2009.10.23.
Minden politika
Rupnik
Károly Szent István-díjas, Várady-díjas
színművész,
a Győri Nemzeti Színház örökös tagja 1953-ban
született Budapesten. A Színház-és Filmművészeti Főiskolán
1976-ban kapott diplomát. 1976-tól 1981-ig a győri Kisfaludy,
1981–1984 között a veszprémi Petőfi, 1984-től ismét a győri
Kisfaludy –jelenleg Nemzeti - Színház tagja. Főbb szerepei: Rómeó,
Capulet (Shakespeare: Rómeó és Júlia); Bóni gróf, Leopold Mária
(Kálmán I.: A csárdáskirálynő); Rendőr (Galgóczi E.: Kinek
a törvénye); Moulineaux (Feydeau: A női szabó); Patikárius János
(Kosztolányi D.: Édes Anna); Almaviva (Beaumarchais: Figaro házassága);
Ernst Ludwig (Kander–Ebb: Kabaré); McLean kapitány (Patrick:
Teaház az augusztusi holdhoz); Skultéti (Bereményi: Az arany ára);
Von Kalb (Schiller: Ármány és szerelem); Schuppanzigh (Peter
Shaffer: Black comedy); Mr. Bennet (Austen: Büszkeség és balítélet);
Stephen Spittigue (Brandon Thomas: Charley nénje); Kubanek (Zerkovitz:
Csókos asszony); Müller Ferenc (Sütő: Egy lócsiszár virágvasárnapja);
Kosztiljov (Gorkij: Éjjeli menedékhely); a budai bíró (Huszka:
Gül baba); Makáts Csaba (Zágon-Nóti-Eisemann: Hypollit, a lakáj);
előadó (Pozsgai Zsolt: Liselotte und der Mai); Papulescu
Dragomir Móricz (Kálmán: Marica grófnő); Albin (Jean Poiret:
Őrült nők ketrece); Rufus (Larry L. King, Peter Masterson,
Carol Hall: Pipifarm); Pickering (Shaw: Pygmalion); Szerémy
professzor (Sárosi: Rákfene); D'Estivet kanonok (Shaw: Szent
Johanna); Rendőrtanácsos (Molnár: Az üvegcipő); Tekla papa (Hunyady:
A vöröslámpás ház); Emmanuel Schickaneder (Mozart: A színigazgató);
Testaccio szenátor (J. Strauss: Egy éj Velencében).
Rupnik Károlyról nem lehet olvasni a bulvár újságokban.
Ezt nem is bánja. A színház az élete. Ha nyilatkozik, akkor
sem kavar maga körül „műhullámokat”, hiszen kevés benne
az ego. A művésszel a Győri Nemzeti Színház egyik öltözőjében
beszélgettünk.
-A közelmúltban volt a Csárdáskirálynő premierje a Győri
Nemzeti Színházban. Ebben a darabban most Leopold Mária
herceget játssza. Régebben, a táncoskomikus, Bóni gróf szerepében
volt látható. Emellett musicalekben is énekel, sőt egy Mozart
operában is szerepelt. Van olyan színházi műfaj, amiben még
nem próbálta ki magát?
-Megtisztelő és
imponáló a tájékozottsága. Hogy miben nem próbáltam ki
magamat? A balettben. De közel voltam hozzá. Amikor Markó Iván
Győrbe szerződött, egy táncszínházat hirdetett meg. Néhány
produkciójában győri színészeket is szerepeltett, így Sipka
Lászlót, Áts Gyulát, Balla Icát és Magyar Marit. Ők színészként
voltak jelen a darabokban. Az egyik produkciónak Jön a cirkusz
volt a címe, s a porondmestert Sipka Laci alakította. Nagyon jó
lett volna a világhírű Győri Balett egyik produkciójának részese
lenni, de ez nem adatott meg nekem. Emmanuel Schickanedert Gödöllőn
és Győrben is játszottam Mozart operájában. Ezt a művet Győrben
egy pár évvel ezelőtt még a régi színházban játszottuk.
