2010.04.16.
Izmusok háborúja
Párkányi Raab
Péter szobrászművész 1967. szeptember 6-án született
Balassagyarmaton. 1987-95: Magyar Képzőművészeti Főiskola,
szobrász szak. Mesterei: Szederkényi Attila, Kiss István és
Jovánovics György. 1991: Nemzetközi Kőszobrász Szimpozion,
Quartu St. Elena (Szardínia), I. díj; 1993: Őszi tárlat, Szécsény,
fődíj; 1994: Áldozati Emlékmű-pályázat, Szombathely, I. és
III. díj; 1997: Horváth Endre-díj, Balassagyarmat; 1998:
Koller-díj, 2007: Arany Plakett III. Nagydíj, Franciaország,
2008: Arany Plakett I. Nagydíj, Cannes városának kitüntetése,
Duna Televízió Magyar Csillagok díja. Tradicionális
kisplasztikákat, kiállítótermi közegbe helyezett kompozíciókat
és monumentális alkotásokat készít. Kőből és fából
faragottak, bronzból öntöttek a bravúros formakezeléssel
komponált, nagy technikai tudással kivitelezett szobrai, amelyek
legfontosabb jellemzője a figuraközpontúság. Az 1993-as Lassított
lónézés (egy vázszerkezeten függő lótest), az 1995-ös körmendi
IV. Béla-emlékmű és a flagstaffi Tudomány jelölhető meg a
klasszikus szabályok szellemében megformált, robbanó feszültséggel
telített, szenvedélyes érzelmekkel átitatott szobrászat főműveiként.
Egyéni kiállítások: Szobrok – Horváth Endre Galéria,
Balassagyarmat (1991), Lassított lónézés – Magyar Képzőművészeti
Főiskola, Budapest (1993), Zichy Galéria –Leiden (Hollandia,
1995), Szobrok, fotók, rajzok – Northern Arizona Art Museum,
Flagstaff (USA, 1996), Budapest Galéria. Mester és tanítványa,
Vízivárosi Galéria (Melocco Miklóssal) (1999), Ericcson Galéria,
Budapest. Pfister Galéria, Budapest (2001), Realista álmok c. kiállítás.
Le Canet (Franciaország, 2002), Bretagne-i szalonkiállítás díszvendége
(Franciaország, 2004)), Villers-Fossard, Szabó Ákos festőművésszel
(Franciaország, 2005), Zalaegerszeg, Filep Sándor festőművésszel
(2006). Köztéri művei: József Attila (Sopron), Torzó (Németország),
Szondy György (Balassagyarmat), Szeriális kő szobrok (Szardínia),
Fráter Erzsébet (Balassagyarmat), IV. Béla király (Körmend),
Fábián Dezső, Kárpáti György (FTC Sportcentrum), Áldozati
emlékmű (Szombathely), 1996., a Tudomány éve (USA), Magyar
forradalmak emlékműve (Kisszállás), Jókai-emlékmű (Bp.,
XII.ker.), Szent István lovasszobra (Csenger), Szent István
(Balatonfüred), Vágó Pál (Jászapáti), Realista álmok
(Ausztria), Básti Lajos, Lukács Margit, Gobbi Hilda, Latabár Kálmán,
Tímár József, Soós Imre egész alakos portrészobrai a Nemzeti
Színház szoborparkjában (2002), Kilenc Múzsa (Nemzeti Színház
főhomlokzata), Szent-Györgyi Albert (Terény), Civitas
Fortissima (Balassagyarmat), Ister-kút (Esztergom), Mindszenty bíboros
domborműve (Balassagyarmat), Bessenyei Ferenc egész alakos
szobra (Magyar Színház). A figurális művészeket tömörítő
F-csoport tagja.
–Édesapja amatőr fafaragó volt. Innen a képzőművészet
szeretete?
–Az indíttatás a szüleimtől ered. Mindketten
nyitottak voltak a művészetek iránt. Atyám fafaragással
foglalkozott, édesanyám pedig hímzőként elnyerte a népművészet
ifjú mestere címet. Most már nem műveli ezt a mesterséget. Nővéremben
és bennem szüleim korán észrevették a rajz iránti szeretetet
és tehetséget. Szakkörökbe jártam, majd szülővárosomban,
Balassagyarmaton több rajztanárnál vettem magánórákat. Ezek
igen intenzív és célirányos foglalkozások voltak.
–Akkor még festő szeretett volna lenni?
