2009.09.15.
Megjelent a Havi Magyar Fórum szeptemberi száma!
A
tartalomból:
Csurka
István :Áldozat
Sorskérdésünk
sorsa (39.)
Teleki
eddig nem ismerte személyesen Istóczy Győzőt, de hírét és működését
igen, és beszédeinek gyűjteményét is olvasta, régebben.
Egyenességéért, szókimondásáért nagyra becsülte, de a zsidókérdés,
amely működésének középpontjában állt, harminchárom éves
korában még nem érintette meg. Több esetben is beleütközött
a zsidókba, amint a Teleki birtok gazdálkodása egyre inkább reá,
és már nem az apjára hárult. Természetesen soha nem hagyta
becsapni magát, észrevette azonban, hogy apját és tiszttartóit
többször is megrövidítették korábban. Ezt azonban veleszületett
zsidó hajlamnak tartotta, és inkább mosolygott rajta, mintsem
valamilyen általános politikai válaszon törte volna a fejét.
„Majd adok én nektek!” – gondolta. Képviselőként és az
úri kaszinóban, ahová keveset járt, de meg-megfordult, aztán
a sajtóban és az irodalomban is észlelt zsidó túltengést, de
nem sokat törődött vele. Egyike volt a Telekieknek, fiatal, erős,
egészséges, nem szeretett apró kérdésekkel bíbelődni. Sem képviselőként,
sem pedig gazdálkodásában, ahogyan ő szerette mondani: „gróf
Szántóként” és „báró Vetőként” – az apját átejtő
zsidó terménykereskedőket hívták így – nem kívánt
belemerülni ebbe az igencsak másodrendű kérdésbe. Most pedig
itt állt előtte egy eléggé megviselt öregember, aki fáradt
lehet, de méltósággal tartja magát, s akivel kapcsolatban
feltartóztathatatlanul az az érzés tört rá, amint közeledett
feléje, hogy „a zsidók áldozata”. „Ezt az embert tönkretették”
– villant át rajta, miközben előre nyújtott kézzel és
mosollyal lépdelt felé.
Balassa Sándor:
Szabó Dezső zenei profilja
1995-ben Szkladányi Péter, a Pécsi Szimfonikus Zenekar igazgatója
a zenekar részére egy zenekari mű komponálására kért fel. A
felkérés alkalmat kínált régi tervem megvalósítására;
zenei portrét festeni kiemelkedő magyar alakokról. Példaképnek
Liszt Ferenc „Történelmi arcképek” c. zongoraciklusa kínálkozott,
ahol korának politikusai mellett Petőfi, Vörösmarty és Széchenyi
alakját is felidézte. A „Négy arckép”c. darabomhoz Kőrösi
Csoma Sándort, Sinka Istvánt, Szervánszky Endrét és Szabó
Dezsőt választottam. A négy választott géniusz szellemi nagyságukkal,
kivételes művészi minőségükkel, a magyarsághoz fűződő hűségükkel
kerültek közel hozzám. Nevüket beírták a hazai és egyetemes
kultúra aranykönyvébe.
Kocsis Géza: Győr-Moson-Sopron megye Árpád-kori eredetű
templomai (5.)
Lébény – Szent
Jakab-templom
Lébényben
ugyanakkor igen jelentős művészeti változást is nyomon követhetünk.
Eddig általában csak a szentélyt boltozták és a hajókat
famennyezet fedte. Itt a templom teljesen boltozott volt és
finoman megdolgozott kváderköveit gondosan válogatták a fertőrákosi
kőbánya megfelelő rétegeiből, s ott is faragták, majd vízi
úton szállították ide. A ma is látható, többnyire nagybetűket
ábrázoló kőfaragójegyek (melyek a végzett munka minőségi
ellenőrzésére és elszámolására készültek) szerint 60-70 kőfaragó
dolgozott a templomon. Ugyanekkor a finomabb, díszesebb részeket
kis létszámú, művészi munkát értő mesterek faragták.
Dr. Kiss Lajos:
Prof. Dr. Király István
Király István
tudós volt. Egyetemi tanár, akadémikus. Mikszáth Kálmánról
könyvet írt. Számtalan esszét és tanulmányt publikált. Ady
monográfiája hatalmas munka, példája annak, hogy milyen egy
valódi filológiai teljesítmény s az igényes irodalmi szintézis-teremtés.
Pár évig a szegedi egyetemnek is tanára volt. Az általa
vezetett tanszéki értekezletek mindig tudományos igényességgel
zajlottak. Távozása után évtizedekig leveleztünk. Volt olyan
küldeménye, amelyre ráírta: éjszaka is kézbesítendő. Mit
tartott ilyen fontosnak? Nem a címzett személyét. Álláspontjának
kifejtése felhangolta, a küldetés érzéstől áthatott ember
mindig dinamikus. Megtisztelt azzal, hogy közösen szerkesztettük
a Szegedi Fiatalok című antológiát. 1986-ban az írószövetség
közgyűlésén felszólaltam, amikor a helyemre visszaültem, Király
megjegyezte: ezt nem kellett volna elmondanod. Pár nap múlva a
Szabad Európa beolvasta felszólalásomat. Kapcsolatunk nem
romlott meg, nagyobb lélek volt annál. A körülmények úgy
hozták, hogy mindketten a budapesti egyetemen tanítottunk.
