2009.10.30.
Egy zenei polihisztor emlékezete
Száztíz
éve, 1899. október 1-jén született Bárdos
Lajos Kossuth-díjas
zeneszerző, karnagy, zenepedagógus, az Éneklő Ifjúság
mozgalom megszervezője, Kodály és Bartók mellett világszerte
a legtöbbet énekelt magyar kórusszerző. Munkásságáról fiát,
Daróci Bárdos Tamást kérdeztem.
-Engedje meg, hogy előbb azt firtassam: milyen
gyermekkoruk volt? Tizenegyen voltak testvérek – ahogy olvasom.
Édesapjuk Bárdos Lajos tanította önöket énekelni, zenélni?
-Főleg nyaranta ért rá arra,
hogy zenével foglalkozzon velünk. Balatonmárián nyaraltunk, s
az esti tábortűz mellett tanított nekünk énekeket. Az énektanítás
többnyire magyar népdalokat érintett. Kedvence volt a Te túl rózsám…
című erdélyi dal. Emellett megismertetett velünk néhány külföldi
népdalt és kánont. Elég hamar tudtunk kánonokat énekelni
családilag, s egy idő után édesapám ismerősei is átjöttek
a kertünkbe, s együtt daloltunk. Így két-három szólamú könnyebb
műveket is el tudtunk énekelni.
-Beszélt is a népdalok
eredetéről? S ha kellett megmagyarázta azon szavak jelentését,
melyek akkorra már kikoptak a közbeszédből?
-Főleg akkor beszélt ilyenekről, ha határon túli népdalokról
volt szó. Hiszen az erdélyi népdaloknak sajátos, csodálatos
stílusuk van. Egyik népdalunk címe: Magos a rutafa. Sokat
gondolkodott azon, hogy Magyarországon a ruta egy cserje, tehát
nem magas. Akkor honnan ez a jelző? Később megtudta, hogy a
magyarok őshazájában volt rutafa. Tehát ennek a dalnak több
évszázados alapja, eredete van.
-Milyen volt Bárdos
Lajos a családapa?
-Tudta magáról, hogy félénk, zárkózott alaptermészetet
kapott. De azt is tudta, hogy küldetése ezrek és ezrek felé szólítja.
Csodálatos volt látni, ahogy tudatosan és folyamatosan
fejlesztette akaraterejét. Ennek érdekében olyakor egésznapos
forró nyári kiránduláson nem ivott egy korty vizet sem. A lakásban
adódó legvisszataszítóbb munkát is mosolyogva végezte el. Ha
irtózott is valamilyen ételtől, a maradékokat elfogyasztotta,
hogy megtanítson bennünket arra, hogy megtanítson bennünket
arra, hogy ételt kidobni nem szabad. Ha fájdalmai voltak, soha
nem panaszkodott, nem akart senkinek a terhére lenni. Legnagyobb
lelki fájdalma pillanatában, amikor édesanyánk a túlvilágra
költözött, a mai fájdalmunk enyhítése érdekében leírta
azokat a csodálatos sorokat, melyek az önfeláldozó anyaság,
az áldozatos és mindenki felé sugárzott szeretet hőseként
mutatják be őt. Tanúi voltunk megrendíthetetlen emberszeretetének.
Boldoggá tette, ha segíthetett valakin. „A pénz arra jó,
hogy másoknak örömöt szerezzünk vele”-mondta több ízben.
Eszerint élt. Tizenegy gyermekének tudott minden gondjában, bajában
segíteni. A családban is tüneményes pedagógus volt. Nem volt
szüksége kemény eszközökre a nevelésben. Elég volt egy
komoly, megrovó tekintet a rossz gyermek megbüntetésére.
Humorral és szeretettel töltötte meg napjainkat. Testvéreimmel
valamennyien örök példaképünknek tekintjük őt. Lénye belénk
táplálta azt a meggyőződést, hogy a világ minden nyomorúság,
minden szánalmas gyengeség és bűn dacára előre megy, lépésről
lépésre közelít a soha el nem érhető cél, az abszolút
Igazság, Tisztaság és Jóság felé.
