2009.10.30.
Az élet minősége és a fogyasztói mentalitás
Bíró
László püspök atya ez év október 1-jén kelt „Hívom a
családokat” -levelében –többek közt ezt írja: „a
demográfiai krízis miatt Európa elöregedik, egyre kevesebb
lesz az aktív dolgozó, egyre inkább károsodik az öregekkel
való szolidaritás.” Erről és az október 6-ai családpasztorációs
papi találkozó témájáról Bíró László tábori püspököt,
az Magyar Katolikus Püspöki Kar családreferens püspökét, a
Magyar Katolikus Családegyesület elnökét kérdeztem.
-Kedves Püspök
atya! Tehát demográfiai krízisben élünk, s károsodik az idősekkel
való szolidaritás. Mit tud tenni ilyenkor a római katolikus
egyház a maga eszközeivel?
- Napjaink pénzügyi
és gazdasági válsága mellett az egyház a demográfiai válság
miatt is aggodalmát fejezi. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy nem
a család intézménye, hanem az ember van válságban. A demográfiai
krízisnek is az ember válsága az oka. Körlevelemben egyrészt
arra hívom fel a figyelmet, hogy nem a teljes emberben
gondolkodunk, hanem fogyasztónak tekintjük embertársainkat. Többen
abban a hitben élnek: attól lesz jobb és szebb a jövőnk, ha
minél többet fogyasztunk. Pedig jövő záloga az, ha egész
emberben gondolkodunk. Az életminőség javulását csak a teljes
embernek – test, lélek és szellem egységének – szolgálata,
az emberi méltóság feltétlen tisztelete hozhatja meg. XVI.
Benedek pápa mondja: aki elveszi az embertől a természetfölötti
dimenziót, a szellemi és lelki irányultságot, az megalázza az
embert és képtelenné teszi arra, hogy az élet civilizációját
építse. A válságba jutott, a transzcendenciát, az Istent és
a szentet felejtő ember tehát önmaga jövője ellen dolgozik. A
Szentatya legutóbbi enciklikájában ír a reduktív emberképről
is. Arról az emberről, aki már-már csak biológiai lény. Azt
mondja a pápa, hogy a gazdasági válság ennek az emberképnek
az eredménye. Nem csak a válsággal kapcsolatban beszél az egyház
a szolidaritás hiányáról. A családon belül szeretetről, s
ha a társadalomról beszélünk, akkor a szolidaritásról esik
szó. Ha a szeretet és a szolidaritás lelkülete kivész az
emberből, akkor nem történik meg az a kiegyenlítődés, amire
szükség van ahhoz, hogy az ember élni tudjon. Magukra hagyjuk a
fejletlenebb országokat, és napjainkban egyre jobban növekszik
a szegények és a gazdagok közötti szakadék, a szegények
sokkal nehezebben jutnak hozzá a fogytán lévő erőforrásokhoz.
Ha ezeket nem orvosoljuk, akkor a jövőnk ellen dolgozunk.
-Olvassuk a napi
sajtóban, mi mindenre jut kevesebb pénz 2010-ben. Ismerek olyan
embereket, akiket egy-egy magánéleti válság eltántorít az
Istenbe vetett hittől. Nem félő, hogy a gazdasági válságnak
is lesznek ilyen következményei?
-Mikszáth Kálmán írja a Galamb a kalitkában c. elbeszélésében:
„A siralomházban is együtt ültek. Albertus imádkozott, Orizi
káromkodott.” Mindkét cselekedet egy helyről indul, de egyik
üt az Istenre, míg a másik belekapaszkodik az Úrba. A nehéz
helyzetben élők között többen közelebb kerülnek Istenhez, s
vannak, akik eltávolodnak a Teremtőtől.
-Sokan elégedetlenek
életminőségükkel, szorgalmazzák a fejlődést, szeretnének még
jobb keresethez jutni. A pénz bálványként lépett fel.
Mindemellett propagálják a szingli életmódot és az élettársi
kapcsolatot. Ezek bizonyára veszélyeztetik a születések számát
is.
-A szingli életmódból
nem fakad élet. A teremtés elbeszélése szerint nem jó az
embernek egyedül élnie. Minél jobban eltávolodunk Istentől és
a Biblia tanításaitól, annál jobban hangoztatjuk: milyen jó
egyedül lenni az embernek. Vannak olyan társadalmak, ahol az ifjúság
jelentős része nem csak, hogy házasságra nem kíván lépni,
de még az élettársi kapcsolatot is ellenzi, tehát a szingli életmódot
követi. Azt is tudjuk, hogy az élettársi kapcsolatokban lényegesen
kevesebb gyermek születik, mint a házasság intézményében.
