2009.09.18.
Magyarország egy szír szemével
Beszélgetés Bahget Iskander fotóművésszel
Bahget Iskander fotóművész
1943. augusztus 14-én született El- Barazinban, Szíriában.
1967 óta él Magyarországon. 1968 óta foglalkozik fényképezéssel,
szerepel országos csoportos és egyéni kiállításokon. Több
mint 250 alkalommal állította ki képeit egyéni tárlatokon. A
többi közt kiállítást rendezett az erdélyi menekültek javára
1989-ben, az autista gyermekek megsegítésére 1999-ben, de felajánlotta
munkáit a Magyar Fotográfusok Háza restaurálására is
2002-ben. Vezetőségi tagja a Hetényegyházi Városrészszépítő
Egyesületnek. 2006 végén egyedülálló vállalkozásba fogott
azzal, hogy a kecskeméti sportélet fiatal tehetségei közül
tizenkét sportoló saját portfólióját elkészítette, melyből
nívós művészi naptár készült és kiállítás-sorozat nyílt.
1990 óta saját műtermében reklám- és divatfotókat készít,
szórólapokat és prospektusokat, illetve katalógusokat tervez.
Számos szaklap és médium foglalkozott személyével Magyarországon
és külföldön egyaránt. Főként fekete-fehér szociofotói,
portréi, a sivatagi világgal kapcsolatos tájképei, a magyar
irodalom és a képzőművészet több jeles képviselőjéről készült
fotográfiái ismertek (például Illyés Gyula, Faludy György,
Buda Ferenc, Kányádi Sándor, Sütő András, Gion Nándor,
Esterházy Péter, Diószegi Balázs, Tóth Menyhért). Szorosan kötődik
a kecskeméti Forrás című irodalmi, szociográfiai, művészeti
folyóirathoz. Alapításától a megszűnéséig a Nagybaracskai
Alkotótelep résztvevője, kiállítója. Rendszeres résztvevője
a Veránkai Írótábornak. Az arab nyelvű, közel húsz országban
megjelenő Kék Duna című havilapban a magyar kultúra, történelem
jeles eseményeit és alakjait mutatja be írásaival és fotóival.
Emellett a Kecskemét Magazin, valamint a Kecskenet információs
portál munkatársa. Képei rendszeresen jelennek meg a Kecskeméti
Lapok című hetilapban. Alapító tagja és munkatársa a Hetényi
Köztér című újságnak. A róla szóló portréfilmet (Sári
Zsuzsanna szerkesztésében) a 39. Magyar Filmszemlén vetítették.
Tagságok: 1968 – a Rosti Pál Fotóklub tagja, 1972 – a
Kecskeméti Fotóklub tagja, 1980 – a Magyar Fotóművészek Szövetségének
tagja, 1987 – a Művészeti Alap (ma: MAOE) tagja, 1990 – a
Magyar Újságírók Országos Szövetségének tagja; megalakulásától
a Műhely Művészeti Egyesület tagja.
Díjainak, elismeréseinek, jutalmainak száma meghaladja a százat,
köztük:
1968: Országos Egyetemi és Főiskolai fotópályázat díja.
1978: 13. Országos Kulich Gyula Premfotó Kiállítás I.
helyezett, Békéscsaba
1979: Bács-Kiskun Megye Művészeti Díja
1987: Kulturális Miniszteri Kitüntetés
2004: Kecskemét Közművelődéséért Díj
2005: Bács-Kiskun Megyei Művészeti Díj
2007: Bács-Kiskun Megyei Prima Primissima Díj döntőbe jutott
jelöltje
2008: Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje
Magyarországon kívül kiállításai voltak Kanadában, az USAban,
Új-Zélandon, Algériában, Franciaországban, Szíriában és
Romániában.
Bahget Iskander csodálatos környezetben él a Kecskeméthez
közeli Hetényegyházán. Amikor beléptem a kapun, a művész
megmutatta a kertjét, ami nem is kert, inkább egy kis oázis. Gyönyörű
növények, kis halastó. Oly szép, hogy szavakkal ki sem lehet
fejezni. Keleten óriási hagyománya van a kertkultúrának, s a
napsütés, víz, fák, növények –ezek még Szíriában ivódhattak
be Iskander génjeibe. „Nagyon komoly munka van ebben a kertben.
Minden nap törődést igényel a gyep, a tó , a növényzet.”
