2010.04.02.
Csurka István: A tudatlanság
Nem
a tudatlanság ma a leghatékonyabb világpolitikai tényező? A tömeg
tudatlanságát, a tömegember nehézkedési erejét, amellyel
rendszereket dönt meg és rendszereket alkot, a proletár tömeg
elvakultságát, vérengzésre hajlandóságát már a huszadik század
elején felfedezte a filozófia. A mai tudatlanság azonban kissé
más természetű. Mert miközben az ember a tudománya segítségével
kiszabadul a világűrbe, számítógépet használ és világhálót,
s az információk másodpercek alatt száguldják körbe a Földet,
aközben a tömeg tudatlansága, gondolkodásra és mérlegelésre
való képtelensége úgyszólván őserdei. Azt sem tudjuk, hányféle
tudatlanság létezik ma. A mai tudatlanság ugyanis gerjesztett,
gyártott, tudatiparilag előállított termék. Szemben a
huszadik század elején felfedezett és már a XIX. században létrejött,
a hamis felszabadítás élményével becsapott tömeg tudatlanságával,
a mai, úgyszólván teljes mértékben hatalmi eszközökkel, félrevezetéssel
és a fogyasztói ember létformájával kierőszakolt borzalmas tény.
A globális nagytőkének, a minden információval rendelkező szűk
körű háttérhatalomnak, a nemzetközi nagytőkének van szüksége
a tudatlan – gój – tömegre, s ezért előállítja. Tévével,
rádióval, az ezekben megjelenő tömegkultúrával és sztárkultusszal,
az anyagiasság előtérbe tolásával és ugyanakkor az iskola tönkretételével,
és egy hamis világkép sulykolásával. A múlt eltörlése –
ami benne van az Internacionálé szövegében – egyik fő célja
a globális butításnak. A múltjától megfosztott nemzet –
halott. A mai plázatudatlansághoz nemcsak plázák felépítésére
volt szükség, hanem a beléjük terelhető tömegre is. Ezt a
beterelést, a plázaigényt, a gondolkodás nélküli létezés
igényét, az üres ődöngés igényét, a passzív szórakozás
igényét a tévék, a reklámok a plázaépítések előtt már
évtizedek óta folytatták. Ez tulajdonképpen nyomásgyakorlás
volt, új formájú nyomásgyakorlás. Ma már a plázákban ődöngő
tömeg nem érez nyomást magán, hanem elhiszi, hogy korszerűen
él. Amikor a kirakatok előtt eszi a hamburgert és márkákról
és az áraikról folytat értékvitát, tulajdonképpen filozófusnak
érzi magát. Ez a tudatlanság négyzetre emelése. Ehhez képest
a középkori ember, aki szűk utcáinak kövezetére ürítette
éjjeliedényeit és akit pestisjárványok tizedeltek, de mégis
hittel emelte szemét az égre és hitt a bűnei bocsánatában,
gondolkodó és teljes életet élő lény volt. Nehéz ugyanis
annál nagyobb tudatlanságot elképzelni, mint ha valaki megvásárolva
egy tárgyat elhiszi, hogy ezáltal szellemileg is gazdagodott.
Több
lett, mint a másik, aki még nem tudta megvenni azt a tárgyat.
Soroljunk fel néhány jellegzetes mai tudatlanágformát? Mámoros
a hagyományokra alapuló kocsmatudatlanság, amelyben az a hatékony,
hogy az egymást hülyítő kótyagosok minden kocsmalátogatás
után egymás hülyeségétől is elbódulva dülöngélnek haza.
Ezzel szemben áll a bezárkózásos lakótelepi tudatlanág,
amely pörkölt- és káposztaszagban tenyészik. De van még elvtársi,
avagy pártfunkcionáriusi tudatlanság is, amely nosztalgiává
jegecesedik. De mai élő tudatlanságok közül mégis a leghatékonyabb
és a legfelsőbb fokú a sztártudatlanság. A sztártudatlanságban
minden együtt van, amire a megbukott liberális, pénzügyi világhatalomnak
ma szüksége van a teljes félrevezetéshez. A sztár természetszerűen
szép, okos, gazdag és sikeres. Sztár csak sikeres ember lehet.
A sztár példakép, mert tud élni, minden vágyát ki tudja elégíteni.
