2010.04.02.
Ternyák Csaba érsek : Húsvéti kérdések
"Krisztus feltámadása - ha használhatjuk
az evolúció elméletének a nyelvezetét - a legnagyobb mutáció,
a legdöntőbb ugrás egy teljesen új dimenzió felé, amely az
élet és annak fejlődése hosszú történelmében valaha is történt:
ugrás egy teljesen új rendbe." (XVI. Benedek pápa)
A keresztény ember számára húsvét az egyházi év középpontja.
Krisztus feltámadása ünnep, a szó legvalódibb értelmében.
Olyannyira nagy ünnep, hogy nemcsak egyszer tartjuk meg az év
folyamán, hanem minden vasárnap erre emlékezünk, és ezért
nevezzük a vasárnapot az Úr napjának. Akkor vajon miért van
az, hogy még a keresztények között is a karácsonyt szokták látványosabban
megünnepelni? Valóban, sem a küldött jókívánságok számát,
sem az ajándékokat, sem az ünnepi díszeket tekintve a húsvét
nem fogható a karácsonyhoz. Talán azért van így, mert a karácsonyt
a kereszténység nélküli társadalom is gond nélkül befogadta
mint közös értéket, mint azoknak az érzelmeknek az ünnepét,
amelyek legalább egy napra mindenkit abba az illúzióba
ringatnak, hogy a "szeretet ünnepe" olyan közös érték,
amellyel kapcsolatban mindenki egyetért? Mivel a karácsony egy
gyermek születésének ünnepe, benne még a nem hívő is
vigasztaló és reményt keltő szimbólumot láthat, valamit, ami
közös érték, olyan ünnep, amely mindenkié. A húsvét nem
ilyen. Míg a karácsony egyesít, addig a húsvét megoszt, míg
a karácsony közös érték, addig a húsvétot látszólag értetlenség
lengi körül. Karácsonykor egy ember születik, és mi van ennél
szokványosabb? Húsvétkor egy ember feltámad, és mi lehetne
ennél szokatlanabb, sőt hihetetlenebb? A világ egy téli napon
megértően elfogadja a jászolba tett gyermek történetét. Itt
van azonban ez a tavaszi vasárnap, amelyen ha valaki makacsul azt
hiszi, hogy nem a halálé az utolsó szó, könnyen úgy járhat,
hogy sarlatánnak tekintik, olyannak, akit nem lehet komolyan
venni, mint Pál apostolt a korabeli Athén pogány
"entellektüeljei", amikor Krisztus feltámadásáról
beszélt nekik. Mégis éppen ez az esemény teszi az evangéliumot
igazi "jó hírré".
Mi történt húsvét hajnalán abban a sziklába vájt sírban,
amelynek bejáratát hatalmas kővel zárták el, és eléje még
őröket is állítottak? Senki nem látta, hiszen a feltámadás
eseményének egyetlen tanúja sem volt. A sírt őrző katonák
nem láthatták, mert ők aludtak, az apostolok és a tanítványok
sem látták, mert ők már pénteken szétfutottak félelmükben.
Mária Magdolna is csak reggel találkozott a Feltámadottal,
amikor a sírhoz igyekezett. Először fel sem ismerte, azt hitte,
hogy a kertész az. Péter és János is csak Mária Magdolna szavára
siettek a sírhoz. János ért oda először, de ő nem ment be,
hanem előreengedte Pétert, majd utána ő is belépett az üres
sírba. Megragadja képzeletünket az evangéliumi elbeszélés:
"Látta az otthagyott gyolcsot meg a kendőt, külön összehajtva
más helyen. Látta és hitt" (Jn 20,6-7). Miért hitt? Talán
mert eszébe jutottak Jézusnak a feltámadásáról szóló jövendölései?
Vagy talán amiatt hitt, amit a saját szemével látott? Talán a
lepel összehajtogatásának Jézusra jellemző módja győzte meg
arról, hogy a Mester feltámadt? Nem tudjuk. Senki emberfia nem
volt ott, aki látta volna, hogy mi történt - az összehajtott
lepel és a sírt lezáró kő ott voltak. Ezek tanúskodnának,
ha meg tudnának szólalni. Tanúskodnak is a szent sír kövei,
amelyekhez olyan sok hívő zarándokolt el a századok során.
Mert ezek a kövek végül is beszélnek, sőt olykor az emberek
helyett is szólnak. Mintha bátorítást kapnának Jézus szavaiból,
akit jeruzsálemi bevonulásakor tanítványai hozsannázva köszöntöttek.
Akkor a farizeusok azt kérték tőle, hogy hallgattassa el tanítványait.
Ő azonban így válaszolt nekik: "Mondom nektek, ha ezek
elhallgatnak, a kövek fognak megszólalni"(Lk 19,40). De
nemcsak a kövek tanúskodnak róla, hanem a gyolcs is, amely
feltehetően azonos a torinói lepellel. A rajta lévő
titokzatos, festék nélküli kép olyan, mint egy negatív fotó,
amely egy keresztre feszítve meghalt ember vonásait viseli. Ezek
a tárgyak tanújelek, amelyek némán is beszélnek, és alázatra
intik az embert. Ugyanis ott voltak, ahol mi nem lehettünk jelen.
Mi ez? Az anyagvilág megszólalása Jézus feltámadásának ügyében?
