2010.04.23.
Első
az anyanyelv biztonsága
Embernevelés
és értékteremtés címmel tartott közoktatási konferenciát a
Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége (SZMPSZ) Rozsnyón
2010. március 27-28-án a Szlovákiai Magyar Pedagógusok 16.
országos találkozója keretén belül, mintegy kétszázötven
szlovákiai magyar pedagógus részvételével. Erről és az
oktatásügyi minisztérium vádaskodásairól Pék Lászlót,
az SZMPSZ elnökét, az MKP képviselőjelöltjét kérdeztem.
– Kik és milyen igények
alapján határozták meg a konferencia témáját?
– A témát minden évben az SZMPSZ vezetése határozza
meg. Ebben az évben úgy gondoltuk, hogy időszerű a nevelés kérdéseivel
és az értékekkel foglalkozni. Erre azért is van szükség,
mert tudjuk: a jó tanárnak a tantárgy keretei között meg kell
találni az utat a tanuló egész lényéhez. Mi most elsősorban
néhány területre összpontosítottunk: az irodalomra, a művészetekre,
az etikára, a vallási nevelésre, a helyi értékekre, az óvodai
nevelésre és az osztályfőnöki szerepkörre. A konferencia témája
volt a szülő és az iskola kapcsolata is. Száz évvel ezelőtt
egy édesanya idejének, energiáinak kb. 70%-át fordította
gyermeke nevelésére, ez mára 7%-ra csökkent. Ezért nagy
feladat vár az iskolára, mert a társadalmi és a politikai légkör
igen megnehezíti az értékrend kialakulását, viszonylagossá
teszi az igazodásai pontokat, s így az oktatás színvonalát is
befolyásolja. A jó oktatáshoz, az ismeretek elsajátításához
szükséges a motiváció is, ami sajnos sokszor hiányzik. De
ugyanígy hiányzik a jó példa mutatása a gyermek felé, aki
egyre kevesebb örömben részesül, főleg a csonka családokban.
Feldolgozatlan kérdések halmaza foglalkoztatta a szervezőket:
manapság mi az iskola feladata, fel tudja, fel akarja-e vállalni
az intézmény a nevelést, milyen értékeket hagy nyomjelző
izotópként az iskolai nevelés a tanulókban, együtt tud-e működni
nevelő és nevelt az iskolai tanulási folyamatokban, példakép-e
a pedagógus, a készség- és minden más közismereti iskolai
tantárgyak a neveltség szintjének emelését szolgálják-e, szét
szabad-e választani nevelést és oktatást egymástól, el
tudja-e fogadni a pedagógus, hogy az oktatás tartalma a nevelést,
a személyiségfejlesztést szolgálja?
–
A paidagogosz szó eredeti jelentése: gyermekvezető. Ebbe e
vezetésbe a nevelés, a példamutatás is beletartozik. A 21. század
pedagógusának van-e ideje az iskolán belül az adminisztratív
és oktatási feladatok mellett a nevelésre?
– Nagyon kevés idő van nevelési feladatokra. Az elmúlt
évtizedekben egy hatalmas tudományos és információs,
technikai „robbanás” történt az oktatás területén.
Megsokszorozódott az az ismerethalmaz, amit el kéne sajátítani
a diáknak. A média és az adott korcsoport is befolyásolni
szeretné a diákokat, s nem mindig az értékek mentén. Szlovákiában
a pedagógusnak igen sok az adminisztrációs teendője, s ez hatványozottabban
jelenik meg a magyar iskolák tanárainál. Az utóbbi néhány évben
olyan törvények, rendeletek születtek az országban a kisebbségi
iskolákra nézve, melyek felesleges adminisztratív munkákkal
terhelik a magyar pedagógusokat. Tehát a tanárok szinte
elvesznek a törvényi rendeletek ingoványában. Az anyagi források
megteremtését elősegítő pályázatok megírásai szintén
munkaigényesek. A kétnyelvű dokumentáció kérdése is felemészti
az energiákat. Az ellenünk hozott tesztek, felmérések, ellenőrzések
és a megfélemlítések is nagyban befolyásolják a pedagógiai,
nevelői munkát. Be kell vallani, mi is hibásak vagyunk, mikor a
modern technika „mindenhatóságában” hiszünk, s háttérbe
szorul maga az ember.
– Magyarországon több botrányos esetről lehetett
olvasni, mikor a diák, vagy a szülő fenyegette, bántalmazta a
tanárt. Volt erre példa Felvidéken is?
– Szlovákiában olyan kirívó esetekkel nem találkozunk,
melyekről a nyugati és a magyarországi sajtó gyakorta beszámol.
Ez nem jelenti azt, hogy nem fordul elő atrocitás, de azokat
helyi szinten igen jól kezelik, s nem kreálnak belőlük médiakampányt.
