2010.04.02.
Törvénysértő Magyar Rádió?
Beszélgetés Nógrádi Tóth István dalénekessel
– Három évvel ezelőtt levelet írt a
Magyar Rádió vezetésének a Petőfi Rádió műsorszerkezetének
megváltoztatása miatt.
–
Pontosítsunk: a levelet 2007. június 16-án Such Györgynek, a
Magyar Rádió elnökének írtam. Ebben milliók felháborodását
továbbítottam a Petőfi Rádióban történtek miatt. 2007. június
1-jétől ugyanis nem szól a Petőfi nevét viselő rádió 2-3
millió hallgatónak. Nem hallunk magyar nótát, népdalt,
operettet, humort, a Szabó családot és sok értékes műsort.
Azt is sérelmeztem levelemben, hogy 190 rádió szakembert elküldtek,
s felvettek képzetlen embereket.
– Tehát ezt a levelet nem csak a saját
nevében írta az elnök úrnak.
–
Nem, mert egy olyan szakmát képviselek, ami a magyarnóta énekeseket
és a szerzőket is magába foglalja. Jómagam számtalan nótaestet
szervezek az országon belül és a határokon túl is, így
ismerem a hallgatók, az emberek véleményét, elképzelését.
Óriási műsorsorozatokat szerveztem; a közelmúltban, 2009 karácsonya
előtt pedig a pestszentimrei sportcsarnokban négy olyan műsort
rendeztem, amire alkalmanként kétezer fős közönség látogatott
el. Tehát ismerem az emberek véleményét, találkozom velük,
élő a kapcsolat. Ég a telefonom, állandóan hívnak, leveleket
írnak, hogy tegyünk valamit.
– Mire hivatkozott a Magyar Rádió
vezetése, mikor megváltoztatta a műsorstruktúrát? Készítettek
egy olyan felmérést, ami azt mutatta, hogy nincs igény a magyar
nótára?
–
Nem. Such Györgynek, mielőtt beadta a pályázatát a kuratóriumnak,
volt egy olyan elképzelése, hogy struktúrát változtat. Neki
az a rögeszméje, hogy a világ tánczenéjét kell behozni
Magyarországra. Halljuk az eredményét: az amerikai zene szól
legtöbbször a rádióból. Az a kevés magyar zene, amire az elnök
színvonalként hivatkozik, viszont silány minőségű. Az elnök
hozzá nem értését bizonyítja, hogy elvette a nyugdíjasoktól
a déli muzsikát, az operettet, a népdalt, arra hivatkozva: a
fiataloknak ad helyette tánczenét. Vajon mennyi fiatal hallgatja
délben a rádiót? A fiatalok délben vagy dolgoznak, vagy
tanulnak. Szociológiai végzettséggel is rendelkezem a tanári
és közgazdászi mellett, így rendszeresen olvastam az ide vágó
jelentéseket és ismerem Ferge Zsuzsa zeneszociológiai könyvét,
amiben a magyar nótát az első helyre tette a szerző az érdeklődési
indexben. Ha ez igaz, akkor a közszolgálati rádiónak kötelessége
ezt a műfajt megtartani. Jelenleg ott tartunk, hogy sokan nem
hallják a műfajt. Nagyon sok vidéki, budapesti idős ember csak
bekapcsolja és kikapcsolja a rádiót, nem tudja kora miatt a
csatornákat keresgélni, esetleg készüléke is régi. Arról
nem is beszélve, hogy régebben az MR4-re, a nemzetiségi műsorok
közé került a legnépszerűbb műsor – a Jó ebédhez szól a
nóta – Magyarországon, a magyar nemzet hazájában. Ez –
ahogy a levelemben is megírtam – egy nemzetellenes cselekedet,
és sérti a közszolgálati rádió alapszabályát is, mert nem
elégíti ki egy jelentős réteg szórakoztató igényét és egy
műfajt szüntet meg, lehetetlenít el. Jelenleg az MR6-on hallható
a nóta. Ezt sem tudják fogni könnyen az idősebbek. A másik
nevetséges dolog, hogy internetes zeneszolgáltatást biztosított
az elnök a nótakedvelőknek. Holott tudjuk, hogy az idősebbeknek
csak egy minimális része internetezik. Az is bosszantó, hogy:
MR. Miért nem merik kimondani azt, hogy Magyar Rádió. Miért szégyelljük?
