vissza a főoldalra

 

 

 2010.04.16. 

Heltai Jenő: Naftalin

(Radnóti Színház)

Heltai Jenő hosszú élete folyamán – még Pesten született 1871-ben, de már Budapesten halt meg 1957-ben – az irodalom mindhárom ágába tartozó alkotásokat hozott létre. Költőként kezdte, de regényei és novellái is megjelentek, színpadi műveit pedig gyakran láthatja a közönség. Vannak olyan darabjai, amiket folyamatosan műsoron tartanak, nincs olyan színházi évad, amiben valamelyiket ne újítanák fel. Ezek közé tartozik az 1914-ben bemutatott A tündérlaki lányok és az 1936-ban született A néma levente című komédiája, és ő szerezte Kacsóh Pongrác zenés daljátékának, a János vitéznek szívhez szóló szövegét is. Mint afféle univerzális ember, több nyelven is azonos szinten tudott írni, németül, angolul és franciául is publikált. Európa számos nagyvárosát belakta, élt Párizsban, Londonban, Bécsben, Berlinben és Isztanbulban is. A két világháború között végig az Athenaeum kiadó igazgatójaként tevékenykedett, és eközben – egymást követő években – a Vígszínháznak, a Belvárosi Színháznak és a Magyar Színháznak is a vezetője volt, sőt a Színpadi Szerzők Egyesületének elnöki tisztét is ellátta. Díjakat, kitüntetéseket csak a szovjet megszállást követően kapott, műfordításai miatt érdemelte ki a francia becsületrendet, és halálának évében pedig Kossuth-díjban részesítették. Kedves, szeretetreméltó ember lévén haragosa nem akadt, szívélyes, jó viszonyt ápolt a magyar irodalom mindig is meglévő – urbánus és népi – szekértáborának tagjaival, még Ady Endre is rokonszenvesnek találta őt, pengeéles szavaival nem bántotta meg soha.

A boldog békeidőkben és az első nagy háborút követő időszakban sok színház működött a fővárosban. Gomba módra szaporodtak azok a játszóhelyek, ahol színdarabgyárosok ügyesen megírt, a jellemkomikumot a helyzetkomikummal megfelelő arányban vegyítő vígjátékait adták elő. Ezek a kis csacska darabok nem szólnak semmiről, csak szórakoztatni akarnak. Ezeket a nevettetést célul tűző komédiákat nem lehet egy kalap alá venni, vannak közöttük igényesebb, szellemesen, gördülékeny dialógusokban megírtak is, mint például Molnár Ferenc és Herczeg Ferenc darabjai, de szép számmal akadnak közöttük silány, csak a bevételért készített fércmű is. Heltai Jenő alkotásai az első kategóriába tartoznak. Színdarabjai igen sokfélék, vannak közöttük pajkos bohózatok, fanyar társadalmi vígjátékok, pajzán és érzelgős operettszövegek, verses mesejátékok, szimbolizmusba hajló egyfelvonásosok.

A Naftalin című bohózata viszonylag korai műve, 1908-ban volt a premierje a Vígszínházban, és azóta megszámlálhatatlanul sokszor állították színpadra. A Radnóti Színház most Szabó Máté rendezésében és Darvas Ferenc zenéjével március 21-én mutatta be. A Naftalin is csupán mosolyt akar csalni a nézők arcára, kerek története sincs, csupán egy alaphelyzetet jár körbe-körbe. Mindhárom felvonás ugyanabban a térben játszódik. Itt van az a tágas lakás, ami a nyári hónapokban üresen áll majd, mert a legszebb férfikorban lévő tulajdonosa feleségével együtt elutazik a tengerhez. Fontos szerepet kap az a méretes szekrény, amiben a molyok ellen használt naftalintól elviselhetetlen bűzt terjeng. Ezt a parlagon hagyott lakást akarja – könnyű kis kaland reményében – a kihasználni a hűtlenkedő férj és a szintén csapodár após. Csakhogy az asszonyka is megéri ám a pénzét, szerdánként itt találkozik a szeretőjével. Még a házmester is terveket szövöget, ugyanis ragyogó pénzszerzési lehetőségnek látja a szabadon hagyott lakást, és titokban kiadja a nők legősibb mesterségét űző anyának és két lányának. Ahogyan az már az ilyen jellegű bohózatokban lenni szokott, pár perces különbséggel a férjek egymás után érkeznek meg a lakatlannak hitt randevúhelyre, és hogy elkerüljék a kínos lebukást, alkalmi partnerüket a naftalinos szekrénybe tuszkolják be. Ebből azután jókora kalamajka kerekedik ki, mindenki magyarázkodik, de a végén senki sem jár pórul, a házasságból kikacsintó férjek és asszonyok tovább űzhetik kisded játékaikat.

A színészek nagyszerűen állítják színpadra a Naftalin szereplőit. Érdekes volt Csányi Sándort nem abban a sablonos szépfiú-karakterben látni, amiben idáig jeleskedett, hanem pocakos-tokás, idősebb férfiúként. Szervét Tibor briliáns alakítást nyújt, de tőle ezt várja el a publikum, és nem is csalódik: az élemedett korú após figurájából ’a vén kecske is megnyalja a sót’ közmondás igazságát emeli ki. Adorjáni Bálint a fess úrfit viszi fel a színre, és bizony egy cseppet sem csodálkoznak a nézők, hogy kappanhájas férje helyett Terka ezzel a macsóval cicázik. Szávai Viktória úgy formálja meg Terkát, ahogyan azt az író is elképzi, csinosnak és huncutnak. Kováts Adél Patkány Etust, a bugyuta színésznőt, Martin Márta Mancit, az okos anyát és feleséget, Borbás Gabi Kabócánét, a felejthetetlen madámot, Petrik Andrea Ilkát, Kakasy Dóra Milkát, a két örömlány-tanoncot, Gyabronka József a számító házmestert játssza.

Ez az előadás nem akar mást, mint két órányi felhőtlen kacagást és a  mindennapi gondok elfeledtetését. Igaz, hogy a benne lévő alakok a 20. század jellegzetes karakterei: a flörtre vágyó, unatkozó, elkényeztetett úriasszony, a heves vérmérsékletű javakorabeli férj, az idősödő, szerelemre éhes após, a kacér, délutáni színésznő figurája kissé korszerűtlen már, a konfliktusok is idejüket múltnak tűnnek, mert elszállt felettük az idő, ennek ellenére mégis üdítő szórakozást nyújtanak még a ma emberének is. (Felső képen: Borbás Gabi, Gyabronka József; alsó képen: Petrik Andrea, Kakasy Dóra, Borbás Gabi)

 

Dr. Petővári Ágnes