2010.04.16.
Legyen az országnak református elitje!
Francia állami
kitüntetést kapott a Károli Gáspár Református Egyetem főtitkára.
Sepsi Enikő az Eötvös Collegium Francia Műhelyének vezetőjeként
végzett munkájáért kapta meg Akadémiai Pálmák Lovagi
Fokozatát. Munkájának elismeréseképpen François Fillon
francia miniszterelnök januárban az Akadémiai Pálmák Lovagi
Fokozata kitüntetést adományozta neki az oktatás, a tudomány
és a tudományszervezés, valamint a francia–magyar kapcsolatok
építésében elért kiemelkedő eredményeiért. Az irodalomtudóssal
a magyar költészet napja előtt beszélgettünk.
„Vértesaljai
református szülőktől származom” – kezdi történetét
Sepsi Enikő, aki másodikként született a tízgyermekes családba.
Hálás ezért, hiszen így hamar megtanult közösségben
gondolkodni, de megtanulta ugyanakkor vágyait, akaratát is határozottabban
kifejezni. Szülei egyszerű, javarészt paraszti és munkás –
ahogy ő mondja „kétkezi” családból – származtak, bár
édesapja már középvezető, édesanyja ápolónő volt, és
mindig nagyon fontosnak tartották, hogy a gyermekeik
tanulhassanak. „A lányok mindnyájan diplomát, a fiúk pedig
először szakmát szereztek” – meséli az egyetemi oktató,
aki reformátussága szempontjából édesanyja szerepét hangsúlyozza
különösen. Ő ugyanis rengeteget énekelt, és általában
zsoltárokat, dicséreteket, de ő vezette be gyermekeit a sárbogárdi
gyülekezet életébe is. A szülők fontosnak tartották a tíz
gyermek zenei nevelését is, így végezte el később
Debrecenben a kántorképző tanfolyamot.
Sepsi Enikő a
Debreceni Református Kollégiumban szeretett volna továbbtanulni,
de a család nem engedte olyan messzire, csak a sárbogárdi gimnáziumig.
Itt kezdett el franciául tanulni. Az érettségi idején aztán
nehéz választás elé került: „El kellett döntenem, hogy mi
leszek: orvos, jogász vagy bölcsész.” Az Eötvös Loránd
Tudományegyetem magyar–francia szakán az első évben még
gyakran gyötörték a kétségek, hogy nem az orvosira kellett
volna-e inkább mennie. Csak akkor nyugodott meg igazán, amikor rájött,
hogy az orvoslásban pontosan az vonzotta, amit az irodalomban is
megtalál: a testi, a lelki és a szellemi történések összhangja,
és ennek meglátása, felismerése.
A felvételivel
egyidőben hallott az Eötvös Collegiumról is, amiről akkor még
nem igazán tudta, hogy mi fán terem, de mégis beadta jelentkezését.
„Fogalmam sem volt arról, hogy elég jó vagyok-e ehhez” –
mondja szerényen, de tény, hogy kántorként viszonylag könnyű
kérdést kapott: a sárbogárdi orgona felépítéséről kellett
beszélnie. „Nagyon tetszett a kollégium tanárainak ez a sokszínű,
mindenre nyitott érdeklődése, ami aztán számomra is nagyon
fontossá vált az életemben” – teszi hozzá Sepsi Enikő.
A főtitkár az
egyetem elvégzése után egy évet Angliában tanult és
dolgozott, majd kormányösztöndíjjal a párizsi Sorbonne
Egyetemen végezte doktori tanulmányait. Ezzel párhuzamosan hívták
vissza az Eötvös Collegiumba tanárnak, majd 1996-ban rábízták
a Francia Műhely vezetését. Ezt a feladatot – volt időszak,
amikor az igazgatóhelyettesi és ügyvezető igazgatói teendőket
is ellátva – egészen a tavalyi év végéig végezte. Az intézményt
ez év január 1-jén hagyta el, ekkor került ugyanis a Károli Gáspár
Református Egyetemre, ahol a Kommunikáció és Médiatudomány
Tanszéken tanít docensi beosztásban, és az egyetem főtitkári
feladatait látja el.
Sepsi Enikő a francia kitüntetést az Eötvös Collegium
Francia Műhelyében végzett majd másfél évtizedes tevékenységéért
kapta. Neki és már végzett diákjainak köszönhető ugyanis a
modern és kortárs francia költészetnek és a színháztudomány
bizonyos területeinek a magyar egyetemi oktatásba való beemelése.
