vissza a főoldalra

 

 

 2009.09.18. 

Bajnai nem gazember

Ami most van, az már valami egészen új. Nem a korábbi állapot romlása, nem a megszokott értékek deficite, nem útvesztés, hanem egy saját öntörvényei szerint működő hatalmi entitás. Nem a múltra alapozódik, attól teljesen elszakadt. A romlás egy korábbi tökéletességet feltételez, a deficit egy azt megelőző értékerőt, az útvesztés pedig célt és irányt. Itt valami nagyon nagy, minőségi változásról van szó. Aki eltéved az erdőben, az egyre fáradtabban és reménytelenül keresi a helyes csapást, aztán egy idő után már feladja azt is, csak megérkezzen valahova, akárhova. Még később már az erdőt sem látja maga körül, mert valahogy kikecmergett belőle, egy kihalt, ködös, idegen pusztaságon baktat erőtlenül, fogalma nincsen, hogy hova, később már arról is egyre kevesebb, hogy honnan indult. Az emberiség ismert történelme folyamán mindig is jól meghatározott, kőbe vésett törvények szabályozták ember és ember, ember és Isten kötelezően elvárható viszonyát. Na persze jócskán akadtak mindig törvényszegők, de hogy úgy mondjam, ez egy egészséges, kiszámítható, normális próbálkozásból eredt.

