2009.10.23.
Elhunyt Dargay Attila, a Vuk alkotója
Életének
83. évében elhunyt Dargay Attila animációsfilm-rendező. A Balázs
Béla-díjas, érdemes és kiváló művészt, a Vuk, a Pom Pom
meséi, a Lúdas Matyi alkotóját október 20-án érte a halál.
Cikkünkben felelevenítjük az animációs zseni pályafutásának
fontosabb állomásait és külön megemlékezünk négy, meghatározó
jelentőségű egész estés animációs filmjéről.
Dargay
Attila 1927. június 20-án született Mezőnyéken. A Képzőművészeti
Főiskolára járt, ahonnan azonban politikai okokból kirúgták.
1951-től a Nemzeti Színház díszletfestőjeként, illetve a
rajzfilmgyártásban gyakornokként dolgozott. 1957-től kezdve
rendezett, első önálló rajzfilmje az 1959-es, nagy sikert
aratott Ne hagyd magad, emberke! volt. Az 1957-ben alakult Pannónia
Filmstúdióban dolgozott. Itt született meg Gusztáv legendás
figurája is, melyet kollégájával és jó barátjával, Nepp Józseffel
és Jankovics Marcellel együtt talált ki, de névadója Dargay
volt. Az ő keze alól került ki többek közt a Pom Pom meséi
és A nagy ho-ho-ho horgász is. Dargay nem csak rajfilmeket csinált,
hanem képeskönyvek és képregények alkotója is volt. Képregényei
megjelentek többek közt a Pajtás magazinban, a Hahotában és a
Fülesben. Utolsó rendezése az 1994-es A préri pacsirtája című
rövid animációs film, utolsó forgatókönyvírói munkája az
1995-ös A hetedik testvér volt.
2008-ban rendezte meg Gát György a Kis Vuk című egész
estés rajzfilmet, amely Fekete István fiának, ifjabb Fekete
Istvánnak a Vuk és a Simabőrűek című kisregényén alapul.
Dargay Attila saját karaktereinek felhasználásához az új film
szellemiségével kapcsolatos nézeteltérések miatt nem járult
hozzá. A Balázs Béla-díjas, érdemes és kiváló művésznek
2007-ben a Fővárosi Közgyűlés díszpolgári címet adományozott.
Emlékére a városházán gyászlobogót tűznek ki.
Dargay Attila egész estés animációs filmjei:
Lúdas Matyi (1979)
Dargay Attila első egészestés rajzfilmje a Fazekas Mihály
azonos című műve nyomán készített Lúdas Matyi volt. Logikus
volt, hogy első nagyobb filmjénél Dargay klasszikus irodalmi
alapanyaghoz nyúl (tette egyébként még ezt két alkalommal, a
Vuk-nál és a Szaffi-nál is), hiszen az animációhoz ezer szállal
kötődő hazai képregényes szakmában jól bevált módszer
volt, hogy irodalmi műveket adaptálnak (vö. Korcsmáros Pár Fülesben
megjelent Jókai- és Rejtő-képregényei). Lúdas Matyi népmesei
történetét remekül sikerült átemelni a rajzolt világba, a
szereplők pedig olyan fizimiskát kaptak, ami mára már hozzá
is nőtt az alakjukhoz. A pökhendi Döbröginek olyan szépen pöffeszkedik
a pókhasa, hogy öröm nézni, a hetyke Lúdas Matyi pedig elegánsan
jár túl mindenki eszén. A végén a menekülős akciójelenet a
legjobb, meg amikor Ludas Matyi orvosnak öltözik. Cseppet sem
csodálkoznánk, ha a későbbi, méltán népszerű Magyar Népmesék-sorozat
alkotóit az 1979-es rajzfilm jól eltalált alakjai ihlették
volna. A Lúdas Matyi-n Dargay Attila Nepp Józseffel és a rímhányó
Romhányi Józseffel dolgozott együtt.