–Jobb rajzaim voltak, így a grafikusi pálya vonzott, de
a festészet is felvetődött bennem. Igaz, édesapám szobrokkal
foglalkozott, mégsem volt egyértelmű számomra, hogy én is
szobrász legyek. Balassagyarmaton élt egy szobrászművész,
Szederkényi Attila, aki arra bíztatta apámat, hogy nála
tanuljon. Történt, hogy a városban egy képzőművészeti tárlatot
rendeztek, melyen apám bemutatta két alkotását. Szederkényi
mesternek ezek nagyon megtetszettek. Megtudakolta a szobrász nevét,
majd felajánlotta apámnak, szívesen foglalkozik vele műhelyében.
Apám azonban korosnak érezte már magát az efféle stúdiumokhoz,
s maga helyett engem ajánlott. Ez a ’80-as évek közepén történt.
Édesapám rövid időn belül abba is hagyta ezt a mesterséget.
–Apja népi jellegű szobrokat készített?
–Balassagyarmaton működött egy népi hagyományokat ápoló
és alkalmazó fafaragó kör. Apámnak –akinek nem nagy az életműve
és autodidakta módon képezte magát - ebben nem volt helye,
mert nem a népi motívumokat kereste, hanem szinte egy tanult
szobrász igényével készítette munkáit. Apám munkáira Szervátiusz
Jenő művészete volt nagy hatással.
–Tehát gimnazistaként került egy szobrász műhelyébe.
–Így van, pont abban az életkorban, mikor minden érdekelt,
csak az iskolai órák nem. A kötelező tananyag nem kötött le.
Így nagyon jó időben kezdtem el szobrászattal foglalkozni. A kóvári
műhelyt – ami a várostól nem messze volt – egy hajdani
iskola épületében rendezték be. Szederkényi Attila mellett
tanulva döntöttem el, hogy szobrász szeretnék lenni. Szinte
minden nap kint voltam a műhelyében. Így már volt értelme az
iskolai tanulásnak, mert tudtam, a felvételihez szükséges a
sikeres érettségi.
–Elsőre felvették a Képzőművészeti Főiskolára?
–Nem, hanem második próbálkozásra. Szederkényi Attila
elmondta nekem, hogy akinek nincs ismeretsége, protekciója, az
első jelentkezéstől ne várjon semmi jót, de ha tehetséges,
akkor harmadszorra sikerülhet. Engem pedig senki sem protezsált.
Akkor, ha valakit felvesznek a második próbálkozásra az esti képzésbe,
az már egy jó „lépcsőfok”, amiről egy-két év alatt fel
lehet jutni a nappaliba. Akkor ez így működött, ma már másként,
hiszen pl. esti tagozata sincs a főiskolának, pardon az
egyetemnek. A felvételi két héten át zajlott. Az első héten
portrémintázás, a másodikon alaprajz és portrémintázás
volt a feladat. Szerencsémre sikeres volt a második felvételim.
–Egy prózai kérdés: honnan jött a Raab név?
–Apai ágon német eredetű, tehát sváb családból
származom, nagyapámnak is ez volt eredetileg a vezetékneve.
Nagyapám családi okok miatt úgy döntött, hogy beáll a
francia idegenlégióba. Öt év szolgálat után elég nagy összegű
zsoldot kapott. Itthon a Budai Várban bérelt ki egy még ma is működő
élelmiszerboltot. Akkor a vállalkozást csak úgy engedélyezték,
ha magyarosítja a nevét. Elé raktak egy listát, s ő abból a
Párkányi nevet választotta. A II. világháború után a
boltnak már más bérlője lett.
–A főiskolán mesterei Kiss István és Jovánovics György voltak.
Akkoriban milyen izmus uralkodott a főiskolán?
–1987-ben már lehetett érezni, hogy hamarosan politikai
változások lesznek. Így eleinte nem volt egy kötelezően diktált
irányzat, hanem szabad légkör uralkodott a főiskolán. Helye
volt a figurális és a nonfigurális művészetnek is. Ma már az
utóbbin van a hangsúly. Régebben és most is a művészeti élet
vezetői mindig megszabták azt az irányt, amerre mennünk kell.
Aki nem így tett, az „maradi”. Első osztályfőnököm, Kiss
István, az egypártrendszer kiemelt művésze volt. A felvételt
nyertek akkor mind az ő növendékei lettek. Amikor szüleim
megtudták, hogy hozzá kerültem, féltek, hogy nem sokáig
maradok a főiskolán, hiszen akkoriban egy Krisztus-szobron
dolgoztam. Kiss István pozitívan állt a dologhoz, s nem lett
ebből problémám. Igaz, nem is volt ideje sokat foglalkozni az
osztályával, szinte mester nélkül tanultunk.
