2010.04.02.
Barsi Balázs OFM: A Szentlélek és a feltámadás
A
szadduceusoknak, akik azért tévedtek, mert nem hittek a feltámadásban,
ugyanis nem jól ismerték az Írást, Jézus ezt mondja: Nem az a
baj, hogy nem ismeritek az Isten hatalmát, a Szentlelket? Az Írás
szerint Isten felvéve a kapcsolatot Ábrahámmal, Izsákkal, Jákobbal,
kinyilatkoztatta nekik szeretetét, intimitásába vonta őket.
Milyen szeretet lenne Isten részéről, ha hagyná elpusztulni,
megsemmisülni barátait, amikor megteheti, hogy örökké éljenek?
Isten teremtő Isten, aki a nemlétből hozta elő a létezőket
- szabad elhatározásából,
szeretetből. Ha erre képes, akkor megteheti azt is, hogy fölkelti
a porból Ábrahámot, Izsákot és Jákobot, és mindazokat,
akiket szeret. A szeretet ugyanis nem engedhet meg olyan világot,
ahol nincs ott az, akit szeret.
Jézus saját benső világából veszi az érvet a
szadduceusok ellen. Nem azért lesz feltámadás, mert van bennünk
valami romolhatatlan szellemi rész
- az egyébként
is csak a lélek továbbélése lenne
- , hanem kizárólag azért, mert Isten mindenható és
egyedül jó. Az apostoli hitvallásban kétszer szerepel az
omnipotens jelző. Mindjárt az elején: "Hiszek egy
Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében";
és ott, ahol Krisztus feltámadásáról, megdicsőítéséről
van szó: "Felment a mennybe, ott ül a mindenható Atyának
jobbján".
Isten mindenhatósága tehát nem azt jelenti elsősorban,
hogy bármit megtehet, amit akar, ez nem biblikus kifejezés,
hanem mindenekelőtt abban nyilvánul meg, hogy a semmiből
teremt, és feltámaszt a halálból.
Jézus olyan emberi életet élt, amelyet a legteljesebb mértékben
rábízott a teremtő Szeretetre. Elkövetkezendő halálunk
megkerülhetetlen ténye megköveteli tőlünk is, hogy Istent
vagy teremtő és feltámasztó Istennek valljuk, azaz Mindenhatónak,
és akkor ráépítsük egész egzisztenciánkat, vagy pedig, ha
nem tudunk hinni az ő feltámasztó erejében, ne is törődjünk
vele: enélkül hinni értelmetlen.
Isten erősebb a halálnál
Sajnos sok magyar katolikus hívő egyszerűen nem ismeri az
Isten hatalmát, nem hisz a feltámadásban, nem várja a holtak
feltámadását. Istent csak az evilági dolgok zökkenőmentességét
biztosító és hiánypótló automatájának tartja. Logikusan végiggondolva:
mindaz, aki Istenről nem feltételezi, hogy erősebb a halálnál,
igazából a halált isteníti, hiszen ezt tartja az élet végső,
kikerülhetetlen és megfellebbezhetetlen tényezőjének, ennek
tulajdonítja az utolsó szót. Ezért épül ma körülöttünk a
halál-isten civilizációja. E bálvány mögött persze a sátán
bújik meg, aki kezdettől fogva gyilkos, és a hazugság atyja.
Isten az élet
Szent
Pál a damaszkuszi úton látta a feltámadt Urat. Szent Pál,
akiben Isten kinyilatkoztatta Fiát, így kiált fel egy nap: Halál,
hol a te győzelmed? Az Élet elnyelte a halált! (1Kor 15,55)
Isten maga az Élet és az Élet Szerzője. A megdöbbent kiáltás:
"Jézus feltámadt!" felhangzik Húsvét hajnalán Mária
Magdolna, a szent asszonyok, majd az apostolok ajkán, és egyre
erősödik a századok boltozatai alatt minden nyelven, az utolsó
napig. Jézus feltámadásában megnyilatkozott az isteni hatalom.
Hiszen gyöngeségében ugyan megfeszítették, de Isten erejéből,
vagyis hatalmából él, és ő az, akit feltámadása óta Isten
hatalmas Fiául rendelt (vö. Róm 1,4). A görög eredetiben a
hangsúly az erőn, a hatalmon van.
Ez cseng vissza a Máté evangéliumban Krisztus szájából:
Minden hatalom nekem adatott a mennyben és a földön (Mt 28,18).
