2009.09.18.
A romboló és az építő
Móricz Zsigmond: Erdély I. Tündérkert c. regényének bemutatásáról
Erdély XVII. százada csodákat művelt, nagy emberek éltek,
romboltak és alkottak. Két különös, erős, nagy egyéniség
ült a fejedelmi székbe egymást követően: a fiatal Báthory Gábor,
a szertelen nagyúr, a nagyivó, az öldöklő, a nagy terveket szövő,
ám mindig elbukó fejedelem; őt követte a trónon a két pogány
között életet kereső nagy fejedelem, Bethlen Gábor. Bethlen Gábor
mindig épített, jellegzetes cselekedete volt Brassó vidékén,
hogy műveltette a földeket akkor, amikor a várost a szászok városát
elődje körbezárta, hogy később elfoglalhassa. A földek gazdátlanná
váltak, de nehogy sivatag legyen a vidék, Bethlen Gábor megműveltette
a környék falvainak földjeit, minden talpalatnyi részt, ha jön
a béke, legyen mit ennie szásznak, magyarnak, a Brassó környékieknek.
Móricz Zsigmond regénye, az Erdély, példa nélküli műve a
magyar irodalomnak. A Tündérkert Báthory Gábor korszakával
foglalkozik, és Báthory Gábor halálával ér véget. A nagy
fejedelem Bethlen Gábor Erdélyt építő munkáját írja le. És
a nap árnyéka zárja ezt a hatalmas művet. Móricz Zsigmond
csak a Bethlen-i korszakkal 12 évig foglalkozott. Az alföldi
ember, Móricz, Erdélybe utazott, járta a levéltárakat,
Kolozsváron kereste Bethlen Gábor nyomait, miközben gyűjtötte
az adatokat, és tanulta a XVIII. századi erdélyi nyelvet,
megismerte a szászok világát, a székelyekét, az erdélyi
fejedelmek hajdúinak világát, meg a románokat, ahogy abban az
időben nevezték őket, az oláhokat. Bepillanthattunk a
Habsburg-ház cselszövéseibe és állhatatlanságaiba. A regényben
több mint 200 nemes ember neve, közvitéz neve, és néhány székely
közember neve található meg. Az irodalomtörténeti közlemény
egyik szerzője össze is számlálta az Erdély szereplőinek nevét.
Elképzelhetetlen, milyen aprólékos munkát végzett Móricz
Zsigmond. Majd látni fogjuk, hogy mennyire megismerte a népeket
és a tájakat. Schöpflin Aladár írja az Erdélyről: „Móricz
olyan intenzitással élte át Erdélyt, tájaival és embereivel,
egész atmoszférájával, azzal, ami benne korhoz kötött, és
azzal, ami időtlen, hogy az egész hatalmas trilógián át
megszakítatlanul érezzük minden jelenetnek, tájnak, embernek
penetránsan erdélyi voltát. Nem az adatszerűségre gondolok,
ehhez kellő tárgyismeret híján nem is tudok hozzászólni, nem
tudom például, lehet-e lóháton, kocsin annyi idő alatt
Kolozsvárról Gyulafehérvárra jutni, amennyi erre a regényben
Bethlen Gábornak kell – de értem a hangulat arra a folyton érezhető
hitelességére, amelynél fogva az olvasó mindig érzi, hogy Erdélyben
van, ami történik, az csak ott történhetik. Itt föltétlen
diadalt arat Móricznak fő-ereje: az atmoszféra-érzés, az ösztönös
biztonság, amellyel regényeiben az szükséges levegőt
megteremti. Erdély történetét a két Gábor, Báthory és
Bethlen korában rajzolja le… Nagyszerű eszköz az író kezében
a nyelv, nemcsak külön ízt és színt ad, hanem jellemez is,
kort, embert és tárgyat.
