2009.10.23.
Egy megvalósulatlan amerikai javaslat a magyar forradalom megsegítésére
1956-ban
1956.
november 4. után nem csak a magyar, hanem a nyugati közvélemény
jelentős része sem tudta megérteni, miként történhetett meg,
hogy az az amerikai kormány, amely hosszú évek óta a kelet-európai
népek felszabadítását hirdette, a válság idején végül
semmilyen segítséget nem nyújtott a magyar forradalomnak. Sőt,
amint az a nyolcvanas évek során kutathatóvá vált nyugati
diplomáciai források tanulmányozása alapján egyértelműen
megállapítható, a kritikus november eleji napokban (november
1-3. között) a közel-keleti válság rendezésében való lényegesen
nagyobb érdekeltségük miatt az amerikaiak kifejezetten akadályozták,
késleltették az ENSZ-ben a magyar kérdéssel kapcsolatos határozathozatali
folyamatot. Az amerikai politika korabeli és későbbi bírálói
egyaránt tudomásul vették azt kormányzati érvelést, hogy bármilyen
nyugati katonai beavatkozás minden bizonnyal a Szovjetunióval
való fegyveres konfliktus, és a termonukleáris eszközökkel
megvívott világháború veszélyét rejtette magában, ami a
kelet-európai népek megsegítése helyett azok teljes pusztulásával
végződött volna. Az is kétségtelen, hogy az
Eisenhower-adminisztráció egyéb beavatkozási lehetőségei is
rendkívül korlátozottak voltak, mivel a szovjet vezetés korábban
már több alkalommal is határozottan elzárkózott az un. csatlós
államok státusának megvitatásától. Az Anglia és Franciaország
részvételével október végén kirobbant közel-keleti
fegyveres konfliktus ugyanakkor még tovább csökkentette az
amerikai vezetés politikai mozgásterét Kelet-Európa vonatkozásában.
Mindezzel együtt máig is sokan úgy gondolják - a szerzővel
együtt -, hogy az Egyesült Államok vezetői a magyar forradalom
megsegítésére még azt a kevés számú lehetőséget sem
ragadták meg, amelyek, ha nem is kecsegtettek feltétlenül eredménnyel,
de legalább elvi esélyt teremthettek volna a második szovjet
intervenció megakadályozására és így a forradalom konszolidálására.
Alapvetően három féle, több-kevesebb realitás-elemet
tartalmazó politikai kezdeményezés elmulasztását kérik számon
az amerikai vezetésen: 1. közvetlen amerikai-szovjet tárgyalások
kezdeményezését,2. ENSZ-megfigyelő bizottság Magyarországra
küldését november 1-3. között, 3. olyan javaslat megtételét,
amelynek értelmében, ha a Szovjetunió kivonja csapatait
Magyarországról, cserébe az Egyesült Államok is kivonja
Nyugat-Európában állomásozó csapatainak egy részét. Az
amerikai diplomáciai okmánytár kelet-európai kötetének
megjelenése óta tudjuk, hogy a magyar forradalom idején az első
két javaslat valamilyen formában felmerült ugyan a döntéshozatali
mechanizmus különböző szintjein, ám ezek a legfelső vezetésig
vagy el sem jutottak, vagy pedig éppen ott véreztek el. A
harmadik, s egyben a világpolitikai realitásokkal leginkább számoló
javaslattal kapcsolatban -- hiszen ebben benne foglaltatott a
valamit-valamiért örökérvényű elve -- azonban a legutóbbi
időkig semmi sem utalt arra, hogy az az 1956 októberi-novemberi
válságos napokban az amerikai politikában megfontolás tárgyát
képezte volna. Az itt közölt dokumentum éppen egy ilyen
javaslatot tartalmaz. A memorandumot Harold E. Stassen (képen),
az Elnök leszerelési tanácsadója készítette 1956. október
29-én, az irat eredeti példánya az Eisenhower Library anyagában
található. Stassen indítványa szerint Hammarskjöld ENSZ-főtitkár,
vagy Tito közvetítésével, esetleg közvetlen kapcsolat-teremtés
útján fel kellene ajánlani a szovjeteknek, hogy amennyiben
visszavonják csapataikat Magyarországról saját határaik mögé,
akkor az Egyesült Államok és Nagy-Britannia közösen csökkentenék
Nyugat-Európában állomásozó csapataik létszámát, mégpedig
megközelítően annyi fővel, ahány szovjet katona október 23.