Vuk (1981)
Ahogy azt mondja: "Egyedül vagyok, kicsi vagyok, éhes
vagyok. Segítsetek Vuknak, a kisrókának". És Vahur, akit
a többi kutya kinevet a háta mögött, a részeg libák, akik
felzabálták a cefrét. Tás, aki finom. Az aratógépek, amik elől
el kell bújni. Marci, a kakas. Ugye, mindenkiben felvillantak a képek?
Nincs ember, aki nem szontyolodott el, amikor Vuk hiába várta a
szüleit, vagy érzett diadalt, amikor felnőttként Vuk kifogott
a kegyetlen Simabőrűn.
A
Vuk a három évvel később készített Macskafogó (Ternovszky-Nepp)
mellett a legendás magyar animáció csúcsa. Hatalmas siker is
volt, Dargay Attila évekkel később mesélte, hogy amikor először
vetítették a televízióban, teljesen kiürültek a játszóterek,
minden gyerek otthon csücsült a tévét lesve. A Vuk-ban az a jó,
hogy a róka, aki minden más mesében a gonosz, itt a szeretnivaló
főhős. Legszívesebben örökbe fogadnánk, és agyongyantuszolnánk
a kis Vukot (ebben nagy szerepe van Pogány Juditnak is), eszünkbe
se jut, hogy vérengző fenevad (mégiscsak tyúkot lop).
Szaffi (1984)
A Jókai Mór-íráson alapuló rajzfilm kissé mintha
mostohatestvér-szerepet játszana a másik három nagy kedvenc
mellett, de ez abszolút nem a filmet minősíti: a Szaffi végtelenül
bájos és izgalmas mese, ami a női címszereplő miatt elsősorban
az éppen öntudatukra ébredő kislányok kedvence. A török
uralom alatt játszódó történet kalandfilmbe oltott romantikus
mese: van benne kincskeresés, háborúzás, nagy cselszövések,
de a lényeg mégiscsak a török basa lányának, Szaffinak és a
magyar nemes fiának, Jónásnak a szerelme. A film rajzstílusa
kicsit eltér a Dargaytól megszokottól. Ezt felesége és egyben
operatőre, Henrik Irén egy interjúban azzal magyarázta, hogy
naturalisztikusabb figurákat kellett rajzolni, így Dargay kevésbé
élhette ki a karikatúraszerű ábrázolás iránti vonzalmát. A
filmbe Dargay egy saját családja történetéből származó
elemet is belecsempészett: Jónást azért vándorcigányok
nevelik fel, mert Dargay orosz hadifogságból megszökött apja
is egy őt bújtató-tápláló cigánykaravánnak köszönhette
az életét. Dargay pedig feltételezte, hogy amerre apja járt a
cigánykaravánnal, ott akár egy féltestvére is lehet. A
kedvesen megrajzolt figurákat a szuper szinkronhangok teszik
teljesen élővé (még mindig a magyar szinkron aranykorában járunk):
Jónás Kern András, Szaffi pedig Pogány Judit hangján szólal
meg.
Az erdő kapitánya (1990)
A '88-ban készült Az erdő kapitánya már nem klasszikust
dolgoz fel, hanem egy kedves mesés krimit. A történet főgonosza
Zénó, a gengszter, akit meg kell akadályozni abban, hogy a
fakitermelők kezére jutassa az erdőt. A kedves rajzok mellett a
zseniális szinkronnak is köszönhetően (Csákányi László, Székhelyi
József és társaik) ebben a rajzfilmben is rendkívül szerethető,
igazi dargays karaktereket látunk, mégis a történet bugyutasága
miatt mégsem olyan tökéletes ez a film, mint a Fazekas-,
Fekete- és Jókai-adaptációk.
Dargay zsenialitása a klasszikusok feldolgozásában tudott
igazából kibontakozni, ezért is nagyon fájó, hogy legutolsó
munkája, a Csongor és Tünde (amin már hosszú évek óta
dolgozott) nem készülhetett el.
(Forrás:
origo.hu)
|