2010.04.16.
Az elsüllyedt nemzedék
Csengey Dénes: ...és mi most itt vagyunk
Csodálkozom, hogy
egyáltalán ez a könyv megjelent, ha valójában megjelent
1983-ban, a Magvető Kiadó gondozta. Én egy olyan példányt
olvastam el, ami szemmel láthatóan fénymásolt példány, még
fel sem vágták rendesen az íveket. A könyvben nincs is
impresszum, ki volt a szerkesztő, ki gondozta a kiadónál, és
melyik nyomda nyomta. A kötése is kisipari munka. Hogy még
1983-ban megjelenhetett, fölöttébb különös. Csengey Dénes három
nemzedék élettanát, életmódját írja le. A beat nemzedékét,
a punkokat, és részletesen feltárja a Cseh Tamás– Bereményi
Géza szerzőpáros különös világát, szöveg-, és dal-kultúráját.
Csengey által megrajzolt kép valóságos és döbbenetes. Arról
a nemzedékről beszél, amelyik a második világháború idején
született, és ma már a hetven körül vagy azon túl jár. Ők
a 30-asok nemzedéke. Mikor is voltak ők 30 évesek? Mikor
voltunk 30 évesek? A beat-korszak kellős közepén. A beatvilág
Liverpoolban született és meghódította a világot, de
Magyarország más világ volt ebben az időszakban, Magyarország
a diadalmas szocializmus territóriuma volt. Azt írja Csengey Dénes:
„Arról a generációról,
amelynek élete szinte teljesen egybeesik a XX. század (s talán
az egész emberiség) legnagyobb történelmi átalakulásának
korszakával. A szocializmus Európa-méretű áttörésével, magát
újratermelni képes megszilárdulásával, és amely generáció
ugyanakkor mégis azt vallja, hogy történelmi szélárnyékban
nevelkedett, s él mindmáig, vagyis azt, hogy a történelem mércéjével
mérve léte jelentéktelen, elhanyagolható, sőt kérdéses. A
mai 30-asokkal valóban sajátosan bánt el az elmúlt korszak.”
Milyen is volt a 40-es években születettek
élete, élményvilága? Ütődött, hamis jelszavak,
álpróféták által hirdetett szebb jövő ülte
meg a lelkünket, és mondták, majd jön a boldog
korszak, amikor mindenki igénye, mindenki
szükséglete szerint részesedik a javakból.
Hogy mikor lesz ez, azt nem mondták
meg, mert az időben, ha nem is jegyre mérték
a kenyeret, de szűkösen volt minden betevő
falat. A lélekről nem beszéltek!
Tehát a 30-asok nemzedéke. Pontosítsunk:
harminc évesek voltak a 60-as években meg a
70-es évek legelején. Folytassuk Csengey Dénes
esetleírását:
„Megszülettek a második világháború alatt, vagy nem sokkal utána,
rövidnadrágban, anyjuk nyakában ülve nézhették végig a német
harckocsik budapesti parádéját, utcára, mezőre játszani
nemigen mehettek, nehogy aknára lépjenek, járőrbe szaladjanak;
karjuknál fogva rángatták vagy épp pólyában cipelték őket
a pincébe, ha megszólalt a légvédelmi sziréna; előbb kóstoltak
marharépát, mint tehéntejet vagy tojást.”
Emlékszem erre a
korszakra. A városban hosszú sor állt az üres polcú bolt előtt.
Töméntelen sok rosszul öltözött asszony, magyar anyák. Rendőr
vigyázott a rendre, és odakérdezett az asszonyokhoz: miért
sorakoznak, asszonyok? Cukorért – volt a válasz. A rendőr
fintorgott egyet, s csak megjegyezte: cukor az élet, csak nyalni
kell! Jó, hogy nem szerelték le azonmód a hekust.