Itt magyarul, Gödöllőn pedig német nyelven.
-Többször játszott német nyelven, így Pozsgai Zsolt
egyik színművében is.
-A darab címe: Liselotte und der Mai. Tehát Lizelott és a
május. Ez azért volt számomra érdekes, mert „csak” egy férfi
és egy női színész játssza. A nő mindig ugyanaz
az alak, míg a férfi
színész öt-hat olyan figurát alakít, aki szerelemes
Lizelottba, ám meghal. Nagyon rövid időm volt arra, hogy egy
jelenet után átöltözzek, s más maszkot öltsek magamra.
-Ha jól számolom,
első próbálkozásra felvették a főiskolára. Más pálya fel
sem vetődött az ön esetében, mint a színészi?
-Talán illúzióromboló leszek, de számomra csak egy volt
a fontos: melyik intézményben nem kell kémiát és matematikát
tanulni. Láttam, hogy ilyen tárgyak nincsenek a Színművészetin.
Megpróbálkoztam a felvételivel, s elsőre fel is vettek. Szinetár
tanár úr osztályába jártam, s nagyon jó osztálytársaim
voltak. Egy időben érdekelt a bútortervezés is. Megfogtak a színek,
a formák és az anyagok. Az Iparművészetin viszont később
volt a felvételi, így maradt a színészet.
-Azért a bútortervezéshez
is kell egy kis matematika…
-Kell, de a gimnáziumban tanultunk műszaki rajzot, így nem
okozott volna ez nagyobb problémát. A mérés és a maga a manuális
munka a mai napig kedvteléseim közé tartozik. Érdekes, hogy
igen sok színész, vagy operaénekes az élet más területén is
az alkotásban keres örömet. Van olyan színész, mint Bodrogi
Gyula, aki olyan jól főz, hogy akár szakácskönyvet is írhatna.
Agárdy Gábor –Isten nyugosztalja – ikonokat festett, mások
kertészkednek, festenek, órákat javítanak. Ha Madách-féle széklábakat
kéne csiszolnom és lakkoznom, az is örömet jelentene számomra.
-Volt a családban művész?
-A családomban
sok az orvos és a pedagógus. Mindkét hivatásnál ki kell állni
az emberek elé. A lelki és testi gyógyítás is lényeges, ha
azt vesszük alapul, hogy a színház képes kiragadni az
embereket a depresszióból. A színház gyógyító tevékenység,
egyfajta pszichoterápia. Az emberek számos testi és szellemi
allergiával, lelki sérüléssel élnek együtt. Ezeket tudjuk színházi
élményekkel gyógyítani, s így a szórakoztatáson túl küldetésünk
is van. Édesapám húga Zeneakadémiát végzett, s az Állami Népi
Együttesben énekelt, de rajta kívül nem volt előadóművész
a családban. Azt mondják, hogy az orvosok szeretik a klasszikus
zenét, de nem csak azt, hanem a dzsesszt is. Gondoljunk bele,
hogy Vukán György milyen remek zongorista, s a mai napig aktív
fogorvos. Ha már a zenénél tartunk meg kell említenem, hogy
szinte zeneműnek hallom és érzem a tiszta, szép artikulációt
és az orgánumot. Vannak olyan színészek, előadók, akiknek
nagyon szeretem a hangját hallgatni. Sajnos a médiában
eluralkodott a csúnya, rosszul hangsúlyozott beszédmód, s
ezzel negatív példát mutatnak a fiataloknak. Ha valaki a pódiumon,
vagy a médiában magyartalanul hangsúlyoz, azt igénytelenségnek,
értéktelenségnek, szellemi környezetszennyezésnek tartom.
-Gyermekkorában gyakran járt színházba?
-Igen. Szüleim többször
elvittek színházba, operába, de versmondóversenyeken sosem
indultam. Irodalmi színpadon sem vettem részt.
-Voltak-e szerepálmai mikor belépett a főiskola kapuján?
