2009.09.18.
Heinrich von Kleist: Homburg herceg
(Örkény Színház)
Heinrich
von Kleist a német irodalom egyik legnagyobb drámaköltője
Goethe és Schiller mellett. Rövidre szabott élete 1777-től
1811-ig tartott, tehát mindössze 34 évet töltött el ezen a földön.
Ez a fél emberöltőnyi lét viszont igen kalandosan telt el.
Porosz nemesi-katonai famíliába született, folytatta a családi
hagyományt: ő is katona lett. Leszerelése után, 1805-től
kezdett el írni, de regényeit, drámáit a korabeli közönség
nem kedvelte, a kritikusok nem értették és nem értékelték műveit.
Egész élete nyugtalanságok sorozatából állt, egyik német városból
vándorolt a másikba, míg végül öngyilkos lett. Legismertebb
regénye a Kohlhaas Mihály. Drámái közül a Heilbronni Katicát
tűzik legszívesebben műsorukra a színházak. Kereső,
nyugtalan személyiség volt, ami életrajzának tényeiben és társadalmi
helyzetének változásaiban is kifejezésre jutott. Kleist elhatározta,
olyan drámákat ír, amelyek egyesítik magukban Szophoklész,
Shakespeare és Goethe műveinek erényeit és nagyságát. Ez az
ötvözés nem bizonyult szerencsés ötletnek, mert a lehetetlent
akarta megvalósítani. Akármennyire is igyekezett, nem sikerült
neki ez a bravúr. Mind a három írónak más-más az erőssége,
amit Kleist hiába akart egy tragédiába belesűríteni. Sajnos,
így nem lehet remekművet létrehozni, hanem csak valamiféle
keveréket, ami csupán elnyeli az értékeket, de nem tapasztja
össze őket kivételes alkotássá.
A
Homburg herceget 1810-ben írta, de akkortájt Berlinben nem akadt
olyan színház, amelyik műsorára vette volna. Nyomtatásban 11
év múlva, 1821-ben jelent meg, színházi ősbemutatója pedig
ugyanebben az esztendőben Bécsben volt. Az Örkény Színház
pedig május 3-ától játssza, ennek a darabnak a színrevitelével
zárták előző évadjukat. Kleist drámájában a forrófejű és
öntörvényű Friedrich Arthur von Homburg herceg, a lovasság tábornoka
megszegi katonai feljebbvalójának, Friedrich Wilhelmnek,
Brandenburg választófejedelmének rendelkezését, ugyanis a főparancsnok
megtiltja neki, hogy csapatával felvegye a harcot. A fiatal generális
azonban mit sem törődik ezzel, s kiküldi embereit a csatamezőre.
Hiába arat fényes győzelmet a svédek felett, a törvény betűjéhez
ragaszkodó fejedelem hadbíróság elé állítja, ahol Homburgot
halálra ítélik. A herceg nem érti, ő hősi cselekedetett vitt
véghez, megfutamította az ellenséget, miért kell neki így, ráadásul
ennyire meglakolnia? Inkább dicséretet érdemelne, és nem büntetést,
méghozzá ennyire keményet. Lassanként belátja, önző céljait
nem helyezheti a közösség érdekei elé. A társadalom által
elfogadott szabály mindenkire vonatkozik, annak hatálya alól
senki sem vonhatja ki magát, még akkor sem, ha történetesen jó
szolgálatot tett. Kleistnek ebben a drámájában Homburg
herceget a fejedelem következetessége elvezeti a csak saját egyénisége
ragyogásától eltelt ifjútól az önmagát a többség akaratának
alárendelő, fékevesztett természetét magzabolázó férfiúig.
A rábízottakért érzett felelőssége, valamint a haza iránti
kötelességérzete kerül szembe szabad akaratával és szíve vágyaival.
Erkölcsi dilemmája a széksorokban ülőkre is hat, ki-ki eltöprenghet
azon, hasonló helyzetben mit tenne. Dömötör András rendező
nem kosztümös-klasszikus produkciót állít a színpadra, hanem
olyan igazi, hamisítatlan „örkényest”. Izsák Lili színpadi
látványvilága a bezártságot idézi, jelmezei pedig kortól függetlenek.
Egyenruhái semelyik hadsereghez nem köthetők, díszleteinek
neonfényei, pozdorjabútorai pedig azt a mesterségesen létrehozott,
emberelidegenítő, poroszos miliőt mutatják, amiben a katonák
léteznek. Fejes Kitty különös mozgáskompozíciót tervezett,
egyik-másik koreográfiája a visítozó nők előtt táncoló fiúk
taglejtéseire emlékezteti a nézőket. Mindez oldja a Kleist-mű
feszültségét, könnyebbé, a ma embere számára is elfogadhatóbbá
teszi, mert drámaiságát feloldja, és nevetést csempész a
darabba. A címszerepet vendégként Ötvös András, az egri Gárdonyi
Géza Színház tagja kapta. Mintaszerűen érzékelteti azokat a
jellembeli változásokat, amik ennek az izgága, önmagával törődő
karakter belső éréséhez vezetnek. A könyörtelen, merev választófejedelmet
Széles László a figura megkívánta keménységgel, csökönyösséggel
viszi fel a színre. Csuja Imre alakításáról csak felsőfokban
lehet beszélni, az ő Kottwitz ezredese szigorú felettes, de azért
itt-ott látszik, szíve is van. Ebben a férfias közegben mindössze
két nő kap helyet: a választófejedelem felesége, Eliza, akit
Kerekes Viktória személyesít meg, és Orániai Natalie hercegnő,
Homburg menyasszonya, akit Nagy Viktória kelt életre. Kleist a
drámairodalom legegyénibb, ugyanakkor legvitatottabb szerzője,
akit egyértelműen sem a klasszicizmushoz, sem a romantikához,
sem a realizmushoz nem lehet kötni, s akit az a meg nem értés,
amivel kortársai – közöttük is leginkább Goethe – műveit
fogadták, a teljes kétségbeesésbe kergetett. A Homburg herceg
nem tartozik a legismertebb alkotásai közé, éppen ezért kivételes
élmény ezt a nehéz, nem könnyű kikapcsolódást nyújtó művet
az Örkény Színházban látni.
Dr. Petővári
Ágnes
|