vissza a főoldalra

 

 

 2009.09.11. 

John Webster: Amalfi hercegnő

(Nemzeti Színház Nagyszínpada)

A Shakespeare-től úgy nagyjából 20 esztendővel fiatalabb John Webster életéről igen keveset tudnak az irodalomtörténészek. Születésének és halálának pontos dátuma sem ismert, úgy 1580 körül, valahol London külső részében látta meg a napvilágot, és 1634 táján adta vissza lelkét a Teremtőjének. Mindössze két, olasz témájú drámája maradt az utókorra, az egyik az 1611-ben írt A fehér ördög, a másik pedig az 1612-ben keletkezett és 1614-ben bemutatott Amalfi hercegnő. A fehér ördög című drámáját az 1984-85-ös évadban a Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház Ruszt József rendezésében tűzte műsorára, és azóta magyar színpadon nem játszották. Az Amalfi hercegnő magyarországi ősbemutatója 1996-ban a Miskolci Nemzeti Színházban volt, és Telihay Péter vitte színre. Utána Tim Carroll, a londoni Globe színház rendezőjének irányításával a józsefvárosi Bárka vette fel 2000 decemberében a repertoárjába, majd 2006 márciusában Nyíregyházán, Koltai M. Gábor vezetése alatt a Móricz Zsigmond Színházban láthatták először a nézők. A pesti Nemzetiben pedig ez év május 15-én tartották a premierjét.

Az Amalfi hercegnő tipikus angol reneszánsz, úgynevezett Jakab-kori rémdráma. Bonyolult és sok szálon fut a cselekménye, alakjainak java része velejéig romlott, elvétve akad benne normális, emberi érzésekkel felruházott szereplő, viszont annál több az ármány, a gyilkosság, az árulás. Mindeközben ömlik a vér. A korabeli ember kedvére riadozhatott és borzonghatott. Napjainkban is van ehhez hasonló műfaj, a thriller, aminek nézése közben a mai közönségre is a frászt hozzák rá: iszonyodhat és ijedezhet. Webster drámájának színhelye a dél-itáliai Amalfi városa, cselekményideje pedig 1504 és 1510 közötti időre tehető. A hercegnő fiatalon, gyermektelenül megözvegyült, idősebb bátyja magas egyházi méltóságot tölt be, ugyanis bíboros, Ferdinánd pedig Calabria hercege. E két úriember hallani sem akar arról, hogy húguk újra férjhez menjen, rettegnek, nehogy rangon aluli házasságot kössön. De a hercegnő fittyet hány fivérei határozatára, a legnagyobb titokban hozzámegy titkárához, Antonióhoz, és három gyermeket szül neki. A gyanútlan hercegnő bizalmába fogadja Bosolát, akiről nem tudja, hogy testvéreinek kémje, ezen felül bérgyilkos. A két férfi értesül a nászról, tajtékzik, és az elvetemült bíboros arra utasítja Bosolát, hogy végezzen a hercegnővel. Bosola előbb a kisgyermekeket, a komornát, végül a hercegnőt öli meg. A bíboros megszabadul saját szeretőjétől, majd utasítást ad, hogy Bosolát is tegyék el láb alól. Bosola a kápolnában a bíboros helyett Antoniót szúrja le, majd a bíborossal is végez. Ferdinánd bosszút akar állni testvére gyilkosán, megvívnak, és egymás kezétől esnek el.

Ezt a szövevényes, erőszaktól meg sötét alakoktól hemzsegő történetet Balázs Zoltán rendező – udvariasan kifejezve – érdekes, az igazat mondva: kereseten modernkedő, újdonsághajhászó, egyénieskedő felfogásban viszi színre. Koncepciójából teljes mértékben hiányzik az olyan ódivatú elképzelés, hogy a színészek eljátsszák a darabot. Ilyesmiről szó sincs. Lerövidíti a tragédiát, ami nem baj, a díszleteket, valamint a jelmezeket a végtelenségig stilizálja. Gombár Judit a szereplőket olyan túl- vagy kevésbé cicomázott, bő köpönyegekbe bújtatja, amik társadalmi helyzetüket illusztrálják. Koponyájukra valamiféle, a jellemüket kifejező, bábfiguraszerű pótfejeket rak. A színészek ezektől hórihorgasak lesznek, és esetlenül mozognak. Ezen kívül még igencsak méretes kesztyűket hordanak, a bíboros a mutató és középső ujjával állandóan áldást oszt, a herceg a mutató ujját fenyegetően nyújtogatja, a hercegnő lapátkezeivel simogatni próbál. A színészek furcsa, fejhangon, időnként éneklő hangsúllyal és hanglejtéssel szavalják el a szövegüket. Ez a többszörösen bizarr látvány és hol vontatott, hol nyávogó beszédmodor először meghökkenti az embereket, leköti a figyelmüket, jó félórájukba beletelik, mire agyukban helyükre kerülnek a dolgok, megértik a miérteket, megtudják, ki kicsoda, kivel és ki ellen van. Amikor ezzel végeznek, utána viszont a nehézkes nyelvezettől, a statikus előadásmódtól, vagyis attól, hogy a színpadon nem történik semmi, az egész produkció végtelenül unalmassá kezd válni, és még a legvadabb különcködéseken megedződött néző is tűkön ülve várja, mikor gördül le végre-valahára a függöny. Árnyalt művészi játékra a jelmezek nem adnak módot, így a színészeken nincs is nagyon mit számon kérni, igyekeznek becsületesen helytállni. A címszerepet Péterfy Bori kapta, neki amúgy sem erőssége a tiszta artikulálás, most is eldarálja a monológjait és a dialógusokat. A főgonosz bíborost Kulka János, a tőle egy fokkal különb Ferdinánd herceget László Zsolt, a naiv Antoniót Makranczi Zalán alakítja. A gyilkológép Bosolát Sinkó László, a hóhért és az orvost Hollósi Frigyes személyesíti meg. A négy tagból álló kórust László Attila, Mátyássy Bence, Ort Péter és Földi Ádám alkotja. Bánfalvi Eszter a főpap szeretőjét, Söptei Andrea a hercegnő szolgálóját kelti életre. Vajon meddig lesz műsoron ez a publikum tűrőképességét próbára tévő darab?

 

Dr. Petővári Ágnes