Olykor találkoztunk, és megbeszéltünk valamely irodalmi kérdést.
Mindig szakított rá időt, érdeklődése változatlan maradt.
Tertinszky Edit:
Ortutay Gyula, mint rádiós
Ortutay
viszonylag békés, politikailag semleges korszakban kezdett
dolgozni a rádióban. A második világháború kitörése után
egyre jobban eluralkodott az intézményen belül – érthetően
a munkatársak között is – a direkt naprakész politizálás.
Ortutay, aki Bajcsy-Zsilinszky Endre köréhez tartozott, a német
törekvésekkel szemben olykor burkoltan, passzívan, olykor nyíltan,
aktívan tanúsított ellenállást. Utóbbira példa: 1944. március
20- án, Kossuth Lajos halálának ötvenedik évfordulója alkalmából
a Vigadóból rádiós közvetítést terveztek, ahol Ortutay
Gyula, Kosáry Domokos, Zilahy Lajos mondtak volna ünnepi beszédet.
1944. március 19-én a németek puccsszerűen megszállták
Magyarországot, benyomultak a rádióba is. Vitéz Náray Antal
elnök és vezető munkatársai távoztak posztjukról. A közvetítést
letiltották, keresték a kijelölt szónokokat. Ortutay a Múzeum
körút egyik könyvesboltjában bujkált, félt a letartóztatástól.
Legéndy
Péter: Gyorsvázlat egy magyar író arcához
Sarusi Mihály
írásművészetét nem kell különösebben bemutatnom olvasóinak,
hiszen éveken át több-kevesebb rendszerességgel publikált
lapunkban elbeszéléseket-novellákat, s a hetilapban is közölt
olykor egy-egy cikket. Érdekes, hogy Mihály, aki szinte egész
életében tudta, hogy hol van a helye – jóllehet olykor mások
terelték oda, ahová nem akart menni, ahol nem akart lenni –, mégis
egész életében a helyét kereste, minden írásával, minden
sorával igyekezett magát meghatározni. Mikor rákérdeztem,
hogy miért ír, mi a célja, milyen megfontolás vezeti a tollát?
– egy Páskándi regényről kezdett beszélni, melyben a történet
kezdete előtt vagy ötven oldalon át arról értekezik az író,
hogy mi a regény, s ott olvasható az elbeszélő irodalomról,
hogy a régi írók a képzeletük szabad szárnyalását írták
meg, a mai írók viszont sokkal inkább riporterek, mert azt nem
lehet, nem tudják elképzelni, hogy a zűrzavarból, amiben élnek,
mi lesz.
Losonci Miklós:
Szervátiusz Tibor szobrai között
Mint
mindenkinek, Szervátiusz Tibornak se sikerült minden monumentális
terve, a budai várba elképzelt 1848-as emlékműve. Nem született
ebből nemzeti emlékhely, és leonardói koncepciója volt az is,
hogy „A Dunán átívelt Hadak útja acélból, fölötte a
Szent Korona pontos, aranyozott mása.” Hamvába hullt ez az álom,
nem az első a világon. Michelangelo se tudta megvalósítani II.
Gyula pápáról mintázott szoborcsoportját, megfojtotta az
emberi irigység, Vadász György díjnyertes Nemzeti Színház
terve se testesült, ha háromszor erőtlenebb tervet villantott
volna fel, ma az ő építménye magasodna a Duna-parton, Szervátiusz
Tibor sorsa is ez, de e versengésben mégis az övé a pálma, létrejött,
mert létrejöhető alkotások győzelme. Erős igazságot
tartalmaz vallomása, mely hitét, módszerét foglalja egységbe:
„kell ugyanis a kapcsolat, a kemény munka, a küzdelem a faragáshoz…
Nekem ez az elvem, de ugyancsak így dolgozott Michelangelo, aki
szintén nem engedte, hogy más hozzányúljon a munkáihoz.” A
szobrászat is a legmagasabb rendű művészet, mint a zene, a költészet,
az építészet, a plasztika is a felsőfokot közelíti mint a
piktúra és minden tárgyformálás, azt azonban bízvást
elmondhatjuk, hogy az izmok megfeszülésével a legférfiasabb művészeti
ág. Egyik szobor kezdeményezi a következőt, Szervátiusz Tibor
munkássága is szerves, szünet nélküli teremtő tevékenység,
ahol minden opus összefügg egymással, egység a határtalanságban,
a saját fogalmazását kölcsönözve: „egy alkotási folyamat
az egész életem”.
Szőcs Zoltán:
Noteszfirkák
Hát bizony,
nagy bajok vannak az oktatás körül is. Tanár ismerősöm meséli,
hogy az érettségire készülő, azaz 18 éves nebulói miféle válaszokat
képesek produkálni. A kérdésre, hogy ki írta a Háború és békét,
felcsillant a leányka szeme, és már mondta is: Tolsztojevszkij.
A másik eset nemzeti irodalmunk területéről való: „Balassi
Bálint a XVI. század legnagyobb költője, szerelme Losonczy
Anna volt, akinek fedőneve Júlia.” Abban biztosak lehetünk,
hogy a III/IIIas ügyekről többet olvasott ez az ifjú, mint a
reneszánsz költészet remekeiből.
Keresse a Havi Magyar Fórumot csütörtöktől az újságárusoknál!
Vagy
fizessen rá elő.
Információ: info@magyarforum.hu
|