„Üveggolyóért, fületlen gombért, kócmadzag hajú babáért
csereberélték a szabadságos apjuktól kunyerált érmet, tartalék
sapkarózsát (esetleg kétezer kilométernyire az otthontól
temetetlenül oszló halott után maradt utolsó emlékeket);
felpofozták őket, ha azért hisztiztek, hogy ők miért nem
kaphatnak sárga csillagot az ingükre, mint a sarki boltos fiai;
megtanultak az állandóan hangzó ágyúszóban is elaludni,
megnyugodva abban, hogy ők még kicsik, nem érthetnek semmit az
egészből. Összedőlt a ház a fejük fölött, eltűntek a
rokonaik, idegbeteg lett az anyjuk, ők pedig túléltek mindent,
s aztán elfelejtettek mindent, hiszen valóban kisgyerekek voltak
még.”
Még nem volt sivár
ez a korszak, inkább hangos. Indulóktól hangos, munkaversenyektől
zajos, és dúlt a háború, ez más háború volt, a klerikális
reakció ellen harcoltak, meg a lopakodó fasizmus ellen. Csengey
tovább írja ezt a történelmet.
„– Mit hallhattak, mit tanulhattak otthon ebben az időben a
„nemzedék” tagjai? Vívmányokról
ekkor még kevés szó esett. Szólt a rádió reggel – vidáman,
frissen – zenés műsor, harsogtak a mozgalmi dalok, míg a családfő
el nem zárta a készüléket, és el nem káromkodta magát.
Felmondta a leckét a gyerek, aztán egyszer csak elakadt a szava,
mert észrevette, hogy anyja hallgatja őt és sír. Öregasszonyok
nyöszörögve hányták a keresztet, ha tízéves unokájuk elébük
állt, és azt mondta: nincs Isten. Megjelent a háznál a tanító
elvtárs, s papírral, ceruzával a kezében irányította az
utolsó gabonás zsákok elszállítását. S ha netán elérzékenyült
ráköszönő tanítványa tekintetétől, és visszahordatta a zsákok
felét, a rakodó emberek morogtak a fölös munka miatt, és két
nap múlva eltűnt a tanító elvtárs. Vagy mit gondolhatott a
gyerek, amikor a vöröscsillaggal ékes kabáthajtókájú agitátorok
a szeme láttára pofozták meg az apját, mert azt mondta, nem írja
alá a belépési nyilatkozatot. S amikor másnap azt tanulta az
iskolában, hogy vannak kulák bérencek, az ellenség uszályába
tévedt gazdák, akik vonakodnak belépni a gazdálkodás
egyetlen, korszerű útját jelentő szövetkezetbe, mit gondolt
az apjáról, vagy a tanárról.”
Az ország
parasztságának fele kulákká nyilváníttatott. Máig sem beszélte
ki ezt a társadalom. Erről jut eszembe, hogy a 30-asok nemzedékének
tapasztalatait ma, 2000 tájékán vagy éppen most, 2010-ben
egyszerűen letagadják. Történt pedig, hogy szakavatott emberek
megkérték a volt szövetkezetkutató intézet híreshírhedt
munkatársát, Magyar Bálintot (később oktatási miniszter),
hogy dolgozzák fel a kulákság történetét. Magyar Bálint két
hét múlva visszament a megbízóhoz és mondta: nem érdemes a témával
foglalkozni, mert kulákok csak ötezren voltak a hazánkban. A
30- asok nemzedéke után így hazudnak ma. Akkor is, ha kikerülnek
a parlamentből. A 30-asok nemzedéke kívül maradt és kívül
marad mindenen. Azt írja a szerző könyvében:
„Ennek a kívülmaradásnak ideológiája lett a beat. Ennek az
apostolai az énekesek, az új költők, ennek közösségei a
hippicsoportok, kommunák, ennek rekvizitumai a hosszú haj,
bokros szakáll, szakadt farmer, kábítószeres, dühödt mámor
tombolása, a köldöknéző meditálás, a misztikus szférákba
emelt és ott érintetlen tisztának megtartott erkölcs, vagy akár
a minden tradíciót elvető erkölcsi relativizmus, törvényen kívüliség.