A regényben két embertípus áll szemben egymással a
legmagasabb fokra emelve: a lángelme két egymással össze nem férő
típusa, a romboló és alkotó géniusz. Báthory tisztára
keleti jelenség, olyan, mint egy kozák hetman, vagy tatár kán,
Bethlen a keresztény kultúra terméke. A nagy alakok mögött
ott van Erdély. Nem romantikus ragyogású tájképekben, inkább
kevés vonással megrajzolva a zord tájak, zúgó erdők, elpusztított,
újra kivirágzó mezők, a hegyeken büszke várak, a völgyekben
nyomorult paraszt kalyibák, itt-ott egy-egy kőfallal kerített város,
Kolozsvár, Szeben, Gyulafehérvár.” Mit akar Báthory? Hogy övé
legyen az egész világ. Meghódítani a szászokat, lerohanni
Havasalföldet és Moldáviát, uralmát kiterjeszteni az egész térségre,
és Magyarországot egyesíteni a porta segítségével a szultán
javára. Mit akar Bethlen? Építeni és békét teremteni. A két
akarat nyilvánvalóan egymást kizárja. És most következzenek
Móricz Zsigmond sorai a Tündérkertből. „Erdélyben
vagyunk… Egy megszaggatott, kicsiny szigetje ez a magyar
nemzetnek… A nagy király, István óta mintha ezer ördög és
tízezer ördög csak arra várna, hogy minden erővel és
hatalommal eltörölje ezt a föld színéről. Mi ehhez képest
az egyes ember szenvedése? Egy nemzet kínlódik, kifeszítve a
vesztőn. Vér és tűz és éhség… Mindenkinek kijut belőle…
Nagyon nagyot kellett vétenünk az Isten ellen, hogy ennyire ver
és büntet.” Báthory Gábor, a fiatal, bővérű fejedelem
megindul hódítani. Szeben várát lehetetlen ostrommal bevenni.
„Szebennek nagy fekete várbástyái büszkén állottak, s
mikor harmincad magával bément, mert az átkozott szászok örvénye
szerint még a fejedelem sem mehet be harmincnál több kísérettel
a városba, hol magyar embernek sem házat venni, sem vásárlani,
sem eladni, sem lábát csak be is tenni a városi tanács írásbeli
engedelme nélkül tilos. Úgy érezte magát, mint egér a csapdában.
Átengedte magát a féktelen haragnak, amely elfolyt ereiben,
mint a tűz, csörgött minden tagjaiban. Bárhogy s mint úrnak
kellett lennie a városon.” És Báthory Gábor csellel
elfoglalta a várost. Báthory nemcsak a várossal, ellenfeleivel
és az ellenkezőkkel is leszámolt.
„Kornis váratlanul felüvöltött:
– Kutya vagy, Báthory, ebfajzat minden magod; de tudd meg, hogy
a kövek is élőkké lesznek, hogy tégedet agyonverjenek,
ellened van az egész világ, nemsoká kerülöd el sorsodat. A
fejedelem elsápadt, kezet emelt, de mit ért csak meg is
fenyegetni kötözött, láncolt, sárrá nyomorított embert?
– Hazudsz kínodban, nyelvedet rágod Boldizsár.”
És sár lett az emberből. Szertelen volt ez a Báthory, és
duhaj. „Már Ecsedben látta ivását, de azt hitte, meg fog a
fejedelmi munkában józanulni. Látta szertelenségét, de úgy
tudta magáról, hogy aki nagy felelősségbe kerül, annak az
Isten nyugodt észt ad… Nem történt: nem történt itt semmi más,
nem lehet, csak az, hogy el kell viselni.” Folyt a bor Erdély-szerte.
„Ebben a percben valami hallatlan dolog történt, amit még soha
nem tapasztalt senki e hatalmas testnél: nem bírta a szervezet a
szörnyű tömegű italt, amely természetes utat keresett: okádni
kezdett. Borzalmas volt, el egészen a szoba közepéig lőtt,
mint egy ágyú, s mivel soha nem próbálta, s nem tudott magán
uralkodni, s nem is akart, mert annyi öntudata még volt, hogy
konstatálja magán a szégyent, életének fő büszkesége volt,
hogy gyerekek, rongy férfiak e betegségébe még nem esett, most
tajtékozva, őrjöngve, lábra ugorva, szét az egész házon,
mint egy vulkán, ontotta szét a bűzös, a sár, s a förtelem
undokságát. Ahelyett, hogy megkönnyebbült volna, utána még
sokkal nyomorultabb, most már valóban beteg, s szenvedő lett:
összeesett.”
