vissza a főoldalra

 

 

 2010.04.16. 

Nem „kurkászás”

Akadnak olyan „tudósok”, akik az híresztelik, azt hiszik, hogy az emberi beszéd, a szavak alakítása olyasmi, mint a majmoknál az a „fejvakaró” cselekedet, amit kurkászásnak hívnak. Igaz, akik ilyesmit gondolnak vagy idéznek, nem magyar nyelvűek. Ezt fontos megállapítani. S azt is, hogy aki nem ismeri a magyar nyelvet, annak nincs esélye arra, hogy a nyelvek vagy például az ősnyelv lényegéhez közel férkőzzön, mert fel kell ismerni nyelvünkben a logika és a számtan alapvetően uralkodó, működését meghatározó jellegét. Ugyanis nyugodt lélekkel és meggyőződéssel állíthatjuk, hogy a magyar nyelvben már a hangzóknak van önálló jelentéstartalma és egyetlen szavunk sem véletlenül jelenti azt, amit jelent. A hangzók sokféle okból már meghatározzák a jelentést. Nem csak az ilyen jelentésekre gondolunk, mint például az „ó”, „o” magánhangzóké, amelyek az „ó”, mint ódon, régi, ócska stb. szavaink jelentéstartalmát döntően meghatározzák. Hanem például az „a-a” vagy „á-á” kettőzésekre, az elnyúló „a”-ra, „á”-ra, „ó”-ra, „e”-re. Például „aaaa”, dehogy. Vagy „áááá”, de nagyon örülök. A magánhangzók esetében több példát tudunk, de például a „szszsz” nem más, mint sziszegés vagy az ismert és sokszor használt „pszt”. Mi mondjuk, hogy mit piszegsz, ne piszegj, mert így alakult ki a piszegés szavunk. A kovács a kalapáccsal keményen kopácsol. A magyar nyelvben példátlanul nagy a hangutánzó szógyökök aránya. Szinte azt mondhatjuk, alig tudunk olyan mondatot kimondani, amelyikben ne volna ilyen szó. De feltűnően és példátlanul sok az ilyen szavak száma, mint a dobol, dobog, cuppog, dalol, dúdol, az „l” hangzóval „lalázik”, a tettel, téttel, tetőzik s egyúttal tetézik, betetézi tettét és így tovább. A kutya „ú”-val tutol. Mivel az ugatás legfontosabb hangzója az „ú-u”, a kutya ú-kat u-gat, ú-kat mond, „ú” a vessző, „ú” a pont. Hogy az étel, ital jólesett, azt így jelezzük: cp, azaz cuppantunk. Nem elég azonban, hogy ezeket a hangzókat kiejtjük, a nyelvünk szóvá teszi, – ez pedig, hogy mi is szóvá tesszük, jellegzetes magyar mondás – azaz nyelvünk szavakká alakítja e megfigyeléseket. A sok hő-hő-ből lesz a hőkölés, a hátra hökkenés, meghökkenés stb., Az „ó, ha én”, „ó, ha nekem” és így tovább átalakult szóvá, így jött létre az „óhajtás” majd a „sóhajtás” szavunk. A példákat nagyon hosszan sorolhatnánk, hiszen ez a szóképző lehetőség a magyar nyelv jellegzetessége. Ez tehát nem „kurkászás”, hanem logikus szóvá alakítás. Tehát hangzóink már jelentések is vagy azok gyökerei, amelyekből logikusan következnek magunk a „felépítmények” a szavak! Azt is állítjuk, hogy az ember ok nélkül nem ad hangot! A magyar nyelv remek példákat alkotott és alkot a logika sokféle jelenlétére. Ha lerajzolnánk az összefüggéseket rendszereket, sajátos szerkezeteket mutatnának. Vegyük az állítólag csak magyarul ejthető tiszta „a” hangzót. Lássuk a jellegzetességeit. Mély hangzó. Sötét hangzó. Komor hangzó. Amíg az „ií” magas hang, síphang, világos hang, füttyhang, s ha csak nem sikoly, az „e”-vel, „é”-vel többnyire a nevetés fényes, azaz fénylő hangja. Az emberi beszédet, bármilyen okból a majmok „kurkászásához” hasonlítani, nevetséges, de legalábbis mulatságos dolog. Egyszóval: komolytalan! Azonban mi értjük, hogy más nyelvek alkalmatlanok arra, hogy önmaguk létrejöttéről és működéséről igazán alapos, logikus elméletet nem képesek létrehozni. A magyar nyelv pedig amikor beszélünk, a működő agy munkálkodását utánozza, mutatja. Már korábban ezt a nem éppen szép szót használtuk ezzel kapcsolatban, hogy a magyar nyelv „leképezi” az agy működését. Talán a térbeli részt, az írással síkban mutatja, de maga a beszéd térbeli képződmény. Az agyunk maga is térben hajtja végre munkáját, hiszen nagyjából gömb alakban nyilvánul meg, megy végbe maga a gondolkodás is. Nem véletlenül írtunk nem régen a „gömbgondolkodás” lehető létezéséről, sőt, akár a kényszerűnek is mondható megvalósulásáról. De maga a gondolkodás nem is lehet más, mint térben történő képek alkotása, fogalmak megformálása. S ha a nagyjából gömb alakú agyunk munkáját befolyásolhatja ez a gömb alak, akkor ebben is azonos állapotú az emberiség, meg lehet próbálkozni az egyetemes nyelvtannal. Úgy gondoljuk, hogy minden gömb alakú testben valamilyen feszültség keletkezi, tehát vonzás feszül benne, ami eligazítja a gondolatok keletkezését, majd az útját is. Így aztán valóban föltételezhető, hogy már a