2009.09.11.
Öntudat,
öntudat, magyar öntudat
Szabó Dezső válogatott esszéi
Bíró Zoltán szerkesztésében
Számos
Szabó Dezső esszé közül a Magyar Napló gondozásában és Bíró
Zoltán professzor válogatásában tízet kaptunk most kézhez
ebben az évben. Korábban a Szabó Dezső-i életművet rendkívül
pontosan ismerő Gombos Gyula tette le az asztalra egy külön
kiadványban Szabó Dezső hét magyar miniszterelnökhöz vagy
miniszterelnökről szóló írását. Ebben a válogatásban most
Bíró Zoltán Gömbös Gyuláról, Darányi Kálmánról és
Teleki Pálról szól vagy közvetlenül hozzájuk írt levél által,
vagy róluk szóló üzenetben. A többi tanulmány címzettje a
magyar ifjúság és egy, a kezdő tanulmány a Karácsonyi Levél.
Az esszék hókon nyomják, fejbe ütik az embert.
Ezt olvasom a Karácsonyi Levélben: „Először is és
mindenek előtt a jobboldali világnézetnél csak a baloldali világnézettől
undorodj jobban, s a baloldali világnézetnél csak a jobboldali
világnézetet kerüld el messzebbre. Jobboldali világnézet,
baloldali világnézet: teljesen azonos piszkos és szűk lebujok.
Majdnem azonos frazeológiával, ugyanazokkal az ügyes és ravasz
embervadászokkal, kalandorokkal, szédelgőkkel, ugyanazokkal a
megszállottakkal, betegekkel és palikkal. Minden különbség
az: hogy az egyik »nemzeti«, a másik »nemzetközi«,
szappanbuborékokat fújkál a szemedbe. Aztán az egyik minden
utcasarkon maga mellé ordítja a keresztény jelzőt, s a bibliát
üvölti legfelső jogcímnek. A másik pedig még a legnagyobb
gonddal elzárt szobák mélyén is elhallgatja, hogy a zsidó faj
lebírhatatlan imperializmusa mozdít minden indulása mélyén, s
a hozzá sereglő lelkek nagy részének egész felépülésében
ott bújik a Talmud, amint a föld íze ott bújik a bokorban. A
magyarság számára mindkét világnézet »idegen faj hódítását,
idegen érdekek életépítését jelenti«”. A germán és zsidó
imperializmus nagy harca ez, a magyar pecsenye felett.” Mondom,
már a kezdő sorok a lényegről beszélnek. Mi is zajlik magyar
földön? Mi is zajlott magyar földön a két világháború között?
Pontosan válaszol Szabó Dezső, a kíméletlen esszéista:
„Idegen államok épültek a magyarnak nevezett államban,
idegen nemzetek építettek jövőt a magyarság testén, és a
magyarság: munkájában végtelenül, érdekeiben szervezetlenül,
mind nehezebb nyomorúság súlya alatt napról napra mind jobban
szorult ki hazájából és sorsa irányításából.” Bizony,
bizony. Trianon mindenről beszélt. Hogyan történhetett meg,
hogy Erdélyből száz és százezer magyart üldöztek el, hogyan
történhetett meg az, hogy a magyar koronázóvárosból egy
idegen nép fővárosa lett, hogyan történhetett meg az, hogy
országunkból és földünkből a Monarchia „vezető” állama,
Ausztria is kiharapott egy darabot? A Karácsonyi Levél a
megcsonkított ország belvilágával is foglalkozik kegyetlen keménységgel.
Groteszknek, butának, félbolondnak nevezi a fajbiológusokat.
„vérvizsgálattal és levéltárral tapogatja körül a hétezredik
nagyanyád megbízható magyarságát. Roppant viszket neki a tokiói
neveu-k rokonsága, s turáni copfot hajt a tarkója a kínai
kuzenek távoli szagára. Aztán pogány meg ősvallású és más
efféle. Valami fehéret áldoz, ha nem is lovat, még csak öszvért
sem, és csak azért nem puhít a nyerge alatt, mert ez a szerszáma
hiányzik. Ezt a tökkel ütött képletet is sokszor megmutattam.