A napokban Veszprémből hazafelé jövet láttam, hogy egy
amerikai turista motorkerékpárja hátsó részén egy hatalmas
USA-zászlót lengetett a szél. Amerikában ez nem szégyen. Nézzük
meg, hogy a nemzeti ünnepeinken egyre kevesebb zászló lengedez
a házakon. Szégyelljük a magyarságunkat. Ha ez így folytatódik,
akkor 50 év múlva már letagadjuk magyarságunkat, s beolvadunk
Európa tégelyébe. Holott az Európai Unió a sokszínűséget kéri,
s azt, hogy minden nemzet tartsa meg a kultúráját.
– A többi országban is szégyellik
azt, ami népi, ami saját?
–
Dehogyis! Minden nemzet büszke a saját kultúrájára. Az elmúlt
években jártam Ausztriában, Szlovákiában, Görögországban
és Törökországban. Mindenütt él az egészséges nemzeti büszkeség.
Törökországban is ki van rakva szinte minden második házra a
nemzeti lobogó. Csak mi szégyelljük, hogy magyarok vagyunk,
pedig világviszonylatban tehetséges nemzet vagyunk.
– Térjünk vissza a levélre. Milyen válasz
érkezett önhöz a Magyar Rádiótól?
–
Egy sablonos, semmitmondó választ kaptam, szinte ugyanazzal a szöveggel,
amit más zenei szövetség vezetőjének is írt az elnök. A válaszlevélben
leírja, hogy a fiatalokat szeretné megnyerni a Rádió vezetősége.
Többször kértem az elnököt, fogadjon akár 5 percre, de nem
sikerült. Such az egyedüli, aki elnökként nem állt szóba a
szakszervezet és a szakma képviseletével.
– Ha jól tudom, ön aláírásgyűjtésbe
is kezdett ebben a témában.
–
Tizenhatezer aláírás van a birtokomban. Ezeket az íveket
tavaly bemutattam a Magyar Rádió kuratórium vezetőjének. Ő a
kuratóriumban ezt felvetette, de gyakorlatilag nem történt
semmi.
– Úgy tudom, akár Strassburgig is
elmegy, ha nem kap pozitív választ. Milyen jogi passzusokkal
tudja alátámasztani mondandóját?
–
A Médiatörvény 23.§ 4. pontja a zenekultúrák sokszínűségét
teszi kötelezővé, az „egyetemes és a nemzeti kulturális örökség
ápolását.” A 3. pont szerint „a törvény előírja a
hallgatók széles körének színvonalas kielégítését.” A
Magyar Rádió Közszolgálati Szabályzatának V. fejezetéből
idézek: „A Magyar Rádió valamennyi hallgatói réteg igényének
kielégítésére törekszik.” „A művészeti műsorokban nem
érvényesülhet semmiféle kirekesztés, hátrányos megkülönböztetés.”
Mindezek betartását az UNESO-egyezmény is tartalmazza, ezt
Magyarország 2005. október 20-án aláírta. Minden embernek
joga van ahhoz, hogy a választása szerinti kulturális életben
részt vegyen, kulturális szokásait gyakorolja. Ha ezeket Such
György nem veszi észre – s ezt neki idén március 2-án meg
is írtam –, akkor alkalmatlan az intézmény vezetésére, s le
kell mondani. Ezért, ha nem történik változás, akkor az ügyet
Strassburgba viszem. Ez pedig kellemetlen lesz a magyar államnak.
– A Rádió jogászai erre nem válaszoltak?
–
Nem, de beszéltem az ORTT jogászával, aki közölte, van egy
hasonló peranyag, lehet, hogy ehhez csatlakozik majd az én kérésem
is.
