2009.09.25.
Két pogány és két asszony között
Móricz Zsigmond: Erdély II., A nagy fejedelem c. regényéről
Móricz
Zsigmond trilógiájának második kötetében, A nagy
fejedelemben két nagy lélek áll Bethlen mellett, két nő: Károlyi
Zsuzsanna, a feleség, a sápadt, széparcú, a közélettől
szinte iszonyodó fejedelemasszony, és Báthory Anna, a világ szépsége,
a korszak nagy szajhája, a nagyvonalú, emelőerejű mágnásnő.
Az tény – és ezt Móricz Zsigmond nagyon pontosan tudja –,
hogy a férfi életében, legyen az paraszt vagy gróf, vagy akárki,
szász és magyar: a nő vagy emel, vagy rohaszt. Szóval két nő:
Zsuzsa és Anna. De Bethlen mellett megjelenik a korszak egy másik
nagyon nagy alakja, a magyar katolikum írástudója, Pázmány Péter,
a hit bajnoka, a magyar élet jó ismerője. Milyen különös az
élet: Bethlen Gábor fejedelem édesanyja katolikus volt, fia,
Bethlen Gábor református lett; Pázmány Péter édesanyja
református volt, és gyermeke a katolikusok nagy embere lett. Pázmány
Péter és Bethlen Gábor egyben megemlékezett: két pogány között
egy hazáért kell küzdeni. A két pogány Ausztria és a Török
Birodalom. Az osztrákok voltak ebben a korszakban is – mármint
a császári udvar – a nagy sumákok. A török meg csak rabolt
és rabolt, és keresztül- kasul rohangáltak az országban, s
amit foghattak, vittek, a többit meg felgyújtották. Na, ebben a
korszakban kellett országot tartani két pogány ellenében.
Bethlen Gábor meg mindenképpen békét akart, nem úgy, mint elődje,
a meggyilkolt Báthory Gábor. Ő háborúzott. Bethlen Gábor győzött,
mert felépítette Erdélyt. Ez volt Erdély aranykora. De kezdjük
A nagy fejedelem regény legelején. „A
fejedelem kijött a boltíves kapu alól, s keresztülment a
kolozsvári nagypiacon. Ketten voltak vele, Péchy Simon jobbról,
s Toldalagi Mihály balról kísérte. Nézze nagyságod –
mondta Péchy kancellár –, már ma újfent megnyitott egy bót.
A nagytemplom körül alacsony várfal volt, amely külső oldaláról
apró vásáros bódékkal volt telepítve. A fejedelem melegen
mosolyodott fel. – Hála Istennek – mondta –, ott van élet,
ahol a kalmárok nyitni kezdenek. Lassan haladtak előre,
egyszerre csak Toldalagi Mihály meghökkent, s ijedtében megrántotta
a fejedelem mentéje ujját.
– Nagyságos uram! Bethlen, aki lesütött
szemmel járt az utcán, felemelte pillantását, s dermedten megállott.
A tiszta hideg napban csodálatos látomása volt. A templom
tornya felett valami violaszínű köd, amelyet hogy jobban néztek,
olyan volt, mint ha fonalak ereszkedtek volna alá a nagy magasságokból.
Nyílegyenesen szöktek fel ezek a szálak a mennyboltozatig, mint
ha isteni jel kötötte volna a tornyot az éghez.”
Valóban
égi jel volt. Abban az időben csodák is sűrűbben történtek.
Ez a jel mutatta, hogy Erdélyre ráköszönt a boldog korszak.
Ezt akarta építeni Bethlen Gábor. A fejedelem asszonyával, Károlyi
Zsuzsannával beszélget egy reggeli ébredés után. Képet
kapunk az asszony jelleméről és vágyairól.
„Nem aludtál, lelkem? – kérdezte mély
gyöngédséggel.
– Az nem számít – mondta az
asszony.
– Nekem igen.
– Hm – elmosolyodott.
– Nekem semmi más.
– Csak az én álmom.
– Csak az.
Az asszony beharapta alsó ajkát. Különös
mosollyal messze nézett.
– Jót beszélnek egy zsidó orvosról,
aki minden betegséget csoda jól kikúrál. Konstantinápolyi követem
beszélni fog vele. Nincs olyan ár, akit meg ne adjunk, csak a te
betegségednek végét szakassza. Már Toldalagi tudja akaratom.
