2010.04.16.
Változó lapjárás
Magyarország
legnagyobb médiabirodalma jöhet létre a német Axel Springer és
a svájci Ringier lapkiadók kelet-európai fúziójával. Az
egyesülés idehaza is elindíthatja a nyomtatott sajtó átrendeződését,
így eladósorba kerülhet a Népszabadság. De eljön-e a Kánaán
a jobboldali médiatulajdonosok számára?
Az Axel Springer (AS) napilapjai közé tartozik a Világgazdaság
és kilenc megyei újság, de kínálatában szerepelnek még tévéújságok,
női, ifjúsági, lakberendezési és autós magazinok, rejtvényújságok,
romantikus sorozatok is. A Ringier valamivel kevesebb kiadványt
mondhat a magáénak, de megtalálhatóak köztük a legnagyobb példányszámú
fizetős napilapok, mint a Blikk vagy a Népszabadság.
A két kiadó termékei javarészt kiegészítik egymást,
de vannak átfedések, ezért a fúzió felkavarhatja az állóvizet.
Nem valószínű, hogy egy-két év múlva ugyanannyi napilapot és
női magazint láthatunk majd a polcokon, mint most.
Törvényszerű takarékoskodás
Az ilyen egyesülés hosszú folyamat - egy évig is
eltarthat, mire az érintett országok vagy az unió versenyhatóságai
jóváhagyják -, de a spekulációk már megindultak. A két
multi vezetői szerint a kelet-európai térség az egyik
legperspektivikusabb médiapiac, ezért indokolt a közös vállalat
létrehozása. Fejlesztésről, a digitális tartalomszolgáltatás
előtérbe helyezéséről, tőzsdére lépésről beszélnek, miközben
kerülik a leépítés, átszervezés, kiadáscsökkentés kifejezéseket.
Pedig a fúzió fő oka a takarékosabb működés - különösen
hazánkban és Csehországban, ahol mindkét cég jelen van. Térségünkben
ugyanis a nyomtatott sajtó még rémisztőbben haldoklik, mint
Nyugat-Európában.
Az internet nyomulása és a válság hatására számos
fejlesztési terv ment füstbe, miközben a reklámköltések és
a példányszámok zuhannak. Idehaza a magyar médiapiac reklámbevétele
majd' 20 százalékkal (162 milliárd forintra) esett vissza, ezen
belül a nyomtatott sajtóé 27,8 százalékkal (közel 50 milliárd
forintra). Ugyanebben az időszakban az itthon értékesített példányok
száma átlagosan 10-20 százalékkal csökkent.
A szakmában mindenki tudja, hogy a szűkülő piac nem tud
ennyi lapot eltartani, és hogy a szorult helyzetből csak egyes cégek
egyesülése jelentheti a kiutat. A kiadók közösen nagyobb eséllyel
tudnak ellenállni a televíziók által támasztott versenynek,
és eredményesebben próbálkozhatnak az online világ meghódításával
is. (Kérdés, hogy ez mennyire lehet sikeres egy olyan országban,
ahol az emberek nem szívesen fizetnek internetes tartalmak olvasásáért.)
Az új médiabirodalom azonban nagyobb szabású a vártnál:
idehaza a nyomtatott sajtópiac hirdetési bevételeinek 35 százalékát
teheti zsebre, miközben a példányszámot tekintve a napilapok
piacán
48, a
magazinpiacon 20 százalékos részesedést érne el. Így átrendezheti
a lap- és médiapiacot, hacsak a Gazdasági Versenyhivatal (GVH)
bele nem köt a fúzióba. Mihálovits András, a GVH szóvivője
lapunk érdeklődésére közölte: még nem kaptak bejelentést
az összeolvadásról, így nem tudják, hogy az mely sajtótermékekre
terjed ki. Még az is elképzelhető, hogy nem a nemzeti
versenyhivatalokhoz fordulnak a jóváhagyást kérők: ha három
tagállamnál több is érdekelt a fúzióban, általában Brüsszel
dönt a kérdésben.
Irány a bulvár?
Az ügylet olyan kérdéseket is felvet, hogy mi lesz a kiadók
marketingosztályaival, nyomdáival, terjesztési hálózataival,
így a MédiaLOG Zrt.-vel, melyben a Ringier mellett a finn Sanoma
is érdekelt. A csökkenő példányszámok és a takarékoskodás
igényén túl törvényszerű lesz a terjesztői hálózatok együttműködése
vagy összevonása, de hasonló fejlemények várhatók a
nyomdaiparban is.
Az anyacégek nyilvánosan nem számítanak nagy ellenállásra
a szabályozó hatóságok részéről, de emlékezetes, hogy a
GVH néhány éve komoly vállalásokra kötelezte a Ringier-t,
amikor megvásárolta a Népszabadságot az RTL Klubot is birtokló
Bertelsmann konszerntől. Most sem számítanak sima fúzióra a
szakértők, hiszen az kezelhetetlen mértékben billentené el a
piacot az új cég irányába. El tudnak képzelni olyan
versenyhivatali kikötést, ami megkérdőjelezi a Blikk, a Népszabadság
és a megyei napilapok egy kézben tartásának szükségességét.
Miután az anyacégek vezetői kijelentették: inkább a bulvárpiacon
törnek vezető szerepre, valószínűleg előbb a veszteséges Népszabadságtól
szabadulnak meg - ha szükséges.
