2010.04.02.
Por helyett fény
Találkozásaim Lázár Ervinnel – látogatásaim a Csillagmajorban
Tavaly tavasszal végre én is láthattam a Csillagmajort, vagyis Rácpácegrest,
akarom mondani, azok földi mását. Merthogy ilyen földrajzi értelemben
nincs, ám a lelki síkon nagyon is van, szépirodalmi tekintetben
pedig még annál is elevenebb, mióta Lázár Ervin életre álmodta
meseszerű lakóival együtt. Abban a szerencsében lehetett részem,
hogy Lázár Ervin özvegye, a novellista Vathy Zsuzsa, valamint
az író húga, Lázár Zsuzsa éppen Pünkösdvasárnap elvitt
magával a Tolna megyei Pálfa községgel szomszédos Felső-Rácegrespusztára,
ahol még áll az egykori iskola, melynek padjaiban egykor Illyés
Gyula és Lázár Ervin is tanult.
*
Útközben Vathy Zsuzsa a Katona József Színházban megrendezett
Lázár Ervin Prózamondó Versenyről mesélt, majd szóba került
a Csapda című novella is, mely az egyik műelemzési feladat
volt tavaly az írásbeli érettségi vizsgán magyarból. Zsuzsa
szerint nem lehettek könnyű helyzetben azok a tanulók, akik ezt
választották, ez Ervin egyik legnehezebb írása, szívesen
elolvasna egy-két dolgozatot, érdekelné, hogy vajon milyen
mondanivalójuk lehetett erről a fiataloknak. Sárbogárdon
hajtottunk keresztül. A főútvonal mentén villanyoszlopok
sorakoztak, némelyiken gólyafészek volt, kecses tartású madár
állt benne.
– Valamelyik családba hamarosan újszülött érkezik – idézte
fel a népi bölcsességet Lázár Zsuzsa, majd néhány sarokkal
odébb megkérte a sofőrt, hogy lassítson. Meg akarta mutatni a
gimnázium épületét, ahol egykor tanult. Tavalyelőtt járt
erre legutóbb, de azelőtt évtizedekig nem tért vissza szülőföldjére,
ahol két bátyjával együtt felnőtt. Magunk mögött hagytuk Sárszentmiklóst,
Rétszilast, Cecét majd Vajtát, ahonnét Pálfa irányába ágazik
el a főút. Keskeny híd vezet át a Sárvíz felett, azon túl
megálltunk, ezen a helyen volt régen Tüskéspuszta.
– Emlékszel? – fordult Ervin húga Vathy Zuzsához. – A múltkor
megkérdezted tőlem, hogy miért maradt annyira kedves számomra
Tüskéspuszta? Akkor nem tudtam rá választ adni. Most már
igen... Mert ez volt az a hely, ahol az akkori zavaros években, végre
igazán otthonra leltünk. Édesapánk tartósan munkát kapott
agronómusként, volt szép házunk, a kertjében sok gyümölcsfával...
A Tolna megye határát jelző táblánál Vathy Zsuzsa megnyomta
a dudát.
– Ez Ervin ötlete, így kell üdvözölni a szülőföldet,
Tolna megyének egy dudaszó, Kisszékelynek, ahol házat vettünk,
három dudaszó jár...
– Pálfán nem találtatok házat? – kérdeztem.
– Találtunk volna, csak én azt mondtam Ervinnek, hogy ne vegyünk
itt házat, mert amint kiteszi a lábát az utcára, biztos találkozik
valakivel, aki a kocsmába igyekszik.