Leülünk egy kerti padra és a beszélgetés először politikai
síkra terelődik. A művész elmondta: „Az emberek manapság
hajlamosak nem emlékezni arra, hogy nem csak a kertkultúrát,
hanem rengeteg más kulturális, tudományos értéket is kapott a
világ a Közel- Kelettől. Napjainkban inkább jellemző az általánosítás,
és fekete bárányként kezelik. Mindig jó ürügy, hogy más
problémákról eltereljék a figyelmet. Amikor végre felszámolták
a Varsói Szerződést, úgy gondoltam, a NATO is elveszíti létjogosultságát,
és a felszabaduló pénzeket a jólét, a béke, és humanitárius
célok szolgálatába állítják majd. Ez naivitás volt a részemről.
Sajnos úgy látom, hogy ma a fegyverkezés, a háború jó üzlet
egyeseknek, mind anyagilag, mind szellemileg. Ha csak a közelmúlt
eseményeit nézzük, érdekes, hogy vannak országvezetők, akik
azzal nyernek hatalmat, hogy kiszúrnak egy, a térségben lévő
országot, és nagy hangon meghirdetik, hogy majd be fognak
vonulni, és megmentik a világot. Ugyanitt a következő vezető
a kivonulás ígéretével nyerhet választást. Úgy gondolom,
hogy Európának és az egész világnak érdeke lenne, hogy IGAZI
BÉKE legyen a térségben. Ne felejtsük el, hogy ez a terület három
nagy vallást is ajándékozott az emberiségnek.”
Iskander elítéli az agressziót, bárki legyen is, aki ezt elköveti.
És úgy gondolja, jó lenne definiálni a terrorizmus fogalmát,
mind állami, mind egyéni szinten, hogy mindenki számára
egyformán érthető legyen.
Majd műtermébe invitál. Kinagyított portrék, szociofotók, tájképek
sokasága a falon. A fő helyen pedig Faludy György, Illyés
Gyula és Buda Ferenc képe. Itt láthatjuk Sütő Andrást, az
Advent a Hargitán, a Káin és Ábel nagyszerű íróját. Sütő
András képe mellett látjuk a gyermekversek és a felnőtteknek
is szóló erdélyi magyar líra költőjét, Kányádi Sándort.
Nézem a magyar és arab gyermekeket ábrázoló képeket. A vizuális
élményként ható képek egyszerre dokumentációk, szociofotók
és költői, lírai művészi témák is. A tájakat ábrázoló
képeiben is az ember, a humanizált világ érdekli. Képeit nézve
érződik: a mester hisz a szépség teremtő erejében. Látok
egy idős bácsit, aki egy kötélből font rács mögött áll.
„Ez itt a rabságot jelenti?” – kérdem. Megtudom, egy orgoványi
darálótulajdonosról van szó, aki képtelen kitörni saját világából.
Tehát önmaga börtönében él. A kép címe: Rács mögött.
Iskander nem szeret képeiről beszélni. Arról, hogy ezek mit ábrázolnak,
mi van mögötte. Ha a néző nem látja, nem fedezi fel a fotók
mögöttes tartalmát, akkor már baj van. „Abban bízom, hogy a
kép beszél helyettem” – mondja a művész.
– 2008 júliusában Szíriában
volt egy kiállításod.
– Ennek előzménye: előtte 25 évig nem voltam Szíriában.
Amikor megnősültem, elhatároztam, a családommal, gyerekeimmel
kell foglalkoznom. Ők az elsők számomra. 2004-ben volt az első
kiállításom Damaszkuszban, és az anyagot több szíriai városban
is megtekinthették az érdeklődők. A tavalyi kiállításnak óriási
sikere volt. Nívós közönség volt jelen azon a megnyitón,
amit miniszterek is megtiszteltek jelenlétükkel. Magyar témájú
fotókat vittem ki. Tájképeket, portrékat és szociófotókat.
Közönségem érezte, hogy nem szeretem a hamis dolgokat. Ha nem
tudom megfogni a lényeget, akkor az nem hiteles, s az így
keletkezett képet nem állíthatom ki. Ha a kép autentikusan közvetíti
a témát és a lényeget, akkor az ugyanazt mondja az araboknak,
a franciáknak és a magyaroknak. Nincs tehát nyelvi és földrajzi
határ.
– Más arab országban is
bemutatták képeidet?