hang-csíra egyúttal jelentés-mag is. És mindez nem erőltetett „agyalás”, hanem igazi izgalmas kérdés. Az természetesen érdekes dolog, izgalmas biológiai tevékenység, hogy a dallam miképpen marad meg bennünk és miként lesz belőle énekelt dal? Az emlékezés mindenféle formája csodálatos titok. De az, hogy egész és nagy remekműveket a zongoraművészek „fejből” játsszák – lám milyen pontosan fejezi ki a nyelvünk, hogy fejből, azaz a fejben lévő agyból! – ugyancsak rendkívüli csoda. Nem is véletlen, hogy azt próbáljuk megfigyelni, hogy erre a kérdésre a nyelvünk miféle választ ad? Egyáltalán, ad valamilyen feleletet? Eddig úgy láttuk, hogy nyelvünk érzékeli az agyunk működését és azt tapasztaltuk, hogy oda-vissza létezik közlés, azaz az agy irányítja természetesen a beszédet, a hangzók formálásától kezdve a szavak összerakásáig, illetve a mondatok szerkesztéséig. Abban is bízunk, hogyha az agy közölhet velünk bármit, akkor ugyanazon az „úton” mi is közölhetünk dolgokat az aggyal. Persze ez a „közlés” nem olyan, mint valami levél, ami így kezdünk: „Kedves Agy…” Hanem azt már közlésnek tekinthetjük, ha tudatosodik bennünk, hogy miképpen működik ez a fontos szervünk. Ha már képesek vagyunk arra, hogy felismerjük, a gondolat keletkezését, születését, például úgy, hogy mi előzte meg a gondolatot? Milyen külső vagy belső hatás, inger? Mert azt már leszögeztük, hogy szó sincs semmiféle oktalan kurkászásról, komoly élettani, biológia rendszer teszi a dolgát, válaszol, de azt is mondhatjuk, hogy visszaszól. De hogyan történik ez a válaszolás? Eleve minden élő, már a sejt is „válaszol” az ingerlésre. Valamiképpen jelzi, hogy érintették. Valamit elkezdünk végig gondolni. Alaposan, következetesen. Nyomakodunk be az agyba a gondolattal ( vagy szavakkal? ) és ingerlünk idegközpontokat. Mivel ezek a központok száz és ezer más központtal is kapcsolatban vannak, nyilván továbbítják szerte az ingereket. Aztán, – így gondoljuk – valahol, valamelyik idegsejtben létezik már annak a fogalomnak párja, rokona, testvére, így aztán máris érzékeli ezt és megszületik valamilyen jelzés. Ami talán még nem a válasz, hanem átfut még néhány idegtesten, ráragad valami és így rettentő sebesen kialakul valamilyen válasz. Illetve nem akármilyen, mert ha mi is következetesek voltunk, a gondolatunk – a kérdés – sok mindent érintett, ezek az „érintések” is ingerek voltak és egyáltalán nem véletlenül, hanem irányítottan kapták az érintést, az ingereket, maguk is logikusan kapcsolódnak az eredeti szavakhoz, azaz gondolathoz. Ennek gyakorlati részét megfelelő kísérletekkel nyilván követni lehet és követik is. Tehát az inger „tartalmát” először „szétosztja” az ingerelt idegsejt. Válasszunk találomra egyszerű mondatot arra nézve, hogy miként képzeljük el ennek gyakorlatát? Mondjuk: „A festő már elkészült munkájával a házamon.” Az agy megkapja ezt a mondatot és villámgyorsan szét osztja. Rögtön kiderül ilyen-olyan idegsejtekben, hogy nem festőművészről van szó, mert a szétosztott szavak, fogalmak már ott tárolódnak valahol és azt is „tudják” e vizsgálódó sejtek, hogy a házat, a szobákat szobafestők festik. A szó-környezet maga az első válogató, az első pontos értelmező. Azt is megállapíthatjuk a logika szerint, hogy nem tudnánk értelmezni igazán a mondatot, ha nem mondanánk a végén ezt a szót „házamon”. Hiszen festőművész is végezhetett a munkájával, vagyis elkészült új képével. A mondatokban lévő, összetartozó szavakat „végigfuttatja” belső rendszerén az agy, így tudja értelmezni a szavak akkori jelentését. S lám, milyen érdekes és alaposan logikus a nyelvünk. A „jelentés” szavunkban benne van a „jelen”, a mostaniság. Tehát a szónak az éppen akkori jelentése. Ha jelentésről beszélünk, mint az abban a pillanatban, abban a „jelenben” való értelmezést vesszük figyelembe, azaz veszi figyelembe a működő agy. De, hogy ezt meg tudja tenni, egy-egy beszélgetés alkalmával száz meg száz vagy talán ezer meg ezer idegsejt segítségét kell igénybe vennie. Ha ezt a villámgyors és nagyon sok érintést igénylő tevékenységet végig gondoljuk, rögtön derengeni kezd, hogy miért van az agyunkban húsz milliárd neuron. Erre a nagy mennyiségű „ellenőrzésre” nemcsak beszélgetéskor, gondolkodáskor, hanem például olvasáskor is szüntelenül szükségünk van. Ebben a munkálkodásban kétségtelenül a mennyiség biztosíthatja a minőséget, azaz az értés teljességét.

 Kiss Dénes

 

(Megjelent a Havi Magyar Fórum 2010. évi márciusi számában.)