2009.09.11.
A kormány egymás ellen játssza ki a vasutasokat
Régi
igazság, hogy a vasút az ország vérkeringése. Most úgy látom,
ebben a vérkeringésben torlódást akarnak okozni, rögképződést,
ami infarktushoz vezet. Ki akarják véreztetni a vasutat? Ezért
kerestem meg Bárány Balázst, a VDSZSZ alelnökét.
2000 km
vasúti vonalat akarnak megszüntetni. Erről nyilván ön is értesült.
– Persze, hogy értesültünk róla, és tiltakoztunk is.
Összehívattuk a vasúti egyeztető bizottságot, de csak 4-ére
tűzték ki a tárgyalást, mert a miniszter egyéb bokros teendői
mellett már csak ezt a napot tudta kijelölni magának. Már arra
is gondoltunk, hogy helyfoglalási engedélyt kérünk a minisztérium
elé sátrat verünk, és amikor a miniszter int az ablakából,
betódulunk. Modortalannak tartom, hogy amikor ilyen jelentős
gondok feszítik a vasút háza táját, háromszor is időpontot
kell módosítani, mert Molnár Csaba nem ér rá. Bismarcktól
tudjuk, akkor kell egy dolgot komolyan venni, amikor azt hivatalos
helyen cáfolják. A szárnyvonalak megszüntetése örökzöld.
– Tulajdonképpen a 2007-es Kóka-féle
tervet porolták le és vették elő újra?
– Kóka-tervnek sem nevezném, mert ez terv volt már Lotz
idejében is. A közlekedési tárca majdnem mindig a liberálisok
kezében összpontosult. Az első SZDSZ–MSZP kormány idején még
a Tudományos Akadémiát is felkérték, hogy készítsen egy
tanulmányt, persze akkor még nem 2000 km-ről szólt a történet.
Ezekre a vonalakra csak papíron fordítanak jelentősebb összegeket,
a valóság mást mutat. Gyakran járom az országot úton, vasúton,
és látom, mivé züllesztették a hálózatot. Bangladeshben van
hasonló hosszúságú eljutási idő. Pont azért, mert az állagmegóvás
is rendre elmarad. Ezeknek a vonalaknak nagy részén 20-30 kilométerrel
vagy ennél lassabban tudnak csak közlekedni – biztonsággal
– a vonatok. Az lenne a minimum, és ezt többször fölvetettük
már fórumokon, hogy a mellékvonali közlekedés korszerű és költségtakarékos
eljutást biztosító eszközzé válhasson ismét. 60-70-80 km-es
sebességű pályaszakaszokat kellene tartalmazzon a jelenlegi 30
km-es szakaszok helyett. Egyébként korszerű vasúti hálózatoknál,
a németeknél, franciáknál a mellékvonalakon 100-
120 km/h
a vonatok sebessége. Értelemszerűen ennek megfelelően használják
is a polgárok. Nálunk a 30 km-es sebesség miatt nem veszik igénybe,
hiszen kevés embernek van annyi ideje, hogy egy 50-60 km-es utat
több óra alatt tegyen meg. Inkább vállalja, hogy rossz utakon
megy a rossz autójával.
– Tehát a felesleges szárnyvonalakat
be kell zárni?
– Igen, de ehhez nyilván gazdaságilag alátámasztott döntések
kellenek. Azt gondolom, hogy a szakszervezetünk mindenben kétségkívül
partner, aminek van racionalitása. Ez azt is jelenti egyben, hogy
egy rehabilitációs eljárásnak is meg kell kezdődnie, ami
megint csak forrásokat igényel. De inkább hagyják ott
pusztulni. Csúf seb ez az ország testén. De van itt más is:
ahogy megszimatolta a Volán-vezetés a kormányszándékot a szárnyvonalak
felszámolásáról, azonnal bevetették a legkorszerűbbnek számító
autóbuszaikat, hogy az utasokat magukhoz édesgessék, és az elkövetkezendő
időben fel lehessen mutatni, hogy a vasúti közlekedés ezeken a
vonalakon már a hattyúdalát is elénekelte. Erkölcstelen és
gazdaságtalan eljárás ez, hiszen ebben is van szomorú
tapasztalatunk, hogy azokon a vonalakon, ahol korábban megszűnt
a személyszállítás, a Volántársaság egy darabig viszonylag
korrekt menetrendekkel és járművekkel szolgálta az utasokat,
egy idő után visszaállt a fapados közlekedés.
– Nem korrekt eljárás ez a Volán részéről,
segíteni a vasút sírjának megásását.
– Valóban nem elegáns eljárás ez, mert hiszen az ő működési
engedélyükben a sírásás nincs benne. De tréfán kívül az
azért örömmel tölt el, hogy a Volán-társaságok
szakszervezeteivel együttműködünk ebben a kérdésben, egymás
érdekeit számba véve tudunk közös álláspontra jutni, és
azt is remélem, hogy ez meg is marad és nem tudnak viszályt szítani
közöttünk. Emberek ezreinek a sorsát teszi még ingatagabbá
ez a vasúti terv. Sajnos ezentúl még tervbe vették azt is,
hogy megkurtítják a fővonali menetrendet is.
– Az mit jelent, hogy a fővonali
menetrendet kurtítják?