előtt Magyarországon tartózkodott. Egyidejűleg közölni
kellene, hogy az amerikai vezetés beleegyezne abba, hogy
Magyarország Ausztriához hasonló semleges státust kapjon,
amelynek értelmében az országban nem lennének amerikai
csapatok és támaszpontok, és az ország nem lenne tagja a
NATO-nak. A javaslatnak azonban előzményei voltak... Az 1956 októberi
lengyelországi, s különösen a magyarországi fejlemények
meglepetésként érték az amerikai kormányt, annak ellenére,
hogy a két országban végbement politikai változásokról
meglehetősen jól voltak tájékoztatva. Egy esetleges amerikai
fegyveres beavatkozás gondolatától John Foster Dulles külügyminiszter
már a lengyel eseményekkel kapcsolatban a legszélesebb nyilvánosság
előtt egyértelműen elhatárolta magát, még ha ez az információ
magukhoz az érintettekhez nem is jutott el. Dulles október 21-én
a „Szemben a nemzettel” című politikai televíziós műsorban
egy kérdésre válaszolva kijelentette, hogy az Egyesült Államok
akkor sem küldene csapatokat Lengyelországba, ha ott a szovjetek
fegyveres beavatkozására kerülne sor. Lehet, hogy ez a kijelentés
meglepetést okozott azok számára, akik komolyan vették az
Eisenhower-adminisztráció évek óta hirdetett un. felszabadítási
politikáját, a beavatottak azonban tisztában voltak azzal, hogy
az valójában sokkal inkább a korábbi, Truman elnök nevéhez fűződő,
a világban a kommunista terjeszkedés feltartóztatását célzó
politika sikeres folytatásának tekinthető. A kelet-európai népek
felszabadítására, vagy még inkább reménybeli felszabadulására
való utalások ugyan ezekben az években rendszeresen szerepeltek
a vezető politikusok beszédeiben, azt azonban, hogy ez miként
fog megtörténni, sohasem tisztázták. A korszak amerikai
dokumentumainak vizsgálata alapján annyi bizonyos, a csatlós
országok fegyveres felszabadítására, legalábbis a politikai döntéshozatali
mechanizmus legfelső szintjén, nem készültek tervek. A
lengyelországi fejleményeket az amerikai kormány ezért rendkívül
pozitívan értékelte, hiszen ott anélkül mentek végbe fontos
politikai változások, hogy azért az Egyesült Államoknak bármit
is tennie kellett volna. Ráadásul minden korábbi félelem ellenére
az országban nem került sor szovjet katonai beavatkozásra, és
az új varsói vezetést végül a Szovjetunió is elfogadta. Annál
nagyobb lett Washingtonban a zavarodottság a magyarországi
fegyveres felkelés hírére. Ilyen valószínűtlen esetre
ugyanis az amerikai kormánynak semmiféle koncepciója, a követendő
taktikát tartalmazó forgatókönyve nem volt. Az
Eisenhower-adminisztrációnak ekkor kellett szembesülnie azzal,
hogy a Kelet-Európába irányuló masszív felszabadítási
propaganda -- igaz, meglehetősen homályos -- ígéretei ellenére
egy szovjetellenes felkelés esetén az Egyesült Államoknak, a
világ legerősebb katonai hatalmának valójában mennyire korlátozottak
a lehetőségei a beavatkozásra. Amerika presztizse miatt azonban
rendkívül fontos volt, hogy a világ közvéleménye mindebből
minél kevesebbet érzékeljen: ezért Dulles külügyminiszter már
október 24-én felvetette Eisenhower elnöknek, hogy a magyarországi
szovjet beavatkozás ügyét az ENSZ Biztonsági Tanácsa elé
kellene terjeszteni. (Ez később meg is történt, amikor a három
nyugati nagyhatalom kérésére a Tanács október 28-án
napirendre tűzte a kérdést) A magyarországi (és lengyelországi)
helyzet szakértőkkel együtt történő megvitatására első ízben
a Nemzetbiztonsági Tanács október 26-i soros ülésén került
sor a szokásos általános világpolitikai tájékoztató keretében.