És Bethlen Gábor? A későbbi fejedelem mondja: „Én a háborútól
nem félek, én már 16 esztendős koromban sereget vezettem
Zsigmond fejedelemnek kapitányságában… lovon ülni szeretek,
éhségtől, fáradtságtól meg nem ijedek, s vágyok a vitézi
életre, mert legfőbb öröm, karddal kézben, kis csapattal a
nagyobbat megtáncoltatni… Én úgy tapasztaltam, hogy a háborúban
jó lovon, jó szablyával és katonákkal igen jól lehet
vigadni, s örülni az ember szíve a győzedelemnek; de a
halottakat, s a tönkrementeket nézni a csata után s a had
alatt… ezt nem szereti a magyar s székely s szász.” Nézzük
a tájat, ahol ezek a hatalmas emberek kíséreteikkel jártak és
éltek.
„A poroszlói csatatéren szállottak meg délre, a rongy kis
faluban. Nem volt egyetlen ház, amely a föld felett állott
volna, csupa félig földbe ásott verem putrik, a füst ott
gomolygott ki az ajtaján, úgyhogy benézni nem lehetett; baglyas,
soha ollót nem látott gyermek s asszony fejek kandikáltak ki
belőle ijedten, mint a vadállatok. A malac, a tehén ott lakott
velük, csak a visítása hallatszott a malacnak, amit ő előlük
dugtak el a nyomorult népek. A fejedelem soká nézte őket, csodálkozva
s idegenül: emberek ezek, vagy rétifarkasok? – Farkas ebben a
piszokban, büdösségben mind elhullana, nagyságos uram, mondta
Kamuth Farkas röhögve – embereknek kell nekik lenni.” Nézzünk
be a szászokhoz. A szász jegyző mondja Báthory Gábornak, a
fejedelemnek: „– Illustrissime Princeps, mindnyájunk
nagyhatalmú fejedelme, s ura. Mikor Szent István első magyar
királyunk ükunokája, második Gejca király, az mi régi atyáinkat
a Rajna tartományokból s Flandriából ez hazába behívták, az
1149. esztendőben 400 és 50 esztendőkkel ezelőtt itt: a mi atyáink
sűrűn mocsarakat találtak, s irtatlan rengetegeket, amikbe
iszonyúság volt csak bele is hatolni: akkor a király azt
felelte nekik, maradjatok itt nálam, irtsátok ki az erdőségeket,
s tegyetek a helyére réteket és szántóföldeket, szárasszátok
ki a vizeket s a mocsarakat, s ültessetek a helyére kerteket, én
pedig adok nektek hazát e hazában, s nyugodalmat a hánytorgó
világban, hogy munkáitok gyümölcsét élvezhessétek.” Ezt a
királyi ígéretet, amit a szászok ősei 450 évvel azelőtt
kaptak, megszegte Báthory Gábor erdélyi fejedelem. A szebeni főbíró
felsorakoztatta a céheket a fejedelem tiszteletére.
„A főbíró száraz, rekedt hangon, mereven mutatta be neki a
csoportokat: – A céhek rendszerint, felséges uram; itt vannak
a mészárosok, elöl, mellette a pékek, s csizmadiák, tímárok.
Másfelől a kovácsok, szűcsök, kesztyűsök, szűrszabók, kézművesek.
Hátul állnak szemben a kalaposok, kötélverők, gyapjúszövők,
takácsok, kádárok. Kétfelől az utca mentén a fazekasok, nyílcsinálók,
szabók, s zacskókészítők. Hány céh van összesen?
Tizenkilenc – felséges uram.”
A kézműipar, a csoda, Erdély ipara, 1600 szörnyű régen világában.
Mi is maradt belőle? Mert hisz történelmi regényt olvasunk a
XVII. Századból és a mára gondolunk. A szász városokban Erdély-szerte
omló vakolatot, utcán folydogáló szennycsatornákat, szemétdombokat,
és sivár nyomort látunk. Az egykor gyönyörű szász városokat
román cigányok vették birtokba, mert a szászok elmenekültek
az őrült suszter, Cheful, a diktátor Ceausescu idejében. Annak
idején Kazinczy is körutat tett a szász városokban. Elképedve
látta a szászok életét, toprongyos, csúf embereknek írta le
őket. De a szászok hihetetlen munkával tündérkertet varázsoltak
városaikból. Ezeket akarta szétverni, megsemmisíteni Báthory
Gábor.
