2009.09.11.
Népzenei
kultúmisszió
Beszélgetés Csík
Jánossal, a Csík Zenekar vezetőjével
– Milyen zenei környezetben nőtt fel?
– Apám sokszor hallgatott magyar nótát a rádióban, és
a lemezjátszó az akkori magyar slágereket ontotta. Ennél
fontosabbnak tartom, hogy a családi ünnepeken mindig daloltunk,
a legszebb népdalok és nóták szólaltak meg ilyenkor. Pályafutásomat
erősen meghatározta, hogy gyerekkoromban úgymond „jó társaságba”
kerültem; mert egy néptánccsoportba jártam.
– Zeneiskolában tanult meg hegedülni?
– Igen, ott ismertem meg alapfokon ezt a hangszert. Édesapám
döntött úgy, hogy járjak zeneiskolába. Szerinte a zenetanulás
tartozzon az életünkhöz. Kortársaimhoz hasonlóan gitározni
szerettem volna, de utólag nem bánom, hogy a hegedű lett az első
hangszerem. Akkor még nem gondoltam arra, hogy ennek később
milyen fontos szerepe lesz.
– Úgy tudom, hogy sem zeneiskolákban,
sem konzervatóriumokban, és sokáig állami felsőfokú intézményekben
sem volt mód népzenét tanulni. Ön kitől tanulta meg a mesterséget?
– Az alapokat egy klasszikus zeneiskolában tanultam. De más
a népzene, ennek elsajátításához régi hangfelvételeket, gyűjtéseket
hallgattam kazettán, hanglemezen és idős mesterekhez jártunk
ki Erdélybe. A ’70-es években kezdődött el a táncházmozgalom,
s egymástól is ellestük a különböző fogásokat. Nem voltak
állandó mestereim, de előfordult, hogy néha-néha tanácsot,
segítséget kértem az idősebbektől, ügyesebbektől.
– Másként kell kezelni a hegedűt, ha
klasszikus, vagy ha népzenét játszik?
– Igen, mert kissé eltér a hangszerkezelés technikája.
Leginkább a régi hegedűtartásra hasonlít a mienk. A hegedű
klasszikus tartása Paganini idejében vált használatossá. A régiek
a tenyerükben fogták a hangszert, aminek praktikus okai is
vannak. Ha nem a klasszikus tartás szerint fogjuk, kezeljük a
hangszert, kényelmesebb órákon át, lakodalmakban, mulatságokban
zenélni. Ki kell emelni, hogy vannak olyan kis titkok, fortélyok
a népzenei hegedülésben, amit a klasszikusban sosem tanítanak.
Tehát hiába tanul valaki éveken át klasszikus hegedűtechnikát,
nem biztos, hogy tudni fog jól népzenét játszani. Ezeket a
fortélyokat el kell lesni az idősebbektől.
– Tanítással is foglalkozik? Előfordul,
hogy önhöz is fordulnak tanácsért a fiatal népzenészek?
– Több magántanítványom volt, de hál’ istennek
vannak olyan művészetoktatási iskolák, ahol a hangszeres népzenét
is tanítják. Jelenleg én is tanítok Kalocsán a „Hétszínvirág”
A.M.I.-ban már négy éve. Most kevés magántanítványom van,
mert szerencsére oly sok a fellépésünk, hogy nem tudok
rendszeres tanítást vállalni. Tehát a szándék megvan rá részemről,
de tudom, a tanítást nem lehet félvállról kezelni. Fontosnak
tartom, hogy a fiatalok tanuljanak népzenét az elektromos
hangszerek korában. Ne a gépekre támaszkodjunk, mert így sosem
jutunk el az alkotás öröméhez. Természetesen sok gyakorlással
jár az autentikus népzene megszólaltatása, de ez okozhat valódi
örömet mind a zenésznek, mind a hallgatóságnak, s nem a gépzenélés.
– Minek mondja magát? Népzenésznek?
Hegedűsnek?
– Még sosem definiáltam magam. Népzenész vagyok. Nem
tartom énekesnek magam, de talán nem baj, ha éneklek is.
– Miért lenne baj? Hiszen jó hangja
van. Mennyire fontos, hogy egy népzenész ismerje a kottát?