A „Minden szentnek maga felé húz a keze”, a „Jézus koporsóját sem őrizték ingyen” szólások népszerűsége igazolja, hogy a törvényileg és etikailag legideálisabban lefedett korokban is voltak kirívó, sajnálatos ügyeskedők, akik nem érezték kötelezőnek a törvény betartását. Ezeket a deviánsokat persze megbüntették, de nem ez a lényeg, hanem az, hogy számuk a társadalomban mindig is elenyésző volt, és nem veszélyeztette a kialakult nemzeti, történelmi struktúra egészének a fennmaradását, csupán a csendes szörnyülködés és a hivatalos skandalum kiváltói lettek ezek a próbálkozások. Ma ez sincsen így. Képtelenség volna megmondani, hogy ki deviáns és miért az, ugyanis a deviancia (elhajlás, elferdülés, eltévelyedés) értelmezhetősége – hasonlóan az erdőben eltévedt vándorunk helyzetéhez – feltételez egy eredetileg meglévő tervet, útirányt, valami kitűzött célt, amit el kellene érni, de amihez képest rossz az irány. Az ördög is csak addig a világ legtaszítóbb lénye, ameddig ismerjük és látjuk Jézus arcát, ha viszont őt már kilúgozták belőlünk, a decens megjelenésű, New York-i székhelyű, sok nyelven beszélő Mister Satan egyre szimpatikusabb és vonzóbb figurává válik: jólétet ígér, pénzt, hatalmat, fejlődést, erőt, és semmi mást nem kér cserébe, csak némi engedelmességet, egy kis lojalitást. Mi van ebben kivetnivaló? Hazánkban 2002-ben elkezdődött a bomlás, de csak 2006-tól, a zavart tudatú Gyurcsány regnálása következtében gyorsult fel az a halálos folyamat, amely ma is tart, és amely eljutott politikai kifejlődésének azon fokára, hogy írásomat így kezdhettem: ami most van, az már valami egészen új. Gyakorta olvasni a nemzeti sajtó maradékában azt a megállapítást, hogy csakis vegytiszta, tudatos hazaárulásként, sehogy másként nem értelmezhető a hatalmi elit lépéseinek többsége. A napokban például az, hogy Bajnai – ebben a magyarellenes hisztériakampányban – elfogadta a szlovák nagykövet meghívását, és elment parolázni, koccintani hozzá Szlovákia nemzeti ünnepe alkalmából. (Éppen úgy, mint 2002- ben Medgyessy tette ezt román kollégájával a budapesti Kempinski Hotelban, Erdély lenyúlásának évfordulóján!) Száz évvel ezelőtt a diplomáciai kar tagjai tucatnyi elegáns kifogást tudtak volna felsorolni annak kivédésére, hogy egy nem kívánatos találkozást kulturáltan lemondjanak. A mai szociálliberális hatalmi elit sem feltétlenül hülyébb, mint ők voltak, csakhogy ez már nem ismer semmi egyéb szempontot, csak az üzletit. Ezért elmegy és koccint: ugyanis nem lehet holmi nemzeti duzzogások miatt veszélyeztetni gazdasági és pénzügyi projektek kifutását! Hogy gazember az olyan ember, aki így gondolkodik? Gazember akkor lenne, ha belülről maga is érezné, hogy rossz úton jár, de a Gyurcsány/ Bajnai-félék ezt sohasem érzik, még nyomokban sem: ők nem gazemberek, rosszabbak ennél: amorális lények. Mindennemű lelkizés nélkül képes ellopni a libatenyésztőtől a libát, nyugdíjastól a nyugdíjat, diáktól a támogatást, kismamától a GYED-et, odaadni Joav Blumnak a Velencei- tó partját, és megadni minden lehetséges törvényi támogatást a bankoknak és a multiknak. A propos bankok! Az egyik – természetesen külföldi érdekeltségű – kereskedelmi bank igazgatója a tévében oktatta ki a magyarságot arról, hogy miért nem apadnak a forint erősödéssel arányban a deviza alapú kölcsönrészletek. Elmondta, hogy kölcsönt igénylő ügyfeleik nagyobbik része szépen tejel, de van egy makacs réteg – (nyilván ők a deviánsok az igazgató úr szemében) –, amely nem tud fizetni, ezért a bank „természetesen” – ez a szó a lényeg! – a fizetni képes és hajlandó ügyfelekre hárítja át az ő adósságaikat is. Mert – természetesen – egy bank nem fizethet rá soha semmire! Az ókorban Mózes Tízparancsolata volt kőbe vésve, most ez a mondat van ott. Ez még akkor is összeegyeztethetetlen lenne minden európai, keresztény morállal, hogyha az elmúlt év pénzügyi válsága katasztrofálisan érintette volna a bankokat, csakhogy – tessenek átlapozni az időszaki jelentéseket – soha olyan adózás előtti nyereményekkel nem dicsekedhettek a magyar bankok, mint mostanság! Vagyis, a pénzügyi válságnak A-tól Z-ig mindenki, de mindenki, aki a telefonkönyvben szerepel, áldozata lett, kivéve a bankokat. Ez bizony több, mint furcsa. Miképpen az is, hogy a Bankszövetség elnöke nem tartja még csak tárgyalási alapnak sem annak felvetését, hogy ez a helyzet ne így legyen a jövőben. Ó, a jövő! Igen, a jövő! Engem már régen nem az érdekel, hogy milyen lesz, hiszen a jövőnek az a sajátsága, hogy mindig más, mint a múlt volt, engem kizárólag az érdekel, hogy a magyar jövő kinek a jövője lesz ebben az országban? Miért, miért nem, tartok tőle, hogy nem az enyém, és félek, hogy nem is a tiéd, türelmes olvasóm. Ugyanis elmúlt a Coriolanusok, a Szókratészek, a Spartacusok, a Brutusok, a Judások, a Bánk bánok, a Savonarolák, a Giordano Brunók, a Bajcsy-Zsilinszkyk – vagyis a lelkiismeretükkel kegyetlenül szembenéző és viaskodó, klasszikus törvényáthágók kora. Most az amorálisok ámokfutása tart, márpedig ők megfoghatatlanok, elérhetetlenek, puhányok, kicsúsznak a kézből, mint a hal, tartásnélküliek, mint a kocsonya, és az érintéstől szétkenődnek, mint a takony.

 

Szőcs Zoltán