– Such György elnöki mandátumának
meghosszabbítására tett javaslatot a Magyar Rádió kuratóriumi
elnökségének kétharmada március 16-án. A kuratóriumi elnökség
döntésével újabb négy évre ajánlja meghosszabbítani a rádió
jelenlegi elnökének mandátumát a nagykuratóriumnak. A civil
delegáltakkal kiegészült elnökség, vagyis a nagykuratórium március
25-én dönt a javaslatról. Mi történik akkor esetünkben, ha a
mandátum meghosszabbítására került, s mi, ha új elnöke lesz
a médiumnak?
–
Az előző esetben bíróságra viszem az ügyet, s meg sem állunk
Strassburgig. A második esetben viszont fogadóórát kérnék az
új elnöktől, s utána döntenénk a továbbiakról. Csak egy érdekesség:
1949–1956-ig Rákosi is kitiltatta a magyar nótát a rádióból.
– Mi az a minimum, amit el tudnának
fogadni. Ha azt mondaná a vezetés: napi fél óra, s nem több?
–
Ez is több a semminél, de mi a régi struktúrát szeretnék
visszaállítani. A Kossuth Rádiót az országban mindenütt
hallják. Ezért, ha a Jó ebédhez szól a nóta visszakerül
erre a csatornára, az lenne az igazi eredmény.
– Van egy olyan vélemény, miszerint a
csingli-csángli lakodalmas zenék tették tönkre az igazi jó szöveggel
megírt, jó zenével megkomponált és jó előadóval előadott
magyar nóta népszerűségét. Egyet tud ezzel érteni?
–
Valóban az üzlet, s a lakodalmas zene kissé más irányba
terelte azt a magyar nótát, amit igazán jól előadni csak egy
cigányzenekarral lehet. Nemrég találkoztam egy illetővel, aki
felkért arra, hogy énekeljek nótákat egy CD-re, s ő majd
menedzseli a kiadást. Viszont nem kért zenekart, hanem csak egy
zenészt dobgéppel. Ezt visszautasítottam. A lakodalmas zene tehát
nem volt szerencsés, mert hangszerelése és előadásmódja szegényesebb
a cigányzenekarral előadott magyar nótánál.
– Itt vetődik fel az a kérdés is, ha
nem lenne népszerű és jó a magyar nóta, akkor híres operaénekesek,
akik még Wagner műveiben is fellépnek, nem énekelnének szívesen
ebben a műfajban.
–
Melis György, Kalmár Magda, Radnai György és Székely Mihály
kiválóan énekelte a magyar nótát. 1875-ben a Nemzeti Színházat
a népszínmű, a magyar nóta bemutatására építették. A népszínművek
betétei voltak a nóták. Gondoljunk bele, milyen igény lehetett
akkor a magyar nóta iránt. Ezt a műfajt Egressy Béni, Petőfi
Sándor, Arany János írták és egy nemzet énekelte 200 éven
keresztül. Bartók Béla sem volt a magyar nóta ellen, sőt
kijelentette: a cigányzenészek tartsák meg kultúrájukat a
sramli és a dzsessz beáramlásával szemben. Intését meg
kellett volna hallgatni, mert amitől tartott, bekövetkezett. Ma,
egy borfesztiválon beatzenekar szól, latin tánc van. S nem jut
eszébe a rendezőknek, hogy ilyen eseményekre cigányzenekart hívjanak.
– Japánban óriási sikert arat a
magyarok által előadott cigányzene. De így van ez szerte a világban:
egy édes kesergő hegedűszó könnyeket csal nem csak a külhoni
magyarok szemében. Miért nálunk itthon ez az érdektelenség?
Sokan szeretik, hallgatják az ír népi zenét, a balkáni zenét,
de a magyart leszólják.
–
Japánban és az USA-ban valóban nagy sikere volt a Rajkónak és
a 100 tagú cigányzenekarnak is. Csak itthon nem ismerik el a nótát.