És nézzünk be a magyarokhoz.
„ – Vége van a magyarságnak, mert a magyarságnak vége,
mulatni tud, s más semmit, ülni tud az asztal mellett, és napot
lopni, s káromkodni tud, s még rabolni se tud, hajdúk elveszik
az orruk elől a prédát, a szászok elveszik a kezükből a pénzt,
az oláhok elveszik a lábukról a bocskort; ők nem tudnak
egyebet, csak káromkodni, s inni. Minden keserűsége visszafelé
fordult: bárkit szidott, csak magára vette. Forgács hadai körülvették
Szebent. – Hagyjátok el – mondta, – temessetek el, huszonhárom
esztendős vagyok, vén vagyok: nagyot emeltem: megroppant a
derekam.”
Hát így a magyar. De nem egészen ám. Mert ott a székely világ,
a szabadságszerető nép, a furfangos, a góbé, aki ha kellett,
Nagyváradig is elment, meg tovább védeni urát, fejedelmét és
a szabadságot. Báthory Gábor fejedelem a császártól várt
segítséget, kitől kétezer fős támogatást kapott. Elámult a
nagyreményű fejedelem.
„ – Finis rei! – Nagyságos uram – kiáltotta Géczy. Glória
dei. S hozzátette csöndesen: – Hála ég urának, vége az világnak!
A fejedelem felállott a hintóban, de már akkor két oldalról
mint egy hatvan lóval vágtattak rá a hajdúk, elöl Szilassy János,
s puskákkal sortüzet adtak rá. Megsebesült, de kiugrott a
kocsiból, s egy fűzfához menekült. Kardját vonta, s Géczy utána
nézett. Aki lóhátról s nevetve nézte az ő futását. A fűzfa
mellett újabb lövések érték, akkor megrohanták a hajdúk, s
az első volt Szilassy János, aki szembe vágta: - Nesze az öcsémért,
nagyságos uram! Nesze a feleségemért! – kiáltotta Zámbó Mátyás.
– nesze az országért, nesze Nagy Andrásért, nesze a sok
latorságért! – vagdalták, míg összeesett. A kutya vonított,
s üvöltött, s lábikrájába harapott hajdúknak, de elvesződött
szegény egy csizmán. Lónyay Farkas karddal rohant közéjük,
de levágták hamar, s Komáromi Andrást is. A hajdúk szokásuk
szerint mindjárt megfosztották ruhájától, lehúzták róla még
a csizmát is, s a testet bevetették, mint egy dögöt a Pece vizébe.
Senki sem volt, aki szánta volna, csak a kutya maradt teste
mellett, s maga is véresen, eltörött lábbal ott feküdt,
nyalogatta sebét, elkergette a holtról a legyeket.” Így ért
szörnyű véget Báthory Gábor, Erdély fiatal fejedelme.
Bethlen Gábor Kolozsváron kapta a hírt, hogy megölték a
fejedelmet. Éppen akkor gyülekezett össze a nép a városban,
hogy a szultán engedelmével új fejedelmet válasszon, Bethlen Gábort
ültesse a fejedelmi székbe. Bethlen Gábor első dolga volt,
hogy intézkedjék. Méltó körülmények között, rangjának
megfelelően helyezzék nyugovóra Ecseden Báthory Gábort, a Tündérkert
néhai fejedelmét.
Móricz Zsigmond óriás regénytrilógiáját szörnyű régen,
gimnazista koromban olvastam először. Móricz regényein
tanultam meg olvasni. S most, hogy ötven év távolából ismét
elővettem ezt a könyvet, csak ámulok és bámulok, hogy hogyan
lehet ilyen hatalmas művet megírni még akkor is, ha bármilyen
zseni is az ember, és bár hány évtizedig is tanulmányozta a
szereplők életét és hazáját. Bizony mondom, Móricz Zsigmond
Erdélye a magyar irodalom csúcsa. Adós vagyok még a regényhármas
két részével, A nagy fejedelemmel és A nap árnyékával.
Folytatjuk tehát Erdély olvasását és megismerését.
(Móricz Zsigmond: Erdély.
I.Tündérkert. Megjelent a Szépirodalmi Könyvkiadónál
1977-ben.)
Győri Béla
|