2010.04.16.
Belevágni a kellős közepébe
Talán különösnek
vélik, amit alább olvasnak majd tőlem, de alapos megfontolás
után úgy döntöttem, hogy megosztom Önökkel gondolataimat. Többen
is pontosan megfogalmazzák, hogy most éppen olyan hangulat van
az országban, mint 1989-ben volt, a rendszerváltás előtt. Az
emberek zöme valamilyen sorsdöntő fordulatra vár, abban reménykedik.
És ha nem mondják, akkor is látni, érzékelni lehet a feszültséget,
a jövőbeli események konkrét kigondolásáig el nem merészkedő
vágyakozást, egy új, élhetőbb valóság romantikus képzetének
minduntalan fel-felvillanó energiáit. Mivel most alkalmam van rá,
néhány lazán összefüggő gondolatban megfogalmazom, ami húsz
éve bennem motoszkál. A rendszerváltás hajnalán arról beszélgettek
művészbarátaim, hogy a kommunisták bukása után, a demokratizálódó
országban majd biztosítani kell a kultúra folyamatosságát,
mert nem az írók, festők és szobrászok, nem a színészek és
táncdalénekesek, vagy bármiféle rendűrangú művészek a bűnösök,
nem ők a hibásak az elherdált majd félszáz évért, hanem a párt,
a „komcsi nagykutyák”. Jó irodalomra, értékes képzőművészetre,
színházra, zenére, és mindenféle más művészetre szükség
lesz az első szabad választás után is, mert az igazi kultúra
nem politikafüggő. Akkor ez oly csábítóan és nagyszerűen
hangzott, hinni akartam benne, bár belül, énem titokzatos kis
ujjacskái megcibálták kissé pofaizmomat, de a fura fintort
eldugtam mások elöl, mert szégyelltem. A rendszerváltás óta
eltelt húsz évben elképesztő kegyetlenséggel igazolta az élet,
hogy a művészet – legyen bár a legigazibb kultúra része!
– minden ízében politikafüggő. A művészeti közélet
minden munkása, vagy elefántcsonttoronyba visszahúzódó fennkölt
személyisége, minden intézménye, minden vonása, színfoltja,
hangja és gesztusa, minden-minden csupa politikafüggő – és
csak az! Ezért úgy gondolom, ha 2010-ben második rendszerváltásra
kerül majd sor, nem szabad ugyanazt a hibát elkövetnünk, mint
1990-ben, nem szabad a kulturális folyamatosság látszatát fönntartanunk.
Ha nem érzékelhető komoly, legalább néhány éves megtorpanás
a kulturális életben, akkor az a képzet marad érvényben, hogy
továbbra sincs változás. Tehát a kulturális folyamatosság látszatát
kerülni kell! A kultúrpolitikai irányítás megújítása csak
a portásokig terjedő személycserék mellett hihető, és természetesen
az ezzel együtt járó hatalmas zökkenő átélésével. Az egész
társadalomnak éreznie, tapasztalnia kell, hogy minden kacat a
lomtárba kerül. Ha ez azzal jár együtt, hogy akár évekig nem
lesznek kiállítások, nem lesznek színházi előadások, nem
zajonganak aberrált performerek, akkor azt is vállalni kell. A közgyűjtemények
esetében, nem elegendő lecserélni a főigazgatókat, a gyűjteményes
kiállítások arculatát is szükséges átalakítani, mert
jelenleg a 20. századi liberális avantgárd álkultúra uralja a
termeket – például a Nemzeti Galéria állandó kiállításáról
hiányzik Tornyai-Rudnay-Koszta és még egy sereg jelentős alkotó.
A parkolópályára állított művészeknek, akik a népi-nemzeti
gondolkodásmódot és formavilágot képviselték vagy képviselik
ma, méltó megbecsülést kell kapniuk.