*
Illyés Gyula és Lázár Ervin egykori iskolájában ma múzeum, könyvtár
és kápolna is található. Azon a pünkösd délelőttön az
iskolai padokban egyaránt ültek fiatalok és idősek, már
zajlott a református istentisztelet, amikor megérkeztünk. Ezután
az iskola falánál Bérdi Imre polgármester szűkszavúan, de
pontosan fejezte ki magát, amikor az elhunytra emlékezett:
„Lázár Ervin közülünk indult el, itt élt és holtában is
velünk marad, mert csak az hal meg, akit elfelejtenek.” Horváth
Lajos író felidézett néhány kedves történetet, mindenkit
emlékeztetve arra, hogy Lázár Ervin mennyire vidám természetű
ember volt: „Megismételte a csodát, ami korábban csak Illyés
Gyulának sikerült, amikor megírta a Puszták népét, ám Ervin
nem a szociográfia műfajában, hanem a mese világában varázsolta
halhatatlanná azokat az embereket, akiket ezen a tájon megismert
és megszeretett.” Kalányos Melinda tanuló elmondott egy részletet
a Berzsián és Dideki című műből, majd Tell Edit előadóművész
olvasta fel a Séta című novellát, melyben Lázár Ervin így
vall szülőföldjéről: „Hogyan magyarázzam el, hogy én Alsórácegresből
vagyok? Hogy mit érzek, amikor Igar felől jövet meglátom a
simontornyai szőlőhegyet, Pálfa felé autózva átmegyek előbb
a Sárvíz, aztán a Sió hídján? Vagy amikor a kisszékelyi szőlőhegyről
délre tekintve egy völgy vé-betűjében fölfehérlik a sárszentlőrinci
templomtorony? Lehet, hogy a tájszólásról kellene nekik beszélni.
Ami nekem olyan, mint a mennyei zene. A mély, o-ba hajló a-k, és
az éles zárt e-k mintha helyretennék a világ dolgait. Pedig hát
mi tagadás, ez a mi tájszólásunk a legkényelmesebb beszéd
Magyarországon. Semmi másra nem ügyel, csak arra, hogy a hangképző
szerveknek a legkevesebb fáradságába kerüljön. Tanittó,
mondja tanító helyett. És a kulcs helyett kujcs, és a hová
helyett há. Még a neveket sem kímélik, a személyi igazolványába
Drinóczi van beírva, de ő Dernócinak mondja magát, mert az a
fránya mássalhangzótorlódás túl bonyolult.”
Ezt követően, Vathy Zsuzsával
együtt leplezték le a márvány emléktáblát az iskola falán:
Lázár Ervin (1936-2006)
Ezen iskola falai között tanult két iskolai félévet 1942 és
1950 között
Az ünnepségen jelen volt Demény Károly, Sárszentlőrinc polgármestere,
akitől megtudtam, hogy az iskolától körülbelül két kilométerre
van a lerombolt Alsó-Rácegrespuszta utolsó eleven emléke, egy
170 esztendős Nagyszederfa, melyet Lázár Ervin olyan örökkévaló
szellemi középpontnak tekintett, ahová bármikor visszatérhet.
Öröm volt látni, hogy a házigazdák mekkora szeretettel ápolják
a két író emlékét, de különösképpen Lázár Ervinét,
akit A négyszögletű kerek erdő és más meséi révén a
legfiatalabbak is kedvencükként emlegetnek. Azóta úgy képzelem,
hogy Ervin a Csillagmajorból ma is ugyanúgy tisztán lát
mindent, talán most is arrafelé tanyázik a Nagyszederfa környékén,
s éppen olyan, amilyennek közös barátunk, Szakonyi Károly leírta
őt: „...mint egy hatalmas, bajszos, jóságos óriás, aki fölébe
hajol a tolnai tájnak, dömdödöm! – ismétli szelíd hangon,
kezét a vidék fölé terjeszti, hogy szeretetével élővé varázsolja.
Visszavarázsolja a létbe a pusztát, a rácpácegresi szántókat,
dombokat, dűlőutakat, cselédházakat, a csiraistállót, és a
gyerekkor minden zegét-zugát. Lázár Ervin hangjára
felneszelnek a pusztai férfiak és asszonyok, gyerekek futnak elő
mezténláb a porban a lórédomb felől, megelevenedik minden,
ami volt. Idegen vándorok térnek be a Nagysaroknál, parancsoló
katonák érkeznek, bujdosók után kutatnak nagy hangú
fegyveresek, titokzatos kujtorgó kér szállást az istállóban,
kinek vére hajnalra szüntelen hull, hogy patakozva elöntse a
világot, holtakat kelt életre egy messziről jött ember… ”
*
– Tizenöt éves koromig laktunk Alsó-Rácegrespusztán, ahol őszinte
emberi közösségben nőttem fel – mesélte nekem Lázár Ervin
egyszer, már nem emlékszem hogy náluk beszélgettünk, vagy
valamelyik kocsmában, de az biztos, hogy egy-egy félig teli korsó
volt a kezünk ügyében, és Ervin őszülő szakállának szélén
békésen megtelepedett egy kevéske hab a frissen csapolt sörből.