– Régebben ennek nem volt nagy jelentősége. Sok cigányzenész
volt, aki nem ismerte a hangjegyeket, de ügyesek voltak, s fül
után lejátszották a darabokat. Ez ma már nem megy. Egy népzenész
számára szükséges, hogy ismerje a kottát, mert sok olyan
feladat van, melyhez emlékeztetőül szolgálnak a kottafejek.
Egy népzenei dallamot viszont sosem lehet megfelelő pontossággal
leírni, így a kotta nekünk egy fontos fogódzkodót jelent.
Bartók Béla volt annyira igényes, aki még a sóhajtásokat is
beírta a kottákba.
– Huszonnégy évesen hozta létre a Csík
Zenekart. Hogyan állt össze az együttes?
– Békéscsabán dolgoztam zenészként egy táncegyüttes
mellett. Haza akartam költözni Kecskemétre, s egy ottani barátommal
összeálltunk zenélni. Először csak ketten-hárman léptünk
fel, s több személyi változás után értünk el a jelenlegi
szintre. Ezek a személyi változások hasznosak voltak, hiszen az
új tagok új zenei ismereteket hoztak, s ezekkel gazdagodtunk. A
sok díj, fellépési lehetőség, a külföldi koncertek azt
igazolják, hogy jó úton haladunk.
– Mára kialakult a zenekar rajongótábora.
Eleinte csak Bács-Kiskun megyében voltak ismertek?
– Először a helyi táncegyüttesek kísérő zenészei
voltunk. Ez egy külön műfaj, amit jól meg kell tanulni. Táncházas
zenészekből lettünk koncertezők. Később a jászsági és a
szolnoki táncegyüttesnek voltunk a kísérő zenészei, így már
a megyén túl is ismertek minket. Az igazi országos ismertséget
a ’90-es évek végére szereztük meg.
– 2000-ben kint voltak a kulturális
delegáció tagjaiként a Sydneyi Olimpián.
– Ez egy óriási megtiszteltetés volt. Kiváló előadóművészek
és olimpikonok társaságában lehettünk, muzsikálhattunk és
így több barátság született ebből az ausztrál útból.
– Említette a táncházat. Miben különbözik
egy táncházi fellépés egy művelődési ház koncertjétől?
– Nincs időbeli megkötés a táncházban arra, hogy egy
táncrenden belül mennyit kell muzsikálnunk, természetesen
megtartva a szokásos, a táncosok által kért időket A táncháznál
nagyon fontos, hogy a tánc az elsődleges. Nekünk ilyenkor a tánc
alá kell muzsikálnunk. A táncosok számára olyan sorrendben
kell muzsikálni, hogy a hangulat egyre emelkedőbb és a zene minél
sodróbb erejű legyen. Egy ilyen folyamat akár 40 percig is
eltarthat. Ehhez nagyon sok dallamot kell ismerni. A koncerteken
viszont öt-hat percen belül kell megvalósítani azokat a
legjobb pillanatokat, amiért érdemes a népzenét szeretni vagy
hallgatni. Az a célunk, hogy a koncerteken ne csak mulattassuk a
publikumot, hanem néhány gondolatot is átadjunk a hallgatóságnak.
Hiszen a népzene mindennapi érzelmeket közvetít: szerelmet, bánatot,
fájdalmat, szomorúságot.
– Játszanak gyimesi népzenét is.
Ennek a módszerét Erdélyben lesték el?
– Gyimesi zenét jelenleg csak egy feldolgozott fúvós
zenei összeállításban játszunk. Az esetek többségében régi
felvételekre támaszkodunk, mert nem jártunk sokat Erdélyben.
Mi nem is tudjuk olyan szinten eljátszani az adott darabot, mint
az erdélyiek, mert máshol szocializálódtunk. Más környezetben
nőttünk fel. A városi folklór ezért is különbözik a
falusitól.
– Budapesten nagyon népszerű a Fonó.
A táncház. Egy urbánus fiatal tud-e hitelesen népzenélni?
– Egy városi fiatal ugyanúgy szívvel-lélekkel tudja
szeretni és játszani a népzenét, mint egy falusi. Az biztos,
hogy a fővárosban, éppen az előbb említett szocializálódás
miatt, másként tanuljuk meg a néptáncot, vagy a népzenét.
Aki nagyon igyekszik, tehetséges népzenész, néptáncos lehet a
nagyvárosokban is. A táncházaknak nem is az a lényegük, hogy
magas szinten sajátítsuk el a néphagyományokat, hanem maga a
szórakozás, ahogy faluhelyen is. Ugyanúgy jól érezhetjük
magunkat néptáncot ropva a fonóban, mint egy falusi csűrben.