–Tehát nem volt vita a figurális-nonfigurális művészettel
kapcsolatban.
–Nem, mert három éven át egy nagyon szabad légkörben
tanulhattunk. Aztán jött a rendszerváltás, és újra felülről
mondták meg, mi a helyes irány a művészetben. A régi tanárokat
kirúgták, s jöttek az újak. Így Kiss István osztályát Jovánovics
György kapta meg. Ismertem az ő munkáit is. A fiatalkori, figurális
alkotásai álltak közel hozzám. Jovánovics azt mondta nekem:
ő már nem tud nekem semmi újat tanítani, de barátilag szívesen
elbeszélget velem a művészetekről. Próbált segíteni nekem,
s megkereste az akkori hangadó, irányító művészettörténészeket.
Neveket most nem mondok. Jovánovics közölte: az osztályában
tanul egy fiatal szobrász, aki meg tudná újítani a figurális
művészetet. Erre azt a választ kapta: Magyarországnak nincs szüksége
figurális művészetre.
–Nem vetődött fel önben, hogy akkor igen nehéz jövő előtt áll?
–Nem szoktam az ilyen kijelentéseken sokat töprengeni.
Tudtam, hogy ez az egész, amit közöltek velem hatalmas ostobaság.
Majd a főiskolán azt láttam, hogy megpróbálták kiradírozni
a figurális művészetet. Az iskolai pályázatokon egyetlen egy
olyan diák nem kapott díjat, aki figurálisan alkotott. Ezzel is
más irányba terelték a növendékeket.
–Életrajzát olvasva viszont arra következtetek, hogy az emberek mégis
a szépre vágynak. Ha nem így lenne, akkor nem nyert volna olya
sok külföldi díjat, s igen kevés köztéri szobra állna. Nem
is értem, hogyan is lehetne nonfigurálisan pl. Bessenyei Ferencről
egész alakos portrészobrot alkotni. Két vascsövet összehajlítunk,
s annyi?
–A műfaj szerencséje, hogy a köztéri portrészobroknak
figurálisnak kell lenniük. Az egész világon kettévált a képzőművészet.
Él még a figurális, s létezik az államilag irányított művészet,
ami nálunk a konceptuális irányzatot karolta fel. Ezen a téren
még annyit sem várnak el, hogy két csövet passzírozzunk össze.
Így egy elméleti műfajt kreáltak a képzőművészetből. Erre
jó példa az, hogy kitalálták: művészeti doktori címmel
lehet csak tanítani a Képzőművészetin. S kik találták ki?
Azok, akik ezt a konceptuális irányzatot elsőnek erőltették.
Ők még nem doktorok, de kimondták: utánunk csak ilyen címmel
lehet tanítani. S hogy ki kaphat ilyen címet, azt ők döntik
el. Ez a folyamat lényege, ezért sem lehet csodálkozni azon,
hogy ideáig jutottunk. Azt a szinte nulla szaktudást, amit megkövetelnek
a művészeti élet irányítói, ilyen doktori papírokkal kell
megerősíteni. Lehet, hogy nincs valakinek életműve, de legalább
doktorija van.
–Filep Sándor festőművész, aki szintén az F-csoport tagja, azt
mondta, ma azt kérik a diáktól: alkoss csúnyát, rosszat. Ezt
meg tudja erősíteni? A szépet mintha üldöznék.
–Igen, a szépség kissé „ciki” lett. Nem szabad
róla sokat beszélni.
–Egyesek műítészeknél mintha a giccses szinonimája lenne a szép.
–Igyekeznek ráhúzni a szép alkotásra azt, hogy
giccses. Így válhat egy jó és szép alkotás a művészettörténészek
szemében giccsessé. De sajnos ideáig még el sem mennek a művészet
irányítói, egyszerűen úgy tesznek, mintha nem létezne
formalista alkotás. Nem is beszélnek róla, inkább a minél
eszementebb ötlettől vezérelt produktumokról.
–De nem az az eszement, aki ezeket még meg is vásárolja?
–Alig akad olyan ember, aki ezeket megveszii. A fogyasztói,
a vásárlói réteg szétvált az államilag irányított művészeti
élettől. Ez egy tudatosan generált folyamat eredménye. A művészt
és a vásárlót elválasztották egymástól, hogy ne legyen köztük
kontaktus, s az űrt egy művészeti „megmondóember” töltse
be. Egy olyan valaki, aki majd megmondja a polgárnak, mi is a művészet.
Így jutottunk el odaáig, hogy az, akinek van ízlése, azt
mondja: nem érdekel a kortárs művészet, mert az egy borzadály.