– Algériában 1981-ben rendeztek egy nagysikerű kiállítást
képeimből. Akkor ott dolgoztam egy rövid ideig, hogy összegyűjtsem
azt a pénzt, amivel itthon saját műtermemet megvalósítsam. Az
1984-es kecskeméti kiállításomat pedig az algériai nagykövet
nyitotta meg. 2009. májusában Jordániában lett volna kiállításom,
de a pápalátogatás miatt ez nem jött létre. A magyar kultúra
hetét tervezték megtartani Ammanban, s a kiállításom
„Magyarország arab szemmel” címet viselte volna. Nagy a
felelősségem a kiállítás anyagával kapcsolatban, hiszen nem
mindegy, hogy milyen kép fog élni Magyarországról Jordániában.
A magyar szellemiséget szeretném átadni.
– Menjünk vissza a
kezdetekhez. Milyen környezetben nőttél fel?
– Gyerek voltam, mikor elveszítettem édesapámat. Később
édesanyám újra férjhez ment, s több féltestvérem született.
A nagypapám nevelt fel. Ő segített abban, hogy elkezdjem tanulmányaimat.
Szülővárosom a tengertől 5 km-re, egy dombon található. A
tenger zúgása mai napig él a fülemben. Olyan gyönyörű
naplementét, mint gyermekkoromban, soha nem láttam. Egyszerű
emberek között nőttem fel, voltak földjeink, s apám halála
után én voltam az egyik birtokos. Olajbogyót, dohányt, szőlőt
és fügét termesztettünk. Nem dolgoztam a földeken, mert
gyerekkorom óta tanultam. Vándoroltam egyik városból a másikba,
s igyekeztem minél többet tanulni. Nagyon fontos volt számomra
az iskolázottság. Hamar önálló lettem, ezt bizonyítja, hogy
az általános iskola után én tárgyaltam a gimnázium igazgatójával
arról, hogy vegyenek fel. Minden ügyemet személyesen intéztem.
A földet bérbe adtuk, s mi a termés egy részét kaptuk meg.
Annak az árából fedeztem tanulmányaimat. Középiskola után
általános gépészmérnöki karra jártam Aleppóba. Ott két évet
végeztem, majd megpályáztam egy állami ösztöndíjat.
– Miért választottad 24
éves korodban lakóhelyednek Magyarországot?
– Négy ország – Szovjetunió, Franciaország,
Olaszország és Magyarország – között választhattam az ösztöndíj-pályázatnál.
Azért esett a választásom Magyarországra, mert sokat hallottam
annak idején a rádióban az1956-os forradalomról, ami a szuezi
válsággal volt egyidőben, s azt is tudtam, hogy ott nincs olyan
kemény diktatúra, mint a Szovjetunióban. Puskás Öcsiről is
sokat beszéltek a rádióban. Azt viszont nem tudtam, hogy milyen
nyelven beszélnek a magyarok. Olaszországról csak azt
hallottam, hogy ott erős a maffia hatalma. Franciaországba azért
nem akartam menni, mert Szíria annak az országnak volt a
gyarmata.
– Tartod még a kapcsolatot
a szír rokonsággal?
– Édesanyámmal és testvéreimmel is rendszeresen
tartottuk és tartjuk a kapcsolatot.
– 1967-ben melyik magyar
egyetemre vettek fel?
– Hatalmas ambíció élt bennem, s úgy terveztem:
Magyarországon elvégzem az egyetemet, majd hazamegyek Szíriába,
ahol segítek a gazdasági életben. Olajmérnök akartam lenni.
1967 májusában érkeztem Magyarországra, s rá egy hónapra kitört
az arab–izraeli háború. Nagy csönd vett körül minket. Egy
utasítás szerint: kohómérnöknek kell tanulnom, és nem
egyetemen, hanem a dunaújvárosi kihelyezett főiskolai részlegen.
Tudtam: ez egy óriási visszaesés. Egyetemre jártam Szíriában,
s most csak főiskolás lehetek. Végül is kényszerből elvégeztem
a kohómérnöki szakot. Sokat töprengtem azon, mit is fogok
kezdeni ezzel a diplomával. Ezért továbbtanultam, s így műszaki
tanári diplomát szereztem. De ez is kevés volt nekem. Minél több
tudásra szomjaztam. Tanulmányaim közben fotózással is
foglalkoztam.
– 1968-tól kezdve
foglalkozol fényképezéssel. Autódidakta módon, vagy tanított
előtte valaki?
