vissza a főoldalra

 

 

 2009.10.30. 

Giacomo Puccini: Madama Butterfly /Pillangókisasszony/
Medveczky Ádám operaházi tagságának 40. évfordulója alkalmából (Magyar Állami Operaház)

A világ zeneirodalmának egyik legismertebb szerzője Giacomo Puccini 1858-ban született Luccában, és 1924-ben hunyt el Brüsszelben. Európa és az USA dalszínházai gyakran tűzik műsorukra a Bohémélet, a Tosca, a Turandot és a Pillangókisasszony című operáit. Az utóbbi ősbemutatója 1904. február 17-én volt a milanói Scalában. Mi tagadás, csúfosan megbukott, a közönség nem értette, kifütyülte az első előadást. Puccini azonban hitt benne, alaposan átdolgozta, két hosszú felvonását három rövidebbre szabta, tenorszólókat komponált bele. Az így feljavított Madama Butterfly-t még abban az évben Bresciában újra bemutatták, és a publikum kegyeibe fogadta. Ez időtől fogva mind a mai napig töretlen az érdeklődés iránta. Budapesten a szerző igen aktív – botrányoktól sem mentes – előkészítésében 1906. május 12-én tartották a premierjét, ugyanis Puccini szívesen vett részt operáinak bemutatóin. Első magyarországi látogatása 1894-re esett, akkor a Manon Lescaut színpadra állításában segédkezett. Ezt az 1906-os, második a budapesti útját amúgy csak két naposra tervezte, végül három hétig maradt, annyira megragadta őt Operaházunk produkcióinak magas színvonala, a Puccini-rajongók mindenütt megnyilvánuló hódolatteljes szeretete. A címszerepet – három előadás erejéig – Szamosi Elza énekelte, akinek hangja és színészi alakítása olyannyira elbűvölte a Maestrót, hogy ezután csak ő énekelhette műveit, még Amerikába is magával vitte. A Pillangókisasszony szerepét ezután Sándor Erzsi vette át, és a 100. előadásig, 1912-ig énekelte.

Puccini műveinek egy részét egzotikus környezetbe helyezte. A Pillangókisasszony Japánba vezeti el a nézőket, itt él a gyönyörű Cso-cso-szán, aki gyengéd érzelmeket táplál az amerikai tengerésztiszt, Pinkerton iránt. Pinkerton azonban csak szórakozni akar, puszta időtöltésből köt házasságot a lánnyal, tudván tudja, „igazi” amerikai felesége lesz majd. Az ifjú pár boldogsága határtalan. Egy idő után a hadnagy visszatér az ezredéhez, hazájába megy, elhagyott hitvese világra hozza közös gyermeküket, az édes, szőke kis lurkót, akivel együtt epedve várja vissza férjét. Pinkerton csak nem akar megérkezni, Cso-cso-szán három évig kémleli a tengert, ezalatt elszegényedik, visszautasítja gazdag kérőjét. Végre-valahára feltűnik Pinkerton hajója. A csapodár férfiú azonban nem egyedül jön, hanem amerikai nejével, Kate-tel. Értesül a gyermekről, japán felesége kitartó hűségéről, ugyan furdalja a lelkiismeret, ennek ellenére kisfiát magával akarja vinni. Pinkerton két asszonya találkozik, Cso-cso-szán ráébred, életének nincs tovább értelme, átadja hőn szeretett kisfiát, ő pedig édesapja szamurájkardjával megöli magát.

Puccini sodró lendületű zenéje mindig magával ragadja a hallgatóságot. A szívbe markoló történet, a végletes, nagy szenvedélyek, alapos énektudást igénylő áriák, duettek, négyesek, pazar kórusok elvarázsolják a publikumot. De ezt kedvelik a nézők, mert olyan jó hallani a közismert dallamokat, és együtt dúdolni az énekesekkel. Az október 4-i előadást a 40 éves operaházi tagságát ünneplő Medveczky Ádám érdemes, Budapestért, Liszt- Bartók-Pásztory-díjas karmester vezényelte. Kézben tartotta a zenekart, a szólistákat és a kórust, ebben az előadásban egyetlen melléütés vagy hamis hang nem akadt, mindenki a maximumot hozta ki magából. A közönség szűnni nem akaró tapssal jutalmazta a karmester, a közreműködő művészek és muzsikusok teljesítményét. Kiemelkedett közülük a szerelem fényétől elbódult Pillangókisasszonyt megszólaltató Bazsinka Zsuzsanna. Jóformán elejétől a végéig színpadon van, hangja mindvégig, az utolsó percekben is fényesen csillogva szárnyal, színészi játéka is elismerésre méltó. A tetteit végig nem gondoló, tisztességtelen Pinkertonnak Kovácsházi István adja a hangját. Az ő telten zengő lírai tenorja betölti a teret. A fájdalmát félre tévő Suzukinak Bokor Jutta kölcsönözi mély tónusú altját. A színi hatást Kentaur ide-oda tologatható, a japán építészetre emlékeztető díszletei erősítik, amik Cso-cso-szán bezártságát, a hagyományok szorítását fejezik ki. Vágvölgyi Ilona stilizált jelmezei ennek a távol-keleti világnak a felidézést segítik elő. Kerényi Miklós Gábor rendezte az előadást, amiben semmi öncélú „művészkedés”nem volt, hanem minden jelenet a mű szolgálatában állt.

Szívmelengető élménnyel gazdagodva hagyta el a közönség az alapításának 125. évfordulóját ünneplő Operaházat, mert azt kapta, amit elvárt, ugyanis olyan hozzáértő és elhivatott karmester vezényelt ezen az előadáson, aki a nagy zeneszerző és műve iránt alázatot és tiszteletet érez. Az ő avatott munkájának következtében mindenki átélhette a szerelmet, a ragaszkodást, az állhatatosságot, valamint a hűtlenséget, a felelőtlenséget, és könnyelműséget, ezeket az ismerős, hétköznapi emberi érzéseket.

 

Dr. Petővári Ágnes