2009.09.18.
A középszerűség kora
Beszélgetés dr. Bíró Zoltán irodalomtörténésszel, az MDF első
elnökével
– 1979-ben rendezték meg Lakiteleken a
fiatal írók találkozóját. Ez a „Lakitelek” mennyiben volt
előzménye az 1987-es „nagy Lakiteleknek”?
– Abban az értelemben volt előzménye, hogy itt is
lehetett hallani ellenzéki hangokat és abban az értelemben,
hogy Lezsák Sándor vállalkozó szelleme és szervezőkészsége
mindkét rendezvényben fontos szerepet játszott. Ugyanakkor nem
volt a ’87-es találkozó a folytatása a 8 évvel ezelőtti írókonferenciának.
Azért sem, mert az utóbbi szereplői főleg fiatal írók
voltak, s ideológiai szempontból nem volt annyira homogén az
akkori társaság, mint az 1987-es. Igaz, akkor is jelen voltak az
ún. urbánusok, de ottani szerepük marginális volt. Meghívtuk
Vásárhelyi Miklóst, aki nem jött el, Konrád Györgyöt, aki
eljött. Tudtuk róluk, hogy más platformon állnak, s nem is
olvadtak be a népiek körébe. 1979-ben viszont egy fiatalos
szembenállást tapasztalhattunk a hatalommal szemben. A fiatal írók
találkozója azért volt fontos mozzanata a rendszerváltás előtti
szellemi „csatasorozatnak”, mert egy nagyon hosszú küzdelem,
alkufolyamat után jöhetett csak létre és hatalmas visszhangja
volt. Nem csak itthon, hanem a magyar emigráció körében is. Például
Bécsben is megjelent erről egy híradás.
– Tudtommal volt egy határon túli
felszólaló is 1979-ben, akinek beszéde pont ezért nem került
be a Forrás azévi szeptemberi számába.
– Egy erdélyi magyarról, Farkas Árpádról van szó. Ő
egy verset mondott Lakiteleken. Nem is nézték jó szemmel, hogy
átjöhetett és felszólalhatott. Más külhoni részvevőről
nincs tudomásom.
– Egy tévés szöveget átírva: ez a
találkozó nem jött volna létre, ha nincs Bíró Zoltán, aki
az engedélyezésben segített Lezsák Sándornak. Ön a minisztérium
Irodalmi-, Sajtó és Tájékoztatási főosztályának vezetője
volt akkoriban. Ez milyen feladatokkal járt?
– Az akkori művelődésügyi miniszter, Pozsgay Imre
nevezett ki a főosztály élére. Eleinte nem akartam elvállalni
a feladatot, mert úgy éreztem: egy államigazgatási
szervezetben nincs helye irodalmi főosztálynak. Miért kéne
igazgatni az irodalmi életet? Ez akkor naivitás volt részemről.
Hivatalosan a főosztály a pártközpont által diktált cenzúra
egyik letéteményese kellett volna, hogy legyen. Azért vállaltam
el mégis ezt a szerepkört, hogy megpróbáljak olyan ügyeket előmozdítani,
amelyek eltértek az Aczél-féle kultúrpolitika irányvonalától.
Így gyakran szembekerültem a pártközponttal. Sok esetben meg
kellett alkudni a pártvezetőkkel. Így az 1979-es lakiteleki találkozó
megvalósításakor is. Abban az évben felkeresett hivatalomban
egy fiatalember, Lezsák Sándor – akkor még nem ismertük egymást
személyesen –, s közölte, hogy a fiatal írók tanácskozást
akarnak tartani a nemzeti önismeretről. Támogattam az ötletet,
de közöltem vele: a magam hozzájárulása még kevés a
sikerhez. Ezért megpróbáltunk olyan embereket megnyerni az ügynek,
akik befolyással bírtak. Csoóri Sándor volt, aki sokat segített
nekünk; ő Illyés Gyulához közvetítette a rendezvény
gondolatát, majd magát Lezsák Sándort is. Ez sikerrel járt. Jómagam
pedig az írószövetség akkori elnökét, Dobozy Imrét
igyekeztem megnyerni támogatónak. Dobozy ráadásul az MSZMP Központi
Bizottságának tagja is volt. Dobozy érdekes egyéniség volt.