– Olyan ember vagyok, aki mindig kimondja a véleményét. Nem azért
vettem magamnak fényképezőgépet, hogy milliomos legyek belőle,
hanem: fotóim által akartam üzenni a társadalomnak. Egy-egy
fotóm saját véleményemet tükrözi. Megvettem tehát fotómasinámat,
s megfogadtam magamnak: soha nem viszem el a filmeket az Ofotértbe
előhívatni a képeket. Ösztöndíjamból vegyszereket vettem, a
kollégiumban volt egy fotólabor, s én ott dolgoztam, készítettem
a képeket. Láttam, éreztem, hogy értékek születnek kezeim között.
Minden képért lelkesedtem, már akkor, amikor még csak a
vegyszerben úsztak. Most ritkábban használom a labort, egyszerűen
azért, mert én is áttértem a digitális technikára. Később
csatlakoztam a dunaújvárosi Rosti Pál Fotóklubhoz. Odamentem,
átadtam nekik néhány fotót, és díjat nyertem. Majd egy pécsi
pályázatot nyertem meg. Ezek a díjak azért voltak fontosak számomra,
mert biztattak: érdemes fotózással foglalkoznom. Ki kell
emelnem: nagyon szerettem a magyar tanyavilágot. Ez az egyedüli
tényező, ami akkor itt tartott Magyarországon. A tanyákat nem
kerítették körbe, nem voltak bizalmatlanok velem az emberek. Leültettek
a padra, s beszélgettek velem. Megnyíltak egy idegennek. Soha
nem fogom elfelejteni azt, hogy befogadtak, s vendégül láttak
engem. Sokat beszélgettem a tanyasi emberekkel. Nem is tudok úgy
lefotózni senkit, ha előtte nem beszélgetek vele, nem ismerem
meg életkörülményeit. Mindenkiben vannak rejtett értékek, s
jómagam ezeket mindig igyekszem feltárni a fényképezés előtt.
– Az ősi magyar vendégszeretet
hasonlít az arabhoz?
– Mindkét nép befogadja azt, aki jószándékkal közelít.
Az araboknál erős a vendégjog intézménye, ami még a bűnösöket
is három napig vendégként kezeli, ha az illető a bűne kiderülése
előtt belép a ház ajtaján. Az arab világban öröm adni, öröm
vendégül látni a másikat. Akkor boldogok az emberek, ha
adhatnak valamit.
– A magyar nyelvet könnyen
el tudtad sajátítani?
– Nem is folytathattam volna tanulmányaimat, ha nem vizsgázom
le magyar nyelvből. Kecskeméten tanultam két nagyszerű tanártól,
Szekér Endrétől és Orosz Lászlótól. Utóbbi fia, István, híres
grafikus, az ő munkája a híres „Tovarisi konyec!”- plakát.
Orosz László viselkedésével és türelmével megszeretette
velem a magyar nyelvet.
– Hogyan kerültél a Forráshoz?
– Bevittem a szerkesztőségbe a tanyavilágról készített
fotóimat. Nagyon megörültek nekik, s azóta készítek nekik fényképeket.
A Forrás kapcsán ismerhettem meg Lezsák Sándort, Zám Tibort,
Hatvani Dánielt, Komáromi Attilát, Goór Imrét, Buda Ferencet,
Füzi Lászlót, és Pintér Lajost. Annak idején Lezsák Sándor
már ismerte képeimet, amikor 1979- ben elhívott a lakiteleki írótalálkozóra,
hogy ott kiállítsam a képeimet. Természetesen arra is megkért,
hogy örökítsem meg az eseményeket.
– Mennyire értetted azt,
hogy miről is folyik a diskurzus?
– Nem értettem mindent, de éreztem, hogy jó helyen vagyok. Azt
is éreztem, tudtam: itt történelmet írnak. A találkozón
jelen volt Illyés Gyula, akiről sokat hallottam. Az arab világban
nagyon tisztelik a költőket. Jómagam, előtte nem találkoztam
még Illyéssel, csak ott Lakiteleken. Hatalmas élményt
jelentett, hogy a nagy költő megnézte képeimet, kezet fogott
velem. Láttam, mennyire egyszerű ember a szó nemes értelmében.
Úgy emlékszem kockás inge kissé megkopott gallérjára, mintha
tegnap láttam volna. Nagyon kifejező volt az arca, szeme. Róla
sikerült elkapnom egy ritka pillanatot: felesége, Flóra asszony
súg valamit a fülébe. Sütő András látta ezt a képet a
marosvásárhelyi tárlatomon – nagyon tetszett neki. Lelkesen fényképeztem
a lakiteleki eseményeket az akkori tudásom és a kezdetleges
technika segítségével. Szerény filmekre és szerény
nyersanyagokra kezdtem megörökíteni a jelentős eseményt. Bárhova
vitt az utam, a lakiteleki anyagot magammal vittem.
