2009.10.30.
Mindenszentek és halottak napja
Mindenszentek
napja a katolikus és ortodox keresztény egyház ünnepe. A
katolikus egyház november 1-jén, az ortodoxia pedig egy héttel
később tartja. Minden üdvözült közös ünnepe, akiket nem
avattak szentté, illetve a kalendárium név szerint nem emlékezik
meg róluk. Az ünnep kezdetei a IV. századba nyúlnak vissza.
Szent Efrém szíriai egyházatya (373) és Aranyszájú Szent János
(407) már tud Mindenszentek ünnepéről, melyet május 13-án,
illetve pünkösd utáni első vasárnap ültek meg. E vasárnap
neve a görög egyházban ma is Szentek Vasárnapja.
A Marcus Agrippa által Krisztus előtt 27-ben építtetett
Pantheont, Rómában 609 május 13-án keresztény templommá alakították.
Ez adott alkalmat az ünnep bevezetésére: hiszen ezen a napon IV.
Bonifác pápa „Szűz Mária, Vértanúk Boldog- asszonya és
minden vértanúk" tiszteletére szentelte fel a római
Pantheont. November első napja a megemlékezés napjaként a VIII.
században, 741-ben, III. Gergely pápa idején jelent meg először.
Egyetemes ünneppé IV. Gergely pápa tette, 844-ben.
Halottak napja
A halottak napja jóval későbbi eredetű, mint a
mindenszentek ünnepe. A holtakért való imádkozás szokása
998-ban kezdődött Franciaországban, és a XIV. században vált
általánossá.
A november 2-i halottak napja Sz. Odiló clunyi apáttól
(962-1048,) ered. Ő ezt az emléknapot a Cluny anyaegyház alá
tartozó minden bencés házban bevezette. Ez a rendelete (998)
mindmáig fennmaradt. Hamarosan pedig a bencés renden kívül is
megünnepelték, a 14. századtól Róma is átvette.
E napon gyertyákat, mécseseket gyújtunk elhunyt
szeretteink emlékére. Ehhez a szokáshoz azonban több népi
hiedelem is kapcsolódik. Némelyik szerint ennek az a célja,
hogy a világosban a „véletlenül kiszabadult lelkek" újra
visszataláljanak a maguk sírjába, ne kísértsenek.
Magyar területeken szokás volt ilyenkor a sírok megtisztítása,
rendbe hozása is. Ilyenkor fel is díszítik a sírokat, virágokat,
koszorúkat visznek az elhunytak tiszteletére. A néphit szerint
azért kell megszépíteni a sírokat, hogy a halottak szívesen
maradjanak lakhelyükben. Mivel sokáig úgy tartották, hogy a
halottak ilyenkor hazalátogatnak, ezért sokfelé szokás volt,
hogy számukra megterítettek, kenyeret, sót, vizet tettek az
asztalra. Egyes vidékeken a temetőbe vitték ki az ételt, s a sírokra
helyeztek belőle, a maradékot pedig a koldusoknak adták. Szeged
környékén „mindönszentek kalácsa”, „kóduskalács” néven
üres kalácsot ajándékoztak a szegényeknek. Székely népszokás
szerint egész kemencére való cipót sütöttek, amelynek Isten
lepénye vagy halottak lepénye volt a neve. Ezt kiosztották a
templom előtt gyülekező szegények között.
Egy néphit szerint, aki virágot szakít a sírról, azt
elviszi a halott. Az égő gyertyát nem szabad más sírra tenni,
mert annak a halottnak a bűne, akinek a sírjáról elvették, átszáll
a másik lelkére. Többfelé úgy tartották, hogy Mindenszentek
és Halottak napja közti éjszakán a halottak miséznek a
templomban, és amíg a harang szól, hazalátogatnak szétnézni.
Ezért minden helyiségben lámpát gyújtottak, hogy az elhunytak
eligazodjanak a házban.
Erre a hétre munkatilalom is vonatkozott. Nem volt szabad
mosni, meszelni, a földeken dolgozni, mert mindez bajt hozhat a ház
népére.
A keresztény hagyomány kialakulása
Mindenszentek (latinul: Festum omnium sanctorum) azoknak az
üdvözülteknek a közös ünnepe, akiket nem avattak szentté,
illetve akik nem kaptak külön napot a naptárban. A
Mindenszentek napja a Halottak napjának vigíliája, azaz ünnepi
előestéje.
A hajdani rómaiak őseiket és hőseiket istenként és félistenként
tisztelték, szobrot emeltek, szentélyt állítottak számukra.
Marcus Agrippa i.e. 27-ben építtette Pantheonnak nevezett
hatalmas templomát, ahol a papok az összes isten tiszteletére
áldoztak. A Pantheont aztán Rómában 610 (egyes források
szerint 609) május 13-án keresztény templommá alakították, s
IV. Bonifác pápa a templomot az összes vértanú tiszteletére
szentelte. Innen ered a Mindenszentek napja.
