2009.10.30.
Molnár Tamás-konferencia Budapesten
A
89. évében járó Molnár Tamás professzor hazánk legnagyobb
filozófusa, akinek nevét, szakmai eredményeit mégis jóval inkább
ismerik és emlegetik Párizsban, Madridban, az USA vagy Dél-Amerika
egyetemein, mint idehaza. Ezért tekinthető jelentős és örömteli
eseménynek, hogy a nemzet végre rangjához méltóan kezelve életművét
– amely az egyetemes katolikus filozófia léptékében is
kimagasló alkotás –, október 16-án egész napos tudományos
konferenciát rendezett a Sapientia Hittudományi Főiskolán.
(Eredetileg a Tudományos Akadémia nagytermébe tervezték, de az
ötlet elbukott az akadémia filozófiai szekciójának
rosszindulatán és szavazatán. (Demokráciában élünk
ugyanis.) Aztán meghirdették, hogy a Sapientia emeleti dísztermében
lesz az esemény, de hogy, hogy nem, végül a díszesnek egyáltalán
nem tűnő földszinti előadóval kellett megelégedniük a résztvevőknek.
A konferencia létrehozásában oroszlánrészt vállalt néhány
olyan kiváló magyar tudós, akiknek hosszú évekre visszanyúló
kapcsolata volt és van – az 1948 óta külföldön élő –
Molnárral, akik műveit nem csupán alaposan ismerik, de magyarra
is fordították.
Mivel
a kiemelések mindig érzékenységet sértenek, szigorúan ábc-sorrendben
neveznék meg négy személyiséget, akiknek áldozatkészsége nélkül
ez a konferencia nem lett volna: Bakos Gergely (OSH) egyetemi tanár,
Frenyó Zoltán filozófus, az MTA Filozófiai Intézet, Mezei Balázs
egyetemi tanár, és Turgonyi Zoltán filozófus, MTA Filozófiai
Intézet. A konferenciát Pálinkás József, az MTA elnöke
nyitotta meg. Szakmailag értékelhetetlen volt, amit Molnárról
mondott, ugyanis nem sokat mondott róla. Kiemelte a Molnár műveiben
olvasható autoritás társadalmi jelentőségét, és
figyelmeztetett, hogy az autoritás nem azonos az
autokratizmussal, amely gyakorta a zsarnokság fedőneve. Az Akadémia
első emberének jelenléte mégis üdvözlendő, sőt hírértékű,
mert a rendezvény tekintélyét nagy mértékben növelte. Pálinkás
megnyitóját követően az előadások nagyjából azon logika
szerint zajlottak, hogy minden előadó egy-egy Molnár-könyv
kapcsán foglalta össze mondandóját. Elsőként Turgonyi Zoltán
tekintette át Molnár életpályáját, majd A hatalom két arca
című kötete kapcsán beszélt arról, hogy a szakralitásnak
milyen szerepe lehet a politikában és a nyilvánosságban azt követően,
hogy megszűnt az egyház kitüntetett szerepe az erkölcsi irányításban.
Figyelmeztetett, hogy az utópisztikus nézetek népszerűsödése
az antirealista világszemlélet térhódítására utal. Mezei
Balázs professzor – Molnár legjelentősebb műveinek fordítója
– arra mutatott rá, hogy a konzervatív-liberális fogalompár
ma inkább politikai, mint filozófiai probléma. A filozófiában
ugyanis a konzervatív/liberális (vagyis: megőrző/újító)
szembenállás nem feltétlenül jelent kizárólagosságot. Így
például Szent Tamás a nagy újító, azért fedezte és támasztotta
fel az ókor elfelejtett Arisztotelészét, hogy segítségével
termékenyítse meg a középkori keresztény filozófiát. Nem
egyértelmű, hogy ki konzervatív, ki újító. Ha gondolkodik az
ember, úgy őriz, hogy közben újat hoz létre. Korunk viszont
nem nézi jó szemmel az újat. Mezei Balázs hivatkozott Molnár
nagy művére, Az értelmiség alkonyára is. Ebben kiválóan összefoglalta
Molnár a francia/angol illetve a német/olasz gondolkodásmód
minőségi különbségeit a konzervativizmust illetően: az előbbi
nemzetekhez tartozók – (kivétel persze van, pl. Pascal) –
hajlamosak politikailag kezelni és látni a vallás kérdéseit.
Az utóbbiak a konzervativizmust csakis vallásilag értelmezik, a
vallást pedig a misztikum szövetén át. Molnár Tamás –
Mezei szerint – valahol középen áll, de egy kicsit közelebb
a francia/angol mentalitáshoz. Ezután pontosított Mezei, és rámutatott,
hogy Molnár valójában a Kr. u. V. században élt Symmachus
szenátor által elhíresült, heroikus – bár sok sikerrel nem
kecsegtető – konzervatív viselkedésmód mai képviselője.