»Ne háborúzz, szeretkezz!« »Mindenki Jézus, aki meg mégsem,
az dögöljön meg!« »És Hitler talán nem csinált jó
dolgokat?« »Amíg alszol, nem vétkezel!« »Állítsátok meg a
világot, le akarunk szállni!« »Menny és pokol! Te hová
tartasz?« »Míg naponta ötször mosdasz, milliók halnak
szomjan!« »Erényben pusztulni bűn!« »Mindent szabad, de
minden hiába!« »Mire nem lesz apád, szabad lesz a fiad!«
Kavarogtak a jelszavak, jelmondatok, és az elektromos zene
idegeket táncoltató nagy egyszerű és tiszta erőt sugalló
tombolásában a civilizáció teremtés, az új egyenes és
emberi útra térés szédülete ragadta el a hatvanas évek
nemzedékét.”
Na és mi volt
Magyarországon? Mert beatzene volt, ha tűrt, vagy éppen tiltott
kategóriában. „Megindult
egy szinte népvándorlás méretű mozgás, a falusi népesség
átáramlása a városokba, különösen a fővárosba. Ez is főleg
a nemzedék fiataljait érintette. Tízezrek kerekedtek fel, hogy
messzire kerüljenek a szétzúzott parasztkultúra haláltusájától,
megszabaduljanak egy meghaladott életforma erkölcsi
imperativuszként rájuk testálódó fogságából, a látástól
vakulásig végzett nehéz testi munka kényszerétől, a fáradt
esték mozdulatlan és kilátástalan, noha zsírosodó csöndjétől.
Tízezrek indultak a városba gyalog, vasúton, autóstoppal,
madzaggal átkötözött dobozban cipelve a megtagadott örökség
egy töredékét, az ünneplő ruhát, cipőt, pár fakult fényképet,
egy-egy kézbe való jó szerszámot, dédapjuk faragta pipát, síró
anyjuktól ímmel-ámmal átvett rózsafüzért, két zsebkendőt,
fél sültcsirkét, egy üveg meggybefőttet, s a fülükben nem
ritkán a kitagadó szülői átkot –, hogy megtöltsék a sietősen
felépült munkásszállásokat, elfoglalják a borsos árú ágybérleteket,
poloskás külvárosi szobákban benépesítsék éjszakánként a
pályaudvarok padjait, s miközben állandó
munkát adtak az ügyeletes rendőrnek, meg a megrendülni kész
publicistáknak, arról álmodtak, hogy ezentúl másként lesz
minden.” Másként is lett. A kiüresedett világban, ami
tűrhetetlen volt
és felfoghatatlan, 1956-hoz vezetett. A megtagadott 1956 után:
„…jönnek nekem a bennszülött beat-ek, hogy azt mondják, nem
lehetek beat is meg elkötelezett is egyszerre… De milyen igaz,
amit William Seward Burroughs mondott, hogy csak a hulla és a kábítós
nem izgatja magát, ők ugyanis utolérhetetlenek. Én viszont
egyik se vagyok, nem ám, hapsikám. Csak a hullák, azok elkötelezetlenek,
és a beat hipster nyamvadt nihilizmusa, ha végére járunk
mindannak, ami természetszerűleg következik belőle, az alkotóművész
tulajdon magának halálát jelenti. A művész elkötelezetlensége
pedig úgy ahogy van, öngyilkos és eltévelyedett változata
ugyanennek a nihilizmusnak.”
Térjünk a lényegre,
kik voltak a beatnemzedék szószólói, prófétái, dalnokai?