Az asszony legyintett.
– Nem érdemes róla beszélni.
– De.
– Nincs nekem semmi bajom.
– De.
– Kegyelmed nem bánná.
– Mit?
Az asszony fájdalmas mosollyal mondta:
– Ha ki lehetne rám találni valami
betegséget.
– Miért?
– Akkor meg volna nyugodva a
lelkiismerete: beteg vagyok, tehát nem kell velem törődni.”
És
így tovább a hosszadalmas, kérlelő, becéző párbeszéd. Károlyi
Zsuzsa az egész regény folyamán szenved. Hiányolja maga mellől
az ország ügyeivel foglalkozó férjét, Bethlen Gábort. Csak
azt szeretné, hogy ott legyen mellette, láthassa, érezhesse,
hogy az övé. Ellene van mindennek, a háborúnak is, s valójában
a békének is, nem szereti a fejedelemséget, csak béke, csend
és a tűzhely melege. Igen ám, de Bethlen Gábor másra született.
Bethlen Gábor mondja Károlyi Zsuzsának: „Nekem
nem ingem a török, s nem gatyám a német… A török, ha nem
vigyázok rá, bármely percben rámjön, s megdúlja az országot.
Rabszíjra fűzi, ezrével a véreimet. Tekintet nélkül hitire,
misés vagy nem misés… Ám ha vigyázok, soha közel nem jön
határainkhoz. De a németek felől, ausztriai urak felől azok a
hírek jönnek, hogy akár vigyázok, akár nem vigyázok, az én
hitbeli testvéreimet a te hitbeli nővéreidet személyválogatás
nélkül kínozzák, fosztogatják, hajtják ki a határon… Most
melyikre kell nekem jobban gondolni?… Azt csak megérted, hogy a
töröknél semmi más végeznivalóm nincs, mint hogy eltávoztassam
fejünk felől a sáskahadat, amely csak rabolni és rabolni akar.
Míg én a fővezéreket s a szultánt ki tudom elégíteni, soha
a török a lábát bé nem teszi… De mit csináljak azzal a
nyugati veszedelömmel, amelyet megállítani nem lehet, csak jő,
csak jő, s itt van és öl. S nemcsak kincsemet, barmomat, ruhámat
vonja le rólam, de belenyúl a markával a lelkembe s a te
lelkedbe s az agyvelőmbe, és parancsszóval rám akarja kényszeríteni,
hogy: te ostoba, te állati állat; ne úgy gondolkozz, ahogy
Isten tudnod adta, hanem úgy, ahogy én parancsolom.”
Volt
min gondolkodnia Bethlen Gábor erdélyi fejedelemnek, s volt miért
cselekednie. Lényegében ugyanígy gondolkodott Pázmány Péter.
Pázmány Péter akkor volt a magyarság legmagasabb rangú római
katolikus főpapja, amikor a magyar vidékek fölött magas volt
az ég, és távol élt az Isten, és az elpusztított vidékeken
vándor prédikátorok jártak valami reménységet hirdetni.
Ekkorra fordították le az ószövetséget is magyarra, s ekkor
írta meg néhány prédikátor azokat a zsoltárokat magyarul,
melyek ma is a szívünknek oly kedvesek. Akkor írták le először
a sort: „Tebenned bíztunk eleitől fogva.” „Mikor semmi sem
nem voltanak.” Akkor írták le a mondatot, a vágyakozó
mondatot: „Mint szép híves patakra.” Vagy hogy: „Perelj
uram perlőimmel.” Az emberek az égre néztek, de nagyon messze
volt az Isten, Pázmány Péter meg közelebb akarta vinni az
embert a Teremtőhöz. A következőket írja róla Móricz
Zsigmond A nagy fejdelem című regényében: „Tanúbizonyságra
hívom az Isten minden emberét, hogy a római pápák hány
eretneket ölettek meg tévelygésükért? Tízet sem ölettek meg
Luther fennállása előtt, de a Calvinisták csak egy francúz
országban csak egy esztendőben, 1562- ben negyvenkétezer egyházi
személyt ölének meg. – És tíz esztendő alatt nagy dühösséggel
hadakozván az ő királyok ellen, a kálvinistaságnak kiterjesztéséért
hússzor való százezer embernél többet levágának. kilencszáz
ispotát, kétezer kastromot, húszezer templomot felkóborlának,
megégetének, elpusztítának. Angliában a köznépek számlálhatatlan
sokaságán kívül egy kardinált, három érseket, tizennyolc püspököt,
egy apát urat, négy priort, négy egész Conventet, tizenhárom
dékánt, tizennégy esperest, hatvan kanonokot, háromszázötven
papot, ötven teológia doktort, kilenc orvostudort, egy királyné
asszonyt, nyolc grófot, tíz zászlós urat, huszonnyolc nagyságos
urat, négyszáz nemes embert, s számtalan sok köznépet. A
Northumberlandi grófnéval együtt száz asszonyt lenyakazának,
hogy könnyebben fészket vethessen
a kálvinista tudomány.”