A művészeti élet irányítói pedig kijelentik: ők döntik el,
milyen is egy alkotás. Hiszen az állami szervek, akik pénzelik
a művészeti életet, saját bevallásuk szerint nem értenek
ahhoz, hogy megállapítsák mi is az igazán értékes. Ma az
emberek többsége kimondja: nem ért a művészethez. Nem csoda,
hogy ezt mondják, mert beléjük szuggerálták ezt. Pedig a képzőművészet
vizuális műfaj, s az ember érzékszerveire kell, hogy hasson.
Semmilyen képzettség nem kell a befogadáshoz. A kérdés itt
nem is az, hogy valami szép-e, hanem: mennyire hat rám egy alkotás?
Közben az állami pénzek felesleges helyekre özönlenek. Úgy működtetnek
kiállítóhelyeket, hogy azokat alig látogatják.
–Még nem vetették a szemére, hogy nem ún. kortárs művész?
–Miért ne lennék az, hiszen ebben a korban élek.
–Igaz, de a kortárs művészetről nem a figurális alkotások jutnak
az eszünkbe.
–Mivel nem foglalkoznak ilyen szinten velem, így fel sem
vetették azt, hogy : ha kortárs művész lennél, kapnál állami
támogatást. Már a főiskolán elestem az ösztöndíjaktól.
Olyanoktól, amiket még közepes tehetségűek is megkapnak, ha követik
a hivatalos irányzatot.
–Már elsőéves korában országos pályázatot nyert József Attila
portréjával. 1995-ben diplomázott, de már előtte is voltak kiállításai
hazánkban és külföldön is. A Tudomány éve-emlékmű 1995 óta
az arizonai egyetem előtt áll. Ezek azért „vigaszdíjak”.
–Nagyon szép és
jó pályát tudhatok magam mögött. Ha végigolvassák az életrajzomat,
akkor egy sikeres ember pályaútját láthatják. Azt hozzá kell
tennem: úgy voltam sikeres, hogy államilag nem támogattak.
–Említettük már, hogy a főiskolai felvételinél nem volt, aki
protezsálja. Abban, hogy önre itthon és külföldön
felfigyeltek, mekkora szerepe volt Melocco Miklósnak?
–Nagyon jól és gyorsan indult a pályám. Sikeres köztéri–szobor–pályázataim
voltak. Már a felvételi előtt is köztéri szobrász akartam
lenni. Eleinte megvédett az ismeretlenség. Kiírták a pályázatot,
leadtam a pályatervet, a megbízók és a zsűri tagjai azt mondták:
ennek a fiatalembernek adjuk oda a munkát, mert jók a tervei. Így
szinte egymás után három-négy köztéri szobrot készíthettem.
Figyelmeztettek is a barátaim: a sikeres periódusod után félre
fognak tenni, mert sokan vetélytársat látnak benned. Valóban
ez történt: az első négy-öt sikeres évet követte ugyanannyi
sikertelen. Igaz a szakmai zsűri mindig elismerte a pályatervemet,
de arra vigyáztak, ne én készítsem el a szobrot. Így elég súlyos
anyagi, megélhetési gondokkal küszködtem. Ezidőben készítette
Melocco Miklós Szegeden az 1956-os emlékművet. Hallottam, hogy
határidős és szakember-problémákkal küzd, így jelentkeztem
nála, hogy szívesen segítenék neki. A közös munkából barátság
lett, s Melocco segített abban, hogy kapjak megbízásokat. Ezt követően
újra felívelt a pályám. Melocco Miklós sosem tanított, de így
is mesteremnek tekintem. Kamasz koromban több alkotását láttam,
s példaértékű volt ez számomra. Rádöbbentem: létezik még
ilyen, figurális alkotás ebben a korban.
–Kiállított a Forradalmi konzervativizmus tárlaton. Tanultuk: a
konzervativizmus legfontosabb jellemvonása a tradicionalizmus.
Akkor miként lehet forradalmi?
–Ez egy közös kiállítás volt Bér Rudolf – művésznevén
Rudino – festőművésszel. Ez egyrészt egy figyelemfelkeltő cím
volt. Akkoriban, fiatalon figurális művészként alkotni
forradalmi cselekedet volt, hiszen szembe kerültem a hivatalos irányzattal.
Jelenünkben már felerősödött a világon a figurális művészet,
ami annak is „köszönhető”, hogy egyre kevesebb a pénz az
állami büdzsébe. Így be kell vonni a polgárságot a műtárgy-kereskedelembe.
–Ha megnézzük a Gondolkodó, a Csók, vagy a Music c. szobrát,
akkor nem lehet azt mondani, hogy nem modern alkotásokról van szó.