A római hagyomány azonban nem az első volt a sorban,
ugyanis a május 13-i dátum már korábban is ezen szentek ünneplésére
szolgált. A kezdetek a IV. századra nyúlnak vissza: Szent Efrém
szíriai egyházatya és Aranyszájú Szent János írásaikban
beszámolnak a Mindenszentek ünnepéről, melyet ekkor azonban még
május 13-án, illetve a pünkösd utáni első vasárnap ültek
meg. E vasárnap neve a görög egyházban ma is Szentek Vasárnapja.
Nyugaton 609-ben tűnt föl először ez az ünnep, mikor május
13-án a Szűz Mária, Vértanúk Boldogasszonya és minden vértanúk
tiszteletére a már említett módon felavatták a Pantheont.
Nemcsak vértanúkat, hanem valóban minden szentet november 1-jén
először Angliában és Írországban kezdtek el ünnepelni a
700-as években. November első napja a megemlékezés napjaként
a VIII. században, 741-ben, III. Gergely pápa (731-745) idején
jelent meg először, aki a kategóriát tovább bővítve a Szent
Péter Bazilika egyik mellékkápolnáját nemcsak minden vértanúnak,
hanem „minden tökéletes igaznak" a tiszteletére
szentelte. Mindenszenteket egyetemes ünneppé IV. Gergely pápasága
alatt 844-ben vált. Az ünnepet még a VIII. században május
13-ról november 1-jére tették át, valószínűleg azért, hogy
ezzel a kelták régi népi újesztendejét megszenteljék, ezzel
ötvözve a régi hagyományt az újjal. 835-ben Jámbor Lajos császár
IV. Gergely engedélyével hivatalosan is elismerte az új ünnepet,
és attól kezdve a Mindenszentek az egész kereszténység ünnepe
lett. A katolikus egyház az ünnepet tehát november 1-jén, az
ortodoxia pedig egy héttel később tartja.
A Mindenszentek napja után következő napot, Halottak napját
998 óta tartják november 2-án. Ez az ünnep összefügg azzal a
századvégi szorongásos hangulattal, mely 1000-re a világvégét
várta. Ilyen elképzelések mellett igyekeztek a halottakkal „jóban
lenni", az elhunytak szellemeivel jó barátságba kerülni.
A sírokon gyertyát gyújtottak, hogy „szegény, fázós lelkek
annak fényénél melengethessék magukat". A november 2-i
halottak napja konkrétan Sz. Odiló clunyi apáttól (962-1048,)
ered. Ő ezt az emléknapot a Cluny anyaegyház alá tartozó
minden bencés házban bevezette. Ez a rendelete (998) mindmáig
fennmaradt. Az ezredvégi világvége várás elmúltával azonban
az ünnep megmaradt, egyre inkább elterjedt, és a 14. századtól
Róma is átvette.
Népszokások
Halottak napjának hetét a halottak hetének is nevezik.
Ezen a napon szokás a sírok megtisztítása, feldíszítése és
a gyertyagyújtás. A néphit szerint ilyenkor hazalátogatnak a
halottak: a gyertyák fényénél a „véletlenül kiszabadult
lelkecskék" újra visszatalálhatnak a sírba, nem kísértenek,
és nem nyugtalanítják az élőket.
Sokfelé szokás volt, hogy a halottak számára megterítettek,
kenyeret, sót, vizet tettek az asztalra (a bukovinai magyarok körében
pedig még a temetőbe is vittek ennivalót s a sírokra helyeztek
belőle, a maradékot pedig a koldusoknak adták). Szeged környékén
„mindönszentek kalácsa", „kóduskalács" néven üres
kalácsot ajándékoztak a szegényeknek. Székely népszokás
szerint egész kemencére való cipót sütöttek, amelynek Isten
lepénye vagy halottak lepénye volt a neve. Ezt kiosztották a
templom előtt gyülekező szegények között.
Zentán Mindenszentek napján a család minden tagja meggyújt
egy gyertyát, azt tartották, hogy akié a legelőször leég, az
hal meg leghamarabb. Az égő gyertyát nem szabad más sírra
tenni, mert annak a halottnak a bűne, akinek a sírjáról elvették,
átszáll a másik lelkére.
Többfelé úgy tartották, hogy Mindenszentek és Halottak
napja közti éjszakán a halottak miséznek a templomban, és amíg
a harang szól, hazalátogatnak szétnézni. Ezért minden helyiségben
lámpát gyújtottak, hogy az elhunytak eligazodjanak a házban. A
hagyományos paraszti közösségek egy részében „a halottak
hetén" munkatilalom van: nem szabad földet művelni, mosni,
meszelni, káposztát elsózni, hogy „ne zavarják a
holtakat", s „mert a besózott káposzta meglágyul",
és mert mindez bajt hozhat a ház népére. Ehelyett őröltek,
kukoricát morzsoltak.
(Forrás:
erdely.ma)
|