-Tudtommal szülei
nem erőltették, hogy mindenki profi muzsikus legyen. Gondolom azért,
nehogy bármelyik testvére megutálja a zenét…
-Édesapám lényével és a közös éneklésével elérte,
hogy mindannyian tanuljunk valamilyen hangszeren, viszont egyedül
csak én nem kérleltem később szüleimet, hogy zenetanulás
befejezésére. Apám egy ideig ezt a kérést a szőnyeg alá söpörte,
hátha meggondolja magát valamelyik testvérem. De nem így történt.
Vannak azért még amatőr muzsikusok testvéreim között.
- Ön jelenleg a
Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskola zeneelmélet-,
zeneirodalom-, és népzenetanára. Azt viszont kevesen tudják,
hogy olyan népszerű rajzfilmeknek írta a zenéjét, mint a
Szaffi, vagy a Lúdas Matyi. Ha már a Szaffinál tartunk; az
alapmotívumok a Cigánybáróból valók?
-Igen, hiszen a történet magva
teljesen azonos. Nem csak a Cigánybáró zenéjét dolgoztam fel,
hanem egyéb Strauss-műveket is. Dargay Attila volt mindkét ön
által említett rajzfilm alkotója. Ő a Lúdas Matyinál azt kérte,
hogy Liszt-melódiákra épüljön a zene a téma és a jelenetek
által adott hangszerelésben, s ritmusban. Egy azon melódiát
egyszer vidámra, s egyszer szomorkás hangulatúra kellett átírnom.
Be kellett mennem a stúdióba végignézni a filmeket, s
jegyzetelni, hogy hány perces zenét kell írnom egy-egy
jelenethez. Sőt még a másodperc is számított. Egyszer
Ferencsik János elvállalt egy rajfilm-zene dirigálást. S
amikor harmadszor mondták neki, hogy ez még mindig hosszabb néhány
másodperccel, akkor széttépte a kottát, s elviharzott. Ma már
könnyű a filmeseknek a digitális technika miatt.
- Tudtommal a Bárdos-família fele Amerikában él. Követte
valaki az unokák közül a nagypapa pályáját?
-Három testvérem ment ki az USA-ba, ketten
’56-ban, s a harmadik 1967-ben követte őket. Amerikában élnek
a legtöbb-gyerekes testvéreim. Dénes öcsémnek mind a tíz
gyermeke már családos, s majd’40 unokája van. Dénes fivérem
egyik lánya énektanár lett, s annak egyik gyermeke pedig szólóénekes.
A család nagyobbik fele Magyarországon él.
- Önnek pedig hét gyermeke van. Mindez erős hitet feltételez
számomra.
-A hétből egy lett zenész. Jó a meglátása, érzése;
apám szilárd katolikus hitben élt egészen haláláig. Édesanyám
pedig egy szentéletű asszony volt. Nem volt egészséges a szíve,
s miután én negyedik gyermekként megszülettem, azt mondta neki
a szülészorvos: több gyereket ne vállaljon, mert belehalhat a
szülésbe. Ezt követően édesanyám még kilencszer szült. Egy
kistestvérem halva született, s a másik pedig a szülést követően
egy-két óra múlva meghalt. Így nőttünk fel tizenegyen. Azt
az akkori keresztény eszmét vallotta, hogy a gyermek élete
fontosabb az anyáénál. A mély katolikus hitet szüleimtől
vettük át…
-Térjünk rá édesapja
pályafutására. Arra, hogy miként lett egy fémkohász mérnök
fiából zeneszerző, zenepedagógus és karnagy. Bárdos Lajos
milyen hangszeren tanult először?