– A Forrás 1979. évi különszámának
címlapjára felkerült a találkozón készült egyik képed, a Rács
mögött. Ebből, s a metafórikus címből nem származott
kellemetlenséged?
– Amikor a képet készítettem, egy lépcsősor tetején
ültem. Úgy szerettem volna megalkotni a képet, hogy a résztvevők
és a lépcső korlátai egész kompozíciót alkossanak. Aztán jött
a baj: megkérdezték tőlem, miért készítettem így a képet?
Véletlenül az akkori megyei pártvezetés legmagasabb képviselője
is „rács mögé” került. Azt hitték szándékosan, célzattal
készítettem így a képet. Végül is nem lett az ügyből
komoly problémám.
– 1979-re mennyire értetted
meg a hazai kulturális és politikai viszonyokat?
– Az volt a szerencsém, hogy mindig a magyar értelmiség
közelében lehettem. Bárhová is ültünk le beszélgetni, a
magyar kulturális élet terítéken volt. Aggódtunk a nemzet jövőjéért.
– Egy profi fényképész,
ha ránéz valakire, akkor sejti a jellemét? Akár egy Serlock
Holmes?
– Sejteni kell. Sok ember szeret színészkedni az életben.
A jó fotóhoz ezt mellőzni kell. Ez bizony eltart egy ideig.
– Buda Ferencet legalább
30 éve fotózod. Miért e sorozat?
– Buda Feriben az egyszerűségét szeretem. Közvetlen,
családcentrikus, szerény ember, s mégis Kossuth-díjas költő.
Egyszerűségében rejlik nagyszerűsége. Egyes versei olyanok,
mintha a keleti ember érzéseit tükröznék.
– 1989-ben kiállítást
rendeztél az erdélyi menekültek számára. Át tudod érezni
azt a tragédiát, amit Trianon jelentett a magyaroknak?
– Hogyne, hiszen az arab országok határait is annak idején
vonalzóval húzták meg, ezzel alapot teremtettek a mai napig elhúzódó
konfliktusoknak. 1983-ban voltam először életemben Erdélyben,
Csíkszeredában két fotóművész társaságában. Nagyon
meglepett, hogy magyarul beszélnek az emberek, de mégis más
országban vagyunk. A szállodai bejelentkező lapon viszont nem
volt magyar szöveg. Hallottam később a falurombolásról és a
menekülthullámokról is. Megdöbbentem azon, hogy Európa közepén
olyan állapotok uralkodnak, mint a Közel-Keleten. Az említett
kiállítás után mind a 42 képem elkelt, s a pénzt felajánlottam
az erdélyi menekültek javára.
- Több alkotótáborban, írótáborban
vettél részt. Miért fontos egy alkotótábor?
– Szabadegyetemként tekintek az alkotótáborokra. Nem csak a fényképészeti
ismeretek érdekelnek, hanem minden, ami kultúra és művészet.
Zene, művészet, irodalmi témák is nagyon érdekelnek. Ha egy
előadást magamban képpé formálok, akkor jobban megértem a lényeget.
Egy alkotótábor azért is fontos, mert a kollegák társaságában
ellenőrizhetem magam: jó úton haladok-e a szakmában. Elég a jó
közösségtől csak egy gondolat, amit elraktározhatok, és később
az alapját képezheti egyik képemnek.
– Eddig miért nem jelent
meg egy Iskander-album? Nincs szponzor?
– Ez leginkább az én hiányosságom, nem tudok és nem
is akarok házalni a képeimmel. Úgy érzem, hogy ma már egy
album kiadása sajnos sokkal inkább pénz, mint művészi érték
kérdése. Vagyis a válaszom, igen, egy nívós, művészi értékkel
bíró, nem bulvár album kiadásához szponzorok kellenének.
– A közeljövőben hol,
milyen kiállításon láthatjuk képeidet?
– Ősszel Kecskeméten a kereskedelmi kamara rendez egy kiállítást
képeimből, és remélem, hogy a jordániai kiállításom is
megvalósul. 2010-ben Kairóban lesz egy kiállításom, erre a közelmúltban
kaptam meghívást az egyiptomi kulturális minisztériumtól. Továbbá
a kecskeméti művész kávézóban is tervezünk egy kiállítást.
Medveczky Attila
|