vissza a főoldalra

 

 

 2009.10.23. 

Igehirdetés a szórványban

1. A keresztény igehirdetés mibenléte

 Az igehirdetés többféle jelentést takar. Már a hagyomány és a szakemberek meghatározása szerint is a tanúságtétel egyik formája, bibliai-teológiai értelemben pedig Isten üzenetének közvetítése a kinyilatkoztató Isten megbízásából. Azt a tényt, örömhírt hivatott közölni, ünnepélyesen, örömmel világgá kiáltani, hogy Jézus Krisztus az Úr, a Megváltó.

 A görög kerügma szó tulajdonképpen ezt jelenti. De olyan rokon értelmű fogalmak is társulnak hozzá, mint: prédikáció, hitoktatás, buzdítás, tanítás, homília, szónoklat. Egy közös bennük: hogy a húsvéti örömből táplálkoznak és tárgyuk a Jézus Krisztusban megvalósított vagy megvalósítandó üdvösség. Már az ószövetségi próféták, mint valami hírnökök kikiáltották, kihirdették az Úr szabadítását, majd az újszövetségben, kezdetben az angyaloké volt ez a megtisztelő küldetés. Keresztelő János Isten országának és a Messiásnak hamarosan bekövetkező elérkeztét hirdette, és megtérést sürgetett. Jézus Krisztus eljövetelével pedig elérkezett az idők teljessége. Hirdette Isten országát, mint evangéliumot, örömhírt, és rámutatott, hogy a benne való hit nélkül hatástalan az üdvösség örömhíre.

 Az apostolok és az első tanítványok Jézus Krisztus halálát, feltámadását és megdicsőülését hirdették halált megvető bátorsággal és elkötelezettséggel. Ez a világtörténelem és az üdvösségtörténet legfontosabb jelentőségű ténye. Ez volt az apostoli igehirdetés magja, lényege. Szent Pál apostol úgy közli ezt leveleiben, mint titkot, misztériumot, ami az Örök Atya terveiben mostanig rejtve volt, de ami most nyilvánvaló lett: hogy Krisztus az üdvösség forrása minden ember számára. Az egyház, mint az üdvösség intézményes letéteményese ezt hirdeti a világ végéig. A Szentlélek szavatolja, hogy az ige az apostolok, és utódaik ajkán eljut a világ minden tájára, minden emberhez.

 Természetesen a nyelv, mint eszköz, az igehirdetők hite, fellépése mellett szintén meghatározó szerepet játszik. Ezért vált fontossá az idők folyamán, hogy a népeknek anyanyelvén kell hirdetni az evangéliumot. Az elmúlt évszázadok tapasztalata alapján, a missziók, a könyvnyomtatás és a bibliafordítások, a szerzetesrendek megjelenése és nem utolsó sorban a nyugati egyházszakadás is jótékonyan hozzájárult, hogy a népek a maguk nyelvén is meghallják Isten országának örömhírét.

 2. Igehirdetés és anyanyelv

 Erdély tájain már Szent István király templomépítési intézkedései után a nemzet nyelve az egyházon keresztül épült, erősödött, fejlődött és alakult. A hivatalos latinnak vagy egyéb, előkelőségek által használt főúri, társasági nyelvnek sem sikerült gátat vetnie nyelvünk fejlődő, növekedő életének. A tatárjárás óta egészen a 20. századig, a kedvező vagy nehéz korszakok ellenére nyelvédesanyánk állandóan újraszülte gyermekeit. A 17. században a magyar nyelv és kultúra központja sok tekintetben éppen Erdély volt- mondja Péntek János kolozsvári nyelvész. Utána már egyre inkább csak a múltból kezdett élni. Székelyföld mítosza ugyan még kisugárzott, de már csak provinciaként, a huszadik századra pedig Székelyföld és Partium egy- egy nyelvi régióvá zsugorodott, ahol a többségi államnyelv uralja a terepet.

 A szórvány a nemzet pereme, határa. Mára azt tapasztaljuk, hogy a szórványban már a nyelvében sem él a nemzet. Bánffyhunyadtól Marosvásárhelyig, néhány szigetet kivéve csak elvétve hallunk magyarul beszélő embert, és hasonló a helyzet Dél Erdélyben is.