- Édesapám
felmenői között egyetlen egy zenészt nem lehet találni. A hegedülést az édesanyja forszírozta, amit gyerekként nem nagyon
szeretett - naponta egy órát kellett gyakorolnia a hangszeren -,
de később bekerült egy kamarazenekarba, amiről azt írta, hogy
kitárult előtte a zenei mennyország. Később brácsázni is
megtanult, és sokat kamarazenélt. A Zeneakadémiára először
brácsával felvételizett, s Kodály I. Kvartettjét hozta. A
felvételin csupa régi vágású, fehér szakállú úr ült apámmal
szemben, s úgy hallgatták Kodály muzsikáját, mintha
valamilyen rothadt vadkörtébe haraptak volna bele. Ők nagyon utálták
a kortárs zenét. A végén megkérdték apámat, miért jött
ide. „A brácsa-szakra szeretnék bejutni”-felelte apám.
Mivel olyan szak nem volt, így elküldték onnan. Apám azért még
az ajtóból visszaszólt : „elég baj, hogy nincs ilyen
szak”. Két-három év múlva lett brácsa-szak is.
-Édesapja először
a Műegyetemre iratkozott be. Miért?
-Apámat az I. világháború végén behívták a
katonasághoz, s a tüzérséghez osztották be. Egyszer gyakorlat
közben az egyik nagylábujját szétlapította az ágyú kereke.
Kórházba került. Ez mentette meg az életét. Társai ugyanis
mind ottvesztek Doberdónál. A háború után azt mondták, hogy
azt nem hívják be többet katonának, aki a Műszaki Egyetemre
iratkozik be. Ugyanis kevés volt akkoriban a mérnök. Apám egy
csonka évet elvégzett. Jól is ment neki a tanulás, remekül értett
a műszaki rajzhoz. Csak hát a zene lett az igazi szerelme, így
ment felvételizni először brácsával. Ezt követően komponálni
kezdett. Karmester szeretett volna lenni, s mivel akkoriban nem
volt ilyen szak, tudta, hogy ehhez a zeneszerzésen vezet az út.
Így a zeneszerzésre felvételizett. A döntnökök utálattal
hallgatták a darabját, de végül azért vették fel, mert
nagyon jó volt a hallása. Egy orgonista leütött neki egy nehéz
akkordot, s apám tudta, hogy az milyen hangokból állt. Apám
egy évet Siklós Albertnél végzett, mert 1921-ben Kodály még
tiltólistán volt. Mivel a kommün alatt a zenei direktórium
tagja volt, nem lehetett tőle játszani, de nem is taníthatott.
Ez a világ egyik legostobább döntése volt. Dohnányi és Bartók
– ők is direktóriumi tagok voltak - volt annyira ismert, hogy
nem merték őket indexre tenni. A zenei direktórium tagjai közül
csak az a Reinitz Béla volt kommunista, aki 1919-ben el is hagyta
az országot. 1922-ben a Siklós-növendékek közül többen –így
apám is – Kodályhoz került. Apám többször mondta: „életem
nagy szerencséje volt, hogy Kodályhoz kerültem.”
-Bárdos Lajos a Zeneakadémián tehát Kodály Zoltán tanítványa
volt. Ez nagyban meghatározhatta későbbi pályáját, sőt
ideológiáját is?
-Így van. Kodálynak minden elgondolását, törekvését
magáévá tette. Apám sokat dolgozott azon célok megvalósításáért,
amit még Kodály vázolt fel. Milyen célok voltak ezek? Az
egyik: a magyarságot meg kell tanítani énekelni. Addig nagyon
gyenge volt az iskolai énekoktatás. A ’40-es évek elején Kodály
Zoltán leírta, hogyan kéne megreformálni az énekoktatást. Na
igen, akkor a reform valóban reform volt…Akkoriban a növendékek
közül Ádám Jenő volt az, aki először énektankönyveket írt
Kodály elvei alapján. Akkoriban kerültek be magyar népdalok az
énektankönyvekbe. A metódus is adott volt. Gyerekdalokból
kiindulva Mozarton át jutottunk el Bartókig és Sztravinszkijig.