Így prédikált útjai során Pázmány Péter, kinek leírásait
századokkal később ma is élvezettel olvassuk, mert a magyar
nyelv nagy mestere volt ő. S furcsamód együtt tudott
gondolkodni Bethlen Gáborral. S mit éreztek ebben az időben a Báthory
Gábor által megtörni akart szászok? Menjünk el Szebenbe, ahol
éppen sétát tesz a fejedelemasszony, Károlyi Zsuzsanna. A
fejedelemasszony egy bolthoz közeledik. „A
bolt setét volt. A boltívek feketék. Olyan volt, mint valami börtön.
A fejedelemasszony szinte meghökkent, ahogy belépett. Az
asztalon nem volt, csak egy vagy két abaposztó tekerés, nehéz
végben, de a kereskedő sietve bement a belső helyiségben, s
ott nyitván egy nehéz vasajtót, amögül egész öllel hozott
ki selymeket és bársonyt. Miért nem meszelik ki ezt a boltot?
Az egész város szépen meg van restaurálva, csak éppen ti nem
gondoltok rá.
– Nagyságos asszony, alázattal kérem
bocsánatját, a kereskedő embernek olyannak kell lenni, mint a
kincset őriző egérnek. A boltnak kicsinek, szűknek, setétnek
kell lennie, hogy annál jobban ragyogjon és csillogjon benne a
portéka.
– No de hiszen, ha nagy ablakokat csinálnátok,
hogy bejöjjön a nap fénye, és nagy fehér falakat, akkor még
jobban ragyogna.
A boltos sunyin szólt, csendesen
mosolyogva:
– Nem kell oly igen nagy világosság,
hogy ne gondolják az emberek, hogy itt valamit lelhetnek.” A
bizalmatlanság nyilvánvaló volt, de a bizalom a fejedelem körül
nőttön nőtt. A fejedelem átgondolt néhány dolgot, és emberét
hajdúkat toborozni küldte el Nagykunságra és környékére. A
nagy vizeken mentek lóháton a fejedelem emberei. Hideg volt, és
elfáradtak a hosszú úton, mígnem a vizek között találtak
egy helyet, ahol emberek voltak, s körülöttük lábas jószágok.
Hegyi emberek voltak, akik hajdúkat kerestek, ilyen nagy pusztaságot
még nem láttak. Fedél alá tértek e helyen. „Még
egy ember jött be, úgy látszik a gazda helyettese. Ez is szűkbeszédű
volt. Úgy vette az idegeneket, mint ha mindig itt lettek volna.
Ez is olyan csontos vasember, fekete, komoly férfi volt. Leültek
enni a nagy bogrács húshoz, amely csak úgy pezsgett és párolgott.
Körülnézett valami kenyér után, kóstolta a húst, hiányzott
belőle a só.
– Sót nem használnak kendtek – kérdezte.
– Nem.
– Miért?
– Nincs. Tovább hallgattak. Akkor
azt mondta:
– Hát kenyeret?
– Azt se.
– Miért?
– A sincs.
– Hát mit esznek?
– Húst.
– De hozzá?
– Hun ezt, hun azt.
– Mit?
– Súlymot… böngyőt.
– Mi az? Hozzál. Ezzel a kisbojtár,
aki a sarokban ült, és csorgó nyállal nézte az emberek ételét,
mint a kuvasz, aki sorsára vár, felugrott és kiszaladt.
– Asszony? – kérdezte Simon. Már ő
maga is olyan kurtán, mint azok.
– Nincs.
– Miért?
– Ide?
– Az asszony mindenütt jó.
– Nincs.
– Soha?
– Télen.
– Hol?
– Bent a faluban.
– Feleség?
– Nem.