Át kell alakítani
a kommunikációt, mert a kulturális eseményekről tájékoztató
intézményi szakemberek is teljes mértékben kollaborálnak a kártékony
és nemzetrontó erőkkel, maguk is áleszmék terjesztői. Nem
baj, sőt, előnyös lenne, ha egy-két évig érezhető űr támadna
a kulturális életben, úgy a belföldi, mint a külföldi
reprezentációkban, mert az komoly, mélyreható változás üzenetével
bírna és a közönség mellett az alkotóművészeket is új
orientációra késztetné. A népművészetet kiemelten támogatni
kellene, indulhatna egy „Magyar Népművészet” című lap –
ilyen még nem volt, de épp ideje, hogy legyen! A művészeti
oktatást is teljesen át kell szervezni, a személycserék
mellett új célkitűzést kell adni az intézményeknek. Ha
rajtam múlna, nyomban megvizsgálnám a művészeti kisdoktorik
valódi tartalmát, s a pszeudodoktoroktól megvonnám e címet.
Hasonlóan cselekednék a köztéri szobrokkal is, többnek a létjogosultságát
megkérdőjelezném, eltávolításukat kezdeményezném. A közintézményeket
díszítő – akár korábbi saját vásárlásból származó,
akár közgyűjteményből kihelyezett művekről legyen szó –,
a kommunista- liberális áleszmét sugalló képeket-szobrokat
azonnal eltávolítanám, és még a dekorációk esetében is kötelezővé
tenném e nemzetrontó látszat tudatos kerülését. Új városépítészeti
koncepció megalkotására kötelezném a településeket, nemzeti
érdekeink figyelembe vételével, és az emberhez méltó élhető
környezet igényével az úgynevezett magyaros stílus (lásd:
20. század elején) reneszánszát hirdetném. És sorolhatnám
tovább az általam látott tennivalókat, szinte vég nélkül. A
személycserék során nem a tudományos fokozatot, hanem a
nemzethez való hűséget, és mindenek előtt az erkölcsi tartást
kell figyelembe venni. Ha ennek a „humánpolitikai koncepciónak”
olyan következményei lesznek, hogy a kulturális élet
folyamatossága megakad, ha zökkenőket, akár évekig is eltartó
fönnakadásokat tapasztal majd a hazai és a külföldi közönség,
az nem baj, sőt előnyös abból a szempontból, hogy a valódi
és gyökeres változás átélésével gazdagítja az embereket.
Mert semmiképpen se folytatható a Németh Lajos-i összeötvöződés-elméletet
mindenáron tárgyiasítani akaró próbakultúra. Ha a kísérletezés
kora valóban véget ér, ha ténylegesen kulturális rendszerváltás
lesz (egyszer), akkor mi, művészeti írók nem értekezhetünk
tovább az aczéli emlőkön nevelkedett generációk fejlődéséről,
a szocreálból indult művészek nemegyszer avantgárdista
formavilágáról, semmiféle tisztátalan összeötvöződésről.
Nem elmélkedhetünk a régi rossz megújításáról, vagy az új
rosszal való keveredéséről, sőt, ki sem ejthetjük a szánkon
a „harmadikutas” szót, amennyiben annak tartalmába
valahogyan beleértjük a szocreált és az avantgárdot is. Szó
se lehet valamiféle folyamatosság látszatáról kulturális életünkben,
abba kell hagyjuk a boldogtalan tudatállapotú művészekről és/vagy
művekről szóló sok évtizedes diskurzust. Teljesen új irányt
kell kijelölni, a helyesen értelmezett magyar tradíció bemutatását
kell szolgálni. Nem tiltani vagy megsemmisíteni kell, miként
tették azt a sztalinisták, a kádáristák, és teszik manapság
is az avantgárdisták, na meg a polgárinak kikiáltott összeötvözők
siserehada, nem újraértelmezett vagy átértelmezett háromtés
direktívára van szükségünk, hanem arra, hogy minden kulturális
törekvés, eszme és tárgy, oktatás, kommunikáció, egyén és
közösség helyes értékítéletet kapjon. Végre mindent a valóságos
helyére kell tenni, igazi értékének megfelelően kell
interpretálni. És nem csak egyetlen lapban vagy évtizedenként
egyetlen tévéműsorban, egyetlen vendégelőadó nem kellően
cenzúrázott szemináriumán kell értéke szerint megítélni az
elméletet és a gyakorlatot, hanem biztosítani kell folyamatosan
a valós nemzeti érdeknek megfelelő ítéletalkotás minden
dologi és személyi feltételét. Ha tényleg kulturális
rendszerváltás lesz, akkor gyorsan ki kell mondani: a jó szándék
magában mit sem ér! A szocreált fölvállaló alkotók helyzetének
megértése, az avantgárd és posztavantgárd (fluxus?) áleszméitől
kábult művészek törekvéseinek ismerete, a modern formavilág
követelményének elfogadása egyaránt hamis következtetésekre
vezet. Be kell látnunk, hogy semmit nem lehet kezdeni azokkal az
emberekkel és művekkel, amelyek hamis közösségi tudatállapotot
terjesztenek, és/vagy hamis öntudatot gerjesztenek, akik és
amik az individualista önkény csapdájában vergődnek –
esetleg maguk a csapdák. Ki kell mondanunk sokszor és nyomatékos
hangsúllyal: kulturális közéletünk, akár a romlott befőtt,
a szürke penész táptalaja lett, rossz szagot áraszt magából.