Egyrészt felfedeztünk benne egy dzsentris vagányságot, másrészt
azt figyelte, hogyan lehet a hatalomhoz alkalmazkodni. Dobozy mellénk
állt, mondván, hogy ő Aczéllal is szót tud érteni. Így több
oldalról ágáltak azon esemény mellett, ami végül csak
kompromisszumok árán jöhetett létre. A 30 éves évfordulón
is elmondtam az akkori alapelvet, amit közöltek velem. A pártközpont
azt követelte a felszólalók körét illetően, hogy „egy
magyar, egy cigány” metódust kövessük. Ez nem volt újdonság
számomra. A párt magatartását jellemezte: ha már egyszer el
kell fogadniuk egy ellenzéki ügyet, akkor a legalább 1:1 legyen
az arány a nemzetiek és az internacionalisták között. Első
komoly ügyem a főhivatalban Nagy László temetése volt. Felvetődött:
ki mondhat beszédet, ki állhat a koporsó mellett. Itt is minden
egyes személy esetében alkudni kellett. A ’79-es írótalálkozó
létrejött, mely azért is volt jelentős, mert Illyés Gyula eljött
a fiatalokhoz. Meg vagyok róla győződve, hogy Illyés akkor élete
egyik legkomolyabb és legsúlyosabb beszédét mondta el.
– Milyen kapcsolatban állt Aczél Györggyel?
Voltak személyes vitái is a kulturális élet vezetőjével?
– Hivatalos kapcsolat Aczél és a művelődésügyi
miniszter, vagy a miniszterhelyettes közt volt. Én tehát
hivatalosan nem érintkeztem Aczél Györggyel. Esetünkben a
miniszterhelyettesnek volt nagy szerepe, akit Pozsgay ellenőrzésére
tettek a posztra. Ezek a miniszterhelyettesek Aczél bizalmasai
voltak, s gyakran kaptak közvetlen utasítást a pártközpontból,
direkt megkerülve Pozsgay Imrét. Velem is előfordult ez. Ha például
nem voltam hajlandó aláírni egy külföldi utat, mert etikátlannak
éreztem, hogy valaki állami pénzen a feleségét is kivigye külföldre,
akkor Aczél leszólt a nemzetközi kapcsolatok főosztályvezetőjének:
szignálja ő az engedélyt. Talán négyszer találkoztam személyesen
Aczéllal. Egyszer Király István – irodalomtörténész, volt
egyetemi tanárom – hívott meg egy megbeszélésre, amin részt
vett pl. Czine Mihály és Kiss Ferenc. Már ott voltunk, mikor
bejelentette: rövidesen megérkezik Aczél György. Király Istvánnak
az volt a célja, hogy a szocialistákat és a népieket kibékítse
egymással. Megjelent Aczél egy rúd kolbásszal a kezében, s
kedveskedően beszélgetni kezdett velünk. Később éles vita
alakult ki a részvevők és Aczél között. A „kultúrpápa”
azt kérte, hogy határolódjanak el a részvevők Csurkától,
mert úgy tudja, a szigligeti alkotótáborban antiszemita
kijelentéseket tett. Ha jól emlékszem, Lenint szidta. Mi
viszont nem voltunk hajlandók ezért Csurkát elítélni. Majd
egy fogadáson Aczél odajött Pozsgayhoz és hozzám, s nekünk
szegezte: „mit akarnak maguk ezzel az urbánus Jelenkorral?
Minek maguknak ez az urbánus Mészöly?” Egyértelmű, hogy tovább
akarta mélyíteni az árkot. Mi viszont úgy véltük, hogy a
Jelenkornak helye van a magyar kulturális életben. Aczélék főleg
azért nem kedveltek, mert a főosztály támogatta a vidéken
szerkesztett folyóiratokat. Ez volt az egyik vádpont, ami miatt
eltávolítottak a minisztériumtól. Két évig tartó főosztályvezetői
működésemet nem csak a ’79-es lakiteleki találkozó miatt értékelem
sikeresnek, hanem azért is, mert egyszer-egyszer sikerült
megakadályoznom főszerkesztők leváltását és fegyelmi büntetések
kirovását. Ez csak úgy sikerült, hogy a megyei pártbizottságoknál
voltak azért olyan fiatal munkatársak is, akik józanul, jóindulattal
álltak ügyünkhöz s bizonyos határig partnerünkké váltak.
– Ott volt a’79-es találkozón.
Sejtette, hogy milyen felszólalások hangoznak majd el?