-Nem, mert
nem volt színházi előéletem, hiszen a gimnáziumból azonnal a
főiskolára kerültem. Mondhatjuk: dupla vagy semmi alapon
kezdtem el a pályát. Tudok olyan híres kollegáról, akit csak
hetedszerre vettek fel, s ezért addig színházaknál statisztált.
Többen a legendás Nemzeti Színházbeli stúdióban tanultak.
Nekik – beleszagolva a színház levegőjébe- lehettek szerepálmaik.
Míg én májusban még egy matekórán ültem,
ősszel már Szinetár tanár úr előadásán. Igaz, nyáron már
belekóstoltam a színészetbe, mert 1972-ben forgattuk Pápán
a Petőfi ’73 c. filmet, melynek Kardos Ferenc volt a rendezője.
Kardos egy újszerű forradalmi képet akart bemutatni 1848-ról.
Addig munkásmozgalmi szemszögből közelítettek a márciusi
forradalom felé. Tehát ezen a nyáron dolgoztam először színészként.
Mint fiatal és vidékre került kezdő színésznek nagyon sok
fellépési lehetőségem volt. Győrben – még színészi pályám
elején - volt olyan év, mikor hat főszerepet játszottam egymás
után. Nagyon sok feladattal halmoztak el, s így nem vágytam más
szerepre. Később pedig rádöbbentem, hogy semmi értelme
harcolni a szerepekért, s más elől bármit is eljátszani,
hanem azt kell elfogadni amit a sorstól kapok. Bármilyen
feladattal is lát el a színház vezetősége, azt a lehető
legjobban szeretném megoldani, s tudom, ha így teszek, akkor továbbra
is bíznak bennem. A mostani a 34. évadom; eddig nagyon sok szép
szerepet alakítottam, ezért sincs bennem hiányérzet. Az idei
szezonban négy darabban fogok játszani. Az egyik a már említett
Csárdáskirálynő, ami egy felnőtteknek szóló mese. Ezt követi
a Lócsiszár virágvasárnapja, ami egy kiváló, veretes magyar
dráma. Várkonyi Mátyás Egri csillagok c. musicalében pedig
Szulejmán szultán leszek. S játszhatok egy fergeteges komédiában
is. A szezon végén mutatjuk be Michael Frayn: Ugyanaz hátulról
c. darabját Funtek Frigyes rendezésében.
-Pesti színészként is kipróbálhatta volna magát
ennyi szerepben és műfajban? Nem lenne jobban beskatulyázva?
-Nem hiszem, mert
a rendezők tudják, hogy jó a humorom, s tudok énekelni is.
Jelenleg nem a vidéki színészek járnak fel a fővárosba vendégszerepelni,
hanem fordítva. Nagy Viktor, a győri teátrum igazgatója nemrég
nyilatkozta, hogy sokan szerződtek le hozzánk egy-egy szerepre a
Madách és a Víg Színházból. Dunai Tamás, Détár Enikő,
Szerednyei Béla és Pápai Erika nevét említhetem. Tudjuk, hogy
a Madách átállt a musicalekre és a prózai színészek ezért
vidéken próbálnak szerencsét. Ha megváltozik egy színház
profilja, az mindenképpen színészvándorláshoz vezet. Szinetár
azt mondta ez első órák egyikén: a pályán való érvényesüléshez
10% tehetség, 20 % szorgalom és 70% szerencse szükséges. A
szerencsébe beletartoznak a személyes kapcsolatok is. Pályánkat
nagymértékben meghatározza, hogy egy rendező, vagy igazgató
mennyire „szeret bele” az adott színészbe, s foglalkoztatja
azt. Én jól érzem magam Győrben, szeretnek a kollégáim, s
arra nem tudok válaszolni, hogy mi lett volna velem a fővárosban.
-Annak idején a főiskoláról máris Győrbe hívták?
-Igen. Azzal az ígérettel, hogy ott egy modern, tágas színház
épül. Ez az amiért igent mondtam. Annak is örültem, mikor
megtudtam, hogy Markó Iván Győrbe készül.