– A konferencia utolsó előadója a dévai Böjte Csaba
ferences szerzetes volt. Mennyi magyar tannyelvű egyházi iskola
van önöknél?
– Felvidéken a rendszerváltás után a római katolikus
és a református egyház hozott létre kisiskolákat. Ezeknek a
száma legfeljebb tizenötre tehető. Sajnos az utóbbi időkben
csökkent az egyházi iskolák száma. Léteznek egyházi gimnáziumok
is, közülük az ipolysági a leghíresebb, de ki kell emelni a
komáromi Marianum iskolaközpontot, ahol óvodai nevelés és általános
iskolai, gimnáziumi oktatás is folyik.
–
Térjünk rá egy másik témára: Jan Mikolaj oktatásügyi
miniszter szerint a szlovák nyelvtudás – különösen a magyar
iskolákban – nem jó. Mi erről a véleménye?
– A politikai elvárásoknak valószínűleg nem tudunk
megfelelni. Ha olyanok kérik tőlünk számon a szlovák nyelvtanítás
eredményét, akik a módszerben nem segítenek, s csak vádolni képesek
minket, sőt sokszor még gúnyt is űznek belőlünk, akkor mi
nem is akarunk megfelelni az ilyen elvárásoknak. Ez nem jelenti
azt, hogy nem akar a magyar közösség megtanulni szlovákul.
Mindent elkövetünk annak érdekében, hogy a szlovák nyelvoktatás
színvonala emelkedjen, de Mikolajéknak nem akarunk a kedvükbe járni.
Az állam és az oktatáspolitika részéről nem kaptunk segítséget
a szlovák nyelv tanításához. Ezt bizonyítani is tudom: évtizedek
óta nincs olyan szlovák nyelvtanárképzés, amely a nemzetiségi
iskolákba készítene fel pedagógusokat. A központosított tankönyvkiadás
is gátló tényező. Nem a kommunikáció kialakítását segítik
elő a tankönyvek. Nyelvtani szabályokat, szlovák irodalmat tanítanak,
s ez nem szolgálja a hétköznapi életben fontos verbális
kommunikáció elsajátítását. Az SZMPSZ több mint két éve létrehozott
egy módszertani csoportot, mely metodikai útmutatót és munkafüzetet
adott ki a szlovák nyelv oktatásával kapcsolatban a magyar
pedagógusok részére. Ezt a csoportot mára akkreditálta a
szlovák oktatásügyi minisztérium, így az 5.-es és 6.-os
szlovák nyelvkönyveket mi készítettük el. Ettől függetlenül
nem jó az együttműködésünk az oktatási kormányzattal. Mi
segítséget várunk, s nem ledorongolást. A 9.-esek felmérésére
szoktak hivatkozni a minisztériumnál, pedig a magyarok eredményei
nem rosszabbak a szlovák iskolák átlagánál. Az óvodában is
meg szeretnék erősíteni a szlovák nyelv oktatását. Ezzel sem
tudunk egyetérteni. Mi jól tudjuk, hogy a kora gyermekkorban
lehetséges több idegen nyelvet is elsajátítani, de azt
mondjuk: ez nem mehet az anyanyelv rovására. Az idegen nyelv
oktatásának az anyanyelv biztonságára kell épülnie. Az angol
és a szlovák nyelv presztízsét szokták hangoztatni – sajnos
még a magyar szülők is –, s ez az anyanyelv romlásához
vezet.
– Tudtommal Bugár Béláék
azt javasolják, hogy az egyik idegen nyelv helyett lehetne erősíteni
a szlovák nyelv oktatását.
–Bugár Béla a politikai pályán csiszolhatná inkább képességeit…
Jelentős teret kapott már így is a szlovák nyelv az oktatásban,
s ezt fokozni felesleges. Azt is meg kell vizsgálni, hogy akik
vegyes házasságokból jönnek, és ahol otthon a szlovák
nyelvet használják inkább, azok tökéletesen beszélik a szlovák
nyelvet. Vannak olyan gyerekek, akik inkább magyarul beszélnek a
családban, azok kevésbé tudják, és vannak olyan tanulók,
akik teljesen magyar közegből érkeznek. Tehát ez mind befolyásolja
a nyelv elsajátításának módját. Jelenleg a magyar iskolákban
rákényszerítik a gyerekeket nem csak a szlovák, de még két
idegen nyelv elsajátítására is. Ezzel a követelménnyel
nehezen birkóznak meg a diákok. Az lenne az üdvös, ha a
harmadik idegen nyelv oktatása fakultatív lenne. Egy idegen
nyelvet kéne alaposan megtanítani a magyar diákoknak. A
tananyag zsúfoltsága miatt előállt ugyanis az a sajnálatos
helyzet, hogy egyik idegen nyelvet sem beszélik megfelelően a
magyar fiatalok.
Medveczky Attila
|