Az Efezusi levélben pedig Szent Pál az összes lehetséges
szinonimát felhasználja az isteni hatalom jelzésére, amikor a
megdicsőült Krisztusról ír. Isten a maga istenségének
legteljesebb erejét vetette be a názáreti Jézus feltámasztásának
műve során. Jézus feltámasztása a teremtéshez hasonló
isteni mű, az isteni Mindenhatóság legnagyobb műve ebben a világban
és a történelemben. (A teremtés még nem ebben a világban és
nem ebben a történelemben ment végbe, hiszen épp az volt a történelem
és a világ kezdete.) A történelemben még az utolsó nap, a
világ átalakulása sem lesz annyira az isteni hatalom megjelenése,
mint a názáreti Jézus feltámasztása.
Ha
mindezt kicsit közelebbről megvizsgáljuk, kiderül ennek a
hatalomnak igazi természete: a Szentlélek Isten személyes
mindenhatósága nyilvánul meg itt, mint erő, ő viszi végbe
Krisztus feltámasztását. A legősibb és legpontosabb
megfogalmazása Krisztus feltámadásának, hogy az Atya támasztotta
fel a Szentlélekkel. A mindenható erő tehát nem valami
energia, hanem Isten személyes mindenhatósága, maga a harmadik
isteni személy.
"Isten erejéből élünk"
A Szentírás tanít csalatkozhatatlanul erre, csak talán
nem figyeltünk fel rá eléggé. Szent Pál így ír: Ha bennetek
van annak Lelke, aki feltámasztotta Jézust halottaiból, ő, aki
Krisztus Jézust halottaiból feltámasztotta, életre kelti a ti
halandó testeteket is, bennetek lakó Lelke által (2Kor 4,14). A
Lelke által és hatalmával, ezek szinonim kifejezések. Ezért
az Írás felváltva szól Isten erejéről, hatalmáról, illetve
a Szentlélekről, ugyanabban az értelemben.
Szent Pál a korintusiaknak például így ír: Gyöngeségében
ugyan megfeszítették Krisztust, de Isten erejéből él. Mi is
gyöngék vagyunk benne, de Isten erejéből élünk (2Kor 13,4).
Szent Péter pedig ugyanerről: Krisztust test szerint megölték
ugyan, de a Lélek szerint életre kelt (1Pét 3,19). A Szentlélek
Isten cselekvése a maga mindenhatóságában. Ezért hívja az
Anyaszentegyház nagy események előtt: "Teremtő Lélek, jöjj
közénk!" Mindig teremtő, nem alakító, nem díszítgető,
nem a problémákat elfedő. Ahol a szent liturgia említi az
Isten Lelkét, ott a Teremtéshez hasonló isteni erő árad: a
konszekrációban, a transzszubsztanciációban, amikor a kenyér
és a bor színe alatt a feltámadt Krisztus megjelenik, lényegében
ugyanaz történhet, mint amikor feltámadt Jézus. A Szentlélek
megteszi, hogy millió és millió helyen találkozzon híveivel,
immár a hit sötétjében. A feloldozásban is ilyen erő árad:
megsemmisül a múlt. Ezért Szent Lukács evangéliuma az angyal
szavát idézve, mintegy párhuzamos kifejezésként ugyanazt ismételi,
amikor így szól Máriához: A Szentlélek száll tereád, a
Magasságbeli ereje borít el téged (Lk 1,35). Ez zsidós beszéd,
gondolatismétlés, vagyis a Szentlélek maga a Magasságbeli
ereje.
Isten Lelke
A Szentlélek, tehát a magasságbeli Isten hatalma teszi képessé
Máriát, hogy Isten Fiának anyjává legyen, és így bizonyítja,
hogy Istennél semmi sem lehetetlen. Isten mindenhatóságának műveiben
jelen van a Szentlélek, kezdve a teremtéssel, amelyről ezt
olvassuk: Isten Lelke ott lebegett a vizek felett (Ter 1,2), a
megtestesülésben, ahogy az imént láttuk, valamint Jézus feltámasztásában
és a mi feltámasztásunkban az utolsó napon.
Az Úr Jézus működése az evangéliumi hagyomány szerint
a Lélek erejében bontakozik ki. A szentírók hol erőről beszélnek,
amely kiárad, hol Szentlélekről, hol pedig
- nagyon érdekes
módon -
a Lélek erejéről. Ez ahhoz hasonló kifejezés, mint a
"Róma városa", ahol a város maga Róma. A Lélek
ereje az az erő, amely maga a Szentlélek Úristen.
