2009.09.18.
A barantázó magyarul él, gondolkodik
A
japán, koreai és egyéb távol-keleti harcművészetek után végre
hazánkban újra lehet művelni a magyart is, a barantát. Egyre több
településen jönnek létre a különböző magyar vezérek nevét
viselő baranta egyesületek, közösségek. Erről Szabó
Zsoltot, a MIÉP elnökségének tagját, önkormányzati képviselőt,
a tokodaltárói Tokod Vitéz Baranta Csapat alapítóját és edzőjét
kérdezem.
– Engedd meg, hogy az ördög ügyvédje
legyek. Honnan lehet tudni, hogy a honfoglalás korában milyen
harcművészetet űztek ősapáink?
– Azt a korabeli forrásokból tudjuk, hogy a kalandozások
és a honfoglalás korában milyen fegyverekkel és harcmodorban vívták
a csatákat. Jelenleg ugyanennek a harcmodornak a fennmaradt és a
továbbfejlesztett változatát – hiszen az idők folyamán újabb
és újabb fegyvereket használtak őseink – űzzük. Azt
tudjuk, hogy a honfoglalás kori katonáknak volt egy olyan speciális
kiképzési módszere, ami nagyon hasonlít ahhoz, amit mi megpróbálunk
újra feleleveníteni. A forrásoknál pedig szkítákról szóló
görög, perzsa és egyiptomi írások, a hunokról szóló kínai,
latin és görög feljegyzések ugyanúgy feldolgozás alá kerültek,
mint az avarokról szóló elbeszélések és régészeti leletek.
– Van egy olyan elképzelés, ami
szerint a hunoktól vették át a kínaiak mai harcművészetük
alapjait.
– Hallottam erről, s valóban vannak átfedések a magyar
és a kínai harcművészet eszközhasználata között. A botos,
kardos és íjász küzdelmet a magyarok nagyon magas szinten űzték,
s természetesnek tartom, hogy az akkori szomszéd népek átvették
ennek mesterfogásait. A hajdani két hun birodalom gyökeresen
formálta át Kína és Európa harcászati elképzeléseit. A pásztorkodó
népek rituális és harci alkalmazásra törekvő birkózó és
pusztakezes kultúrája beépült a koreai, a japán, az indiai és
a kínai harci struktúrába.
– Igaz, hogy a végvári harcok idején
is voltak barantázók?
– A barantában három kiemelkedő időszakot különböztetünk
meg. Az egyik a vándorló állam időszaka, a második az Árpádok
időszaka, a harmadik pedig a végváriak időszaka. Nem bizonyított,
de arra következtethetünk, hogy akkoriban a baranta egy általánosan
oktatott harcmodor volt. Egykor a banderiális hadseregek magvát
a parasztság adta. Ők saját kereteiken belül tanulták a harcászatot.
– A XVI. század elejétől megindul a
magyar kultúra kettéválása. Ettől az időszaktól beszélhetünk
népi és nemesi kultúráról. A baranta az előzőben élt tovább?
– Így van, s erre jó példa a Dózsa György-féle
parasztháború. Tanultuk történelemből, hogy a nép fiai
kiegyenesített kaszával harcoltak. Ez a kiegyenesített kasza
egy olyan harci eszköz, amit a barantában ma is használunk.
– Tudtommal a két világháború közt
megpróbálták feltámasztani a magyar harcművészetet. Sikerült?
– Sajnos nem. Az tény, hogy a Horthy-éra idején
visszanyúltak a népi hagyományokhoz, kultúrához, de nem volt
rá kellő idő, hogy az újraélesztés sikeres legyen. Előtte a
Habsburgok megtiltották az ősi harcművészet oktatását. Féltek
attól, hogy jól kiképzett parasztok nagy számban megindulnak
elnyomóik és azok helytartóik ellen.
– Gondolom, esetünkben nem csak az
ellenfél testi legyőzéséről van szó, hanem életvitelről és
filozófiáról is.