Nem folytatható a megalkuvás! Nem lehet újra csak az a dolgunk,
hogy a kompromitálódottak helyett ugyanazt a hamis eszmét
terjesztő középszerűek útját-karrierjét egyengessük.
Vissza kell térnünk az alapokhoz, hogy végre az idegen érdekek
szolgálata helyett a magyar nemzet szolgálatában épüljön újjá
kulturális életünk. Ehhez pedig radikális megoldásokra van szükség,
nem csupán tanárbácsik és tanárnénik helyettesítésére,
nem csupán a megmondóemberek és az államtitkárok vagy
miniszterek cseréjére, hanem a közélet velejéig hatoló átalakításra.
Jobb nekünk az igaz tettek következményét elviselni, mint a
hazug és nemzetrontó szellemi-testi környezetben tovább élni!
1990-ben sem arra lett volna szükségünk, hogy a privatizáció
ürügyén a gazdasági élet megtorpanását idézzék elő a
rendszerváltók, hanem a kulturális élet radikális átszervezésére
kellett volna összpontosítani. Mert ha a gazdasági élet
folyamatossága mellett előbb a kultúrában erőltetjük a
rendszerváltást, az nagy előnyökkel járt volna. Most már
mindkét területen szükségessé vált a gyökeres megújítás,
ami, valljuk be: drámai következményekkel fog járni, de elodázhatatlan
és kihagyhatatlan kötelességünk mélyrehatóan cselekedni. Valószínűleg
sok értelmiségi ellenséget szerzek magamnak ezzel a cikkel, de
semmi értelmét nem látom a további maníros „grazia”-nak
(az udvari jó modornak), mellyel kímélni illik a hozzánk
hasonló szakmabelit. Semmi értelmét nem látom a polgári képmutatásnak,
a reálpolitikai megfontolásoknak, az óvatosságnak, vagyis a
megalkuvásnak. Úgy gondolom, itt az ideje az egyenes és nyílt
beszédnek. Vágjunk bele a kellős közepébe! Ha a költő azt
írhatta: gondoljátok meg proletárok, akkor miért ne fejezhetném
be úgy gondolatmenetemet, hogy gondoljátok meg magyar emberek,
gondoljátok meg választó polgárok, most radikális átalakításra
van szükségünk, nem biedermeieres szépítgetésre, modernkedő
maszatolásra! Belevágni a közepébe! Széthasítani a százéves
görcsöt! Kitakarítani a hazát, fölsöpörni a tornácon szétszóródott
szemetet, újrafesteni a falakat, s ha majd minden rendben lesz a
portán, akkor végre nyugodt pipálással szemlélhetjük a
lenyugvó nap sugarát. De most még a bűzös romhalmaz kellős közepén
állunk, mint a háború utáni nemzedék, csákánnyal-lapáttal
az újjáépítés lázában égve. Tehát dologra fel!
Legéndy Péter
(Megjelent a Havi
Magyar Fórum 2010. márciusi számában)
|