– Azt, hogy járatritkításban gondolkodnak. Tudom, hogy
tervezik.
– Kunszentmárton és Kecskemét között
hajnali fél 5-kor csak vasúti közlekedési eszköz van, mert a
Volán még nem működik, este ugyanez a helyzet. Nem egy sűrűn
lakott vidék, mégis igénybe veszik a vasutat. A másik példa
Veszprém és Győr között, amit a hírek szerint szintén meg
akarnak szüntetni. Az sűrűn lakott vidék. Az ott élők munkába
járása, vagy az orvoshoz menés hogyan történjen? Az újkori röghözkötésnek
ez egy kiváló eszköze.
– Igen. Következetes jelenség. Az, hogy a polgár csak a
nevében polgár. Ha korlátozom a mozgásszabadságát, márpedig
korlátozom, mert nem mindenkinek telik gépkocsira, ha a busz az
egyetlen közlekedési eszköz, monopolhelyzet alakul ki, s az nem
szokott jót jelenteni. Egyet tudok, hogy a 80-as években, mikor
Lengyelországban a sokak által ismert válság tombolt, amikor még
a gyufaszálakat is kettévágták, a vasutat fejlesztették. A
lengyel hazafiakban volt ennyi belátás, nálunk úgy látszik,
ez hiányzik. Azt is tudni kell, hogy súlyos viták vannak a közlekedési
kormányzat ezirányú tervei okán, meglehetősen arrogánsan
kezeli ezt a kérdést. Nem véletlenül hívtuk fel a MÁV-vezetés
figyelmét többször is, legutóbb ultimátumszerűen, hogy aki
nem hajlandó kiállni – a menedzsmentről beszélek – a vasút
további tönkretétele, ellehetetlenítése ellen, az vegye a sátorfáját
és húzzon el. Ezt leírtuk, el lehet olvasni a honlapon. Akik
viszont vállalják, mert vannak ilyenek is, azoknak a segítséget,
ami tőlünk telik, megadjuk. Amiket ők nem mernek elmondani, azt
mi elmondjuk, amit nem mernek megtenni, azt mi megpróbáljuk
megtenni. Az kevés, hogy ezt mi felajánljuk, az kell, hogy
elfogadják. Nem tudom elhinni, hogy egyedül Magyarországon
vannak „ezek a bölcs emberek”, akik úgy gondolják, hogy a párhuzamosságot
a közlekedésben meg kell szüntetni, hogy a szárnyvonalakat be
kell zárni, mert veszteséges, és mert a vasútnál lopnak. Ez
is egy érv, ami tagadhatatlan, de amikor az ország a korrupciós
listán éllovas, akkor abban nemcsak a vasútnak van szerepe.
Amikor egy debreceni járműjavítóban olyan gyártási tevékenységet
vállaltak fel, amelyről tudták, hogy erre nekik nem lesz
kapacitásuk sem műszakilag, sem szellemileg, sem anyagilag,
ennek ellenére fölvállalták, persze eltapsoltak 2 millió
forintot, a MÁV ugyan büntetőfeljelentést tett ez ügyben, de
akkor a rendőrség és az ügyészség kategorikusan megtagadta a
nyomozást. Ez azért több mint érdekes. A MÁV 2 oldalon
keresztül sorolta a szempontokat, ami alapján úgy gondolta,
hogy bűncselekmény történt.
– Hány vasutas van börtönben most
sikkasztás, csalás és lopás miatt?
– Nem tudom. Azt gondolom, hogy nem sok.
– Viszont parlamenti és önkormányzati
képviselő, SZDSZ-es és MSZP-s is azért akad.
– Erről van szó. Általában fejétől bűzlik a hal. A
Vasút egy nagyon nagy cég. Több százmilliárdos költségvetéssel
évente. A befolyásos helyek, ha tetszik, ha nem, pártalkuk
alapján, politikai okok alapján dőlnek el. Ismerek a vasútnál
olyanokat, akik korrektek, normálisak, nem érzik jól magukat a
bőrükben, pedig vezető beosztásban vannak. A rendszer maga az,
amely elszomorító, hogy szinte mindenütt lopnak, legföljebb másutt
többől lehet, itt meg kevésből. Másutt nem látszik annyira.
Akkor, amikor egy munkát az alvállalkozó alvállalkozójának
az alvállalkozója végez, s ez szabályos, noha ezer sebből vérzik,
nem a fejétől bűzlik a hal?
– Önök kilátásba helyezték a legsúlyosabb
fegyver bevetését, a sztrájkot.
– Ez nem fegyver. Rossz szó ez, mert ez alkotmányos jog.
Ez egy eszköz. A fegyverrel lőni szoktak, annak áldozatai
vannak. Mi nem áldozatokat akarunk, hanem eredményt.
– Csatlakozik-e a mozdonyvezetők
szakszervezete is?
–
Szkeptikus vagyok, mert a napokban kötött Borsik János
foglalkoztatáspolitikai megállapodást a cégével, ami azt
jelenti, hogy 2010-ig mozdonyvezetőt elbocsátani nem lehet. Ha
ez így van, akkor miért sztrájkoljanak? Hiszen a munkájuk
biztosított. Átmenetileg. Ez nem látszik túl tisztességesnek,
inkább az oszd meg és uralkodj elvet erősíti.
Győri Béla
|