010-re vonatkozóan.
Így arra sem volt lehetőségük az érintetteknek, hogy a saját
szervezetükkel konzultáljanak, s ezért a helyszínen kellett az
állásfoglalást kialakítani. Ahhoz képest, hogy az OFT
„fogyatékos ügyekben” a kormány konzultatív szerve, ezt az
eljárást nem nevezem egyeztetésnek. Tudni kell: más fogyatékosokat
illető jogszabály is kibocsátásra került, úgy, hogy nem kérdezték
meg az OFT-t azokról.
– Mi történt szeptember 28-án?
– Az országos érdekvédelmi szervezetek képviselőivel
tárgyaltak a Szociális és Munkaügyi Minisztériumban. Jómagam
nem tudtam ott lenni a tárgyaláson, mert a rendezvény előtt
egy nappal kaptuk meg a meghívót. Így a hivatalvezető kollégám
képviselte a szövetséget. Állítólag nem volt szándékos,
hogy csak egy nappal korábban értesítették szervezetünket.
Ezen az egyeztetésen egy olyan szándéknyilatkozat került
elfogadásra, ami szerint a mi szervezetünket sújtó hatalmas
elvonás, tehát az 50 milliós összeg nagysága meg fog változni.
Hogy milyen mértékű változás várható, s meg tudunk-e állapodni,
az a jövő kérdése. Az a cél, s az a szándék fogalmazódott
meg, hogy az érdekvédelemre fordítandó összeg gyakorlatilag
ne csökkenjen nagyobb mértékben, mint más költségvetési
sorokban tapasztalható elvonások átlaga.
– Eddig 207 milliót kaptak évente. Úgy
tűnik, nem számoltak egyesek az inflációval.
– 2002 óta változatlanul ezt az összeget kaptuk. Azok a
költségek viszont, amiket az említett összegből ki kellett
gazdálkodnunk, évről-évre jelentősen növekedtek. A 2005-ös
10%-os megszorítás bennünket is sújtott. S akkor 184 millió
forintot utaltak. A szövetség költségvetése viszont kb. 300
millió forint évente. Ebből 207-et kaptunk az államtól, s a különbözetet
eddig is pályázatokból, saját forrásból, szja-felajánlásokból
kellett kigazdálkodni.
– Mekkora az az összeg, amit most
elfogadhatónak tartanának ahhoz, hogy fennmaradjon az MVGYOSZ?
– Mivel 2002 óta 207 millió forintos támogatást
kapunk, ezért ebből túl sokat levonni nem lehet. Ismerjük a
gazdasági válság következményeit, s tudjuk, spórolni kell.
Azt gondolom, hogy még egy 10%-os csökkenést el tudnánk
viselni. Akkor szövetségünk működését szigorú keretek közt
biztosítani tudnánk.
– Két héttel ezelőtt beszéltem Szakály
József úrral, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos
Szövetségének (MEOSZ) főtitkárával. Ő azt mondta, hogy a
kieső pénzekre a kormány ígérete szerint pályázni lehet. Ez
valóban így van?
– Szép ígéret, de lehetetlen, mert a kormány a pályázati
pénzt is csökkentette. Ezen a költségvetési soron volt tavaly
750 millió forint. Ezt lecsökkentették 525 millióra. Ebből
kioszt nekünk a kormány 50 milliót, a MEOSZ-nak 85 milliót, a
Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének 50 milliót,
az értelmi fogyatékosok szervezetének 50 milliót és az autistáknak
30 milliót. Összességében így ezek az érdekvédelmi
szervezetek 265 millió forintot kapnak. A pályázati keretösszeg
ebből következően 260 millió forint lenne. Tőlünk pedig el
akar venni most 150 milliót, s ugyanakkor a pályáztatás kapcsán
megnyitja az utat más fogyatékos szervezetek részére. Minden
olyan egyesület, szervezet pályázhat, amelyik a fogyatékos ügyet
a tevékenységi körébe tartozónak tekinti. Így semmi reményünk
nincs arra, hogy a 150 milliót meg tudnánk szerezni pályázati
úton. Kiemelendő, hogy van egy aggályom: a fogyatékos
szervezeteket szeretnék egymásnak ugrasztani.
– Önök az érdekvédelem mellett
szolgáltatásokkal is foglakoznak? Gondolok tanfolyamokra, vakok
otthonainak működtetésére.