Sokan találkoztak vele feltámadása után, és ezt nemcsak
az evangéliumok írják le, hanem Pál apostol is felsorolja
egyik levelében (1Kor 15,5-8).Elgondolkodtatók ezek a beszámolók.
Megtudjuk, hogy Jézus feltámadott teste bár kitapintható, valóságos
test volt, különbözött a miénktől. Bár nem volt szüksége
táplálékra, együtt evett tanítványaival. Képes volt zárt
ajtók mögött is megjelenni, és volt, amikor nem ismerték fel
azonnal. A feltámadt Jézus teste megdicsőült test, amely már
annak az új, megdicsőült anyagvilágnak a tulajdonságaival
rendelkezik, amely az idők végén az új teremtésben valósul
meg. Jézus feltámadása annak elővételezése, amiről a Jelenések
könyve azt írja, hogy Isten a világ végén új eget és új földet
teremt (vö. Jel 21,1kk).
Hogyan lehetséges a feltámadás, amely ellentmond minden
emberi tapasztalatnak? XVI. Benedek pápa arra emlékeztet bennünket
egyik homíliájában, hogy a döntő szempont az, hogy Jézus nem
volt egyedül, mert nem önmagába zárkózott személy volt. Az
élő Istennel volt azonos, mert ő a második isteni személy.
Teljes egységben volt vele, aki maga az Élet: nemcsak az érzelmi
ráhangolódásban, hanem olyan módon is, hogy Isten magába
foglalta és átjárta egész lényét. Élete nemcsak a sajátja
volt, hanem Istené is, ezért azt nem is vehették el tőle végérvényesen.
Irántunk való szeretetből hagyta magát megölni, és éppen ezáltal
szüntette meg a halál véglegességét, mivel benne már ott
volt az Élet véglegessége. Jézus azonos az elpusztíthatatlan
Élettel, oly módon, hogy az még a halálon keresztül is újra
kisarjadt. Ezért húsvéti feltámadása - a kozmogónia nyelvét
használva - olyan volt, mint egy fényrobbanás, mint egy
szeretet- és életrobbanás. A létnek és az életnek egészen
új dimenzióját vezette be, megkezdődött az anyagi világ átalakulása,
ezért Krisztus feltámadása az új világ hajnala.
Mit jelent a feltámadás az élővilágnak? Mit jelent nekünk,
embereknek? Mivel annyira kívülesik horizontunkon és minden
emberi megtapasztaláson, csak a hitben tudjuk megragadni. Ezért
fogalmaz így XVI. Benedek pápa már említett homíliájában:
"Krisztus feltámadása - ha használhatjuk az evolúció elméletének
nyelvezetét - a legnagyobb mutáció, a legdöntőbb ugrás egy
teljesen új dimenzió felé, amely az élet és annak fejlődése
hosszú történelmében valaha is történt ugrás egy teljesen
új rendbe." - Ha az evolúció elmélete körüli vitákra
gondolunk, talán meglepő, hogy maga a pápa folyamodik Darwin
tanának nyelvezetéhez, és azt Krisztus feltámadására
alkalmazza. Azért teszi ezt, hogy a ma embere számára könnyebben
érthetővé tegye azt az újdonságot, amelyet Krisztus feltámadásának
távlata állít az emberiség és külön-külön minden ember elé.
Ez az esemény ugyanis nem egy olyan csodája a múltnak, amely
mint különleges, egyedi eset végső soron közömbös is
lehetne számunkra. Minőségi ugrásról van szó az élet történetében,
és ez senki számára sem lehet érdektelen. Az új, jövőbeli
élet távlata egy új világ felé is kinyitja az embert, amely
Krisztus feltámadása óta már egyre jobban behatol jelen világunkba,
fokozatosan átalakítja és magához vonzza azt. Nem túlzás tehát,
hogy Krisztus születésével új időszámítás kezdődött az
emberiség életében, hiszen benne jelent meg az új ember!
Ebben a távlatban érthetjük meg igazán, hogy keresztény
hitünk nem csupán parancsolatok és szabályok összessége,
vagy egy szép hagyomány ápolása, amely őseinknek olyan kedves
volt, hanem maga az élet. A feltámadás hite pedig nem kegyes
legendák és kitalált mesék továbbélése, amely reményt ad
az embernek, de semmi köze a való világhoz. Éppen ellenkezőleg,
ez a hit tesz képessé bennünket arra, felülmúljuk önmagunkat,
mi is részesei legyünk az "evolúció legjelentősebb mutációjának".
Krisztus ugyanis azért jött el hozzánk, hogy kiszabadítson
minket önzésünk és szűkkeblűségünk rabságából, és
elvezessen minket Isten fiainak szabadságára. Az általa hozott
megváltás azt jelenti, hogy visszakapjuk eredeti ártatlanságunkat,
és felismerjük hivatásunkat, mert akik befogadták őt, azoknak
hatalmat adott, hogy Isten gyermekei legyenek (vö. Jn 1,12). Ez
az igazi nagy változás. Ezt szolgálja az üdvösség egész története:
hogy megvalósuljon a szent csere. Ugyanis karácsonykor azért
lett emberré az Isten, hogy a feltámadáskor nyilvánvaló
legyen Isten gyermekeinek megistenülése.
(Forrás:
Új Ember)
|