Ennél hülyébb csoportot pénzzel sem lehetne tenyészteni a
magyarság jogos honfoglalási igényeinek lejáratására.” A következő
csoport okosabb és veszélyesebb. „Engem Ziegelwangelnek vagy
Aisleitnernek, Lulinszkynak vagy Pironcsáknak, Bergernek vagy
Fuksznak hívnak. De éppen úgy részt veszek a magyar állam
terheinek viselésében, mint bárki más. Munkám éppen úgy része
a magyar munkának, mint bárki másé.” Van itt valami igazság,
de a Nagy Péterek és Kis Istvánok mögött ezer megélt élet
van. És levonja a következtetést Szabó Dezső. „A magyar célú
történelmi egységet csakis a magyar teremthet meg.” Végezetül
visszatér a szerző egészen Szent István koráig. „A faji témakörnél
még csak egy megjegyzés van hátra. Tudományos életünk szégyene,
hogy még mindig kísért egy »szentistváni politika« ostoba
babonája. Ilyen politika nincs, az a gondolat, hogy a különböző
fajú és nyelvű népeken könnyebb uralkodni, mint az egységes
képletű népen; nem Szent István-i gondolat, hanem a régi világ
minden impériumának uralkodó elve. Abban az időben, mikor a
faji és nemzeti gondolat még csírájában sem volt meg, hogyan
adhatott volna szent István egy olyan politikai gondolatot, amely
a magyar nemzet kialakulásának és fejlődésének mai napig is
formáló ereje lehetne.”
Szabó
Dezső karácsonyi levelét 1934. november 24-én írta. De ma is
írhatta volna. „A mai magyar parlament egyetlen pártja: sem a
mai kormánypárt, sem a kormánypárt ellenzéki különítményei
nem alkalmasak a magyarság új honfoglalásának megvalósítására.
Mi ezt a magyar faj dolgozó tömegeinek rendszeres tervű
megszervezésével akarjuk elérni.” A 20 évesekhez írott
tanulmány (megjelent 1935. március 15-én) szintén a mai kor
nyavalyáira rezonál. Nézzük a Hungaroring világrengető
versenyét, nézzük, hogy az eszelősségig hajszolt sebesség, a
céltalanságba törő elsőbbségért való verseny hogy válik
pillanatok alatt halállá. Nézzük a futballmeccseket és szemünk
előtt holtan rogynak össze a huszonévesek. Nézzük ezt a
kegyetlen pénzzel vezérelt nemtudommicsodát. És Szabó Dezső
ezt a jelenséget 1935-ben sport delíriumnak nevezi. Így ír róla:
„Tömegonánia, és a szent emberi test piszkos elüzletesítése,
a minden testi és lelki adottságában az élet teljes gazdaságára
elküldött ember gigászi átkarikatúrálása csak szuszogássá,
csak rohanó vagy rugdosó lábbá, csak zúzó ököllé, stb.,
stb. Ez a sport düh a tömeg szadizmus gyilkos felszabadítása,
a lélekkel teljes szivárványú ember megszegényítése, egy szűk
mánia vak mechanizmusává. Ez a sport düh az emberi test megcsúfolása
és aljas üzleti kizsákmányolása, ez a nő áttorzítása
sport kancává, vagy sport szajhává. Ez a sport düh lázasan
terjedő vérbaja minden kultúrának, minden örökkévaló
emberi értéknek. Ez a sport düh a csonka- ember, a szemét
ember, az állat-ember lázadása a test és a lélek minden
gazdagságával teljes emberi ember ellen.” Egy fiatal katolikus
leány ír Szabó Dezsőnek, és akkor idézem az írót:
„1.
művészetem igézetével igyekeztem a kereszténységtől és általában
a vallásos hittől elidegeníteni, elcsábítani a lelkeket.
2.
Ellensége vagyok a katolicizmusnak és a legkülönösebb eszközökkel
próbálom aláaknázni a lelkekben. 3. Hogy idegen a fajok hódítása
ellen tiltakozó írásaim nagy veszélyt jelentenek a magyarságra.
4.
Hogy én a gyűlöletet teszem politikám tengelyévé. Pedig egy
új, tisztább levegőjű kort csakis a szeretet jegyében lehet
megvalósítani.”
Szabó
Dezső tételesen cáfol, és levelet ír a lánykának. Az írás
1936. február 16-án jelent meg. Olvassuk.