Elődje, az úgynevezett „menő” ember, még a tévék előtti
időkből csak a szájpropagandára támaszkodhatott. A mai sztár
tulajdonképpen emberfeletti lény. Fenékig üríti a mai nap élvezeteinek
poharát. Tudjuk hány asszonyt, férfit, hány egyneműt,
hermafroditát fogyasztott el, hány órát tölt naponta a
konditeremben és mi a hobbija. A sztár az élet császára,
fontosabb ember, mint a politikus. Nem is szólva egyéb mellékszereplőkről,
mint a tudós, az író, a felelős vezető. A politikus azonban,
ha sztárként viselkedik, megközelítheti a sztár népszerűségét.
Ma a politikusokat megtanítják sztárként viselkedni. Obama és
neje sztárok. Előtte Clinton elnök is sztár volt, de az Ovális
Szobában lebukott Mónika Lewinskyvel folytatott orális műveletei
miatt. De csak ideiglenesen, mert ma mint volt-politikus sztár,
akinek megvan engedve az ilyesmi, újra tündöklik. Ez azért egy
észrevétlenül hagyott, de jellegzetes adalék a liberális
romlottsághoz. Magyarországon, tekintettel arra, hogy a magyar néptől
meglehetősen idegen, csak az utóbbi húsz évben sikerült
bevezetni és hatékonyan működővé tenni a sztárkultuszt. Kádár
János korában a végére már kifejlődött valami énekes-, színész
-, humorista sztárállomány, de a hollywoodi módszerek még nem
törtek be és Kádár krumplipaprikásos – ultis kispolgársága,
proletár önérzete nem tette lehetővé, hogy a sztárkultusz áthatoljon
a politikába. A politikusnak meg kellett maradnia politikai hírességnek.
A pártfunkcionáriusok marxizmus-leninizmusban sztárolták
magukat. A rendszerváltás után sem egy csapásra változott meg
a helyzet. Nagy lendületet csak a kereskedelmi televíziók bejövetelével
vett a dolog. Akkor mindent elöntött az amerikanizáció, s a
Metro-Goldwyn-sztárok a bulvársajtó minden címoldaláról
kiszorították a magyar hírességeket.
Ma
már még a csupasz női popók is többnyire az amerikai reklámügynökségek
saját popói. De aztán megindult a sztárkészítés a magyar képernyőn
is. Jöttek és arattak a Vágó Istvánok és a Mónikák és a
gitárosok és a gitártalanok. A tömeg észre sem vette, hogy
tudatlanná van téve. Elhisz valamit, ami valójában nincs és
nem is lehet. A sztár, aki sokszor még a saját műfajának sem
kiemelkedő tudású alakja, félistenné felnövelve a népbutítás
első számú fegyvere. A társadalom nagy része nyugdíjasként,
munkanélküliként, putrilakóként, de sokszor még munka és házi
foglalatosság közben is fel van ragadva a képernyőre és
folyton sztárt lát. Természetes, hogy közben észrevétlen átalakul.
Megtanul hinni a sztárnak. A sztár, ha nem mond semmit, azzal
mond mindent. A sztár az életformájával, a félistenségével
vonz, csábit, befolyásol. Azt, hogy a sztár valamilyen
politikai erő szolgálatában áll, a néző sose veszi észre.
Így válik a sztár a legnagyobb befolyásoló erővé. Amerikában
látták meg először, hogy a sztárkultuszt, a szórakoztató
ipart össze kell keverni a politikával. A politikusokból sztárt
kell csinálni. Meg kell tanítani őket sztárként élni,
viselkedni és a választókkal el kell hitetni, hogy az a jó
politikus, amelyik nagy sztár. A választási kampányok idején
sztárok szerepet vállaltak a politikusok kampányában, együtt
mutatkoztak velük – leereszkedtek hozzájuk – a politikusok
pedig megtanultak sztárként viselkedni. Meg-megmérkőztek egymással,
demokrata a republikánussal és hagyták pontozni magukat. A legtöbb
pontot az kapta, amelyik jobban szerepelt – mint sztár. Nem a válaszaik
tartalma, pontossága számított, hanem lényegében az előadásmód,
a sztárság. A mérkőzés után a sajtó mindig értékelte a
sztárok teljesítményét és, ha a közönség ítélete nem a
nagytőke érdeke szerint alakult, véletlenül, akkor átmagyarázta
a vetélkedőt. A valódi teljesítmény közben teljesen
elveszett. De hát kit érdekelt a valódi teljesítmény? Az
elbutított amerikai tömeg a kissé emelkedettebb fogalmazást, a
gondolatot már meg sem érti, a tényekről fogalma sincs, csak
plázaszinten tudja értékelni a szavakat és csak azt veszi észre,
hogy ha az egyik több és nagyobb „Sale”-t, leárazást, kiárusítást
ígér, mint a másik. A magyarországi választási kampányokban
először Medgyessy Pétert sztárolták és rá illett is a sztárgúnya,
mert korábban is szeretett sztárként viselkedni, és Kádár
talán éppen ezért nem kedvelte. A kísérlet bevált, Medgyessy
sztárként legyőzte Orbánt – persze választási csalás is
volt a dologban –, mert Orbánt ugyan megtanították néhány
sztárszerű viselkedési formára, de ő nem tudta a gondolatait
kiküszöbölni a vitából és alulmaradt.