– Régi forrásokból tudjuk, hogy a harci műhelyekben az
emberi szellem fejlesztésével is foglalkoztak. Jelenleg a
pusztakezes és fegyveres kiképzés mellett a magyar kultúra ápolása
is napirenden van. Történelmünkről beszélgetünk a
gyerekekkel, s rovásírást oktatunk a téli időszakban, mikor a
szabadtéri edzéseket nem tudjuk megtartatni. Népdalokat és néptáncokat
tanítunk, s az utóbbi a barantának hivatalos része.
– Te mikor kezdtél el barantázni?
– Régebben több küzdősportot űztem. Egyszer
felkeresett Sárosi Attila barátom, aki már régóta a Gerecse
Íjászati Hagyományőrző Egyesületének vezetőségi tagja
volt. Az ő ajánlására kezdtem el barantázni. Egy éve már
csak ezzel foglalkozom, s a többi sportot abbahagytam. Túlzás
azt mondani, hogy egy év alatt eljutottam az edzői szintre, de
mivel a környéken Attila barátommal és a fiával mi tudjuk a
legtöbbet a barantáról, így ránk hárult a továbbadás
feladata. A hivatalos vizsgákat jövőre szeretnénk letenni. Egy
évvel ezelőtt jött létre a Tokod vitéz nevét viselő csapat,
s jelenleg tíz állandó tagunk van. Több más sportszakosztályból
igazoltak át hozzánk, így van dzsúdósunk és aikidósunk is.
– Júniusban volt egy baranta bemutató
Tokodaltárón. Ti szerveztétek?
– Igen, ez a falunapon történt. A bemutató megtartásában
segítségünkre volt a budapesti Zrínyi Baranta Egyesület. Támogatásukat
nagyon köszönjük. A bemutató sikerét jelzi, hogy utána több
fiatal jelezte: szeretné megismerni a baranta életfilozófiát.
– A barantacsapat edzője vagy. Mire készítetted
fel a jelentkezőket? Mert itt aztán van íjászat, késjáték,
fokosvívás, botbírkózás, s még sorolhatnánk.
– A baranta gyalogos és lovas szakágak képességeiből
áll. Mi jelenleg csak a gyalogos szakággal foglalkozunk.
Terveink között szerepel a lovas szakág is, de ehhez szükséges,
hogy a gyerekek biztonsággal megtanuljanak lovagolni. Jelenleg az
erőnléti edzéseket én tartom, míg Sárosi Attila az íjászati
részt. A botos és kardos edzéseket pedig közösen oktatjuk.
– Ti miért nem a Baranta Szövetség
keretén belül működtök?
– Ennek egyik oka, hogy fiatal még a csapatunk, s jövőre
szeretnénk a gyerekeket elvinni első vizsgájukra. Egy-két
nagyon tehetséges fiatal edz nálunk, s szeretném, ha ők országos
szinten tanulnának majd tovább. Az országos egyesületben azért
nem vállaltam tisztséget, mert elhangzott egy mondat: „a
barantázók nem vehetnek részt politikai gyűléseken”. Mi
pedig évek óta megemlékezünk Tokodaltárón Trianonra, és
nemzeti ünnepeinkre is. Ezeken az eseményeken a hagyományőrzők
rendszeresen képviseltették magukat. Idén ki akartam vinni a
barantás fiatalokat a trianoni megemlékezésre, hogy díszőrséget
álljanak, s erre kaptam a fenti választ. Nekem ezzel az az egyik
problémám, hogy itt a magyar múlt ápolásáról, a nemzettudat
fejlesztéséről van szó, ami célja a barantának is. A másik:
a Magyarok Szövetségének rendezvényein rendszeresen részt
vesznek a barantások ruhában és csapatként. Azt mondják, hogy
a Magyarok Szövetsége nem politikai szervezet. Az tény, hogy
nem párt, de ott, ahol alkotmányt akarnak módosítani, bizony
politikáról van szó. Remélem, hogy ez az ellentmondás
hamarosan feloldódik.
Medveczky Attila
|