A megbeszélésen Allan Dulles, a CIA igazgatója adott tájékoztatást
a kelet-európai fejleményekről, a tekintetben azonban, hogy
mindezek után az Egyesült Államoknak mit kellene tennie, a résztvevők
között általános tanácstalanság uralkodott. Az egyértelmű
volt, hogy katonai beavatkozásról nem lehet szó, de az is nyilvánvaló
volt, hogy a lehetséges politikai lépések köre a Biztonsági
Tanács tervezett összehívásával még nem merült ki. Sajátos
módon sem a felszabadítási politika fő ideológusaként számontartott
külügyminiszter, sem testvére, a kommunista országokkal
kapcsolatos propagandáért és felforgató tevékenységért
felelős CIA-főnök, sem maga az Elnök nem voltak bővében
használható ötleteknek. Az ülés egyetlen résztvevője, aki
konstruktív javaslatokkal állt elő, s ezzel rögtön a megbeszélés
második felének főszereplőjévé vált, Harold E. Stassen, az
Elnök leszerelési tanácsadója volt. Először azt vetette fel,
hogy az események súlya miatt a Nemzetbiztonsági Tanácsnak egy
kizárólag ezzel a céllal összehívott külön ülésen kellene
megvitatni a lengyelországi és a magyarországi helyzetet.
Eisenhower ezt azzal hárította el, hogy előbb a Tanács Tervező
Bizottsága készítsen egy alapos elemzést ebben a témakörben
és később azt vitassák meg. Stassen ezután azt javasolta, egy
Zsukovhoz eljuttatott üzenet révén biztosítani kellene a
szovjeteket arról, hogy amennyiben a csatlós országok elnyernék
szabadságukat, ez semmiképp sem veszélyeztetné a Szovjetunió
biztonságát, mivel egy ilyen helyzet nem ösztönözné a
nyugati hatalmakat arra, hogy a Szovjetunió elleni katonai lépéseket
tegyenek. Az Elnök ezt a javaslatot sem találta megalapozottnak,
és arra hivatkozott, hogy a szovjetek szerinte nem tartanak
komolyan nyugati támadástól. Stassen azonban nem adta fel. Még
aznap délután felkereste Dulles külügyminisztert és előadta
neki terve továbbfejlesztett változatát. E szerint diplomáciai
úton, vagy Tito közvetítésével tudatni kellene a
szovjetekkel, hogy az Egyesült Államok elfogadná, ha a csatlós
államok Ausztriáéhoz hasonló semleges státust kapnának.
Dulles, aki az el- nem-kötelezett-államok mozgalmával szembeni
eredendő ellenszenve miatt amúgy sem rajongott a semlegesség
gondolatáért, kifejtette, hogy nem tartja jónak az ötletet,
mert ha ezt a szovjetek nyilvánosságra hozzák, úgy tűnhet,
hogy az Egyesült Államok a felkelők háta mögött egyezkedik
az oroszokkal. Ezentúl, nem lenne szerencsés, ha úgy tűnne,
hogy az amerikai vezetés távlatilag megelégszik azzal, hogy
ezen országok függetlenségét is olyan kötöttségek korlátozzák,
mint amelyek Ausztria semlegességéből következnek. Stassen
azonban nem bízott semmit a véletlenre; (valószínűleg rögtön
a Dullesszel való találkozó után) levelet írt az Elnöknek,
amelyben a semlegességen kívül egy újabb elemet is bevetett. A
szovjetek úgy érezhetik, -- írta a tanácsadó -- ha Magyarországot
elveszítik, az országot az Egyesült Államok beviszi a NATO-ba,
és ez a szovjetek szemében saját biztonságuk szempontjából
rendkívül nagy veszélyt jelent. Ezért ki kellene jelenteni,
hajlandók vagyunk beleegyezni abba, hogy Magyarország Ausztriához
hasonló státust kapjon és ne legyen tagja a NATO-nak. Stassen
kitartása meghozta gyümölcsét: Eisenhower nem sokkal később
felhívta a külügyminisztert, és közölte: jó lenne, ha
Dulles másnap, az elnökválasztási kampány keretében
Dallasban tartandó beszédében kijelentené, hogy az Egyesült
Államok nem kívánja a NATO-ba bevonni, és katonai szövetségesévé
tenni a kelet-európai csatlós államokat, mindössze azt reméli,
hogy ezek az országok Ausztriához hasonló státust kaphatnak.