– Tudtam, hogy mire számíthatok, így nagy meglepetést
– Illyés páratlan hatású beszédén kívül – nem okozott
nekem a tanácskozás.
– Nem ön az első, akinek nekiszegezem
a kérdést: lett-e az akkori részvevőkből nemzedék?
– Nem lett. Az akkoriak közül különbözőző életutakat
jártak be azóta, s néhányukat nem tartja már számon a közvélemény.
Természetesen vannak olyanok, akiket igen, de az akkori találkozó
részvevőiből szellemi értelemben nem lett nemzedék. Valószínűleg
nem kedvezett a nemzedékké válásnak maga a kor sem. Korábban
a maga teljes súlyával az volt Illyésék, Nagy Lászlóék köre
és generációja. Ennek a nemzedéknek és külön-külön
tagjainak is nagy hatása volt a társadalomra.
– A 30. évfordulón ezt mondta
Lakiteleken: „A pénz kontraszelekciója a hatalom
kontraszelekciójával együtt ugyanúgy konzerválja a tudományban,
az irodalomban a középszerűség uralmát, mint a pártállami
évek kultúrpolitikája.” Miért jó a hatalomnak, ha a középszerűség
uralkodik?
– Mert könnyen kezelhető a középszerű ember. Komoly
ellenfél középszerű egyénből, vagy csoportból nem válhat.
Tekintsünk vissza, kik voltak Rákosiék nagy szellemi
ellenfelei: Kodály Zoltán,Veres Péter, Illyés Gyula és Németh
László. A Kádár- éra alatt pedig maga az írószövetség
volt komoly ellenfél olyan prominens tagjaival, mint pl. Fekete
Gyula, Mészöly Miklós, Sánta Ferenc, Csurka István és Csoóri
Sándor. A hatalom tudta, hogy rájuk figyelni kell, mert ha már
megszólalnak, már akkor történhet valami…
– Ma is a középszerűség diktatúráját
éljük?
– Igen, de többről van szó. Az irodalom elvesztette azt
a társadalmi jelentőségét, ami korábban megvolt. Így a
hatalom számára nincs már olyan súlya. Amíg a Kádár-rendszerben
egy irodalmi folyóiratban megjelenő írásokat sokan figyelték,
s nagy visszhangot váltott ki egy-egy dolgozat, addig ma már hiába
jelenik meg egy jó munka egy havilapban, az nem számíthat a köz
érdeklődésére.
– A rendszerváltás előestéjén
milyen kultúrpolitikai változásokat szerettek volna megvalósítani,
s abból mi sikerült, s mi nem?
– Fő célunk volt: szabaduljon meg a kultúra az állam
és a párt cenzori tevékenységétől. Legyenek tehát függetlenek
a kulturális intézmények a közvetlen politikától. A Hitel létrehozása
már ennek a jegyében történt, hiszen az első független folyóirat
volt abban a korban. Azt akartuk ugyanakkor, hogy a nemzeti lét
és kultúra értékei kerüljenek középpontba. Ebből szinte
semmit sem értünk el. Sőt ennek ellentéte figyelhető meg pl.
a színházi életben.
– Aki viszont a mai helyzetet kritizálja,
arra azt mondják: cenzúrát szeretne bevezetni.
– Nem cenzúráról van szó. Létezik egy nemzet a maga
hagyományával, kultúrájával, történelmi múltjával, s ezt
kéne mindenek előtt támogatni. Nem pártosan, vagy közigazgatási
szerv vezetésével, hanem ösztönösen, a saját népüknek-nemzetüknek
elkötelezett vezetők jó ösztönével. Olyan emberek álljanak
a kulturális intézmények élén, akik érzik, tudják, hogy mit
jelent a nemzeti kultúra, s annak ápolása!
– Az intézményvezetők nem maguktól
kerülnek pozícióba.
– Jelenleg egy más eredetű, de a Kádár-érában
tapasztalhatónál súlyosabb kontraszelekció érvényesül. Ha
valakire azt mondják, hogy nemzeti, már önmagában is baj. Ha már
megbélyegzik, hogy nacionalista és rasszista, akkor nem létezhet
a kultúra területén. Jóval sunyibb és alattomosabb a mai
kontraszelekciós rendszer, mint Kádár idején.
– Átláthatóbb volt az akkori
rendszer? A szovjet típusú pártdiktatúrák kiszámíthatóbbak
voltak?