– Talán ha száz lelket számlált az a község. Mindenki a másikra
volt utalva, mindenki a másik ismerőse volt. Könyv és újság
oda nem juthatott el. A mindennapi együttlét fontos része volt
a mesélés. Ha összejöttünk, mindig akadt valaki, aki mesélt.
Ősi, szájhagyomány útján terjedő történeteken nőttünk
fel. A népmese ugyanazt a feladatot töltötte be, mint az ősi
időkben, mikor még az írni és olvasni nem tudó közösség szórakozását
szolgálta. Lelki és szellemi fejlődésünk erős vára lett. Tündéri
mesemondóink voltak, akik a szerszámot letéve elmondtak egy-egy
történetet. Akadt köztük olyan analfabéta, aki több mint száz
mesét tudott. Hallotta és megtanulta a szüleitől, meg a nagyszüleitől.
Azok is az őseiktől. Szájról szájra terjedt, mindenki elvett,
vagy hozzáköltött valamicskét. Gazdag fantáziára támaszkodó
nyelvi teremtő erővel bírtak mind. Rendkívül babonás emberek
voltak. Például a teliholdra nem volt szabad rámutatni, mert féltek,
hogy leszárad az ember ujja. Komolyan gondolták. Írtam egy Szűcs
Lajos nevű kovácsról, aki megpatkolja az ördög lovát. Élveztem
minden percet, amit a műhelyében tölthettem. Tetszett, ahogy a
vassal dolgozott. Lovakat patkolt és szekereket vasalt.
Gyerekfejjel izgalommal hallgattam végig a rengeteg történetet,
melyet a kocsisok és az inasok az istálló mellett egymásnak
meséltek cigarettázás közben. A pusztai élet fantasztikus élményekkel
gazdagított. Büszke vagyok arra, hogy ilyen szavak, mint például
lazsnak, tézsla, gyalázka, páskom, fürgettyű jelentését
tudom. Na és a csonkacsütörtökét. Dunántúl egyes vidékein
a farsangot lezáró hamvazószerdát követő csütörtököt
nevezték így. Azon a napon már ködbe veszett a farsang fénye,
megszűnt a böjt újdonsága, s következtek az elmélyülés és
az akarat hétköznapjai. Noha Lázár Ervin történeteit gyerekként,
vagy gyerekeink révén ismertük meg, jól tudjuk, a szerző a
felnőtteknek is szól a nagyvilág azon eseményeiről, melyről
mondanivalója van a számunkra. Mintha lakna benne, a lelke mélyén
egy gyermek, aki minduntalan szót kér, hogy kérdéseivel és észrevételeivel
hozzánk forduljon. Közvetlenül vagy utódaink tudatán keresztül
szól. Meséinek és novelláinak alapvonásai megegyeznek, párhuzamosan
születtek, kölcsönhatásban állnak egymással. Írásaiban a
valóság és a mese egymásra hat, összefonódik, szétválik.
Összes történetének mélyen szerteágazó, de közös gyökere
van. Akárcsak szülőföldjén a Nagyszederfának.
– A pusztát már belepte a gyom, mára romhalmaz lett. Talán
egyetlen épület sem áll már. Lerombolták, eladták, elvitték
úgy, ahogy volt. Sokáig féltem visszatérni a szülőföldemre.
Tudtam, milyen látvány fogad majd. Azután rájöttem, hogy a látszat
csal. Avatatlan szemlélő számára nincs a puszta helyén semmi,
nem úgy a látónak. A képzeletben minden másképpen van.
Gyakran járok vissza és engedem, hogy képzeletemben a régi
puszta valósággá váljon. Vannak még szellemi adósságaim,
melyeket rendeznem kell. Veszem a töltőtollat és írok.
Szaporodnak a sorok a fehér papíron. Harminc éve foglalkozom
azzal, hogy a gyerekkoromat megírjam. Szeretném megírni a
Csillagmajor című könyvem folytatását. Előhívni, megidézni
azokat, akikről eddig nem szóltam. Ugyanazt az írói módszert
választom, mint eddig. Mindenből mesét csinálok majd, mint a
pusztaiak. Remélem, nekem elhiszik, amit mondok. A valóság egy
ponton áttűnik majd a mesébe, így jön létre az új dimenzió.