Nem mondom, hogy ne játsszunk ír zenét, de ne a saját kultúránk
rovására. Kultúrházakban tanítanak ír zenét, latin és görög
táncot, de csárdást már nem. Ezért tartunk ott, hogy a
gyerekek nem ismerik népdalainkat, sőt a magyar Himnuszt sem
tudják elénekelni. Én, gyerekkoromban, amikor libapásztor
voltam, hazafele népdalokat énekeltem társaimmal. Így volt szüret,
vagy kukoricafosztás alkalmából.
– Ha már a sajátunk lenézéséről
van szó. Sokak számára nem divat hazánkban nyaralni.
–
Egy ideig a Magyar Természetbarát Szövetség országos elnökségének
a tagja és az Express Utazási Irodánál táborozási felelős
is voltam. Arra tanítottam a gyerekeket a túravezető képzéseknél:
előbb Magyarországot kell megismerni, a hazai tájakat, hiszen
gyönyörű természeti kincseink vannak. Sokan a Budai Várat sem
látták, de minden nyáron a horvát tengerparton üdülnek. S ha
egy külföldi idelátogat, nem az amerikai zenét, hanem a magyar
nótát és az operettet akarja hallgatni. S ha én utazom külföldre,
akkor pedig az ottani népzene érdekel engem.
– Van egy olyan vád, miszerint a
magyar nóta szövegei bugyuták.
–
Ez nem így van. Gondoljunk csak néhány táncdal szövegére,
mennyire ostobák. A magyar nóta azt mondja: „édesanyám te jó
asszony”, „ahogy én szeretlek, nem szeret úgy senki”,
„az én jó apámnál nincs jobb a világon”.. Kedvesen szól
a szülőről, a szerelmeséről. Ha azt mondjuk Petőfire, hogy
nincs stílusa, az igen érdekes. Régebben nem volt szégyen
magyar nótát írni. Értelmiségiek, jogi doktorok művelték
ezt. Sajnos a mai főiskolákon a magyar nótát lenézik, s éppen
ezért tervezek egy olyan konferenciát a Miskolc melletti Felsőzsolcára,
ahová meg akarom hívni az illetékes minisztérium képviselőit,
főiskolai, egyetemi tanárokat, rendezvényszervezőket. Beszéljünk
arról is, hogy torokhangon, rossz prozódiával énekelnek
felkapott énekesek.
– Ön szerint ez az egész, eddig tárgyalt
folyamat mögött szándékos rombolás, vagy csak dilettantizmus
húzódik?
–
Mindkettő. Egyrészt sokan nincsenek tisztában a műfaj alapvető
követelményeivel. Másrészt szándékos rombolásról,
magyartalanításról van szó.
– Ha valaki bekapcsol egy kereskedelmi
tévét, s ott látja, milyen csapnivalóan énekelnek magyar nótát
egyesek, akkor joggal mondja: ha ez a magyar nóta, akkor nincs
erre szükség.
–
Ez így igaz, de! Kóka János miniszterként kijelentette, hogy
mindenki lehet művész, s megszüntette a működési engedélyt
ahhoz, hogy valaki előadó lehessen. Ha ezer ember elé kiáll
valaki énekelni, akkor annak ahhoz tanulni kell. Ha már egy
ablakpucolónak is OKJ-vizsgát kell tennie, akkor egy énekesnek
miért nem? Tehát a műfaj szándékos tönkretételéről beszélhetünk.
Ha most valakinek van rá pénze, akkor bemehet egy kis tévéhez
énekelni. Én 15 évig tanultam zenélni, majd vizsga után
B-kategóriás előadó lehettem. S öt év után lettem A -kategóriás,
s megkaptam az ORI-tól a működési engedélyt. Ezt követően
mehettem csak a Rádióba és az MTV-be meghallgatásra. Így
lehettek régen jó és nagy énekesek. Tehát volt követelmény.
–Térjünk rá pályájára. Salgótarjánban
érettségizett, két diplomája is van, de ezek távol állnak a
művészettől.