– Igen. Lengyelországban erős cenzúra működött, s ki
volt pontozva az a rész egy adott írásban, amit a hatalom nem
engedett közölni. Így, aki ezt az írást olvasta, tudhatta,
sejthette, hogy miről van szó. Nálunk nem működött hivatalos
cenzúra, ez rosszabb volt, de így is ki lehetett ismerni. Az írók
pedig megtanultak olyan nyelven írni, amely a hatalom számára
nem adta meg a lehetőséget a támadáshoz, de az olvasóközönség
számára érthető volt. Jelenleg viszont nyíltabban történik
a kiválasztás, s még annyi kompromisszumkészség sincs a
hatalom birtokosaiban, ami Aczélban megvolt. Aczél okosabb volt
a ma regnáló utódainál, s tudta mi az igazi érték. Tudta: ha
Örkénnyel, vagy Déry Tiborral tárgyal, az egy rangos szint az
urbánusok körében, s ha Illyéssel, Németh Lászlóval beszélget,
akkor jelentős, értékes népi írók, költők társaságában
van. Nem akarom Aczélt fehérre mosni, mert ravasz volt és aljas
is. Egy példa erre: miközben felbuzdította Ungvári Tamást,
hogy élesen bírálja Németh László egyik könyvét, addig
udvariassági látogatást tett a Németh-családnál. Ennek a
ravasz, de politikai intelligenciával rendelkező embernek a helyére
ma a nyílt lerohanás képviselői ülnek, akik lerombolják a
magyar oktatást és kultúrát.
– Ha már az oktatást említette: az
egyházakat érintő büdzsé-tervezet szerint jövőre
hittanoktatásra, valamint az ötezer lakosnál kisebb településen
szolgálatot teljesítő lelkészek jövedelempótlékára
egyetlen forint sem szerepel. Mi ez? Egyházellenesség, vagy a
kistelepülések elleni merényletsorozat egyik része?
– Mindkettő. Egyrészt egy ösztönös egyházellenességről
van szó, másrészt ösztönös nemzetellenességről is, mert jól
szervezett és erős hittel és nemzettudattal bíró közösségeket
akarnak szétforgácsolni. Mindez összefügg a magyar falvak
elleni pusztító magatartással.
– Mit gondol, helyes, ha az állam
kivonul a kultúra támogatásából, s átadja a helyét a magánmecenatúrának?
– Álságos érvelésről van szó, mikor azt mondják –
főleg a gazdasági kérdésekben –: az állam rossz gazda, s ezért
mindent magánkézbe kell adni.
– De ki az állam vezetője? Egy
fogalom nem cselekedhet se rosszat, se jót.
– Egyértelmű. Teljesen komolytalan a fenti érv. Az államnak
igenis be kell avatkozni a piaci folyamatokba, mert ha nem, akkor
saját magunk ellen dolgozunk. Nem azt mondom, hogy általában az
államnak kell az egész kultúrát irányítani, de ha a
folyamatok már a humánum és a nemzeti értékek érvényesülését
veszélyeztetik, akkor be kell avatkozni.
– Ha végigmegyek az utcán, azt
tapasztalom, hogy egy könyvet – legyen az jó, klasszikus, vagy
„limonádé” – ugyanúgy hirdetnek, mint egy mosóport. Tehát
a kulturális termék áruvá silányult? Domingót, vagy Miklósa
Erikát ugyanúgy reklámozni kell, mint egy akciós parizert.
– Sajnos áruvá silányították, alacsonyították a
kultúrát. A piacgazdasági koncepció egyik szegmenséről van
szó. Már az Antall-kormány idején privatizálták a kiadókat,
s még annyit sem tartottak meg állami kézben, ami szükséges
lett volna ahhoz, hogy a kulturális élet fő folyamataiba
valamennyire bele tudjon szólni a kabinet a nemzeti kultúra érdekében.
Olyan kulcspozícióban lévő kiadókat vittek a piacra, aminek következménye:
az is áruvá válik, amit majd azok elő fognak állítani. Az árut
pedig hirdetni kell, ha azt akarjuk, hogy vegyék. Ezért, amit
reklámoznak, az érdekessé válik, pedig nem biztos, hogy értékes
is. Az érdekesség vonzza a vevőt, így egy hatalmas aránytalanság
jött létre a kulturális életben. Ezt pedig csak úgy lehet jóvátenni,
ha egy központi akarat is beavatkozik.