Aztán
jött Gyurcsány, aki már kiképzett, hosszú tanfolyamokon előkészített
profi sztárként lépett fel. Mindennel elhalmozták, ami egy sztárbutikban
kapható. Sportminiszterként még hadart, de hosszú kínlódással
lefékezték a beszédsebességét. Láttuk, amint fut, táncol és
úszik és elvegyül népes családja körében. Már nem
miniszterelnök, de ma is megmaradt sztárnak. Persze, hogy még
vannak, akik vágyódnak utána. Őszödön megmutatta, hogy ocsmányul
is tud beszélni, ami egy mai sztárnak többnyire természetes.
Ma minden sztár egy kicsit Gyurcsányos: egy kicsit trágár, s
csak annyira rámenős, mint Gyurcsány. Vágó Istvánt, az elegáns,
választékos sztárt egy kissé háttérbe vonták, hogy ne
rontsa a populáris Gyurcsány esélyeit és ne támogassa
akaratlanul is Orbán belülről jövő intelligens viselkedését.
Ez is mutatja, hogy menynyire egy kézből és egy cél érdekében
irányítanak mindent.
A
mostani választási kampány abszolút sztárja azonban Morvai
Krisztina. Ő született sztártehetség, anyja Fekete-Schwart
Katalin, a Rothschild ruhaszalon egykori nagyon szép manökenje,
s a szerepjátszási tehetséget valószínűleg tőle örökölte.
Morvai Krisztina nem azzal hat, amit mond, hanem ahogyan mondja.
Sztárként mondja. Morvai Krisztina nagyon nagy tudással,
gondosan lett kiválasztva sztárpolitikusnak, vagy politikus sztárnak.
A kiválasztásban azonban a legfontosabb tényező a megfelelő,
az évek óta tartó előkészítő munka, a sztárkultusz hatásának
beérése volt. A magyar tömegember ma már a sztárkultusz
rabja. Észre sem veszi. Ami nem sztárosan, hatásosan, kicsit
fellengzősen, nagyképűen és egyszerű panelekből építkezve
van neki előadva, attól már viszolyog egy kicsit. Kell neki az
a kicsit fiús, kissé hetyke, de kacér mosoly, amellyel ő kivágja:
„Adjon az Isten!” és közben talán Jehovára, héberül Jáhvére,
vagy Adonajra gondol, meg arra sok hülye, buta gojra, aki ott
ujjong előtte. Mindegy. Jól csinálja, jól húzza maga után a
tömeget, amelyet azonban egy egész szomorú korszak dolgozott
meg előtte. Morvai Krisztina előző életében, a Baló Györggyel
töltött évek alatt valószínűleg nem is gondolt arra, hogy
valaha politikai sztár lesz, vagy sztárpolitikus és egy magyar
radikális párt sztárja, de valakik, akik a dolgokat és a zsidó
megszállást intézik, 2006 táján hirtelen észrevették. Nem
volt nehéz, hiszen ott forgott a köreikben Baló Györggyel együtt,
aki riporter és szerkesztő sztár tudott lenni, képernyős és
mikrofonos azzal a beszédhibával, amije van neki. Ez egy sötét,
de nagyon erős kiválasztó és alkalmazó gépezet működését
mutatja. Ehhez nem kell összeesküvés-elmélet, ezek tények. A
Jobbikos tömegnek már mindegy mit mond az ő Krisztinájuk. A
sztár hangjától, furcsa, kissé ferde mosolyától tűzbe jönnek.