Itt nem hiányzik a test, mert – úgy látom - a semmiből előtörő,
a reális környezetet egy adott pontján kirajzolódó jelenet mégis
valószerű.
–Ezekkel a szobrokkal a mozdulat és a gondolat lényegiségét
próbálom ábrázolni. Az említett alkotások egy fiatalkori római
utazás emlékei. Itáliában hatottak rám az antik töredékek.
Azok, amik pl. a Forum Romanumon találhatók.
–Ki, vagy mi dönti el, hogy a szobra bronzból, mészkőből, vagy márványból
készüljön? A téma, vagy a megrendelő?
–Megrendelésre és saját magamnak is készítek szobrot.
Az utóbbi esetben, ha nem tudom eladni a művet, akkor kiállításokra
viszem. Ha a megrendelő kér fel egy munkára, akkor előfordul,
hogy megnevezik az anyagot. Nagyon sok téma alkalmas arra, hogy
mindkét anyagba elkészüljön. Az sem mindegy, hogy külső,
vagy belső térben áll-e majd a szobor. Manapság, a színesfémlopások
miatt több megrendelő mészkőből kéri az alkotást. Jelenleg
azon dolgozom, hogy a bronznak és a kőnek a különböző
megmunkálási technikáit ötvözzem a szobrokban.
–Amikor olyan egész alakos szobrokat alkot, mint amik Tímár Józsefet,
Lukács Margitot vagy Kárpáti Györgyöt ábrázolják, akkor
fotók alapján dolgozik?
–Nem csak egy, hanem több fénykép, s ha lehet film
alapján is. Ha egy portrészoborról van szó, akkor minél több
portréfotóra van szükségem, hogy több szögből lássam az
arcot. A színészszobroknál már szerepet is kellett ábrázolnom.
Így átfogóbb munkáról van szó.
–Úgy hallottam, hogy a Tímár Józsefről készített szobor – ami
az Ügynök halála főszerepében mintázza meg a színészt –
mása Franciaországban található. Tehát lekoppintották az ön
szobrát.
–A Nemzeti Színház kertjében bárki láthatja a
2002-ben készült Tímár József szobrot, amely azt a híres
jelenetet örökíti meg Az ügynök halálából, amikor két bőrönddel
megjelenik a színen az akkor már nagybeteg színész. A szobor
sosem hagyta el a Nemzeti kertjét, ellenben, amikor meghívtak
egy Bretagne-i szalonkiállításra, ahol én díszvendégként
voltam jelen, a meghívóra épp a Tímár - szobor fotóját rakták
ki. Hamarosan üzentek egy párizsi galériából, a kiállításom
szervezőinek mondta egy hölgy, hogy mielőbb szeretne velem találkozni,
mert neki ez a szobor nagyon tetszik. Aztán sosem keresett meg,
pedig az óta több francia kiállításom volt. Egy év múlva
viszontláttam Párizsban, a hölgy galériájában egy bőröndös
sorozatot. Szépen lekoppintotta Tímárt. 2008-ban láttam egy újságban,
hogy a bőröndös szobrokkal hirdetik annak a bizonyos hölgynek
a galériáját, aki engem nem keresett meg és Cannesban hatalmas
plakátokat láttam a szobrokról.
–Nem lehet perre menni?
–A szobrokat képtelenség levédeni. Ha már egy minimális
eltérés van két alkotás között, akkor nem lehet szó „lopásról”.
–Olvastam egy Atilla-szobor tervéről. A III. kerületben állították
volna fel…
–Igen, valószínűleg pénz hiányában megfeneklett a
dolog. Tarlós István volt a kerület polgármestere, mikor ez a
szobor –terv nagyfokú támogatottságot élvezett. Minden
bizonnyal lesznek változások a politikai életben, s ki tudja:
talán ez a szobor is elkészül.
–Régen azt nyilatkozta: gondolatban kitalálta az összes szobrot,
amit meg szeretne valósítani. Melyik az a szobor, ami nagyon várat
magára.
–Nem ön az első újságíró, aki nekem szegezi ezt a kérdést.
Visszatekintve erre az ifjúkori kijelentésemre azt kell
mondanom: ostobaságot beszéltem. Valóban húszéves koromban
nagyon sok szobor-ötletem volt. Akkor úgy éreztem, mindez egy
életre is elég. Közben rájöttem, minden egyes ötlet egy újabbat
generál. Van egy újabb koncepcióm, ami mentén haladok, ez egy
5-10 éves program lesz, s úgy érzem, valami jó és érdekes
dologra találok majd rá a folyamat végén.
Medveczky
Attila
|