Nem választom külön a kettőt. Ugyanazon a hangon szólok, mint
eddig. Olyan vagyok, mint egy jókora kő, melyet egyszer elindítottak
a hegytetőről. Ha a lejtő végére érek, megállok majd.
*
Vathy Zsuzsa férje halála után hosszú ideig nem írt novellát,
majd újra megihlették a „Franzstadtban” élők. Az íróházaspár
két évtizeddel ezelőtt talált új otthonra a Ferencvárosban.
Előtte tíz évig Pécelen laktak, illetve a Veres Pálné utcában.
Onnét azért jöttek el, mert az a lakás kétszobás volt és
nem fértek el benne kényelmesen a két gyerekkel, Fruzsinával
és Zsigmonddal. Olyan lakást kerestek, ahonnét a Belváros könnyedén
megközelíthető, így jutottak el a Lónyay utcába. Nem jártam
náluk azóta, hogy Ervin itt hagyott minket. Ezért kissé nehéz
leírnom, hogy mit éreztem, amikor Zsuzsával bementem a dolgozószobába,
ahol Ervin írni szokott. Az íróasztalon a régi írógép
ugyanolyan hűségesen várakozik „Rácpácegres krónikására”,
mintha ő bármelyik pillanatban beléphetne, hogy munkához lásson.
Kéznél van a töltőtoll is, mert a meséinek és novelláinak
első változatát sohasem gépel írta. A sarokban a szobainason
pedig ki van készítve a sötét ruhája, melyben én is oly
sokszor láttam valamelyik irodalmi rendezvényen.
– December végén volt három éve, hogy elveszítettük Ervint
– mesélte Vathy Zsuzsa. – Az első év volt a legnehezebb, úgy
éreztem, mintha a lelkem és a testem telis-tele lenne sebekkel.
Gyerekeink szeretetükkel segítettek feldolgozni a történteket.
Folyamatos erőfeszítések árán tudtam csak rávenni magamat
arra, hogy másképp nézzem az egész világot. Három évnek
kellett eltelnie ahhoz, hogy a halált az élet természetes részének
tekinthessem. Amint Ervin elment, abban a pillanatban világossá
lett – amin hatvan évig hiába töprengtem –, nem lehet, hogy
csupán anyaggá változzunk, semmi mássá. Arra kéne törekedni,
amit Ervin így fogalmazott meg Naplójában: „Nagyon sok
szeretet, nagyon sok jó cselekedet, nagyon sok hasznos munka át
fogja alakítani a világot a mainál magasabb rendűvé, ez a
megváltás. És aki tesz ezért a megváltásért, az részesül
belőle, aki meg nem, az visszahullik az anyagba, por lesz fény
helyett. ”
Búcsúzóul gyümölcspálinkával kínált, akár Rácpácegresen
is főzhették volna, olyan ereje volt, belelapoztam Vathy Zsuzsa
legutóbbi novelláskönyvébe, az Angolparkba és Lázár Ervin közelmúltban
kiadott Naplójába is, melybe feljegyezte novella- és versszerű
álmait, megemlékezett napi történésekről, találkozásokról,
megjegyzéseket fűzött hírekhez, eseményekhez. Még lett volna
kérdésem, de inkább mélyen hallgattam, mert amikor becsuktam a
szemem, majd kinyitottam, ott ült a felesége mellett és úgy
mosolygott, mint régen. Nem tudtam levenni tekintetemet az arcáról;
„keleties szeme most egy másféle világot is felidézett, ott
volt benne a tüneményes fény, ami az ember voltunk jele, ha jótettek,
jó cselekedetek és jó szív tartozik hozzá, és nem fog
elveszni, csak még nem tudjuk, hova lesz, mi őrzi meg.”
(Írásunkkal Lázár Ervin író – a Magyar Fórum egyik
alapító tagja - előtt tisztelgünk, akinek emlékére Rácegrespusztán
egy évvel ezelőtt helyeztek el emléktáblát az egykori iskolája
falán.)
Borbély László
|