Akkor kezdtek el minél több relatív szolmizációt tanítani a
gyerekeknek. Kodály álma az volt, hogy egy középiskolát végzett
magyar diák úgy tudjon kottát olvasni, mint egy újságot. Ezt
akarta édesapám is. Ezt nem sikerült megvalósítani, de
valamennyire mégis előrehaladunk. Húsz éven át a Műegyetemen
külföldi diákokat tanítottam magyar folklórra. És egy olyan
egyszerű népdalt, mint amilyen a Tavaszi szél vizet áraszt,
nem bírtam több órán át megtanítani nekik. Ez azért egy
magyar főiskolás csoportnál nem jellemző. Mi tehát még most
is, ebben a szinte lenullázott énekoktatási rendszerben is
jobban állunk az amerikaiaknál.
-Jelenünkben
hogyan konstatálná édesapja, vagy mestere a hazai ének-zene
oktatást?
-Mindketten nagyon szomorúak lennének. Kodály Zoltán ötlete
alapján hoztak létre régebben zenei általános iskolákat.
Ezek száma régen kb. 300 volt. Ma pedig nem érik a 80-at, pedig
nagyon jó tanulmányi eredményt is hoztak az ének-zenei általános
iskolák. Ennek az az oka, - ebben az ókori görög filozófusok
is hittek: a zenének jellemnevelő ereje van. Nem csak a lelket
finomítja, hanem a szorgalmas munkavégzésre is nevel. Sok sebből
vérzik tehát az a rendszer, amit Kodály és követői felállítottak.
Egy dolog vigasztalhatja meg őket, ha odafentről ránk
tekintenek, hogy a zenének ma is vannak olyan misszionáriusai,
akik csodákat művelnek Kodály elvei alapján és Bárdos Lajos
útján haladva.
-1925-ben a Neues Pester Journal Kodály tanári tevékenységét
céltudatos, anarchista befolyásolásnak minősíti. Azt írja válaszában
Kodály: „Nekünk azonban nemcsak európai, hanem egyben magyar
zenészeket kell nevelnünk. Ezért a magunk külön zenei szentkönyvét
is meg kell ismerniök és magukba szívniok. Értem a régi népzene
kincseit. Csak az európai és magyar hagyomány egybeolvasztása
hozhat létre olyan eredményt, amely a magyarság számára is
jelent valamit.” Bárdos Lajos munkásságát is az európai és
magyar hagyomány egybeolvasztására való törekvés jellemezte?
- Pontosan. Kodály volt az első, aki Palestrina
ellenpontját tanította a zeneszerzőknek. Tehát a nyugati kultúrából
egy olyan elemet, amit addig itt senki sem tanított. Ez a polifóniára
való nevelés apámra volt a legnagyobb hatással. Édesapámnak
majdnem minden kórusművében komoly szerepet kap a polifónia. A
nyugati zene vívmányai így épültek be a magyar zenébe Kodály
és növendékeinek köszönhetően.
-Ezt az irányt tudta tartani édesapja 1945 után is?
-Igen. Ő nem vívott ideológiai harcokat, de több pofont
kellett elszenvednie. Egyik újságban megjelent egy nyilatkozat
egy akkor felkapott baloldali zenésztől miszerint: „Az ilyen
BL-szerű urakat ki kell törölni a magyar zenei életből.”
Egy másik kommunista zenész azt írta: „Bárdos most már csak
a kocsma és a templom között táncol.” Miért? Mert apám írt
népdal-feldogozásokat és egyházi kórusműveket is. Attól is
eltiltották, mert vallásos volt, hogy sok fiatal növendéke
lehessen. A Zeneakadémián az egyik WC-t tanteremmé alakították
át, s ott taníthatott apám. Ő akkor prozódiát tanított a
zeneszerzés szakra járóknak. Ennek az a lényege, hogy a zenei
és a prózai hangsúly összhangban legyen. Apám írta meg
Magyarországon először a prozódia tankönyvét. Fúvósokat és
énekeseket is taníthatott összhangzattanra a kis termecskéjében.
Bárdos Lajost tehát a WC-be száműzték…De ebből is haszna
volt, mert az énekesek kedvéért alaposan tanulmányozta
Schubert munkásságát, s attól kezdve tudott romantikus összhangzattant
is tanítani. 1956 után már visszakerült nagyobb létszámú
osztályok élére. Amikor Kodály létrehozta a zenetudományi
tanszakot, azt mondta: „csak egy valakit tudok elképzelni, aki
ott zeneelméletet taníthat, Bárdos Lajost.” Így lett apám a
leendő zenetudósok tanára. Apám a magyar zenetudomány számára
új területeket tárt föl és új módszereket honosított meg.