– A vakok otthonait általában önkormányzati fenntartásban
működtetik. Az alábbi szolgáltatásaink kerültek veszélybe:
Vakvezetőkutya Kiképző Iskola működtetése, a vakvezető
kutyakiképzés, a hangos- és Braille-könyvtár, Braille-nyomtatás,
pontírású folyóiratok, könyvek megjelentetése; segédeszközbolt,
speciális tankönyvellátás a látássérült gyermekek számára,
jogsegélyszolgálat. Ezeknek a működtetését pályázati pénzből
nem lehet fedezni, mert folyamatos szolgáltatásokról van szó.
A pályázat meg mindig esetleges. Nem lehet olyat tenni, hogy
csak addig alkalmazunk, fizetünk embereket, amíg a pályázati
projekt tart. S ha lesz újra sikeres pályázat, akkor újra
felvesszük őket. Ez abszurdum! A látássérülteknek
folyamatosan van szükségük speciális segédeszközökre, könyvekre,
folyóiratokra. Meggyőződésem, hogy a pályáztatás alapvetően
piaci viszonyokra lett kitalálva, illetve olyan körülményekre,
amikor már egy működő rendszert akarunk tökéletesíteni, s
ahhoz pluszforrást bevonni. Amikor a működőképesség van veszélyben,
akkor – szerintem – nincs helye pályáztatásnak.
– Mennyiben érinti önöket az, hogy
szeptember 1-jétől egy rendelet szerint nem lehet olyan céget
akkreditálni, ahol megváltozott munkaképességűeket
foglalkoztatnának?
– Ez egy olyan jogszabály, ami szintén nem került az
OFT elé véleményezésre a kiadása előtt. Ezt a rendeletet különbözőképpen
értelmezik. A kérdés: ha valakinek lejár a szerződése, akkor
újat kell-e kötni, vagy még lejárat előtt a korábbi
meghosszabbításáról beszélünk? Szövetségünkben számos bértámogatott
dolgozónak a szerződése 2010-ben lejár. Ha ez a jogszabály úgy
kerül majd értelmezésre, hogy az ő esetükben is szerződést
kell kötni, akkor ezt az új rendelet nem teszi lehetővé.
Ilyenkor vagy a szövetségnek kell kigazdálkodni az ő bérüket
is, vagy kénytelenek leszünk megszüntetni – legnagyobb jóindulatunk
ellenére is – a látássérült emberek munkaviszonyát. Ezért
is mondtam azt, hogy ebből a 207 millióból olyan hatalmas összeget
nem tudunk spórolni.
– Azt lehet tudni, hogy mennyi látássérült
ember él Magyarországon, s közülük mennyinek van bejelentett
munkahelye?
– A szövetség és tagegyesületeinek taglétszáma összesen
20 ezer főt tesz ki. Azok, akik súlyosan látássérültek, s ezért
fogyatékossági támogatásban részesülnek, 45 ezren vannak. A
szövetség, mivel kiemelten közhasznú társadalmi szervezet,
valamennyi látássérült ember számára köteles szolgáltatást
nyújtani, s nem csak tagjainak. A kérdésének második felére
válaszolva: a látássérülteknek alig 10%-a dolgozik. Ez uniós
viszonylatban 30-40% nem csak a látássérültek, hanem a megváltozott
munkaképességűek teljes körét tekintve.
– Vannak arról adatai, hogy a régi
keleti blokk országaiban is olyan drasztikusan csökkentik a
fogyatékkal élők támogatásait, mint nálunk?
– Erről nincsenek információink. A költségvetési támogatás
beszűkülése erősen visszafogta a külföldi konferenciákon
való részvételünket. Nem tudtuk volna finanszírozni az utat.
Annak ellenére, hogy Korózs Lajos szociális államtitkár azt
mondta, hogy szervezetünk elnökségének tagjai az Adrián üdültek,
s nem tudtak elszámolni a pénzzel; s ezért nem szabad több támogatást
kapnunk.
– Tehát nem igaz, amit Korózs úr állít?
– Ezek minden alapot nélkülöző állítások. Nem üdültünk
az Adrián, pedig ő azt nyilatkozta egy rádióinterjúban. Majd
megkérdem tőle, mire alapozza állításait. Kérem a bizonyítékokat.
– Ön ügyvéd. Ez nem perképes dolog?
– Úgy gondolom, hogyha állítását az államtitkár nem
tudja belátható időn belül bebizonyítani, akkor nem csak pályázati
támogatásból, hanem a szövetség jó hírnevének megsértése
miatti kártérítésből is ki tudjuk egészíteni a költségvetésünket.
Medveczky
Attila
|