 Sok településen, egyházközségben az iskola sem menedék, csak a templom, és már csak a pap tartja az ott lakókban a lelket. Az okokat ismerjük, a folyamatot úgy tűnik lehetetlen megállítani. A kutatók és szakemberek szerint a vegyes vidékek, a vegyes házasságok, a többségi nemzet nyelvi hivalkodása, hatalmi honfoglalása akarva akaratlan is kétnyelvűséget eredményezett. A városias életmód, a diaszpóra-helyzet, a lakótelepi szórványság nyelvi leszegényedéshez, elkorcsosuláshoz, sőt nyelvcseréhez vezetett. A szórványokban nyelvünk alárendeltté, kiszolgáltatottá és védtelenné vált. Arra kényszerültünk, hogy azonosuljunk a többséggel, ne kelljen feltűnnünk, ezért sokszor inkább átváltunk az ő nyelvükre. Nincs demokratikus többnyelvűség, inkább hátrányos nyelvi alapú megkülönböztetés, úgyszólván modern fajgyűlölet létezik. Nyelvünk fontos változatai, elsorvadnak, beszűkülnek, kiszorulnak a társadalmi közéletből, elapad a szókincsünk, eltűnnek a hangsúlyok és kiejtési sajátosságok,- a szórványban lassanként nyelvileg is beolvad a nemzet. Lassan már csak templomban hallhatunk magyar szót, verset, éneket.

  3. Mi a teendő?

 Szórványban az igehirdetőnek kettős szerepe van. Egyrészt hirdetnie kell az örömhírt, másrészt ezt magyarul, anyanyelven, a hívek anyanyelvén kell tennie. De a szekér nem kerülheti meg a lovakat. A nyelv sem cél, az igehirdetés sem az. De még a megmaradás sem cél. Célunk az örök üdvösség, amelyre magyarul imádkozva, magyarként élve juthatunk el. Hitünk és nyelvünk a két lábunk, amin állunk. Egyiket sem lehet a másikkal helyettesíteni és összetéveszteni. Amennyiben igaz, hogy nyelvében, annyira igaz, hogy hitében él a nemzet. Nemzeti öntudatunkat csak akkor erősíthetjük igazán, ha vallásunk hitbeli meggyőződéssé válik, és azt képesek vagyunk anyanyelvünkön, bátor kiállással, méltóságteljesen megvallani. Zsákutca a hit nélküli magyarkodás, de a gerinctelen, jámbor vallásoskodás is bűn! Hitünk, egyházunk és nemzetünk értékei mellett egyszerre kell kiállnunk, táplálva mindkettőt, hogy elég erős legyen a szórványosodás kísértéseivel szemben. Ne szégyelljünk beszélni anyanyelvünkön akkor sem, ha ez a többségnek enyhén szólva is furcsa. Felelősek vagyunk anyanyelvünkért, nemzeti öntudatunkért akkor is, ha Isten minden nyelven érti imánkat.

 Az igehirdető szerepe épp abban áll, hogy legyen igényes nyelvéhez, ne csak az egyházi szóhasználatban, a liturgiában vagy a hitoktatásban, de minden megnyilvánulásában. A keresztény örömhírt hirdesse, ne kötelező, kincstári optimizmusként, hanem hitből, fakadó, tettekben megnyilvánuló, kisugárzó tapasztalatként. Lépjen ki az egyházias, belterjességből, használja a nyelv leleményes fordulatait, változatos szókincsét. Beszéljen, írjon, olvasson, fogalmazzon, énekeljen szépen, helyesen magyarul. Miközben az isteni igazságokat egyszerű szavakkal próbálja híveivel megértetni, választékos nyelvezetével mutasson fel követendő példát. Kerülje az elkoptatott, hangzatos szavakat, ne a nyelv szemétkosarában turkáljon. Készüljön fel az igehirdetésre, használja a költészet, a zene eszközeit, vegye igénybe a magyar kultúra sokszínűségét. Ébresszen vágyat híveiben hitünk és nyelvünk szépsége iránt.

 Nevelje magát és híveit igényessé, gyarapítsa szókincsét, tegye közkinccsé tudását és bölcsességét. Ne restellje lefordítani az idegen vagy műszaki szavakat még akkor sem, ha ez nehezére esik.

 Hirdesse az Igét akár alkalmas akár alkalmatlan, elsősorban tanúságtételével és meggyőződésével.

 A szórvány–igehirdetésnek egyszerre kell figyelnie a krisztusi üzenet átadására, és az átadás nyelvére. A nyelv nem muzeális tárgy, hanem szent eszköz. Használjuk bátran, természetesen, görcsök nélkül. Ösztönözzük híveinket nyelvünk szeretetére, tisztán tartására. Hívjuk fel figyelmüket a magyar nyelv szépségére. Nyelvünket művelve lelkünket is műveljük, szépítjük. Csak anyanyelvünkön tudunk igazán imádkozni, – és szerelmet vallani. Szeressük Istent és embertársainkat- magyarul, hirdessük az ő szeretetét másoknak is: magyarul!

 

Sebestyén Péter

(Kihívás és szolgálat, Kolozsvár, Glória, 2008.)