Az ő munkájukat dicséri egy tankönyvül szolgáló annotált
modern és kortárs francia költészeti szöveggyűjtemény,
valamint Yves Bonnefoy írásainak, Jean-Michel Maulpoix Kékversek
című kötetének vagy Valère Novarina A cselekvő szó színháza
című válogatott esszékötetének magyar fordítása. A Francia
Műhely érdeme az is, hogy az utóbbi, a színházat mély
spiritualitással, teológiai gondolatokkal megközelítő műről
és életműről egy évvel ezelőtt a Debreceni Csokonai Színházban
nemzetközi konferenciát is szerveztek. Sepsi Enikő és munkatársai
adaptálták magyarra az egyik legfontosabb színházi kézikönyvet,
Patrice Pavis Színházi szótárát is, amit a református
egyetemen tankönyvként használnak. A párizsi Ecole Normale Supérieure-re
rendszeresen hívják összehasonlító irodalmi előadások tartására,
ott szervezte az egyik nemzetközi Simone Weil konferenciát is,
melynek aktái a párizsi Kimé kiadónál jelentek meg 2007-ben.
Az irodalmár
nagyon hálás a Budapesti Francia Intézetnek és a nagykövetségnek,
hiszen, mint mondja, rengeteg támogatást kapott tőlük a munkájához.
Ezért is lehet, hogy néhány éve, amikor felkérték a
Franciaországi Kormányösztöndíjasok Egyesületének elnöki
tisztére, sok teendője mellett azt is elvállalta. „Azokat az
egykori diákokat próbáljuk összefogni, akik a francia kultúrát
magukba szívták, megismerkedtek az ottani közeggel, és igyekszünk
tapasztalataikat, erőforrásaikat a honi oktatási struktúrák
javára, a szakmai együttműködések kiépítésére fordítani”
– mondja egyesületi tevékenységéről Sepsi Enikő.
És hogy mit lenne érdemes ellesni a franciáktól? „A
francia egyetemi kultúrában, de a társadalomban is van egy
olyan együttműködési készség, amire érdemes odafigyelnünk.
Jóllehet úgy tartjuk, hogy a franciák individualisták, mégis
jól tudják, hogy együttműködés nélkül nem lehet nagy
dolgokat építeni” – vélekedik a Károli Egyetem főtitkára,
aki úgy látja, hogy a magyaroknál bár jóval nagyobbak az egyéni
teljesítmények, és ez válsághelyzetekben kétségkívül kiváló
tulajdonság, de a probléma nálunk mindig akkor kezdődik,
amikor együttműködő, szerves építkezésre lenne szükség.
Pedig Sepsi Enikő
a magyarországi egyetemi munkában is ezt tartaná a
legfontosabbnak. Mint mondja, átláthatóságot, rendet kell
teremteni, érdemeit elismerve mindenkinek megadni a maga területén
a lehetőségeket. Ezzel összefüggésben a Károliról
megjegyzi: az egyetem már túl van a megmaradásért vívott küzdelmen,
most már az áttekinthetőség és a minőség folyamatos javítására,
a nemzetközi kapcsolatok építésére és a kutatóhelyek megerősítésére
kell koncentrálni az erőket. Annak érdekében is szükség van
erre, hogy legyen Magyarországnak egy olyan református elitje,
amely rendelkezik a magyar reformátusság által évszázadok óta
fölhalmozott értékekkel.
Az intézmény főtitkára
elismeri, hogy ennek érdekében még sok a tennivaló, de ezek a
célok egy kis egyetemnél, mint amilyen a Károli is, talán könnyebben
megvalósíthatók. „Hogy ebbe az irányba haladjunk, minél több
református hátterű, kiváló teljesítményt elért embert kell
idevonzanunk és megtartanunk” – mondja, és hozzáteszi, hogy
a református középiskolák nélkül sem sikerülhetnek céljaik,
ezért fontos, hogy a református egyetem ne kényszerű, hanem szívből
jövő választás legyen a számukra.
Hogy az elitképzés
ügye iránt mennyire elkötelezett a főtitkár, abból is látszik,
hogy a január 1-jén kihirdetett új felsőoktatási törvény
megalkotásában is jelentős szerepet vállalt. Sőt nem túlzunk,
ha azt állítjuk, hogy ő kezdeményezte a franciaországi elitképző
intézmények, az úgynevezett grandes écoles-hálózat támogatásával
a magyarországi szakkollégiumi kiválósági központok törvényi
feltételeinek megteremtését. Az általa indított kezdeményezésnek
köszönhetően a jövőben a gomba módra szaporodó szakkollégiumok
közül pályázati rendszerben választanak ki évente tízet,
amelyek öt éven keresztül olyan kiválósági címet és támogatást
kapnak az államtól, amely garanciát biztosít a képzés minőségének
magas szintű, folyamatos fenntartására.
Kiss Sándor
(A cikk megjelent
a Reformátusok Lapja 2010. április 11-i számában.)
|