2010.04.02.
Szemben a Magyar Koalíció autonómiakoncepciójával
Az
már sajnos nem új dolog, hogy a Vajdasági Magyar Szövetség
(VMSZ) képviselői a nemzeti tanácsokról szóló törvény esetében,
a garantált parlamenti helyek ügyében, valamint a Vajdaság
Statútumának megalkotásakor, szembe mentek a vajdasági magyar
pártok közös autonómiakoncepciójával. S így a vajdasági
magyarság alapérdekeivel is. Sajnos ugyanez történt március
23-án a tartományi Nemzeti Közösségek Tanácsának (NKT)
megalakításakor is. Érthetetlen miért van arra szükség, a
VMSZ érveljen a szerb nemzeti érdek érvényesítése mellett.
Ez lenne a Tadić-Pásztor párbeszéd legújabb eredménye? Az már
nem is elég, ha a magyar párt mellőzi az autonómiaköveteléseket?
Most arra érez késztetést, hogy immár politikai közvetítőként
is fellépjen? Minden esetre tény, hogy a VMSZ képviselői március
23-án a tartományi parlamentben vállalták a szerb nemzeti érdek
magyarok felé történő közvetítését, sőt annak népszerűsítését
is.
Miről van szó?
Március 23-án a különben béna kacsa tartományi képviselőház
hozzálátott a tartomány Statútumában rögzített Nemzeti Közösségek
Tanácsának létrehozatalához.
Ez
az intézmény elvben nem új. Koštunica, a felvilágosult
nacionalista szerb miniszterelnök annak idején maga ült be a köztársasági
kormány mellett működő Nemzeti Kisebbségek Tanácsának elnöki
székébe. Az a testület nem ült gyakran össze, de amikor erre,
például a magyarverések ügyében sor került, az a szerb
nemzeti érdek érvényesítését célozta. Nevezetesen azt, hogy
elkenje a magyarverések jelentőségét. Kell-e mondani, hogy e cél
elérését nem akadályozta a Magyar Nemzeti Tanács elnökének
Józsa Lászlónak a jelenléte?
De,
térjünk vissza a Vajdaságba.
Milyen
közjogi intézményről van szó tulajdonképpen?
A
Vajdaság Statútuma szerint az NKT-nak harminc tagja van.
Mindannyian a képviselők közül kerülnek ki. Tizenöt a
szerbek közül, 15 pedig a nemzetiségek soraiból kerül ki. Úgy
látszik, hogy a 15 nemzetiségi képviselő közül 4 lehet
VMSZ-es.
Az
NKT döntéseit szótöbbséggel hozza meg.
Ütköző hatáskörök
E testület kompetenciája kiterjed a nemzeti tanácsok
minden fontos hatáskörére. S itt van az eb elhantolva. Az NKT
ugyanis a gyakorlatban véleményt mondhat a nemzeti tanácsok
minden döntéséről. Ha az NKT nem ért egyet a nemzeti tanács
döntésével, nos, akkor szabad találgatni, vajon melyik vélemény
lesz a mérvadó? Hát persze, a hatalom bizonyára a képviselőkből
álló testület álláspontját teszi majd magáévá. Ez a
dominancián alapuló politikai ellenőrzés lényege. A
mindenkori szerb hatalom azt fogja elsősorban figyelembe venni,
mit mondanak a képviselők, akiket az általános választói névjegyzéken
szereplő polgárok választanak meg. Különben mi szükség
lenne erre a testületre, az NKT-ra?
Ehhez
asszisztál a VMSZ. A vajdasági magyarok vonatkozásban mindenképpen.
Így néz ki a korszakváltás a Vajdaságban.
Erősödik vagy sem?
Szándékosan vagy sem Csíkos Zsuzsa a Duna TV vajdasági
tudósítója, még népszerűsíti is az NKT-t. Azt állítja,
hogy „az újabb intézménnyel a magyarság érdekérvényesítési
lehetősége tovább erősödik”. És nem szakad rá a plafon.
Pásztor
István a Magyar Szónak árnyaltabban fogalmazott. Elmondta, hogy
„ez a mindenkori választási eredmények függvényében alakul
majd. Azon önkormányzatokban, ahol a magyarság a lakosság
legalább 30 százalékát teszi ki, az egyéni listán megválasztott
magukat magyarnak valló képviselők automatikusan kerülnek be a
tanácsba, a fennmaradt helyeket fogják majd a többiek feltölteni”.
De meglehet, hogy ez a megfogalmazás nem árnyaltabb, csak
egyszerűen érthetetlen.
Majd
meglátjuk októberben, amikorra az új „kisebbségvédelmi testületnek”
fel kell állnia.
Csak
utóiratként: Pásztor Istvánt nem zavarja, hogy kisebbségiként
csak a magukat „magyarnak valló” képviselők kerülhetnek be
ebbe a fájintos testületbe? Az meg zavarta volna, ha a szerb
hatalmi szervek maguk állítják össze a magyar választói névjegyzéket?
Akkor is, ha a magyar polgár „szekálása” csak abban nyilvánulna
meg, hogy jelezze, ha nem akar rajta lenni?
Ennyit
a következetességről.
Ágoston
András
(VMDP Hírlevél)
|