Igen, csak azért jött el Krisztus, hogy megadja a
Szentlelket, aki által fiak leszünk és így kiáltunk Istennek:
Abba, Atya! Ezért a hároméves előkészület sorrendje: a Fiú,
a Szentlélek és az Atya éve.
A Lélek fölkentje
Jézusról megjegyzi Szent Lukács, hogy erő áradt ki belőle.
Ez az erő a Szentlélekkel van kapcsolatban, hiszen Jézus működése
kezdetén a názáreti zsinagógában egész eljövendő működését
Izajás könyvéből idézi: Az Úr Lelke rajtam. Ő kent fel
engem, hogy örömhírt vigyek a szegényeknek. Ő küldött
engem, hogy meggyógyítsam a megtört szívűeket (vö. Iz
61,1-2). Mennybemenetele előtt utolsó szavai Lukács evangéliuma
szerint az Atya ajándékáról szólnak, a magasságból jövő
erőről, aki maga a Szentlélek: Én elküldöm rátok Atyám megígért
ajándékát. Maradjatok a városban, amíg erő nem tölt el a
magasságból titeket (Lk 24,49). Az Apostolok Cselekedetei kezdetén,
Szent Lukács nem hagy kétséget afelől, hogy ez az erő a
harmadik isteni személy, mert ott ezt mondja maga az Úr Jézus:
Amikor a Szentlélek leszáll rátok, erőben részesültök
(ApCsel 1,8). Pünkösdkor született meg ugyanis Krisztus
titokzatos teste, s amint Jézus Krisztus emberségét az Atya erővel,
azaz Szentlélekkel kente fel, ugyanúgy titokzatos testét, az
egyházat is a Szentlélek erejével hozza létre.
Az egyházban nagyon sok rossz van általunk. Aki a botrányt
keresi, az megtalálja benne, a papok és hívek életében egyaránt.
Ugyanakkor jelen van az egyházban a Szentlélek, a hatalmas, feltámasztó,
isteni erő is. Ezért érdemes az egyházba belépni és benne
maradni. Rajta kívül ezt a Lelket nem lehet ismerni, csak mint
személytelen erőt fogják fel, de mit segíthet rajtunk egy személytelen
erő, amelyet nem lehet megszólítani?
A sátán hatalmának megtörője
Jézus nyilvános működése során Isten erejével megtöri
a sátán hatalmát: a Lukács evangéliumban így olvassuk
"Isten ujjával". Ez a sátán hatalmát megtörő Isten
ujja maga a Szentlélek, ahogy Krisztus világosan állítja: Ha
én a Szentlélekkel űzök ördögöt, akkor elérkezett hozzátok
az Isten országa (Lk 11,20), vagyis végleges uralma. Isten
ereje, jobbja, ujja -
ezek a kifejezések mind a Szentlelket jelentik. Előzménye
már Ezekiel prófétánál felvázolódik: Az Úr keze fölöttem
volt és Lelke által az Úr kivezérelt és a völgybe vitt,
amely tele volt csontokkal (Ez 37,1). Éppen azért vitte oda az
Úr jobb keze, vagyis a Szentlélek, hogy meglássa Isten hatalmát,
amelyet Isten éltető lehelete, vagyis ugyancsak a Szentlélek
visz végbe, amikor a száraz csontokat életre támasztja.
Az ősegyház állandóan tapasztalta ezt az erőt, a Szentlélek
személyes jelenlétét. Ezt írja Szent Pál a tesszaloniki híveknek:
Evangéliumunk ugyanis nem csak szóval jutott el hozzátok, hanem
erővel, a Szentlélek kiárasztásával (1Tessz 1,5), mert Isten
a gyöngét használja föl arra, hogy megmutassa erejét, és
sokan csak ekkor döbbennek rá, hogy kizárólag azért keresztények,
mert az őket feltámasztó Szentlélek Isten bennük van.
A korintusiaknak hasonló szavakkal üzeni Szent Pál: Tanításom
és igehirdetésem nem emberi bölcsesség meggyőző szavaiból
állt, hanem a Lélek és erő bizonyításából, hogy hitetek ne
emberi bölcsességen, hanem Isten erején alapuljon (1Kor 2,5).
István diakónust, az első vértanút is kegyelem és erő
töltötte el (ApCsel 6,8), vagyis a Szentlélek (6,10).
A Szentlélek: erő és hatalom
A Szentlélek tehát erő és hatalom, Isten személyes
mindenhatósága, személyes cselekvése. A Szentháromságban ott
van, ahol az Atya öröktől fogva szüli a Fiút. Bármit tesz
ugyanis az Atya a világgal és a világban, ott működik ez a
hatalom és erő, s Pünkösd óta tudjuk, hogy ez az erő Személy.