Mezei kiemelte, hogy a filozófiai konzervativizmus sohasem cél,
hanem mindig eszköz, mely által új gondolatokat kell és lehet
kialakítani. Végezetül Mezei Balázs bejelentette a tudományos
konferencia talán legjelentősebb információját: a Magyar
Tudományos Akadémián elfogadó döntés született arról, hogy
létrehozzák az MTA keretein belül a Molnár Tamás Archívumot.
Ennek részleteiről még semmi nem tudható. Cseri Kinga részletesen
elemezte Molnár kritikai hozzáállását Kierkegaard és
Heidegger filozófiájához, hogy ezáltal mutasson rá, milyen értékelés
olvasható ki Molnár vallásfilozófiájának tükrében az
egzisztencializmusról. Molnár nem utolsósorban a II. Vatikáni
Zsinatot teszi felelőssé az egyház hiteltelenedéséért, kiürüléséért,
és azért, hogy a küzdő egyházból formális egyházzá lett.
Molnár keményen elutasítja Heidegger negatív teológiáját, s
ezzel az esetleges párbeszéd lehetőségét is. Cseri Kinga
kiemeli, hogy a heideggeri szorongás valójában a
transzcendencia és a szabadság alapja, ezzel a szorongással
egyesülni kell, nem menekülni tőle. Frenyó Zoltán Molnár
professzor egyik kedvenc témájával a humanizmus és a kereszténység
kérdéskörével foglalkozott, kiemelten a szerző Keresztény
humanizmus című könyve alapján. Utalt Cusanus, Pico della
Mirandola emberképére, az emberi méltóságról, föld és
menny viszonyáról vallott nézeteikre, és arra, hogy
napjainkban „a tradíció kérdésessé vált”, mint azt
Gadamer kimutatta. A humanizmus, mint világnézet azért veszélyes
és nem keresztényi, mert az e világi létre determinál. (A másik
végletet, amely teljesen szakít a világgal, Molnár
angelizmusnak nevezi.) Frenyó figyelmeztet, hogy a „keresztény
humanizmus” ártatlan kifejezés, mert lényegében a kereszténység
eszmekörének egy szeletét adja, a krisztusi tanok szolidaritását,
emberszeretetét, a szamaritánius lelkiséget. Így aztán a
„keresztény humanizmus” nem több tautológiánál. Vele
szemben a „humanista keresztény” valójában a kereszténységet
elutasító, e világi elvárások szerint kritizáló, minden
transzcendenset és szakrálist mellőző álláspont, amely nem
Isten-centrikus, hanem teremtmény-centrikus, és az embert
tekinti abszolút középpontnak. Ezért nagyon veszélyes. Végül
Frenyó azt az érdekes kérdést járta körül, hogy bármely
nagy filozófus vajon mennyire tekinthető kora alakítójának
– (olyannak, aki elöljár) –, és mennyiben a kor történéseit
utólag – illetve analóg – megmagyarázónak. Mekkora a filozófus
tényleges felelőssége a világ formálódásában? Sárkány Péter
lényegében az előző felszólaló témáját vitte tovább.
Utalt rá, hogy a valóság gyakran rászorul a vallásos értelmezésre.
Figyelmeztetett rá, hogy az eltorzult humanizmus talán éppen a
pedagógiában képes a legtöbbet ártani álságos nézeteivel
(pozitív diszkrimináció, túlzott tolerancia, egyenlősdi, büntetés
tilalom, egyre kisebb elvárások stb.), miközben az iskolai erőszak,
a tinik ámokfutása mindennapossá lesz (USA, Németország). A
fiatal előadó elmondta, hogy úgy sikerült filozófiai diplomát
szereznie, hogy az egyetemen egy szó nem sok, annyit nem hallott
a magyar filozófiáról. (Ő már Lukácsról sem.) Amikor egy
alkalommal Molnár Tamás kurzusát hallgatta az ELTE-n, a
professzor ezt írta egy általa beadott dolgozat tetejére:
„Laboratórium”. Sárkány Péter úgy hiszi, ez tekinthető
Molnár filozófiai alapvetésének: a filozófia vegykonyha, ahol
nagyon sok minden előfordul, és nagyon sok minden létrejöhet,
de rajtunk múlik, hogy mi. Filozófusnak lenni elsősorban életforma
– Sárkány Péter szerint. Frivaldszky János docens kiemelte,
hogy Molnár Tamás meri az egyenlőtlenséget felvállalni. A
posztmodern kor azért acsarog annyira a családra és a házasságra,
mert az mindent magába foglal – (kötelezettség, felelősség,
terhek, korlátok) –, ami a posztmodern kor rémálma. Nagyon árulkodó,
hogy a család nem önálló jogalany, nem jogi személy a modern
világban. Karácsony András azt a témát járta körül, melyről
Molnár A hatalom két arca című könyve szól, vagyis a
politikum és a szentség ősi, történelmi viszonyát. Alapkérdésként
abból indult ki, hogy a kereszténység a deszakralitás áldozataként,
netán előidézőjeként fogható- e fel? Sokan úgy vélik
ugyanis, hogy a krisztusi megtestesülés, Isten emberré levése
deszakralizáció volt, hiszen Istenben összpontosult minden, ami
Szent. Testté válásával, szenvedésével, halálával ily módon
beszennyeződött a szentség maga. A politikai teológia kérdései
csak látszólag időszerűtlenek: valójában sokkal erősebben
jelen van még ma is a politikai hatalom elfogadásában a szakrális
momentum, mint gondolnánk. Molnár Attila Károly előadásának
címe is kihívó volt: Liberalizmus-e a modern zsarnokság?