Ő még azok is tanáruknak tartják, akik csak közvetve kaptak
tanításából.
-Arról hallottam, hogy a szintén hívő
nagy zeneszerzőnek, Farkas Ferencnek is kellett mozgalmi dalokat,
zeneműveket írnia. Édesapjának is?
-Azért Farkas Ferenc nem írt nagyon pártos dalokat.
Minden évben a zeneszerzői plénumon mutatták be a komponisták
újabb műveiket. Nagyon elvárták azt, hogy mindenki mutasson tömegdalt
is. Apám két-három tömegdalszerű művet írt. Egyikben sem
szerepel a párt, vagy Rákosi neve. Inkább ún. optimista kórusdalokat
írt. „Nemzeti fény a cél, hogy elérd, forrj egybe magyar nép”-
idéztem az egyik dal szövegéből.
- Talán ma nacionalistának bélyegeznék
azt a művet, amit akkor a kommunisták elfogadtak. Mit kell tudni
Bárdos Lajosról, a karnagyról?
-Munkásságát a
városmajori Cecília kórusnál kezdte, a Palestrina kórussal
Sztravinszkij Zsoltárszimfóniájának első külhoni bemutatóját
vitte fényes sikerre, s mintegy 20 évig dirigálta a Mátyás
templom kórusát. Ő hozta létre a Budapesti Kórust, az akkori
idők legjobb oratórium-kórusát.
-Kevesen ismerik édesapja kiadói tevékenyégét.
-Édesapám Kertész Gyulával –aki szintén Kodály-növendék
volt – hozott létre egy zenemű-és lapkiadót Magyar Kórus néven.
Arra jöttek rá, hogy nagyon sok kórusmű nincs kiadva. A
karnagyok pedig igen sok kézileg másolt példányt gyűjtöttek
össze. Apám elment Kertésszel a Rózsavölgyi Kiadóhoz, azzal,
hogy jó lenne, ha ezeket kiadnák. Rózsavölgyinél elutasították
a kiadás ötletét, mondván, ezekre a kórusművekre a kutya sem
kíváncsi. Ekkor, 1931-ben elhatározták, hogy ő maguk hoznak létre
egy kiadót. Először „felmérték a piacot”: levelet küldtek
szét az ország kántorainak, karnagyainak azzal, hogyha ők
olyan bevált műveket jelentetnének meg, ami bővíti a repertoárt,
akkor hajlandóak lennének-e előre egy bizonyos összeget
befizetni. Azt is leírták, hogy akik évi tagdíjat fizetnek,
azok automatikuson kapnak az újdonságokból. Így aztán
elindulhatott a kiadó. A kottáknak pedig óriási keletje volt.
Még hanglemezeket, zenetudományi munkákat és négyféle folyóiratot
is kiadtak. Sőt még Bartókot is rávették, hogy írjon kórusművet.
Bartók ugyanis magát „hangszeres embernek” mondta. De jött
aztán a kommunizmus, s Rákosi 1950-ben rátette a csízmáját a
kiadóra. Zavarta, hogy egyházi műveket jelentetnek meg. Akkor a
művek értéke 1 millió forint volt. Az egyházi anyagok nagy része
megsemmisült, a többi pedig egy állami kiadó jogbirtokába került.
-Végezetül: mit kell
tudni a Bárdos Lajos Múzeumról?
-Beszélgetésünk
elején említettem Amerikában élő rokonaimat. Nekik köszönhetjük
a múzeum létrejöttét. Sokáig állt dobozokban a Bárdos-hagyaték.
Testvéreim megvettek egy lakást, pont szüleim volt Margit körúti
lakása mellett. Itt hoztuk létre azt a múzeumot, ami előzetes
bejelentés alapján látogatható.
Medveczky Attila
|