Ez a végtelen isteni hatalom gyökeresen különbözik
mindattól, amit mi a hatalomról elképzelünk. Ezért van az,
hogy Isten ereje, hatalma mint gyöngeség mutatkozik meg a világban,
ahogy az Apostol mondja: Mi a megfeszített Krisztust hirdetjük,
Aki Isten ereje (1Kor 1,23). Jézus életének kezdetén ez a végtelen
teremtő erő, a teremtő Lélek az Úr alázatos szolgáló leányához
társulva mutatkozik, mint Isten alázata. Jézus földi életének
végén viszont a katona lándzsája által megnyitott szívéből
kifolyó vízzel, azaz mint Isten irgalma és áldozata nyilvánul
meg.
Az isteni kinyilatkoztatás az emberi szellemtől kettős
mozgást követel. Előbb azt hallja az ószövetségi ember, hogy
az Isten erősebb az embernél, majd azt, hogy végtelenül erős.
Utána Isten új tartalommal kezdi megtölteni ezt a kijelentést,
megkülönböztetve saját erejét minden más erőtől. Ez az erő
nem képes odavágni, csak szeretni tud végtelenül.
Isten szeretete és mindenhatósága
Igen, mert Isten szeretete azonos mindenhatóságával. Ez már
itt-ott az Ószövetségben is megmutatkozik. Csak egyetlen
jelenetre hívom fel a figyelmet: Illés Isten erejének megszállottja
volt, lehívta a tüzes villámot az égből, hogy így bizonyítsa
a pogányok előtt: az Úr erősebb, hatalmasabb, mint Baál (vö.
1Kir 18,36-40). Hogy ez istenkísértés volt, még ha a próféta
szavára lejött is, hogy megmutassa erejét, mutatja, hogy Illésnek
hamarosan nagy tisztuláson kell átmennie. Először is csalódnia
kell az erős Istenben. Beersebába menekül, majd a pusztában a
halálát kívánja (vö. 1Kir 19,4). Majd a tökéletes összeomlás
után Isten elvezeti Hóreb hegyéhez és ott sorra megmutatja
neki hatalmának jeleit: a szélvészt, a földrengést és a tüzet,
de maga az Úr egyikben sincs benne, hanem csak az enyhe szellő
suttogásában (19,11-13). Amikor tehát a világba lép ez a
hatalom és erő, mint ahogy a legteljesebb módon Isten egyszülött
Fiának megtestesülésével a világba lépett, és összeütközésbe
kerül az evilági erőkkel és hatalmakkal, akkor gyöngének tűnik,
és látszólag veszíteni kényszerül. Isten a világban gyönge,
a világ vad erőivel szemben elbukni látszik, mert az ő
mindenhatósága maga a szeretet. De ez a világ az ő teremtő
szeretetétől függ létezésének gyökereiben: itt az ő
hatalma. A világ erőinek gyöngesége éppen abban áll, hogy
rombolni és pusztítani tudnak, de teremteni és feltámasztani
nem, büntetni és bosszút állni tudnak, de megbocsátani és
irgalmazni nem, önmaguk akaratának akár a másik megsemmisítése
árán is érvényt szerezni tudnak, de mások létének éltető
forrásai lenni képtelenek.
A vigasztaló Szentléleknek tehát három nagy vigasztalása
van a számunkra: először is, hogy ő teremtő Lélek, akinek
erejében az Isten létezésünket a semmiből hívta elő és
fenn is tartja örökké. A második, hogy újjáteremtő Lélek:
megsemmisíti, eltörli a bűnt, új életet ad nekünk, ezt
azonban el is kell fogadnunk és fel kell használnunk. Harmadik
vigasztalása, hogy megelevenítő Lélek, erről tanúskodik Húsvét
örömhíre is: feltámasztotta Jézust a halottak közül, s
benne a mi emberségünket is.
Az emberi történelem egy hatalmas csontmező. A világ
hatalmasainak csontjai is mind ott fehérlenek a síkon, koponyáik,
mint kiszáradt dinnyehéjak hevernek a földön. Valamikor százezrek
tapsoltak nekik, most mégis egyedül Isten szele, éltető
lehelete képes megeleveníteni őket. Íme, az Isten gyöngesége
és hatalma, íme az ő állandó vigasztalása ebben a halálra
szánt, mulandó világban.
(Forrás:
Vigilia)
|