– Egyszer azt nyilatkozta a népzenéről:
„ember zene”. Mit kell ezalatt érteni?
–
A népzene egyrészt azért „ember zene”, mert manapság sok
helyen elektromos masinák adják a zenét. Másrészt, mert az
emberi érzelmeket közvetíti. A népzene szépen szól a
szerelemről, a bánatról, a becsületről, a hazaszeretetről,
és az erkölcsi normákról is. Azért is emberi a népzene, mert
azon a nyelven szól, amire édesanyánk megtanított minket és a
régiek őszinte, igaz bölcsességét őrzik meg a dallamok. A népzene
több generáción keresztül tisztul le, ezért azt a dalt, ami
nem jó, hamar elfelejtik. Ennél sajátosabb muzsika, ami a lélek
igaz tükre, nem létezik a földön. Vannak jó zeneszerzők és
zenekarok, de ebben a gépektől vezérelt világunkban nagyon jó,
hogy van „ember zenénk” is.
– Mit lehet autentikus népzenének
tekinteni? Hiszen a népzene, ahogy a nyelv is, folyton változik.
– Köszönöm a kérdést. Sokan vitatkoznak azon, hogy mi
is a hiteles. Egyesek szerint az, ha nem változtatunk azon, amit
egy régi hanglemezen hallunk. Ez csalóka lehet, mert ki tudja,
hogy az adott prímás a felvételt követő napokban ugyanúgy játszotta-e
az adott darabot, mint ahogy a lemezen fennmaradt? Az is egy
folyamat része, ahová az adott felvétel időpontjáig eljutott
az előadó. A népzene állandóan változik a történelmi,
gazdasági, társadalmi hatások miatt. A különböző népcsoportokkal
való együttélés is kihat a népzenére. Az autentikusságot
nem szabad mereven kezelni, de a dallamban lévő zenei, gondolati
értékeket meg kell becsülni, s mindig alázattal közelítsünk
feléjük. A régi felvételek óriási kincset jelentenek, mert
útmutatóak számunkra, de nem mindig érzem azt, hogy pont úgy
kell ma is játszanunk, mint akkoriban. A Csík Zenekar műsorát
úgy szerkesztem meg, hogy legyen benne régi katonadal, népzene,
alternatív rock és tradicionális blues. Ezzel is demonstráljuk,
hogy változik a világ, s mindegyik műfajhoz alázattal kell közelíteni.
– Azzal, hogy rockot is játszanak, elérik
azt, hogy olyanok is megismerjék a népzenét, akik eddig csak az
általános iskolai énekórán hallottak róla, s nincs jó emlékük
a folkmuzsikáról?
– Ez az egyik célunk. A Magyar Rádióban ma nagyon ritkán
vagy egyáltalán nem szólal meg népzene. Régen a műsorszerkesztők
túl sokszor adták le azokat a muzsikákat, amik igencsak távol
voltak az igazán szép népzenei dallamoktól, vagy oly sokszor közvetítették
a valóban szép dallamokat Kodály gyűjtéseiből, hogy sokan
eltávolodtak a népzenétől. Ma a médiában nincs népzene, sőt
magyar nóta sem. Az arányokat sosem találjuk el. Tudhatjuk,
hogy egyes országokban hány népdalt gyűjtöttek. A németeknél
néhány ezer dalról van szó, míg nálunk több mint százezerről.
Ez hatalmas különbség. Hiába vagyunk birtokosai ennek az óriási
népzenei kincsnek, a tévék, rádiók nem játsszák őket. Bulgáriában,
Szerbiában, Horvátországban sokkal jobban megbecsülik a helyi,
saját muzsikát.
– Pedig lenne igény a népzenére
Magyarországon, ezt bizonyítja a Csík Zenekar több telt házas
koncertje is.
-Sok fesztiválon
vettünk részt külföldön, amin a népzenei produkció vitte el
a díjakat. Népzenei kulturális értékünk rendkívül nagy
jelentőséggel bír, de ezt mégsem veszik észre a médiában.
Ez olyan, mint a sport. Hiába vannak szép eredmények a vízilabdában,
csak a fociról szólnak a hírek. Nemzeti értékeinket pedig őrizni
és ápolni kéne.
–
Tehát kulturális missziót is végeznek?
