2009.10.30.
Ahol tanulni életveszély
Az
elmúlt 30 esztendő során Afganisztánban szinte folyamatosan háború
zajlott. Tavaly 140 tanár és diák vesztette életét harci
cselekmények következtében. Egyes szélsőséges fegyveres
csoportok szándékosan intéznek támadásokat a szerintük túlságosan
is „világi” tanintézetek ellen. Becslések szerint egyetlen
napon több tízezer gyerek nem tud eljutni iskolájába az összecsapások
miatt. Az afgán oktatási rendszer mindennek ellenére, ha döcögve
is, de működik. Ráadásul az iskolák ellen intézett támadások
száma jelentősen megnőtt ebben az évben. Mohammed Hanif Atmar
oktatási miniszter rámutat: az afgán biztonsági erők a maguk
részéről mindent megtesznek, hogy biztosítsák a tanítás
zavartalan menetét. Sajnos azonban a tálibok fő célpontjai éppen
az oktatási intézmények – mutat rá a politikus. Az ország
számos iskoláját fegyveres őrök védelmezik. A Kabultól nem
messze, Logar tartományban található Qalai Sayeden Iskola ellen
2007-ben intéztek támadást a tálibok. Két iskolás lányt lelőttek,
sok diák és egy tanár megsebesült. A 13 éves Razia éppen
akkor lépett ki az iskola kapuján nővérével együtt, amikor a
fegyveresek tüzet nyitottak az épületre. „Először egy tanárra
céloztak – idézi föl a borzalmas élményt az afgán lány
–, de neki sikerült elfutnia. Ekkor lelőttek egy diáklányt,
utána pedig a nővéremet érte találat. Összeesett, megpróbált
felállni, de már képtelen volt rá.” Édesapjuk azt mondja,
ezek után nem akarta többé egyedül az utcára engedni a lányát.
Most azonban az iskolát fegyveresek védik, és talán hasonló
szörnyűségek nem történhetnek meg – reménykedik az apa.
Számos
helyen az iszlám világban, így Afganisztánban is működnek a
kizárólag vallási ismereteket oktató, ún. madrassza iskolák.
Nyugaton általában az a vélemény, hogy ezek az intézmények
valójában a muszlim fundamentalizmus melegágyai. Csakhogy
Afganisztán számos vidékén a madrasszákon kívül semmilyen más
iskola nincs. Ezért az afgán kormány igyekszik átalakítani a
madrasszákat, mégpedig úgy, hogy a Korán tanulmányozásán kívül
matematikát, természettudományokat és nyelveket is oktassanak
a gyerekeknek. „Szeretnénk, ha sikerülne a madrasszák
tananyagát jelentősen bővíteni” – erősíti meg Mohammed
Hanif Atmar oktatási miniszter. „Tarthatatlan, hogy gyűlöletre
oktatják a növendékeket ezekben az iskolákban. Igenis, vissza
fogjuk állítani az iszlám oktatás rangját” – szögezi le
a tárcavezető. Logar tartományban 200 vallástanár számára
hirdettek tanfolyamokat, amelyek elvégzése után tovább taníthatnak
a madrasszákban, de immár az állami tantervek szellemében kell
tevékenykedniük. A fővárosban, Kabulban viszont általában
nem lehet látni biztonsági őröket az iskolák környékén. A
Sayed Yusuf Elmi Iskola nemrégiben nyitotta meg kapuit. Jelenleg
600 gyermek tanul az intézményben. Mohammed Hashem Oryakhell
igazgató szerint sok új iskola építésére lenne szükség,
azonban az államnak nagyon kevés pénze van erre a célra. „Nálunk
egy osztályba átlagosan 55 gyerek jár – mondja az igazgató
–, és roppant nehéz a tanároknak ilyen körülmények között
oktatniuk.” Súlyos gond a tankönyvek hiánya is, de például
a Sayed Yusuf Elmi Iskolában nincsenek megfelelő táblák, sőt
nem jut minden diák számára asztal és pad sem. De még az ivóvízellátás
is akadozik az épületben. „El vagyok keseredve, mert időnként
úgy érzem, a kormány egyáltalán nem törődik velünk. Mintha
magukra hagyták volna az iskolákat” – önti ki keserűségét
az iskolaigazgató. Ezzel szemben a kormányzat illetékesei
rendre azt hangoztatják, hogy az újjáépítés sikere az oktatás
minőségén múlik. Ami természetesen nagy igazság, csakhogy a
szép szavak önmagukban nem segítenek. Azonban a háborús körülmények
között nem állnak rendelkezésre az iskolaügy fejlesztéséhez
szükséges pénzügyi források. Ezért aztán szinte minden a
tanárokon múlik. Kiváló emberek vannak köztük. Torpikai
angolt tanít egy kabuli iskolában. A tálibok uralma idején
azonban nem állhatott a katedrára, mivel a nőknek abban az időben
nem lehetett munkát vállalniuk. Torpikai ezért otthonában
fogadta a tanítványait. Nem csupán angol nyelvet oktatott,
hanem vallástant is. Ténykedése azonban így is törvényellenes
volt, és a hatóságok rövidesen le is csaptak rá. Büntetésül
kilakoltatták otthonából, sőt el kellett hagynia a fővárost
is. A tanítást azonban tovább folytatta. „Amikor a tálibok
1996-ban hatalomra kerültek, a madrasszákon kívül minden más
iskolát bezártak. Sok-sok tanár vesztette el a munkáját. Az
utóbbi években azonban jelentősen javult az oktatás színvonala”
– fejtegeti a bátor tanárnő, aki dacolni mert a tálibokkal,
és akkor is tanított, amikor ezért büntetés járt. Torpikai
szomorúan teszi hozzá, hogy az elmúlt évek háborúiban
meghalt a bátyja, a férje, majd egy rakétatámadásban elveszítette
egyik lányát és a fiát is. Azonban ez a rendíthetetlen,
nagyszerű tanárnő nem tört meg. Lánya, Adiya, aki túlélte a
testvérei halálát okozó rakétatámadást, alighanem örökölte
édesanyja nagyszerű természetét. „Nem szeretem a háborút.
Folytatni akarom a tanulást, mert komoly terveim vannak a jövőre
nézve. De békére van szükségünk. Bárcsak véget érne már
az örökös háborúskodás!” – fogalmazza meg vágyait Adiya,
az afgán diáklány.
Zábori László
|