-Első szerepei egyike a Rómeó volt.
-Voltam Rómeó,
nemrég pedig Capulet. Az előbbit még a régi színházépületben
játszottam, azon a helyen, ahol most a Bartók Béla Művelődési
Központ áll. A Bartókban egy ideig kamaraszínházi előadásokat
is tartottunk. Majd jött egy szünet, s idén egy
Ionesco-abszurdot fogunk ott játszani Funtek Frigyes rendezésében.
- Ma többen arról
beszélnek, hogy csökken a színészet presztízse. Több színészt
nem a színpadról, hanem egy szappanoperából, vagy kvízjátékból
ismernek. Ez nem megalázó helyzet?
-Próbáljuk bebeszélni magunknak, hogy nem az, de ez nem
így van. Mindenkinek meg kell élni valamiből, s tisztességesen.
A számlák pedig hónapról hónapra érkeznek, s az összegek
emelkednek. Így sokan szappanoperákban, vetélkedőkben,
haknibrigádokban próbálnak meg a pályán maradni. Arról nem a
színészek tehetnek, hogy a médiában beszélgetős és
politikai műsorokat favorizálnak, s a művészeti produkciók
kiszorulnak. A világ is megváltozott körülöttünk. Amikor pályára
léptünk nem volt még internet és csak az MTV adását lehetett
fogni. Annak viszont örülök, hogy egy felmérés szerint a Győri
Nemzeti Színház látogatottsága vidéki szinten a legmagasabb.
Tudtommal Szolnokon is nagyon magas a nézőszám. Ez azt bizonyítja,
hogy az emberek nem pártoltak el még a színháztól. Már nem készülnek
tévéfilmek, tévéjátékok, de a színház, mint élő
kapcsolat megmaradt.
-Fel szokták ismerni Győrben az utcán?
-Nem csak
felismernek, hanem köszönetet is mondanak azért, hogy egy-egy
alakításommal mekkora örömet szereztem nekik. Nincsenek állami
díjaim, elismeréseim –Makláry Zoltán mondta, hogy a kitüntetéseket
nem kapjuk, hanem adják- de a közönség szeretete mindennél többet
ér. Az, mikor valaki ismeretlenül megszólít, s megszorítja a
kezemet. Győrben erős a lokálpatriótizmus, s ez ebből is
eredeztethető.
-A
győri színházba elég sok fiatal jár. Mennyire képes a győri
színház darabjain keresztül nevelni a fiatalokat?
--Tavaly ön játszotta
Pickering ezredest a Pygmailionban c. színdarabban. Az egyik
kritika szerint: „A
Pickering ezredest alakító Rupnik Károly már az elején jóval
angolabb, jóval sármosabb és jóval szebben artikulál, mint a
fonetikaprofesszor Higgins. Rupnik játéka persze pengeélen táncol,
valahol a sok és a túl sok között, amire szükség is van,
hiszen egy igazi angol úr természetéből adódóan sok, ráadásul
ő az, aki valójában képes előkelőséget faragni a virágárusból.”
Innen a kérdés: hogyan viszonyul a kritikákhoz?
-Meglepett, mert
ezt az írást nem ismerem. Sajnos nagyon kevés az olyan építő
kritika, amiből tanulni lehetne. Melyik színész ne vágyna
arra, hogy egy külső szem által észrevett kritikára
odafigyeljen, s azt elraktározza magába, majd felhasználja a későbbiekben?
Sokszor egy-egy mondattal intéznek el olyan alakításokat,
melyeket hosszú próbafolyamatok előznek meg. Győrben nagyon jó
előadások születnek, ebből kettőt emelnék ki. Az egyik az Ács
János által rendezett Nem félünk a farkastól, a másik a Lila
ákác, amit Guelmino Sándor állított színpadra. Hiába, a fővárosi
kritikusokat ezek nem érdeklik, így országos lapok csak elvétve
írnak előadásainkról.
Medveczky Attila
|