Dulles, aki nem számított rá, hogy Stassen ilyen hamar meggyőzi
Eisenhowert, előbb jelezte, ez rendkívül nehéz probléma, amit
alaposan át kell gondolni, de azután hamarosan visszahívta az
Elnököt és egyeztette vele az időközben kidolgozott szövegjavaslatot.
Ez tartalmazta a NATO-ra való utalást, de a semlegesség elfogadására
tett ígéretet Dullesnek végül sikerült elszabotálnia.9 Sőt,
az amerikai külügyminiszter 1956.október 27-én Dallasban
elhangzott beszédének végleges szövegéből azután még a
NATO tételes említése is kimaradt, és a beszéd azóta híressé
vált mondata így szólt: „Mi nem tekintjük ezeket a
nemzeteket potenciális katonai szövetségeseinknek”Stassen
javaslatának ez az alaposan módosított változata azonban a
szovjetek megnyugtatására irányuló eredeti célkitűzésnek már
egyáltalán nem felelt meg, vagy paradox módon, túlságosan is
megfelelt. Amíg ugyanis az eredeti elképzelés csupán a
Szovjetunió biztonsági érdekeinek tudomásul vételét tartotta
szem előtt, és végső soron ezen keresztül próbált meg
engedményeket elérni, az átdolgozott változat kifejezetten
defenzív jellegű volt, és nem volt nehéz azt a szovjeteknek úgy
értelmezni, hogy ezek szerint az Egyesült Államok nem fog
semmit sem tenni ezen országok függetlenségének megvédése érdekében.
Márpedig az amerikai vezetés arról gondoskodott, hogy az üzenet
biztosan eljusson a címzetthez; október 28-án a Biztonsági Tanács
ülésén Henry Cabot Lodge, az Egyesült Államok ENSZ-képviselője
idézte Dulles beszédének a csatlós államokra vonatkozó
passzusát, 29-én Charles Bohlen moszkvai amerikai nagykövet
kapott utasítást, hogy bizalmasan hívja fel a szovjet vezetők,
köztük Zsukov figyelmét a beszédre, október 31-én pedig egy
televíziós beszédben maga Eisenhower elnök ismételte meg az
idézett varázsigét. Stassen, aki azon kevés amerikai
politikusok közé tartozott, akik komolyan segíteni próbáltak
a magyar forradalomnak, valószínűleg hamar rájött, hogy a
javaslata, illetve annak kormánypolitika szintjére emelkedett változata
könnyen az eredetivel ellenkező hatást válthat ki. Ekkor írta
meg az itt közölt feljegyzést, azt remélve, hogy a terv, a beépített
racionális érdekeltségi elemek következtében saját kormánya
és a Szovjetunió számára is elfogadható lesz. Az elérhető
források alapján nem tudjuk pontosan, mi lett a javaslat sorsa,
annyi azonban bizonyos, hogy a Nemzetbiztonsági Tanács Tervező
Bizottsága által a lengyelországi és a magyarországi
helyzetet elemző, és a követendő politikát felvázoló, október
31-én elkészült dokumentumban szerepelt egy ugyanilyen
javaslat, így nagyon valószínű, hogy az Stassen feljegyzésének
eredményeképpen került be az előterjesztésbe. Stassennek és
a magyar forradalomnak azonban megint nem volt szerencséje. A
Nemzetbiztonsági Tanács november 1-i ülésén, ahol a terv
szerint a fő napirendi pont ennek a dokumentumnak a megvitatatása
lett volna, Eisenhower elnök -- Dulles kezdeményezésére -- úgy
döntött, hogy az október 29-én fegyveres konfliktusba
torkollott szuezi válság miatt a kelet-európai fejlemények tárgyalását
későbbi időpontra halasztják, és a megbeszélést teljes egészében
a közel-keleti helyzetnek szentelik.Így is történt, és az
amerikai vezetés ezt követően egészen a november 4-i második
szovjet intervenció időpontjáig nem is volt hajlandó érdemben
foglalkozni a magyarországi eseményekkel. Természetesen egyáltalán
nem biztos, hogy amennyiben a vitát nem napolják el, Stassen