Ezt valószínűsíti
a Századvég Alapítvány Médiaműhelyének vezetője is. Kitta
Gergely szerint a két kiadó egyesülése lavinát indíthat el a
médiapiacon. Szerinte azt sem lehet kizárni, hogy a frigyre lépő
felek elébe mennek a versenyhatósági döntésnek, és még előtte
megválnak egyes érdekeltségeiktől.
Átrendeződés mindenhol
Kérdés, hogy a kormányváltást követően ki lesz, aki
fantáziát látna a baloldali Népszabadságban. A helyzet persze
nem reménytelen: egyfelől az eddigi kisebbségi tulajdonos, az
MSZP által alapított Szabad Sajtó Alapítvány siethet a Népszabadság
megmentésére, s tarthat igényt nagyobb tulajdonrészre. Másfelől
az utóbbi öt évben számos új magyar befektető jelent meg a
sajtópiacon. Ők pedig többnyire nem tisztán üzleti alapon döntenek
a felvásárlási lehetőségről. Számukra azért lehet vonzó a
lap, mert így befolyásolási képességüket növelhetik, s ezért
hajlandóak eltekinteni a profitra vonatkozó elvárásoktól.
A piaci fejlemények valószínűleg a jobboldali orgánumokra
is hatással lesznek. Információink szerint a választások után
teljes átalakulást és arculatváltást terveznek a Hír Tv-nél,
illetve a Széles Gábor médiabirodalmához tartozó Echo Televíziónál,
s a változások az írott sajtót sem fogják érintetlenül
hagyni.
Szakértők további fúziókat várnak a hazai piacon. A
kisebb kiadók számára - hacsak nem szakkiadványra specializálódtak
- nem marad más kiút, mint szövetkezni a hozzájuk hasonlókkal,
vagy csatlakozni valamelyik médiabirodalomhoz. Sok múlik azon
is, hogy mit tesz a fő versenytárs Sanoma, melyre már most nagy
nyomás nehezedik. Kitta szerint a finn kiadónál jelentős
profiltisztításra kerülhet sor. Azt a Sanoma Budapest Zrt. vezérigazgatója
is elismeri, hogy szükség van a sajtópiac konszolidációjára,
a napilapok, a magazinok versenyképességének javítására.
Szabó György szerint az egyesült kiadó élénkíteni fogja a
versenyt, s új termékek megjelenése sem elképzelhetetlen.
ÓRIÁS KÉZFOGÓ
A német nyelvű médiapiac két óriása, a Berlinben székelő
német Axel Springer A.G. (AS) házasságot köt a Svájcban
hasonló befolyással bíró Ringier A.G.-val, hogy verseny
helyett szövetséges felállásban erősítsék pozíciójukat a
kelet-közép-európai térség öt országában.
A
németek a Lengyel-, Cseh- és Magyarországon létesített leányvállalataikat,
a svájciak a Szlovákiában, Szerbiában, a cseheknél és a
magyaroknál üzemeltetett érdekeltségeiket viszik be a közös
üzletbe. Mathias Döpfner, a Springer igazgatóságának elnöke
a "2+1 stratégia" jelszavával mutatta be az új -
egyelőre név nélküli - társaság elképzelését, melynek
partnerei a hazai piacon megőrzik függetlenségüket, azon túlmenően
viszont "szinergiák" kihasználásával törnek
egyeduralomra.
Az új vállalkozás a bulvárlapok és magazinok vezető
kiadója, közel száz nyomtatott sajtótermék és majd' hetven
online kiadvány tulajdonosa lesz. Christian Unger, a Ringier elnök-vezérigazgatója
a közép-európai piacok jövőjének befolyásolását tűzte ki
célul.
A két kiadó vezetői már 2002-ben öszzeültek, hogy
megvitassák a fúzió lehetőségeit. A felek akkor ellentétes
érdekekkel kezdték meg a tárgyalásokat. A Springer-menedzserek
a maradéktalan egyesülés mellett törtek lándzsát, de ez a
Ringier önállóságának felszámolását jelentette volna. A
177 esztendős múltra visszatekintő svájci lap vezetői nem
tudtak megbarátkozni a gondolattal, hogy feladják függetlenségüket,
így 2002 novemberében megszakították a tárgyalásokat.
Német szakértők szerint az AS-t a mostani egyeztetések
során az is motiválta, hogy helyrehozza a nyolc esztendővel
ezelőtti kudarcot. A berlini konszern tavalyi mérlege egyébként
nem a legfényesebb: bevételei 4,3 százalékkal csökkentek, adózás
előtti eredménye pedig 31 százalékkal esett vissza. A konszern
költségeinek lefaragására kényszerült: a Németországban közel
8000 munkavállalót foglalkoztató cég a legnagyobb példányszámban
megjelenő bulvárlap, a Bild regionális szerkesztőségeinek egy
részét is felszámolta.
Az AS 50 millió eurót vinne az új vállalkozásba, és
további 125 milliót utalna át a Ringier számlájára. A felek
50-50 százalékos részesedéssel alapítanák meg az új, zürichi
székhelyű vállalatot, mely 4800 embert foglalkoztatna és több
mint 414 millió eurós forgalmat bonyolítana. A közös vállalat
300 millió eurót költene felvásárlásokra és fejlesztésekre:
például fizetős tartalomszolgáltatásokra, vagy olyan újításokra,
mint az okostelefonok mintájára működő digitális táblagép,
melyet a metróban éppúgy lehet majd lapozgatni, mint egy hagyományos
újságot. A médiakonszern a tőzsdére menne, és Románia és
Ukrajna felé is terjeszkedne.
(Forrás: Heti Válasz)
|