– Hát?
– Nőstíny.
– Maguk nem házasodnak meg?
– Minek?”
És
így tovább a végtelen párbeszéd valahol a Nagykunságban
Bethlen idejében a hajdúk között. Bethlen Gábor, a
nagyfejedelem felkereste Báthory Annát, Küss Annát. A gyönyörű
nő asztalt teríttetett a fejedelemnek, került az asztalra gyönyörű
kenyér, sonka, méz, gyümölcs, meg különböző sült húsok
és miegymások. Bethlen Gábor elámult a méz tisztaságán és
finomságán. Hát ezt meg hogy csinálják, hogy még tavaszon is
ilyen finom? – kérdezte a fejedelem. Anna válaszolt. S ez a
sonka milyen páccal készült? Erre is válaszolt Küss Anna, meg
számos dologra, amit a fejedelem fejben tartott, és elhatározta,
hogy ezeket is meg kell valósítani.
Ezek
lényeges dolgok voltak, de most nem ez a lényeg. Valami történt
e két ember között. Az előbb említett terített asztalhoz –
„Báthory Anna is leült szembe vele. Leült, s soká hallgatott, a
szemei lángolva néztek, ahogy összepillantottak,
el-elmosolyodott, akkor s igen halkan, igen nemesen, igen szívből
ennyit mondott:
– Nagyfejedelem… s erre a fejedelem
szemébe könny lobbant, óhatatlanul édes könny. Mindenre el
volt készülve, de erre nem.”
Egy kis kitérő következik a regényben. Bethlen azért látogatta
meg Báthory Annát, mert el akarta vele intézni a Báthory-láda
sorsát. Ebben volt az előző fejedelemnek, Báthory Gábornak
kincse, vagyona, illetve hát nem az övé, Erdélyé. A kincsesláda
sorsa már praktikusan elintézést nyert. Anna aláírása hiányzott.
A gyönyörű nő az üres árkus papírt gondolkodás nélkül aláírta
és mosolygott. A nő kétségkívül született nagyvonalú
teremtés volt. Rövid percre magára hagyta a fejedelmet, és új
ruhában lépett be a szobába. Ismét leült a fejedelemmel
szemben, s kezét felemelte, ruhájának ujja meg felcsúszott a válláig,
és kivillant a selyemkelme alól a pehely, ahogy Bethlen látta,
és ahogy Móricz Zsigmond írta. Tűz és orkán dúlt a
fejedelem szívében. Gondolt Károlyi Zsuzsára, aki vértelen
volt, és csak panaszkodott. Előtte volt ez a gyönyörű nő,
aki aztán odaült a fejedelem térdére, és arcát belefúrta
annak nagy szakállába. De Bethlen eltávozott a kastélyból, el
a szépséges csoda szajha mellől. Hát nehéz sorsa lehetett
Bethlen Gábornak. Erdélyben ezt a női viselt hagyományt megőrizték.
Történt pedig, hogy Wass Albert temetésére indultunk Erdélybe
Budapestről. A kocsit Erdélyi József költő unokaöccse, Erdélyi
Gábor vezette. Kápolnán felvettünk, de lehet hogy Kompolton,
egy ideköltözött egykori erdélyi grófot. Késő este volt, s
bizony percek teltek bele, amíg a két bottal közlekedő gróf
úr, ki volt már 80-on túl is, beszállt az autóba. Jóval elmúlt
már éjfél, amikor egy kis erdélyi falun haladtunk keresztül.
Az öreg gróf felkiáltott, álljatok meg fiúcskák, álljatok
meg. Erdélyi Gábor megállt a falu kis templománál, s kiszálltunk.
Az öreg grófnak most nem kellettek hosszú percek, hogy
„kiugorjon” az autóból. Megállt a templom előtt, és
gyorsabban lélegezve emlékezett. „Gyerekek, itt lakott életem
legszebb hónyaljú nője”. Báthory Anna és az ismeretlen hölgy
szokásai igencsak hasonlítottak. A mai divat nagyon távol állt
tőlük. Istennek legyen hála érte. Befejeztük az Erdély című
Móricz-i remekmű második kötetének olvasását és ismertetését.
Ritka élmény volt A nagy fejedelmet olvasni.
(Móricz Zsigmond: Erdély II., A nagy
fejedelem, Szépirodalmi Könyvkiadó, 1977.)
Győri Béla
|