„Amikor
bement egy mezítlábas, rongyos ruhájú galíciai zsidó egy
magyar faluba, egy hordó pálinkával, és egy pár év alatt
hozzája szakadt a magyar paraszt munkájának minden eredménye,
földje, háza, tehenei, hozzászakadtak az ősi nemesi kúria s a
gazdag kalászú földek. És míg a koldusbotra jutott
magyaroknak ezrei mentek Amerikába, vak tántorgással idegen
kenyeret keresni: az ő fia mint főrendi házi tag széles
feszengéssel ült a vagyonba, a hatalomba, az élet minden jóságába:
ez Szeretet volt, ez tiszta keresztény levegő volt. Olyan tiszta
levegő, hogy éhes, ápolatlan magyar gyermekek ezrei fulladtak
bele. Mikor a germán középszerűség egyházban hadseregen,
Egyetemeinken, hivataljainkban stb. dús cirógatások közt jut
hatalomhoz, dicsőséghez, és a magyar zseni üldözve,
megtagadva, a kenyérminden lehetőségétől elzárva pusztul sírjába:
ez megint szeret, már majdnem erotika, ez megint tisztaság és
keresztény ájeres luft. De amikor én mint egy belém testesedve
érzem nyolcmillió magyar árvaságát, kitagadottságát, irtózatos
szenvedéseit, és felüvöltök, mint Cyrus király ama néma
fia: ne bántsd a magyart! – az gyűlölet.” Tehát Szabó
Dezső hét magyar miniszterelnökről vagy miniszterelnökhöz írt
vagy tanulmányt, vagy levelet. Háromról egy szót sem szólt
munkássága során. Érdekes, hogy nem foglalkozott Bárdosi Lászlóval,
pedig az ő személyisége a méltó írók tollára való. Nem
foglalkozott Kállay Miklóssal és nem foglalkozott ahogyan ő
nevezte a félig idióta Károlyi Mihállyal sem. De foglalkozott
Gömbös Gyulával, az egykori vezérkari százados halála után.
S megállapítja róla, hogy Gömbös fajvédő pártot alakított,
ami sajátságos, lármás és zagyva bárka. Ebben a bárkában
elfért Isten minden nem magyar állatjából egy-egy pár. Erős
hadonászású, sok kiállítású gyüledék ez. Na jól
megtisztelte Szabó Dezső a magyar honi fajvédőket. Aztán a
kezdeti antiszemitizmusa után Gömbös a magyar parasztot tűzte
ki vitorlának. Gömbös Gyula Szabó Dezső-i értelmezésében
egyetlenegy célt látott maga előtt, az érvényesülést. Szándéka
volt közepes képességeivel, hogy ő irányítsa a magyar életet.
Noha Magyarország szekerét ő tolta közelebb Hitlerhez és
Mussolinihez, állapítja meg nem éppen tisztelettudóan Szabó
Dezső. Darányi Kálmánhoz írt levelében arról győzködi az
ország miniszterelnökét, hogy óvja, mert óvni kell a magyarságot,
a rohamosan erősödő sváb, német, germán befolyástól,
melynek ezernyi jele tapasztalható, melyből kifolyólag a
magyarság saját hazájában háttérbe szorul. „Döbbentő az
a tény: hogy újabb időkben a németveszély taglalása, az
idevonatkozó nehéz aggódású tények feltárása, a magyar
lelkiismeret, a magyar öntudat és életösztön elé
megtiltatnak, eltiltatnak, elfojtanak, tekintettel: a velünk barátságos
idegen nemzetre.” Volt aztán olyan korszak is a magyar sajtó történetében,
hogy a Szovjetunióban történt botrányos esetekről csak akkor
írhattunk, szólhattunk, ha már előtte a szovjet sajtó megírta
saját magáról a botrányt. Kérés és felszólítás a Darányi
Kálmánhoz intézett levél, így: „Öntudatot, öntudatot, öntudatot
a magyarságnak, Miniszterelnök Úr, öntudatot mindenek előtt,
öntudatot mindenek fölött.” A szellemi honvédelem című
esszé hangos gondolkodás. „A szellemi honvédelem a nemzet
olyan egyetemes, örök szempontokra és végtelen célokra irányzott
megszervezése, hogy nem lehet hazafias, boci boci tarkák lelki
elpingpongozásával elintézni, még ha különben olyan meghatók
is azok. Az ilyen csak hangulati megnyilatkozások, bár valóban
szükség van ezekre is: röpkedő szitakötők a lélek fölött,
s egy új szél fúvásával könnyen és örökre eltűnnek.”
„Ahol a haza a nemzet nem börtöne és megcsonkítása az egyénnek:
hanem éppen vidám életre hívása összes termő lehetőségének,
egy egységes élet szabad alkotásában. Ahol egy magányos
gyermek joga nagyobb erő egy milliós hadseregnél, s az igazságnál
nincs erősebb parancs, és ahol a lélek minden tettbe mozdulásánál
őrt áll a nyitott szemű gondolat: – minden magyar ember felelős
minden magyar emberért, minden ember felelős minden emberért.”