–Nem
kettő, hanem három diplomám van. Viszont a felsőoktatásba nem
mehettem be egyenes úton. Kulákgyerek voltam az akkori szóhasználat
szerint, s hajógyárban kellett dolgoznom két évig. Így lett
megfelelő a káderlapom. A Közgazdaságtudományi Egyetem tanári
szakán végeztem. Közgazdászként is dolgoztam, gazdasági
igazgató voltam egy költségvetési intézménynél, s 15 évig
tanítottam középiskolában. A Testnevelési Főiskolán pedig
edzői diplomát szereztem. Régebben kézilabdáztam a Budapest
1-ben. Így ezen a vonalon lettem edző.
– Ennek is köszönhető az, hogy a
hetedik x után is jól bírja fizikálisan a fellépéseket?
–
Minden bizonnyal. A főiskolán azt mondták: tíz évet
fiatalodik, aki sportosan él. Minden reggel úszom, s este,
lefekvés előtt 4-5 kilométert sétálok. Ez felfrissít és
stresszoldó is.
– S mi a harmadik diplomája?
–
Szociológiai posztgraduális egyetemi képzésen vettem részt. A
zenét és a testnevelést gyermekkorom óta szeretem. A hajógyári
és az egyetemi kórusban is énekeltem. Tanáraim küldtek a közgazdasági
pályára.
– Párhuzamosan zeneileg is képezte
magát.
–
Így van. Bartók Karolánál kezdtem el harmonikázni. Majd gitároztam.
A konzervatóriumban zongoráztam az éneklés mellett. Peskó György,
híres orgonaművész volt a zongoratanárom. Tizenöt évi zenei
képzés után, az énekes-előadói műfajnál kötöttem ki. Több
mint negyven évet töltöttem a művészi pályán. Harmincegy év
telt el a Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezeti titkáraként,
és tizenkét éve a Magyar Nótaszerzők és Énekesek Országos
Egyesületének lettem az elnöke, amelyet megelőzött nyolcéves
titkári feladat ellátása.
– Több nóta szerzője. Mit is jelent
a nótaírás? Zeneszerzést, vagy szövegírást?
–
Nagyrészt zenét írok. Kicsit szégyelltem azt, hogy a nótaszerzők
egyesületének elnökeként nem írtam nótát. Falusi gyerekként
a véremben van a nóta, a zene. Így megpróbálkoztam a nótaírással.
Sikeresen, megjelent egy CD, amint Bokor János énekli nótáimat.
A „Szabolcsi Tisza-parton” c. kiadványomban válogatás található
dalaimból. Kilencvenhat kiadványát jelentette meg 20 év alatt.
– Mennyiben változtak meg 100–150 év
alatt a magyar nóták témái?
–
Hatalmas változásról nem lehet beszélni. Régen is a szerelemről
írtak, énekeltek. Kicsit a mai, rohanó világ is hatással van
a jelenkori nóták stílusára, de ez elenyésző tényező.
– Az ön által szervezett műsorokban
nem csak magyar nótát lehet hallani.
–
Így van, mert nem csak a nóta, hanem minden, a médiából
kiirtott műfaj mellett kiállok. Egy példa: járja nyaranta útját
a Dunán a Nótás-hajó is, s rajta az operett, a nóta, a népdal,
a humor, a cigánydal jelentős képviselői szórakoztatják a közönséget.
– Iskolát is létesített.
–A
Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének Szórakoztatózenei
Stúdiójában ének, zongora, dob, gitár, klarinét, szaxofon
tanítás folyik. Itt működik a Dalénekes iskola az utánpótlás
nevelése céljából. A résztvevők különféle zenei stílusokat
tanulhatnak: népdalt, virágéneket, operettet, táncdalt,
musicalt, magyar nótát és cigánydalt. Több fellépést is
szervezek a tehetséges tanítványok számára. Azért, hogy
ismerjék meg őket, s ők pedig tudják meg milyen közönség előtt
énekelni.
– Boldog embernek mondja magát?
–
Igen, mert a nótákat szerető emberektől hálás köszöneteket
kapok, s bízom benne, hogy a jövő dalos nemzedéke tud majd
profitálni abból, amit végzek.
Medveczky Attila
|