(illetve most már a Tervező Bizottság) javaslata a
Nemzetbiztonsági Tanácsban „átment” volna. Tény hogy a
katonai lobby ellenezte a tervet, de tudjuk, hogy Eisenhower sem
volt híve annak, hogy csökkentsék az Európában állomásozó
amerikai csapatok létszámát. Az Egyesült Államok számára
Európában valójában egyedül a német kérdésnek volt igazi
jelentősége, ám ezen a területen a szovjetekkel nem sok remény
ígérkezett a megegyezésre. Arról már nem is beszélve, hogy a
Szovjetuniónak megérte volna-e az üzlet: néhány tízezer
Nyugat-Európából távozó amerikai katona ellenében lemondani
egy vele határos, stratégiailag fontos országról. Harold
Stassen javaslata a nyugati világ azon polgárainak erőfeszítései
közé tartozott, akik előtt (még) nem vált világossá, hogy a
nyugati demokráciák politikai, társadalmi önképe, bár hangsúlyozottan
egységes elveket, homogeneitást sugall, a politikai gyakorlatot
valójában két egymástól elkülönülő törekvés osztja meg.
Még belső világában, saját társadalmának életében többé-kevésbé
megfelelni igyekszik a modern humánus-demokratikus célkitűzéseknek,
ideáknak, addig a külpolitikai megfontolásokat szinte kizárólag
a kisebb vagy nagyobb törzsi érdekek határozzák meg. /Bibó
István megfogalmazása szerint: „Amilyen óriási perspektívát
nyit meg a demokratikus eszmevilág az államok belső életében,
olyan messze van attól, hogy a nemzetek egymás közti viszonyát
is hasonló mértékben humanizálni tudja.”
A
nyugati demokráciák azonban a nyilvánosság számára kialakított
imázsukban -- természetesen a társadalmi nyilvánosság igényét,
annak saját magáról alkotott önképét nagyon is figyelembe véve
-- nem érzékeltetik ezt a kettősséget, minek következtében
mindig vannak olyanok, akik a politikai realitás helyett az általános,
mindent átfogni látszó demokratikus önképpel számolnak,
vagyis azt veszik komolyan. Különösen így van ez válsághelyzetekben,
ahogyan 1956-ban is így volt. Akik elhitték, hogy a nagyhatalmi
érdekeket az általános demokratikus elvekkel össze lehet
hangolni, azok a -- részben -- maguk alkotta illúziók áldozatai
voltak, és a valóság és a politikai imázs közé szorulva vívták
reménytelen harcukat. Ide tartozott, néhány szkeptikus kivételével,
az egész kelet-európai régió (s talán tartozik ma is), de a
nyugati világból is sokan, például a budapesti nyugati követségek
azon diplomatái, akik a helyszíni tapasztalatok hatására lényegesen
konstruktívabb lépésekre biztatták kormányaikat, mint amit
azok a világpolitikai realitások figyelembe vételével hajlandóak
voltak megtenni. A „megtévesztettek” közé tartoztak a CIA
egyes vezetői is, mint például Frank Wisner, aki hosszú évek
óta várta, hogy tevőlegesen is elősegíthesse a kelet-európai
népek felszabadítását. Harold Stassen esete azért annyiban
sajátos, hogy ő mint az Elnök leszerelési tanácsadója, tisztában
volt a nemzetközi politika lehetőségeivel, ezért éppen a
nagyhatalmi érdekek maximális figyelembe vételével próbált
meg a kelet-európai helyzet konszolidálódását elősegítő
kompromisszumos javaslatokat kidolgozni. Nem raja múlott, hogy
elképzelései nem válhattak valóra; a rendkívül bonyolulttá
vált 1956 október végi világpolitikai helyzetben elbukott
javaslatait mindenesetre azok között fogják számontartani,
amelyek nem csupán érzelmi alapon, hanem többé-kevésbé
racionálisan is megalapozottak voltak, így az amerikai vezetés
rendelkezésére álló kétségtelenül rendkívül szűk
politikai mozgástérben is érdemesek lettek volna a megmérettetésre.