– Talán igen, mert közelebb visszük a fiatalokhoz a népzenét.
Ahogy említettem, koncertjeinken rockot is játszunk. Így sokan
csak emiatt jönnek el. Kezdetben! Mert idővel megkedvelik a népzenét
is. Sőt népzenei koncertekre is eljárnak. Több olyan
visszajelzést kaptunk, melyek ezt igazolják. Eddig a népzenét
szeretők elutasították a rockot, a keményebb muzsika kedvelői
pedig szégyelltek folkos dallamokat hallgatni. Örülök neki,
hogy ez a tendencia megváltozott, mert igazából jó zene van!
Egyfajta nyitottságra neveljük így a fiatalokat.
– Most azt írják, hogy a folkzenén kívül
világzenét is játszanak. Mit is jelent ez a szó, hogy világzene?
– Ezt a szót annak idején a kiadók találták ki. A világzene
gyűjtőnév azokra a zenei stílusokra jellemző, amelyek sem a
klasszikus zenébe, sem a világ nagy részén elterjedt könnyűzenébe
nem illeszthetőek. Az a baj, mikor a zenészek ezt félreértik,
s azt hiszik, a világzenén belül nincsenek korlátok, mindent
szabad. Egy műfajnak – akár a népzenének, a rocknak, a
dzsessznek – kialakult szabályai vannak, s azokat be kell
tartani ahhoz, hogy jó alkotás szülessen. A szabályok betartása
és a jó belső kreativitás együttesen vezethet el a sikerhez.
– Mennyire kell alkalmazkodni egyes számok
átírásánál a közönség igényeihez?
– Vannak olyan populáris dallamok, amiket kedvel a nép,
de semmilyen értéket sem hordoznak. Az nagyon jó, hogy az
alternatív rock műfaján belül olyan előadókat találtunk,
akik már értékes számokat alkottak. Tény: azóta, hogy
feldolgozásokat játszunk, sokkal több meghívást kapunk. Amúgy
szerintem ez azért is volt jó és sikeres gondolat, mert így
sokkal több embernek szerzünk örömet. Nemcsak a népzene
hallgatóinak, hanem az alternatív rock kedvelőinek is. A Művészetek
Völgyében például azt láttuk, hogy azok, akik a Kispál miatt
jöttek el, épp olyan örömmel táncoltak a „De szeretnék...”
című Kispál-nótára, mint például egy csárdásra az erdélyi
Kalotaszegről. Tették ezt korosztálytól függetlenül.
– Milyen módon kell megtervezni egy
koncertet ahhoz, ha többféle stílusú hallgatóságnak kell
megfelelni?
– Koncertjeink keretes szerkezetűek. Autentikus népzenével
kezdünk, aztán a koncert közepén jönnek az átdolgozások,
majd a végén visszatérünk az igazi kincsekhez, az eredeti népzenei
összeállításokhoz. Azért, hogy mindenkinek esélyt adjunk
arra, hogy találkozzon a népzenével. Ezt a metódust nagyon jól
fogadja közönségünk.
– Néztem a koncertnaptárt, s látom:
nagyon be vannak fogva. Októberig egy héten legalább öt
koncertjük van. Budapest, vidék, Szabadka, s még sorolhatnám.
Ez nem fárasztó?
– Az, de megpróbálunk eleget tenni a felkéréseknek.
Ugyanúgy játszunk egy százfős ballószögi közönségnek,
mint egy többezres publikumnak egy nyári fesztiválon. Egy kissé
elfáradtunk, s októbertől kevesebbet lépünk fel, új dalokat
próbálunk, s azokat jövőre már elő szeretnénk adni. Arra törekszünk,
hogy eddigi értékeinket és sikereinket minél tovább meg
tudjuk őrizni.
– A Millenáris Parkban beszélgetünk.
Igaz, hogy december 30-án majd egy előszilveszteri koncertjük
lesz a Millenáris Teátrumban?
– Ez már hagyomány nálunk. Idén nemcsak mi lépünk
fel, hanem vendégművészeink is lesznek. Terveink szerint eljön
Sándor György humorista, s meghívtunk egy swingzenekart is.
Minden bizonnyal meglepetésvendégünk is lesz. Erre az óévbúcsúztatóra
ugyanúgy várjuk szeretettel lapjuk olvasóit, mint a többi
koncertjeinkre.
Medveczky Attila
|