Mást nem is hallanak a világból. Személyisége a jogvédelmi
gyakorlatoktól és a magánélet ellentmondásaitól kezdve fel
van építve, ki van találva. Élete sztárélet. Zsidó származását
eltagadja, az a csúf, aki ezt firtatja, az ő élete egy nagy
szolgálat és egy örök „adjon az isten”. És látjuk, hogy
neki már adott. Ő pedig szétosztja magát a tudatlan tömeg között.
Egy hollywoodi nő se csinálná különbül. Mellette Vona szintén
sztár, de még csak kezdemény. Ő még egy kicsit „Mokány
Berci” ahhoz, hogy hollyvoodi sztár legyen és az államférfi
jellemző tulajdonságait még nehéz ráaggatni. Neki még mindig
nagyokat kell mondani, hogy államférfi- sztárként elfogadtassék.
De már ő is sztár, mert sztárolják. A XVI. kerületi Jobbik választási
lapjában, amelyben egy Vas Zoltán nevű jelöltet, egy névtelen
és múlttalan embert mutatnak be, ezt írják Vonáról: „Vona
Gábor mellőzve minden színpadias gesztust, közvetlenül és őszintén
fordult az XVI. kerületi egybegyűltekhez, higgadtan sorolva az
ország bajait, melyeket csak „radikális” beavatkozással
lehet gyógyítani. Közel másfél órás, de mégis sodró lendületű
beszédét többször is tapssal szakította meg a közönség,
kifejezve egyetértését vagy éppen tetszését, mikor Vona Gábor
a Jobbik választási programjának a részleteit ismertette. A
Jobbik kormányfőjelöltje államférfiúi higgadtsággal szólt
az országot sújtó válságról és a kivezető útról,
mindenki számára érthetően, a hétköznapi emberek nyelvén.
Ez a természetesség és felelősségérzet a magyar nemzet sorsa
iránt magával ragadta a hallgatóságot…”
Vona
sztársága és államférfiúi habitusa tehát még pötyög. Még
nagy szavakkal, pátoszosan kell államférfiúvá feldicsérni,
de nem baj, mert a sztárnő húzza magával. Ketten együtt fenn
ragyognak az égbolton, a csillagok közt. A kép, amelyet a
Vona-emelő szöveg mellé illesztettek, idős asszonyokat mutat,
akik a tőlük telhető elmélyültséggel nézik a kibontakozó
sztárt és az államférfit. Kicsit testesek már szegények, görnyedtek
a sok munkától, de látszik rajtuk, hogy most nyugdíjas éveikben
különösen sok időt töltenek a képernyő előtt – és
hisznek. Mert egy jól megdolgozott társadalomban, mint amilyen
most már a magyar is – nem ezért kellett még négy év Gyurcsányból?
–, a sztárkultusz áldozatai már minden elhisznek. A konzervatív
oldal ilyen eszközökkel nem rendelkezik. A konzervatív oldal, a
nemzeti-polgári oldal irtózik a sztárkultusztól. Vezetőjét
vezérnek elfogadja, miként az Árpád- korban is tette már és
egész nemzeti történelme során, de sztárnak nem. Az számára
lealacsonyító. Az a proletároknak való.
Akik
a Jobbikot és a Jobbik felfuttatását kitalálták, megcsinálták,
be nem avatott ember számára kifürkészhetetlen taktikával, erővel,
pénzzel, hozzáértéssel, alapos munkát végeztek. De könnyű
dolguk volt, mert a sztárkultuszt is ők építették fel és az
egész nemzetitudat- sorvasztó munkát is ők végezték el, elsősorban
Izrael érdekében. A megszállás érdekében.
„Adjon az Isten!” énekli sztárosan Morvai Krisztina a népnek és
ad neki reményt, s csak ő tudja, hogy ez a remény félrevezetés.
Olyan erejű, olyan minőségű félrevezetés, amelyet a Jobbik
ilyen vagy olyan mértékben tudatlan tömegei nem vesznek észre.
Sajnos azonban még azok sem fogják fel teljes mértékben és mélységben
ennek a félrevezetésnek a súlyosságát, akiknek fel kellene
fogniuk. A Jobbik-sztárok a magyar összeomlás előidézésével
vannak megbízva. Oszkár-díjat kapnak érte?
|