„A 60-as évek közepén az indulás, szerveződés sokat ígérő,
nagy visszhangot keltő, indulatos vitákat kavaró, egy-egy
zenekart gyorsan a hírnév magasságába röppentő, aztán elejtő
zűrzavarának valamelyes csitulásával három együttes vívott
ki magának nagy és tartós – napi siker-bukás létbizonytalanságától,
s ezzel a kötéltáncos pánikos készenléti állapottól függetlenítő
folyamatos és irányzatos fejlődés lehetőségét, a kísérletezés
szabadságát biztosító – népszerűséget: az Illés, az
Omega és a Metró. A beat-hez közeledő szólóénekesek közül
pedig többé-kevésbé éppen ezekhez a zenekarokhoz kötődve
– Koncz Zsuzsa, Zalatnay Sarolta és Kovács Kati aratott az övékéhez
fogható sikert. Vegyük sorra a zenekarokat. Nyugat ifjúságának
tomboló, csavargó romantikába menekülő, a „tiszta” mámorban
rombolástól sem idegenkedő tiltakozásának irányában az
originál angolszász beat-et próbálta játszani, s ennek színpadi
kellékeivel szerelte fel magát a Metró. Arra tett kísérletet,
hogy visszaállítsa jogaiba a hamis érzelgésekben hitelét
vesztett romantikát. Jó programok voltak ezek” – állapítja
meg Csengey Dénes. Az Illés együttes: „Motívumaik felhasználása eredményezhetett, mint ahogy így is lett,
szép és érdekes hangzású zenét, de nem jelentett, nem
jelenthetett kultúra teremtő erőt és esélyt. Az Illés együttes
zenei kísérletének tehát csak az exkluzív exmusic volt az
eredménye, egyéb e stílus élménynél nem is lehetett.”
És a harmadik az
Omega:
„Az Omega sem jutott többre, noha úgy tűnhet, jobb lóra tett, amikor
a nagyvárosi folk hátországára alapozva alakította ki a maga
stílusát.”
Csak az volt a
baj, hogy Magyarországon nem volt nagyvárosi folk. Két szövegírót
jegyez meg Csengey. Adamis Annát és Bródy Jánost.
„Adamis lírai hangoltságú szerző, nosztalgiával oldott és stilizált,
mérsékelten romantikus helyzetekben érzi igazán otthon magát.
Ha nem jön a beat, s ő nem az Omegával társul, valószínűleg
sanzonszövegíró vált volna belőle.”
Essünk túl a Bródy-elemzésen
is.
„A magyar beat legjellegzetesebb, legtehetségesebb, ugyanakkor
legellentmondásosabb, mert tehetsége és a szórakoztatóipar
piacképes édességre való igénye között a legnyilvánvalóbb
és legarcpirítóbb kompromisszumot a legtermészetesebb módon
összeboronáló figurája Bródy János. Ő az, aki az első őszinte
szavakat találta a sziruptengerben fuldokló szerelemre, és aki
ugyanakkor megteremtette „légy egy napra a kedvesem, mert az
egy olyan vagány dolog, hogy az csak na”.” És egy idézet
Csengey könyvéből. Egy fejezet élén áll. Valószínű Bereményi
Géza szerezhette ezt a néhány sort is, bár nem tüntetik fel.
Így szól az idézet: „»Elgörbült útjaink tanulságát most
fogyaszd el, edd meg, finom!«
A mozgalom,
amelynek sodrában a 60-as nemzedék létrehozta, s önmaga különállásának
megfogalmazásaként a társadalomban élő minden nála idősebb
nemzedékkel szembefordította a beat-kultúrát, addigra
megfeneklett, szétszóródott, helyzetének és törekvéseinek
felülvizsgálatára kényszerült. »A felhők játéka
bonyolultabb lett.« A 70-es évek dalainak nem ők a gazdái már
ekkor, azokat egy lepusztult, vízivárosi albérletben két másfajta
gondolkodású, az előző évtizedet nem harsonás diadalmenetként,
hanem dacos és gyanútlan tévútra táncolásként megélő,
benne meg is keseredett öregfiú írja: Cseh Tamás és Bereményi
Géza.” És ez már valóban új nemzedék. A 25. Színházban,
melynek igazgatója Gyurkó László, meg a Katona József Színházban,
meg száz és száz vidéki művelődési ház színpadán fehér
ingben, egy szál egyedül és egy szál gitárral megjelent Cseh
Tamás. És mint egy török korszakban élő vándorló
szerzetes, elkezdett regélni, mesélni, énekelni furcsa hangon
azokról a 50-es évekről. Elmondta, hogy levelet írt nővérének,
Irénnek, találkozik Antoine és Desire kétszeresen nihilista
figurával, az élveteg igazgatónéval, meg sok-sok különös
figurával.