Alapvetően azokra a tanításokra építette mondanivalóját,
melyek Molnár talán legismertebb, legtöbb vitát provokáló, a
liberálisokat és globalistákat leginkább zavaró kis könyvében,
A liberális hegemóniában fogalmazódtak meg először, s
magyarul 1993 óta olvashatók. Az állam-egyház-társadalom hármasságában
ezredeken át az első kettőé volt a hatalom gyakorlásának
joga. Az utóbbi századokban az állam elgyengült, az egyház
deszakralizálódott, a hatalmat pedig az az önmagát civil társadalomnak
nevező, arctalan és megfoghatatlan érdekcsoport kaparintotta
meg, amely teljes hegemóniával bír úgy az állam, mint az egyház
felett. Fekete Balázs a modernitás kérdéseit, pontosabban
arcait vázolta fel Molnár művei alapján, legfőképpen A
modernség politikai elvei kötetre építve. Korunkban a hős
helyébe a tömeg lépett, a modernség célja pedig az, hogy egy
összetartó, nagyon is megszervezett és kontrollált társadalmat
kovácsoljon a tömegből, de a vallás közvetítése nélkül
– mutatott rá Molnár nyomán az előadó. Gáspár Csaba László
nagyon eredeti, értékes gondolatsort osztott meg hallgatóságával
Molnár könyvének, A gondolkodás archetípusainak ürügyén.
Nem titkolta: nem a könyvről fog beszélni, hanem azon
gondolatokról, amiket Molnár könyve benne kiváltott. Félelmetes
valóságnak nevezte az elkerülhetetlen következtetést:
gondolkodás és valóság azonosak. Ugyanis mindig az a valóság,
amit annak gondolunk. A valóságot azért nem tudjuk ellenőrizni,
mert a gondolkodást (érzékelést) sem tudjuk, így aztán az is
elmondható, hogy a gondolkodás mindig talajvesztés is, mert szükségszerűen
híján van a bizonyosságnak. Tetszik vagy nem tetszik ez nekünk,
de a gondolkodás maga a lét, és ez egy megmagyarázhatatlan törvény.
Ezért mondható ki, hogy a gondolkodás valóságalkotás: tehát
törvényileg nagyon is veszélyes és üldözendő. Ignácz Lilla
Molnár Tamás Heidegger-kritikáját kritizálta. Előadása
nagyban emlékeztetett a korábban már e témában elhangzott másik
előadással. Érezhetően Heidegger pártján állt Molnárral
szemben, érezhetően őszintén sajnálva, hogy e két filozófus
szellem nem tudott harmonikusabban találkozni egymással. Az előadás
fókuszában a német professzor állt, sokkal inkább egy
Heidegger konferenciára való volt. Turgonyi Zoltán – ő
kezdte és ő zárta az előadások sorát – átfogó témát választott:
a hitviták valódi tétje Molnár Tamás műveinek fényében.
Noha az egész életműből merített, dominánsan mégis mintha A
filozófusok istene kötet alapos bemutatása lett volna ez előadása.
Részletesen tért ki Molnár hármas osztatú felfogására az
Isten-ember-világ viszonylatban, az immanens, a transzcendens és
a személyes Isten problematikájára, Isten elérhetetlen mivoltának
kérdéseire. A kilenc órán át tartó konferencia zárószavát
az a Frenyó Zoltán tartotta, akinek túl nem értékelhető érdemei
vannak e példátlanul értékes, bátor szellemi kaland
megszervezésében és létrehozásában. Állítólag jövőre újabb
konferenciát terveznek Molnár Tamás műveinek – melyekből már
magyarul is közel 20 kötet olvasható – ismertetésére. Úgy
legyen.
Szőcs Zoltán
|