– Azt is elmondta ön idén májusban
Lakiteleken, hogy az Európai Unió lemondott az ősi nemzeti kultúrákról,
az antikvitásról és arról is, ami egyedül megmenthetné: a
kereszténységről. Tehát rossz lóra tettünk a csatlakozással?
– Most is, akkor is azt mondom: nem tehettünk mást, mint
hogy csatlakozzunk. Bár tudom, hogy az EU egy bürokratikus, s
kizárólag a gazdasággal foglalkozó szervezet. Az unió azzal,
hogy nem hajlandó bevenni alkotmánya preambulumába sem a
kereszténységet, mint értéket, sem a görög és római kultúrát,
leszámol Európa kulturális hagyományaival. Ebből ered, hogy
így saját identitását veszíti el az EU. Ma, amikor tömeges
migráció van a világban, különösen fontos lenne az identitás
megerősítése.
– Viccesen azt szoktam mondani: ahová
mi akarva vagy kényszerből beléptünk, az 50- 60 év alatt
felbomlik. Így a Monarchia és a szovjet blokk. Ki tudja, hátha
az EU is megszűnik néhány évtized múlva…
– Nem kizárt, hiszen működését figyelve feltűnik,
hogy nincs válasza alapvető európai, s emberi kérdésekre.
Olyan kérdésekre, amelyekre még Obama államának is több válasza
lehet. Megfordult a helyzet. Régebben Európa olyannak
mutatkozott, aki kényszerből követi csak az USA politikáját.
Ma azt látjuk: kontinensünknek nincs kulturális és szellemi
ereje ahhoz, hogy más földrészek felnézzenek rá. De Gaulle-ék
azt szerették volna, ha egy olyan Európa jön létre, amelyik
nincs kiszolgáltatva külső, s nála erősebb hatalmaknak.
– Minden EU-tag lemondott az ősi
nemzeti kultúra ápolásáról? Vagy ez csak magyar átok?
– Sokkal inkább magyar jelenségről van szó. Az 1960-as
évektől azt tapasztalhattuk, hogy a környező keleti országok
meglehetősen nacionalista politikát folytattak a szocialista
keretek között. Sőt egészen szélsőséges sovén hangok is
voltak. Mi viszont egy olyan internacionalista kultúrát
folytattunk, aminek az volt a lényege: mindent, ami nemzeti, azt
háttérbe kell helyezni és/vagy gúny tárgyává tenni. Ez a
tendencia folytatódott 1990 után is.
– Ha nyer a következő választáson
az ellenzék, akkor mit kéne tennie először a kulturális élet
optimális mederbe terelése érdekében?
– Akármilyen szegény alapokon áll is majd a költségvetés,
megfelelő összegekkel olyan kulturális intézményeket kell támogatni,
amelyek a nemzeti hagyományainkat képesek lesznek bemutatni, s
előhívni azokat az értékeket, amelyek most háttérbe
szorultak. De nemcsak anyagi, hanem személyi kérdéseknek is fel
kell vetődniük. A kulturális politikának olyan vezetőket kell
helyezni a megmaradt állami kultúraközvetítő intézmények élére,
akik garantálják, hogy mindent megtesznek a nemzeti értékek ápolásáért.
Azokat a folyóiratokat, színházi és zenei törekvéseket kell
támogatni, amelyek minőséget tudnak létrehozni, és a nemzeti
léthez való kötődésük igazolható. Ám mindennek az alapja
az oktatás és a nevelés. Az oktatásban meg kell vizsgálni:
mik azok az alapvető nemzeti, történelmi és kulturális hagyományok,
amiket már az általános iskolában bele kell plántálni a
gyerekek tudatába. Ehhez szükség van arra, hogy egy jó intézményrendszer
álljon fel vagy szülessen újjá. Szükséges továbbá egy
olyan kormányzati sugallat is, amihez egyetemi oktatók úgy
tudnak alkalmazkodni, hogy tudják: nincsenek magukra hagyva a
kulturális életben. Így meg tudják azt valósítani, amit szívük
szerint szeretnének, s nem kéne attól rettegniük, hogy csak azért
lehetetlenítik el őket, mert nem a hivatalosan diktált irányzathoz
tartoznak.
Medveczky
Attila
|