Jelenünkben, ahelyett, hogy a családok értékteremtő tevékenységét
méltó erkölcsi és anyagi elismerésben részesítenék,
szorgalmazzák a gyermekvállalás családon kívüli módjait, s
erre biztatják az egyedülállókat is. Érdemes elgondolkodni
azon, hogy miből áll össze az életminőség. Nagy baj, hogy a
társadalom érdekek mentén, és nem értékeket tekintve politizál.
A pénzzel is azonosítani szoktuk az életminőséget. Pedig valójában
az életminőséget a kapcsolataink minőségei határozzák meg.
Az életminőség egyik fontos eleme tehát az, hogy az emberek
milyen kapcsolatokban élnek. A kapcsolatok minőségét a társadalom
anyagi helyzete szükségszerűen nem határozza meg. Ha valaki
csak az érdekek mentén és/vagy alkalmi kapcsolatokban él, az
elboldogul. Boldog csak az lehet, aki igazi értékeket épít az
életében, meri elajándékozni az életét, s el meri fogadni a
neki ajándékozott életet. Miért? Mert a teljes önátadásra
vagyunk teremtve. Az önátadás eredményezi a boldogságot és
az új élet megszületését is.
-Mi a véleménye
arról, hogy jövőre megengedik a rokonházasságot? Tehát egy
nagybácsi elveheti az unokahúgát.
-Minden olyan engedmény, amely olyan kapcsolatot legalizál,
ami veszélyezteti az új élet születését, a jövőt emészti
fel.
- Püspök atya szeptemberi levelében az emberi jogokról
értekezik. „A demokráciára hivatkozva a kényes kérdéseket
nem is mindig illetékes testületek elé viszik, mondván: döntsön
a többség. Így igazságtalan, a társadalmi fejlődést károsan
befolyásoló törvények születnek. A testületek érdekek mentén,
legtöbbször gazdasági szempontokat figyelembe véve döntenek,
az erkölcsi értékek nem játszanak szerepet. Ezáltal olyan «emberi
jogok» jelennek meg, amelyek épp a legalapvetőbb emberi jogot,
az élethez való jogot sértik.”
-Az az alapvető
probléma, hogy az élet kérdéseiről hozzá nem értő emberek
döntenek. Az élet és a házasság Istenhez tartozik. A házasságot
nem kitalálni kell –mondta egyik jeles gondolkodó – hanem
visszatalálni ehhez az intézményhez. Több ország törvényhozásában
arról tanakodnak, hogy mi is a házasság. Pedig a házasságot már
akkor „kitalálták”, mikor az ember férfinak és nőnek
teremtetett. Mi azt valljuk, hogy a házasság egy férfi és egy
nő olyan életre szóló szövetsége, amely nyitott új élet adására.
Egyre több parlament foglalkozik az abortusz jogának kérdésével.
Azért küzdenek, hogy ki kell terjeszteni a jogot az abortuszra
is. Pedig itt nem jogkiterjesztésről van szó, hanem már
megfogant élettől vonjuk meg a jogot. Az Alapvető emberi jogok
chartája ma még azt mondja ki, hogy minden ember a fogantatás
pillanatától a halálig azonos méltósággal rendelkezik. Mikor
az abortuszjogot kimondjuk, akkor ez ellen cselekszünk.
-Térjünk rá a leányfalui
családpasztorációs papi találkozóra. Tudtommal a házasság méltósága
is téma volt. Hogyan érvényesülhet a házasság méltósága
most, mikor az ember többször teremtőként lép fel, mint az élet,
s a halál ura?
-A házasság méltósága
összefügg az ember méltóságával. Ha az utóbbit tiszteljük,
akkor a házasság méltósága is előtérbe kerül. Akkor
viszont, mikor az embert tárgynak, vagy élvezeti cikknek tekintjük,
erről szó sem lehet. Ilyenkor a társadalom jövője is válságba
kerül. A társadalom pedig olyan, amilyen a családjai. A házasság
hozza világra és szocializálja az életet. A gyermek pedig a
családban tanulhatja meg a szolidaritást, s a gyengéhez való
odafordulást. Tehát a házasság és a család felbomlása a társadalom
széteséséhez vezet. Szintúgy az emberi méltóság elvesztése
az egész társadalom méltóságát is veszélybe sodorja.
Medveczky Attila
|