Azt énekli Cseh
Tamás:
„Suhannak, visszaszállnak most a földre / látod, azt mondtad pedig,
elenyésznek örökre / suhannak, visszaszállnak a lovasok most a
vízre / panasztalan idő jön csúfos fejeinkre / állj ki a házad
elé, próbáknak ideje ez itt / megméretsz, életben vagy-e még
vagy halott voltál ezideig – sugallja Cseh Tamás és Bereményi
Géza, s aztán odaköszönnek a legendák hőseinek, Balogh Ádámnak,
Corvin Mátyásnak, Dugovics Titusznak, Bemnek, Damjanichnak,
mintegy feltámadásuk alkalmából üdvözölve őket.”
Na, folytassuk
csak a dalokkal: „Zsoldban
álltam én, vén hajdú legény / foltom hogy legyen, fázva
meztelen / sápadt rétegen, búval részegen.”
És: „Este van már, este van, minden madár festve van / még fészkük is
festett fészek / este van már, este van, még az ég is festve
van / én magam is festett vagyok. / No lám.”
S egy dal Bereményi
Gézától Cseh Tamás előadásában:
„Nem nyílnak a völgyben a kerti virágok, hóban akadt el a szárnyas
idő / és látod emitten e téli világot / kicsorbult a ködtől
a bérci tető… elhull a virág, szirmot bonthat a szégyen…”
És: „Kedves barátnőm, tegnap légy volt a levesben, aztán meggybefőtt, végül
torta volt vacsoránk / … így múlik minden nap egy rohadt kert
alatt.”
Idézzük meg Lee
Van Cliff alakját. Ki volt ő?
„Oregonban, hogy
vállon lőtték, s már látszott rajta, hogy fél nagyon / csak
ennyit szólt: Hej!”
Tovább énekelt a
dalnok: „Hátat a falnak, és megdögleni!” a követendő erkölcsi
parancs világos, de hogy követhető-e, az kétséges.”
Az előd, a nagy
nemzedék, a 30-asok hada nem tehetett mást, vagy nem tett mást,
beilleszkedett. Cseh Tamás és Bereményi Géza nem.
Jöjjön hát a végszó
egy dalból:
„Születtem Magyarországon, 87 éves vagyok, / fejemben összekeveredtek
a féldecik s kormányzatok. Neveltek hazaszeretetre, hittem az
Istenben is, / harcoltam két háborúban, s túléltem, az
Istenbe is! / elhagytam kérném vagy harminckilenc asszony, s
vagy kétannyi elhagyott, tankcsapdába hugyoztam, ettem lótetemet,
s mint látják, itt vagyok… Fiamból idegbeteg lett, nem bírta
a válásokat, és elnéztem az unokámat, látom, hogy gyönge
alak. / Hogy lesznek ezek túlélők? Valami itt korcsosul, kérdezném,
hogy száz év múlva ki tud majd itt magyarul? / s ahogy magukat
nézem, egyik sem betonkemény / hát elszállnak az első szélre.
Mi lesz így, kérdezem én. / Fejemben egy verkli így muzsikál
/ túléltem mindeneket, kormányt és féldeciket / egy
magyar túlélő címzetes vitézlő, tönkrement lábain de áll
önök előtt.”
Kivételes történelemkönyv,
kivételes kortörténet. Csengey Dénes országgyűlési képviselő,
elképesztően fiatalon meghalt. Megölték, megölte a korszak,
megölte a milliónyi félbemaradt élet, megölte a kilátástalanság.
És elmúlt ez a korszak és elmúlt ez a húsz év a rendszerváltás
után. Ezt már nem énekelte meg Cseh Tamás sem, mert ő is
meghalt. Nem tudom, hogy Bereményi Géza kinek írja majd a
verseit, ki énekli el. Éppen 2010-et írunk. Zavaros, zagyva
ideológiák keringenek és hazug jövőt hirdetnek, sokan a jobb
nevével és ígéretével. „Ébresztő, magyarok, megint átvernek
benneteket!”
(Csengey Dénes: …és mi most itt vagyunk.)
Győri Béla
|