Van egy tételem, írja Szabó Dezső: „melyet az utolsó évek
minden jelensége, minden arca adott össze bennem. Ez a tétel:
minél inkább kollektív ordítás egy kor, minél inkább
lobogtatja az egyedül idvezítő kollektivitás zászlaját:
egyedeit, annál féktelenebb individualitás mozdítja. Az étvágy,
a hatalom a félelem korlátlan, egyéni mozgatói.” Summázatként
olvassuk az íróóriástól: „A nemzetek az emberiség sajátos,
különleges történelmi műhelyei, melyek keretében mindenütt
történelmi közösség a maga egyéni értékeit termi meg az
emberi termés nagy gazdaságába. Ez a sajátos termés adja meg
az egyes nemzetek értékét… Néha egy maroknyi nemzet több
emberi értéket termel, mint egy sokmilliós behemót náció.”
Egy fiatalembernek is levelet írt Szabó Dezső. Jellegzetes Szabó
Dezső- i fordulattal szólítja meg az ifjú urat, egyszerűen
takonynak nevezi, majd változásképpen stilisztikai megfontolásból
később szelídít a jelzőn, és taknyikámnak szólítja.
Tudjuk, hogy Szabó Dezső nem fukarkodott az ilyesfajta megszólításokkal.
Amikor Németh László belebonyolódott a híg magyar és a mély
magyar osztályozásba, Szabó Dezső rögtön tollat ragadott, és
írt Németh Lászlónak, kivel korábban nagyon jó viszonyban
volt, és megszólította magát Németh Lászlót, így: Mélyikém!
Némethék Lacikája! Szóval Szabó Dezső tudott ütni és vágni.
És leírja most e fiatalembernek: „Többször mutattam rá a
viharban álló pusztai magyar pásztorra, amit a legmélyebb
magyar szimbólumnak érzek. Ha közeledik a fergeteg, kiszámíthatatlan
veszélyeivel, nem idegeskedik, nem hadonázik. Legyűri a süvege
elejét, előre hajolva botjára támaszkodik, és subája védelmében
órák hosszat is merev mozdulatlanul nézi összebújt nyáját.
Mintha mondaná a rábízott homályos lelkeknek: »a világ most
ijesztést játszik, de nem féljetek, addig nincs baj, amíg én
nyugodt vagyok és vigyázok.« Villám, dörgés, özönzápor,
bomlott szél elmúlnak, és annál áldóbb lesz a nap édes
melege, és gyorsabb a fű zendülése, a megáztatott rögökön.
Így kell tennie a magyarnak mai ítélet történelemben. Magába
kell mélyednie, megkeresnie legerősebb erőit, legtermőbb
hajlamait, s kifejleszteni azokat az egyetemes magyarság számára.
Előhívni, fejleszteni az együvé tartozást, a szerves összefogás
mély ösztöneit, kigyomlálni a magyar öntudatból az idegen, mérges
magvak dudváit, megszervezni a magyar lelket, a jövő védelem
és jövő lehetőségek gyors feladataira: Dolgozni, hinni, összefogni,
ez az egész magyar ösztönös mozdulata. Aki érez valami erőt
magában, s ereje érvényesülését az örök magyarság érvényesülésébe
építi be, az nem ijed meg a történelem mumus rángásaitól.
Hogyan félne az elmúló fergetegektől, amikor az el nem múlóban
éli meg életét?” Döbbenetes, szívszorító sorokat írt
Teleki Pálról Szabó Dezső. „Megint revolver dördült a
magyar sorson át. Egy önfeláldozó, magyar szívvel kevesebb
dobog.”
Egymáséhoz
nem hasonlítható sorsot élt meg Teleki Pál és Szabó Dezső,
de mégis azonosat. Haláluk után 1945 következett. Szabó Dezsőt
a Rákóczi téren temették el egy konyhaszekrényből eszkábált
koporsóba.
Teleki
Pálnak meg nem engedtek szobrot állítani Budapesten 1990-et követően.
Bíró Zoltán nagyon jó szolgálatot tett a Szabó Dezső-i esszékötet
válogatásával és közreadásával.
(Szabó Dezső válogatott esszéi,
Magyar Napló, 2009.)
Győri Béla
|