Az Elnök leszerelési tanácsadójának, Harold E.
Stassennek a feljegyzése
1956. október 29.
Feltételezve, hogy Magyarországon továbbra is határozott
és jelenetős mértékű ellenállásra számíthatunk,
ugyanakkor az országban továbbra is szovjet csapatok tartózkodnak,
az Egyesült Államoknak meg kellene fontolnia, melyek azok a lépések,
amelyek a leginkább előmozdíthatnák a szovjet csapatok
Magyarországról történő kivonását, valamint az országban
egy új kormány megalakulását. Egy leszereléssel kapcsolatos
javaslat elősegíthetné ezeket a célkitűzéseket. Azzal
egyidejűleg, hogy az ENSZ-ben és a világ közvéleménye előtt
továbbra is határozottan fellépünk a szovjet csapatok
magyarországi beavatkozása ellen, az Egyesült Államok közvetlen
vagy közvetett csatornákon jelezhetné, hogy amennyiben a
Szovjetunió visszavonná csapatait Magyarországról a saját határai
mögé, az Egyesült Államok és Nagy-Britannia szintén kivonnák
Nyugat-Európában állomásozó csapataik egy meghatározott részét,
amelynek nagyságát megközelítőleg az október 23. előtt
Magyarországon tartózkodó szovjet csapatok létszáma alapján
állapítanák meg. Az Egyesült Államok egyúttal beleegyezne,
hogy Magyarország Ausztriához hasonló független állami státust
kapjon, beleértve, hogy az ország területén nem lennének
amerikai csapatok illetve támaszpontok, és az ország nem
csatlakozna a NATO-hoz. Az amerikai politikának ez a lépése
megfelelne a magyar nép elvárásainak, egyúttal növelné a
szovjet csapatok kivonására irányuló nyomást, ugyanakkor a
szovjetek számára is elfogadható formai megoldást jelentene a
visszavonulásra. Ennek a politikának a legfőbb célja az lenne,
hogy eltántorítsa a szovjeteket egy olyan lehetséges döntéstől,
amely a sztálinista politika könyörtelen visszaállítása következtében
újra megerősítené a szovjet erőket Magyarországon. Ezt az
amerikai kezdeményezést a világ közvéleménye is egyértelműen
üdvözölné, és ha a szovjetek elutasítanák, az kedvező légkört
teremtene ahhoz, hogy az ellenálló erők számára esetleg közvetlen
vagy közvetett úton élelmiszer- és egyéb ellátmányt küldjünk.
Hammarskjöld ENSZ-főtitkár az amerikaiak részvétele nélkül
kipuhatolhatná, hogy egy ilyen kezdeményezés milyen fogadtatásban
részesülne, másik megoldásként Tito közvetítését lehetne
kérni, vagy pedig a javaslattal közvetlenül a szovjetekhez kell
fordulni. Az amerikai termonukleáris fegyverek és nagyhatótávolságú
ütőerő fejlődése, valamint a Spanyolországban és más távolabbi
területeken épülő támaszpontok megakadályoznák, hogy egy
ilyen lépés következtében bármiféle hatalmi vákuum
keletkezzen, ugyanakkor az Európában állomásozó amerikai
csapatok kisebb mértékű csökkentése enyhítené a fizetési
egyensúllyal kapcsolatos problémáinkat, és könnyítene a költségvetésen
is. Javaslatunk vonzó lehet Zsukov számára, aki minden
bizonnyal nem szívesen küldi a Vörös Hadsereg egyre nagyobb erőit
a Balkánra, hogy a helyi lakosságot fékentartsa. Abban az
esetben viszont, ha az ő belső ellenzéke annak veszélyével érvelhet,
hogy Magyarországon amerikai támaszpontok létesülhetnek, továbbá,
hogy ezek a balkáni országok a NATO-hoz csatlakoznának, Zsukov
aligha lenne képes a balkáni csapatnövelést megakadályozni.
Békés Csaba
(Forrás:
http://franka-egom.ofm.hu/esztergom)
|